GP Turcji: trening 1 - Rosberg najszybszy

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Istanbul Park
05.06.0910:37
Marek Roczniak
11049wyświetlenia

Nico Rosberg okazał się najszybszym kierowcą podczas pierwszej sesji treningowej na torze Istanbul Park, uzyskując w samej końcówce czas 1:28,952. Kierowca Williamsa pokonał Lewisa Hamiltona (McLaren) aż o 0,311 sekundy. Tymczasem kierowcy BMW - Robert Kubica i Nick Heidfeld pomimo dysponowania podwójnymi dyfuzorami uplasowali się dopiero na miejscach 16 i 17.

W pierwszej sesji dość długo musieliśmy czekać na konkretną akcję, jako że przez pierwsze 30 minut żaden kierowca nie ustanowił czasu. Większość wykonała po jednym okrążeniu instalacyjnym, kilku kierowców po dwa, a Rubens Barrichello przejechał nawet cztery niepełne okrążenia, ale także nie ustanowił czasu. W końcu w 35 minucie okrążenie pomiarowe ukończył jako pierwszy Lewis Hamilton, wykręcając 1:33,992. Na kolejnym kółku Brytyjczyk poprawił się na 1:32,025, a tymczasem na tor zaczęli wyjeżdżać kolejni kierowcy.

Trzecie okrążenie Hamiltona przyniosło czas 1:31,152. Tymczasem Timo Glock na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym wpadł w poślizg w pierwszym zakręcie i nie zdołał uzyskać reprezentatywnego czasu. Na drugim kółku Niemiec uniknął już większych błędów i uzyskał czas 1:32,297, natomiast Hamilton poprawił się na 1:30,247, będąc o pół sekundy szybszym od zespołowego kolegi Heikkiego Kovalainena. W chwilę później kierowców McLarena rozdzielili Jarno Trulli, Kazuki Nakajima i Nico Rosberg.

Nick Heidfeld i Robert Kubica w bolidach F1.09 z podwójnym dyfuzorem zajmowali po pierwszych przejazdach miejsca 8 i 9, mając ponad sekundę straty do Hamiltona. Heidfeld zdołał następnie poprawić się na 1:30,725 i awansował na piąte miejsce, a tymczasem na pierwsze miejsce wskoczył Trulli z czasem 1:29,983. Włoch pokonał Hamiltona o ponad 0,2 sekundy. Następnie na czele klasyfikacji znalazł się Nakajima, wykręcając w 48 minucie - czyli już za połową sesji - 1:29,908. Ponadto przed Hamiltonem na trzeciej pozycji znalazł się Rosberg z czasem 1:30,194.

Pierwszą piątkę po 50 minutach zamykał Mark Webber, mając za sobą dwójkę kierowców Ferrari. Kimi Raikkonen awansował następnie na trzecie miejsce z czasem 1:30,050, a Felipe Massa popisał się najlepszym wynikiem sesji - 1:29,812. Raikkonen po chwili spadł jednak na szóste miejsce, gdyż przed nim znaleźli się także Glock (P3) i Button (P5). Warunki na torze nie były jeszcze zbyt dobre - bolidy ślizgały się po brudnej, nienagumowanej nawierzchni po wczorajszych opadach deszczu i wielu kierowców traciło na chwilę kontrolę nad bolidem, ale obywało się bez większych dramatów.

W 57 minucie na czele klasyfikacji znaleźli się Rubens Barrichello i Sebastian Vettel, wykręcając odpowiednio 1:29,678 i 1:29,704. Następnie szybciej od obydwu kierowców pojechał Hamilton (1:29,319), który rozpoczął niedawno swój drugi przejazd. Po upływie godziny od rozpoczęcia sesji kolejność kierowców była następująca: Hamilton, Barrichello, Vettel, Massa, Nakajima, Glock, Trulli, Button, Raikkonen, Alonso, Piquet, Rosberg, Webber, Sutil, Heidfeld, Fisichella, Kubica, Kovalainen Bourdais i Buemi. W 65 minucie Rosberg przesunął się na trzecią pozycję, wykręcając 1:29,698. Wizyty na poboczu zaliczyli tymczasem obydwaj kierowcy Red Bulla, ale udało im się bezpiecznie wrócić na tor.

