Kovalainen i Mobil 1 projektują tor wyścigowy

"Chciałem stworzyć tor, który daje dużą przyjemność z jazdy i jest dużym wyzwaniem"
05.12.0809:48
ExxonMobil
6621wyświetlenia

Heikki Kovalainen, fiński kierowca Formuły 1, podczas jednego z ostatnich w tym roku spotkań z dziennikarzami, zaprezentował swój wymarzony tor wyścigowy. Zaprojektowanie toru zleciła kierowcy firma ExxonMobil, Partner Technologiczny Vodafone McLaren Mercedes, aby podkreślić koniec pierwszego sezonu Kovalainena w zespole.

Projekt Kovalainena jest połączeniem najtrudniejszych zakrętów oraz szykan i prostych, przeniesionych z ulubionych torów kierowcy. Na jednym torze pojawiają się odcinki, które najbardziej podwyższają poziom adrenaliny oraz są dużym wyzwaniem dla bolidu, silnika oraz używanego w sportach motorowych oleju Mobil 1.

Kierunek jazdy na torze Fina jest zgodny z ruchem wskazówek zegara. W rzeczywistości wszystkie zakręty znajdują się na takich torach, jak Monza, Silverstone i Spa-Francorchamps. Kovalainen stworzył więc tor wyjątkowy: pełen wyzwań zarówno dla kierowcy, jak i bolidu.



Chciałem stworzyć tor, który daje dużą przyjemność z jazdy, a jednocześnie jest dużym wyzwaniem zarówno dla kierowcy, jak i bolidu. Kiedy Mobil 1 umożliwił mi jego zaprojektowanie, chciałem szczególnie pokazać te momenty z moich dwóch lat startów w Grand Prix, kiedy wszystko - ja, bolid i technologia - pracuje na granicy swoich możliwości. - tłumaczy Heikki Kovalainen.

Czynniki wpływające na osiągi, takie jak olej silnikowy, pozwalają wydobyć z bolidu jego maksymalny potencjał. Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, że technologia, używana podczas wyścigów Formuły 1, służy również udoskonalaniu środków smarnych stosowanych przez miliony kierowców na całym świecie. Innowacje, które powstały na torze wyścigowym, trafiają w niezmienionej formie do kupowanych przez nas olejów silnikowych Mobil 1.

Podstawowym zadaniem środków smarnych, zarówno na torze Kovalainena, jak i na każdej innej drodze, jest oddzielenie od siebie i utrzymanie we właściwej temperaturze wszystkich ruchomych części silnika. Jest to szczególnie ważne na super torze Mobil 1, który jest bardzo wymagający. - mówi Bruce Crawley, szef Mobil 1 Motorsport Technology.

Tor Kovalainena wymaga częstych zmian biegów, dlatego zębatki skrzyni biegów pracują pod dużym obciążeniem. Oddziela je od siebie jedynie cienki film olejowy syntetycznego Mobil Racing Sythetic Gear Oil, który ma zaledwie 0,5 mikrona, czyli jest 80 razy cieńszy od ludzkiego włosa. Dzięki tego typu wyzwaniom, możemy pracować nad dalszym udoskonalaniem środków smarnych, dostępnych dla wszystkich kierowców. - dodaje Crawley.

KOMENTARZE

13
Huckleberry
05.12.2008 09:06
Mam pomysł! Niech zrobią wyścig w symulatorach - wszystkie stajnie już mają więc wystarczyłoby szybkie łącze :D Komputery mają wypasione więc jakość obrazu mogłaby być lepsza niż teraz... I koszty niższe i można by np. dodać jakieś gadżety - np. karabiny - ale można użyć tylko dwa razy na okrążeniu itp...
krecik705
05.12.2008 07:46
Może dzięki torowi im. Heikkiego Kovalainena powróciłoby do kalendarza GP Skandynawii?
Andre
05.12.2008 06:37
Oligator----> Ale przecież w rajdach nie ma torów i muszą się zgrać z pilotami, bo oni wszystko mówią. Volk----> No tak, zapomnialem o tej pani xD Ale ona tam jeździ od dziecka i sama mówiła, że miała tyle wypadków, az przestała liczyć. Racja , można się nauczyć, ale cchodzi o to, żeby kierowcy mieli trudniej i było więcej szans do wyprzedzania.
Volk
05.12.2008 03:26
Sabine Schmidt na pewno zna na pamięć wszystkie 147 :)
oligator
05.12.2008 01:33
jestes pewnie ze sie nie da zapamietac tylko 147 zakretow??? w rajdach jest duzo duzo wiecej. niby maja pilotow ale jednak musza znac niezle trase.
Andre
05.12.2008 01:05
Dajcie ludzie spokój. Beznadziejny tor. Tylko 10 zakrętów i nie będzie problemów z zapamiętaniem, bo wszystkie są skopiowane z innych torów. Bardzo mnie sie ten tor nie podoba. Taki tor nie jest żadnym wyzwaniem dla kierowcy. Nurbirgring-to jest prawdziwy tor- i takie powinny być. 20 km. i 147 zakrętów. I kto tyle zakrętów zapamieta? Nikt! I wtedy zobaczylibyśmy, który kierowca najlepiej potrafi sie przystosowywać. Tylko szkoda, że przez tę długość tor jest zbyt niebezpieczny : ( Ale tor z 40 zakrętami mogliby postawić...
Darondi
05.12.2008 12:58
rafaello85, tor na rysunku, a tor na szkicu daje inne wrażenie. Nie widać tu pułapek żwirowych, band, tarek, szerokości toru, a bez tego nie można powiedzieć, ze nie da się wyprzedzać nigdzie, bo im dalej bandy, tym większe podjąć można ryzyko. Tor ciekawy, podoba się to połączenie słynnych zakrętów z każdego toru.
Huckleberry
05.12.2008 12:20
No więc dla Kova dobrze ;) Dobry czas w Q a potem już jedzie na dobrej pozycji niezagrożony :P BTW myślę że to byłby tor zabójczy dla kierowców - jest złożony ze wszystkich najtrudniejszych zakrętów. Nie ma miejsca na chwilę odpoczynku.
rafaello85
05.12.2008 11:41
W zasadzie nigdzie nie mozna tu wyprzedzać. Taki tor nie nadawałby się do F1.
Kimuś
05.12.2008 10:50
a ja sie pytam w którym miejscu można tu wyprzedzać ?? Bo wygląda to jak kolejny tor z procesją.
Huckleberry
05.12.2008 09:34
Moja propozycja na cięcie kosztów - jeden taki tor i załatwiamy całe mistrzostwa jednym wyścigiem ;) No i zdobywca złotego medalu zostaje mistrzem :P
Poul
05.12.2008 09:31
Oby tylko Bernie nie uparł się na wybudowanie w Europie "Toru Kovalainena", który mógłby zastąpić wszystkie europejskie GP... Pozostałe wyścigi rozgrywane byłyby w Azji, Afryce i Australii.
Mariusz
05.12.2008 08:54
Wygląda na ciekawy. :-)