Analiza tempa zespołów na podstawie testów w Barcelonie
Serwis autosport.com przygotował wstępną analizę osiągów wszystkich zespołów
19.03.0918:40
5686wyświetlenia
Oszałamiający początek testów w wykonaniu zespołu Brawn GP pozostawił obserwatorom i rywalom niewiele miejsca na dyskusję o tym, czy będą w stanie walczyć o zwycięstwa, kiedy już za tydzień w Australii rozpocznie się nowy sezon.
O ile niewiarygodne tempo narzucone przez nich ułatwiło znacząco ocenę potencjału Brawn GP, tak poza tym zespołem obraz sytuacji nie jest już tak oczywisty ze względu na wciąż zmieniające się osiągi reszty zespołów na różnych etapach przedsezonowych przygotowań.
Jednakże zeszłotygodniowe testy w Barcelonie w Hiszpanii dały - jak na razie - najlepszą szansę oceny miejsc, w jakich znajdują się poszczególne zespoły. Szacowanie osiągów przez pryzmat najlepszych czasów na koniec dnia może być mylące, gdyż zespoły prowadzą różne programy, wciąż wymieniają i testują inne części oraz - oczywiście - wymieniają kierowców. Bardziej miarodajne oszacowanie wyników można osiągnąć poprzez wzięcie pod uwagę długodystansowych przejazdów oraz skorygowanie ich o różne czynniki, takie jak degradacja opon oraz to, jak szybki jest tor ze względu na pogodę oraz poziom przyczepności.
Analiza całego tygodnia z Barcelony, przeprowadzona przez serwis autosport.com, dała pierwsze dokładniejsze podpowiedzi co do tego, gdzie znajdują się poszczególne zespoły. Jeśli chodzi o przedstawione tempo, wszystkie zespoły dzieli różnica około 1,8 sekundy - z Brawn GP na samym szczycie oraz McLarenem zamykającym całą stawkę. Takie wrażenia nasuwają się już po ogólnej ocenie testów, jednak jak pokazuje tabela poniżej, z zaciekawieniem można zobaczyć, że Toyota oraz BMW Sauber wydają się być najbliższymi rywalami zespołu Brawn GP - osiągając przy tym minimalnie lepsze czasy od Ferrari, które jest na czwartym miejscu.
Szacowana strata do najszybszego z testów w Barcelonie | |||
Zespół / bolid | Flaga | Strata | |
---|---|---|---|
1 | Brawn Mercedes BGP001 | 0,000 | |
1 | Toyota TF109 | 0,481 | |
1 | BMW Sauber F1.09 | 0,506 | |
1 | Ferrari F60 | 0,738 | |
1 | Renault R29 | 0,996 | |
1 | Williams Toyota FW31 | 1,260 | |
1 | Red Bull Renault RB5 | 1,318 | |
1 | Toro Rosso Ferrari STR4 | 1,552 | |
1 | Force India Mercedes VJM02 | 1,715 | |
1 | McLaren Mercedes MP4-24 | 1,779 | |
Wyliczona na podstawie długodystansowych przejazdów |
Porównując najszybsze czasy okrążeń każdego zespołu, jeszcze do dzisiaj stawce przewodził Brawn GP, jednak podczas ostatniego dnia testów przedsezonowych w Jerez kierowca Williamsa - Kazuki Nakajima sprawił niemałą niespodziankę, wykręcając o równo 0,5 sekundy lepszy czas od poprzedniego rekordu testów, należącego do byłego zespołu Hondy. McLaren tymczasem zbliżył się na mniej niż 0,1 do najszybszego czasu zespołu Brawn GP na tym samym obiekcie. Jak widać więc wszystko wyjaśni się dopiero podczas pierwszego w tym sezonie weekendu grand prix, który rozpocznie się już za tydzień.
Strata czasowa do najszybszego z testów w Barcelonie | |||
Zespół / bolid | Flaga | Strata | |
---|---|---|---|
1 | Brawn Mercedes BGP001 | 0,000 | |
1 | Williams Toyota FW31 | 0,804 | |
1 | Toyota TF109 | 0,885 | |
1 | Red Bull Renault RB5 | 1,049 | |
1 | McLaren Mercedes MP4-24 | 1,276 | |
1 | Ferrari F60 | 1,285 | |
1 | BMW Sauber F1.09 | 1,420 | |
1 | Toro Rosso Ferrari STR4 | 1,596 | |
1 | Renault R29 | 1,974 | |
1 | Force India Mercedes VJM02 | 2,085 | |
Wyliczona na podstawie najlepszych czasów okrążeń |
Źródło: Autosport.com
KOMENTARZE