GP Węgier: trening 1 - Kierowcy Ferrari na czele

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Hungaroring
01.08.0811:40
Marek Roczniak
10416wyświetlenia

Felipe Massa (Ferrari) uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia podczas pierwszej sesji treningowej na Węgrzech. Brazylijczyk jako jedyny przełamał barierę jednej minuty i 21 sekund, a tuż za nim uplasował się drugi kierowca Ferrari - Kimi Raikkonen. Kierowcy McLarena - Heikki Kovalainen i Lewis Hamilton musieli zadowolić się miejscami 3 i 4. Robert Kubica (BMW Sauber) poranną sesję na "domowym" torze ukończył na siódmej pozycji, mając ponad sekundę straty do Massy.

Sesja rozpoczęła się przy suchej nawierzchni toru i częściowo zachmurzonym niebie. Jako pierwszy z boksów wyjechał Giancarlo Fisichella (Force India), a w chwilę później okrążenia zapoznawcze wykonali także pozostali kierowcy - z wyjątkiem jak zwykle Massy i Raikkonena. Warto dodać, że oprócz zespołu Ferrari pokrywy silników z "płetwą rekina" na tor Hungaroring przywiozły także Honda i Toyota. Po serii okrążeń zapoznawczych mechanicy zaczęli sprawdzać, czy wszystko z bolidami jest w porządku, a następnie rozpoczęło się oczekiwanie na poprawę warunków do jazdy.

W 21 minucie na tor powrócił Kubica, ale wykonał tylko kolejne okrążenie zapoznawcze i wrócił do boksów bez ustanowienia czasu. W końcu po upływie 35 minut od rozpoczęcia sesji jako pierwszy okrążenie pomiarowe przejechał Rubens Barrichello (Honda), ustanawiając na bardziej miękkich oponach dosyć słaby czas - 1:34,220. Na kolejnym kółku Brazylijczyk poprawił się na 1:33,698, a tymczasem drugi kierowca Honda - Jenson Button na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym uzyskał czas 1:31,657. Następnie Barrichello poprawił swój czas aż o ponad sześć sekund, wykręcając 1:27,409.

Na torze pojawili się kolejni kierowcy - Sebastien Bourdais (Toro Rosso) na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym poprawił czas Barrichello o 0,7 sekundy i wskoczył od razu na pierwsze miejsce. Następnie szybciej od Francuza pojechali Fisichella i Jarno Trulli (Toyota) - ten ostatni uzyskał czas 1:23,354. W końcu na torze pojawił się także pierwszy kierowca z czołówki - Raikkonen. Fin po pierwszym niezbyt szybkim kółku wykręcił 1:22,032 i znalazł się na szczycie tabeli czasowej z przewagą ponad sekundy nad Trullim. Tymczasem w tarapatach znalazł się Sebastian Vettel (Toro Rosso), który ze względu na problemy z bolidem (z tyłu auta wypadły na prostej jakieś części) zatrzymał się na poboczu w drugim sektorze toru. Niemiec zajmował w tym momencie szóste miejsce.

W 52 minucie Massa uzyskał czas 1:22,725 i znalazł się tuż za Raikkonenem na drugiej pozycji. Na torze był już także Kubica - Polak po kilku okrążeniach rozdzielił kierowców Ferrari, wykręcając 1:22,579. W chwilę później lepsze czasy uzyskali Massa, Timo Glock (Toyota) i Hamilton, tak więc Kubica spadł na piąte miejsce. W międzyczasie Trulli zaliczył niegroźny poślizg w pierwszym zakręcie. Co ciekawe, kierowca Toyoty miał w tym momencie zamontowaną tradycyjną pokrywę silnika. W 59 minucie Kovalainen uzyskał czas 1:22,396 i wskoczył na szóstej miejsce, ale już na kolejnym kółku jako pierwszy przełamał barierę jednej minuty i 22 sekund (1:21,951), by awansować na pierwsze miejsce.

Po upływie godziny pierwsza dziesiątka wyglądała następująco: Kovalainen, Raikkonen, Glock, Massa, Hamilton, Kubica, Fernando Alonso (Renault), Nelson Piquet Jr (Renault), Trulli i Button. W międzyczasie Kubica poprawił się na 1:22,267, ale nadal był szósty. Tym niemniej strata Polaka do Kovalainena wynosiła już tylko 0,3 sekundy. W 73 minucie Massa poprawił czas Kovalainena o zaledwie 0,005 sekundy (1:21,946) i wskoczył na pierwsze miejsce. Następnie Brazylijczyk poprawił się na 1:21,465, a niewiele wolniej od niego pojechał Hamilton (1:21,535), który awansował na drugie miejsce (obaj kierowcy korzystali z twardszych opon).