W 71 minucie Massa wykręcił 1:29,445 i awansował na drugie miejsce. W chwilę później na torze pojawiła się czerwona flaga, bowiem na poboczu pierwszego zakrętu, gdzie często przejeżdżali kierowcy, zaczęły odrywać się fragmentu sztucznej trawy. Porządkowi usunęli oderwane fragmenty z toru i kilka naderwanych, po czym sesja została wznowiona na mniej niż kwadrans przed końcem. Jak pierwszy na tor wyjechał Kubica, który zajmował w tym momencie dopiero 17 miejsce (+1,5). Polak po kilku okrążeniach poprawił nieznacznie swój czas, ale nadal był siedemnasty. W końcu jednak udało mu się awansować na 16 miejsce po uzyskaniu czasu 1:30,645.

W 84 minucie Hamilton uzyskał najlepszy czas w pierwszym sektorze, ale na kolejnych stracił przewagę i nie poprawił ogólnego czasu. Na drugie miejsce awansował tymczasem Nakajima, wykręcając 1:29,371. Hamilton poprawił w końcu swój czas na 1:29,263 i umocnił się pierwszej pozycji. Za Brytyjczykiem znaleźli się po chwili Trulli, Vettel i Massa, ale w samej końcówce najlepszym czasem sesji popisał się Rosberg, wykręcając 1:28,952. Po zakończeniu sesji kierowcy otrzymali możliwość wykonania próbnych startów na głównej prostej.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 38°C
Temperatura powietrza: 24°C
Prędkość wiatru: 3,7 m/s
Wilgotność powietrza: 61%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Nico Rosberg (16)Williams FW311:28,95224
2Lewis Hamilton (1)McLaren MP4-241:29,2630,3110,31123
3Jarno Trulli (9)Toyota TF1091:29,2710,3190,00826
4Sebastian Vettel (15)Red Bull RB51:29,3370,3850,06618
5Felipe Massa (3)Ferrari F601:29,3420,3900,00522
6Kazuki Nakajima (17)Williams FW311:29,3710,4190,02921
7Kimi Raikkonen (4)Ferrari F601:29,3980,4460,02725
8Fernando Alonso (7)Renault R291:29,4220,4700,02424
9Rubens Barrichello (23)Brawn BGP0011:29,5250,5730,10325
10Heikki Kovalainen (2)McLaren MP4-241:29,5900,6380,06520
11Jenson Button (22)Brawn BGP0011:29,7470,7950,15720
12Adrian Sutil (20)Force India VJM021:29,8640,9120,11722
13Timo Glock (10)Toyota TF1091:29,9340,9820,07026
14Nelson Piquet Jr (8)Renault R291:30,1321,1800,19818
15Mark Webber (14)Red Bull RB51:30,1761,2240,04422
16Robert Kubica (5)BMW Sauber F1.091:30,6451,6930,46922
17Nick Heidfeld (6)BMW Sauber F1.091:30,6891,7370,04420
18Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM021:30,7291,7770,04022
19Sebastien Bourdais (11)Toro Rosso STR41:30,8381,8860,10924
20Sebastien Buemi (12)Toro Rosso STR41:30,9441,9920,10626
107% najlepszego czasu: 1:35,178