W chwilę później Massa przełamał barierę jednej minuty i 21 sekund, wykręcając 1:20,981. Poniżej jednej sekundy straty do Brazylijczyka mieścili się w tym momencie tylko Hamilton, Glock i Kovalainen. W 83 minucie Kovalainen uzyskał czas 1:21,410 i znalazł się przed Hamiltonem na drugiej pozycji. Tymczasem na tor powrócił Raikkonen, by zaliczyć swój pierwszy przejazd z "płetwą rekina" (wcześniej Fin jeździł z tradycyjną pokrywą silnika). Sześć minut przed końcem sesji Alonso awansował na czwarte miejsce z czasem 1:21,802. W samej końcówce Raikkonen poprawił się na 1:21,345, zapewniając ekipie Ferrari dwa czołowe miejsca w pierwszej sesji.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 32°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 1,6 m/s
Wilgotność powietrza: 48%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Felipe Massa (2)Ferrari F20081:20,98119
2Kimi Raikkonen (1)Ferrari F20081:21,3450,3640,36421
3Heikki Kovalainen (23)McLaren MP4-231:21,4100,4290,06517
4Lewis Hamilton (22)McLaren MP4-231:21,5350,5540,12518
5Fernando Alonso (5)Renault R281:21,8020,8210,26718
6Timo Glock (12)Toyota TF1081:21,9310,9500,12922
7Robert Kubica (4)BMW Sauber F1.081:22,2671,2860,33618
8Nelson Piquet Jr (6)Renault R281:22,3261,3450,05919
9Nick Heidfeld (3)BMW Sauber F1.081:22,3701,3890,04422
10Jarno Trulli (11)Toyota TF1081:22,4571,4760,08725
11Mark Webber (10)Red Bull RB41:22,6541,6730,19723
12David Coulthard (9)Red Bull RB41:22,7001,7190,04616
13Sebastien Bourdais (14)Toro Rosso STR31:22,9001,9190,20026
14Jenson Button (16)Honda RA1081:22,9171,9360,01727
15Rubens Barrichello (17)Honda RA1081:23,0932,1120,17628
16Nico Rosberg (7)Williams FW301:23,1472,1660,05421
17Kazuki Nakajima (8)Williams FW301:23,2742,2930,12722
18Adrian Sutil (20)Force India VJM011:23,3532,3720,07925
19Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM011:23,4592,4780,10628
20Sebastian Vettel (15)Toro Rosso STR31:23,9232,9420,4644
107% najlepszego czasu: 1:26,649