KOMENTARZE

24
Piotr_the
05.06.2009 07:43
Oglądałem 2 trenig i ogólnie Kubek miał słabe czasy zabłysną tylko raz na oparach i miękkich oponach, ale co posieszające jako nieliczny na tych oponach przejechał całe koło z dobrym czasem bo większoś miała problemy notowali dobre czasy tylko w 1 i 2 odcinku kółka! tak więc trzeba poczekać do jutra jak się reszta poprawi i poustawia auta!
korzo
05.06.2009 01:08
no i co teraz powiecie na wyniki drugiego treningu wielcy krzykacze i specjaliści od siedmiu boleści?
michal132
05.06.2009 12:52
ma ktos link do powtorki drugiego treningu
wilkxt
05.06.2009 10:11
z bmw bedzie niezle, przynajmniej mozna rozgrac opony, w qualu bedzie dobrze
arti0801
05.06.2009 10:03
@Szu Porownanie BGP z BMW bylo zartem ale widze ze moglem to zaznaczyc:) Chodzi o to zeby nie wyciagac zbyt szybko wnioskow. Zobaczymy co bedzie jutro. Mimo ze nie jestem fanem BMW to mam nadzieje ze zaprezentuja dobra forme w tym GP
k2.
05.06.2009 09:51
@Szu To samo można napisać odnośnie BMW.
Szu
05.06.2009 09:42
BGP jeździ swoje, za treningi nie dają punktów
arti0801
05.06.2009 09:29
Tak sobie czytam co piszecie i dziwie sie ze nikt nie widzi bardzo slabej formy BGP jak na ich mozliwosci chyba spadek formy co????? jak myslicie???? czy moze to poprostu pierwszy trening gdzie nie mozna wysnuć zadnych wnioskow??? Trzeba poczekac z krytyka BMW do jutra bo dopiero wtedy bedzie widoczny jakis obraz ich postepu. Pozdrawiam
MITSUBISHI_GT
05.06.2009 09:17
BMW słabo jak na razie, no a Glock to chyba trenował wyjazdy po za tor.
Mariusz
05.06.2009 09:12
STR i BMW w dole... :(
kemot
05.06.2009 09:06
Raczej nie odeszło, tylko zostali wywaleni - BMW przed sezonem obcięło koszty i uszczuplili załogę, co widać po szybkości auta, oraz "bezbłędności" mechaników.
Piotr_the
05.06.2009 09:04
Jak dobrze pamietam to pare osób odeszło z BMW do konkurencji i chyba widać tego efekty :-)
rafaello85
05.06.2009 09:02
Rosbeg już tradycyjnie pierwszy. Ooooooooooooo BMW błysnęło formą! Co za postęp... Widać, że nowy pakiet aerodynamiczny poprawił ich osiągi:|
Piter
05.06.2009 09:02
DarkArte to dopiero pierwszy trening!
kemot
05.06.2009 09:00
BMW po prostu nie potrafi się rozwijać w trakcie sezonu, ot co - muszą się jeszcze dużo nauczyć i nie uciekać z podkulonym ogonem. Oni powinni ściągnąć kogoś takiego, jak Ross Brawn, jakaś osoba, co poskłada ten zespół do kupy...
DarkArte
05.06.2009 08:59
@Piter: No i co z tego, ze to pierwszy trening? W qualu i wyścigu są niewiele lepsi, żeby nie powiedzieć, ze są w tym samym miejscu... BMW ma porażkowy sezon. Dają ciała w pełnym zakresie. Prawdę mówiąc im więcej poprawek tym gorzej... Objeżdża ich Force India, który do niedawna był uważany za czerwona latarnie.
ctulu1
05.06.2009 08:56
moze sie myle ale po P1 w Australii Kubica tez byl daleko prawda??poczekajmy chociaz na kwalifikacje... ps.chodzi mi o practice 1 :D
Aquos
05.06.2009 08:53
Ale się czepiacie... No przecież widać wyraźną poprawę BMW: są już szybsi od STR i nawet jednego FI, a do Rosberga tracą mniej niż 1,8 sek. i to bez KERS! A to dopiero FP1 przed 7. GP w sezonie! No i bossowie zespołu mówią, że się nie poddają... PS Dla jasności dodam, że to ponury żart.
Piter
05.06.2009 08:53
a może dajcie sobie na wstrzymanie to dopiero pierwszy trening
Jankes
05.06.2009 08:53
@Speedster, ale oni i tego nie potrafią, czego dowodem jest obecny sezon :)
virescens
05.06.2009 08:51
Wygląda to tak jakby BMW miało najgorszy bolid w stawce a przed ostatnimi miejscami bronią Ich tylko kierowcy. A Williams zamiast króla treningu i kamikadze musi mieć kogoś kto dowoziłby Im punkty do mety.
Speedster
05.06.2009 08:45
nie no BMW to już chyba nic nie pomoże, nawet nowy dyfuzor czy inne wysublimowane aero tricki. Nie chciałbym uprawiać czarnowidztwa, ale moim zdaniem powinni zrobić już to, co potrafią najlepiej - skupić się na następnym sezonie...
michal5
05.06.2009 08:44
Ferrari dobrze pojechało, a BMW znowu słabo
kemot
05.06.2009 08:44
Oczywiście król treningów pierwszy, Frank chyba depiluje sobie włosy z pośladków, że punktów nie przyznaje się za najszybsze czasy na treningu xD. Tak się zastanawiam, że skoro Williamsy tak żrą opony, to może ich kierowcy powinni jeździć na 3 zmiany opon? Treningi treningami, ale BMW chyba DD za bardzo nie pomaga...