KOMENTARZE

29
Denis
02.08.2008 08:05
Masz na myśli Vettela?:D
sir_Lukas
01.08.2008 03:35
co tak malo okr przejechali?
benethor
01.08.2008 02:42
@Statek: jak dla mnie te "błędy z przyczepnością jak mówił Masaa" nie dotyczyły problemów z samochodem :P
Maraz
01.08.2008 02:03
melex, "najlepszy" będzie ok?
Maximus
01.08.2008 01:32
ari2k5, miałem na myśli próby z płetwą w tunelu aero, a nie na oficjalnych testach.
melex
01.08.2008 01:16
"Felipe Massa (Ferrari) uzyskał najszybszy czas" Jak on ten NAJSZYBSZY czas uzyskał?
speed-crashday
01.08.2008 12:41
piquet też nie źle...
Denis
01.08.2008 11:58
Po tych treningach JUŻ jestem pewien ze alonso w q będzie walczył o lokaty 2-6 i na pewno zmiesci sie w tym przedziale.
Jensfan
01.08.2008 11:12
Ludzie spokojnie to sa treningi! Po kwalifikacjach bedzie mozna cos w ogole powiedziec...
Statek
01.08.2008 10:51
I wszystko ładnie wraca do normy:).Codo płetwy to nie wierze ,że tylko ona tyle daje skoro Mclaren ją testował w Niemczech i nie przełożuł tego na GP więc u nich to sie nie sprawdza.Raikkonen pod koniec sesji założył płetwe i zrobił czas...,ale gadanie,że tylko dzięki płetwie to wszystko jest bezsensu...Ferrari przeanalizowało błedy z przyczepnością tak jak mówił Massa i teraz wszystko gra i wraca do normy.
Tygrys
01.08.2008 10:36
Z tego co słyszałem to Robert był zadowolony z balansu samochodu więc ja bym z wyrokowaniem tego czy darade czy nie poczekał do jutrzejrzych kwalifikacji:)
Grekyy
01.08.2008 10:34
Pod koniec sesji oba samochody miały założoną nową pokrywę... tak czy inaczej, niby po co błyszczeć takimi nowinkami? Ktoś pytał?
Aquos
01.08.2008 10:21
Z dwójki Ferrari tylko Massa jeździł z płetwą - Raikkonen maił standardową pokrywę. (chyba przeoczyłem...)
MARIO F1
01.08.2008 10:21
Mysle ze nie jest zle,poczekajmy na 2 i 3 trening ,BMW Sauber na swojej stronie zapowiada walke o podium ,myśle ze KUBICA powalczy w kwalifikacjach o jak najlepsze miejsce a może i nawet o PP.Zycze mu powodzenia ,super balansu i super mocy jego Bawary.Pozdrawiam Fanów F1.
biela
01.08.2008 10:12
widzę Kimi już nawet biednym drzewkom nie daje spokoju ;) http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=106736&catID=1103-3081
michal5
01.08.2008 10:10
@sivy123 GP Niemiec 1 trening 1. 22 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:15,537 - - 22 2. 23 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:15,666 0,129 0,129 19 3. 2 Felipe Massa Ferrari 1:15,796 0,130 0,259 22 4. 5 Fernando Alonso Renault 1:16,163 0,367 0,626 22 5. 1 Kimi Raikkonen Ferrari 1:16,327 0,164 0,790 23 GP Węgier 1 trening 1. 2 Felipe Massa Ferrari 1:20,981 - - 19 2. 1 Kimi Raikkonen Ferrari 1:21,345 0,364 0,364 21 3. 23 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:21,410 0,065 0,429 17 4. 22 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:21,535 0,125 0,554 18 5. 5 Fernando Alonso Renault 1:21,802 0,267 0,821 18 i Massa w GP Niemiec miał 0,259 straty do Hamiltona a w GP Węgier Massa ma już 0,429 przewagi nad Kovalainen
Banditto
01.08.2008 10:08
Jak jest ciepło to BMW da radę. :)
impr
01.08.2008 10:03
Maximus, zauważ, że BMW ma bardzo długą pokrywę silnika, może w ich przypadku to bardziej się opłaca niż płetwa.
PIPI
01.08.2008 10:03
sivy a moze lepiej porównaj do tego.... 1:19,146 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 hehehehe
michal5
01.08.2008 10:02
@sivy123 ja wiem ze trening nic za dużo nie daje ale w gp Niemiec McLaren tez wygrał 1 trening i 2 i w wyścigu mclaren wygrał a Ferrari słabo
lambo
01.08.2008 09:58
sivy123 a co mają wspólnego czasy z zeszłego roku z dzisiejszymi? od tamtego czasu dużo się zmieniło
Kubuś Fatalista
01.08.2008 09:57
sivy123 -> secjalisto a jak to ma się do tego sezonu ?
sivy123
01.08.2008 09:52
Amatorzy zanim wyciagacie wnioski co do wyników wyścigu najpierw sprawdzcie chociarz czasy z zeszłego roku : 1. F. Alonso McLaren 1:19.674 2. L. Hamilton McLaren 1:19.781 3. N. Heidfeld BMW 1:20.259 4. K. Räikkönen Ferrari 1:20.410 5. N. Rosberg Williams 1:20.632 6. R. Schumacher Toyota 1:20.714 7. R. Kubica BMW 1:20.876 8. G. Fisichella Renault 1:21.079
ari2k5
01.08.2008 09:49
Vettel miał problemy z autem. Tylko 4 kółka zrobił (jedno pomiarowe). Ale Bourdais P13, więc STR powalczy BMW nie testowało płetwy rekina, tylko oni nie testowali.
Maximus
01.08.2008 09:49
Ciekawe czy BMW sprawdzało taką płetwę w tunelu i uznało, że im się nie przyda...
michal5
01.08.2008 09:48
Ferrari się obudziło Będzie dublet jak się nic nie zmieni
czopo09
01.08.2008 09:46
Tak płetwa rekina za dużo daje....przykład Toyota..a Seb coś słabo :(
Maximus
01.08.2008 09:44
Oby, oby. Nie zniosę więcej FIAmiltona.
rafaello85
01.08.2008 09:42
No no:))) Czyżby to była oznaka odwracającego się trendu? OBY:)