GP Turcji: trening 2 - Kubica kończy piątek na P3

Wyniki i opis ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Istanbul Park
05.06.0914:37
Marek Roczniak
14392wyświetlenia

Heikki Kovalainen uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia w ostatniej z dzisiejszych sesji treningowych w Turcji - 1:28,841, czyniąc to już pod koniec pierwszych 30 minut. Kierowca McLarena pokonał o zaledwie 0,006 sekundy Fernando Alonso (Renault), który jako jeden z nielicznych zdołał poprawić swój czas w końcówce sesji. Dla nas najważniejszą wiadomością był chyba jednak powrót do czołówki Roberta Kubicy, który uplasował się na trzeciej pozycji.

W drugiej sesji kierowcy zabrali się do pracy już od pierwszych minut, a jako pierwszy czas ustanowił Sebastien Buemi - 1:38,417. Znacznie szybciej pojechał Nico Rosberg, wykręcając 1:30,615, a następnie na czele klasyfikacji pojawił się Nelson Piquet Jr z czasem 1:30,489. Brazylijczyk poprawił się następnie na 1:30,174, a tuż za nim uplasował się Heikki Kovalainen z czasem gorszym tylko o 0,039 sekundy. Kolejne okrążenie Piqueta przyniosło poprawę na 1:30,110, jednak kierowca Renault stracił po chwili pierwsze miejsce, gdyż przed nim znaleźli się kierowcy McLarena. Lewis Hamilton wykręcił 1:29,452, pokonując Kovalainena o ponad 0,4 sekundy.

W jedenastej minucie Robert Kubica popisał się dość dobrym czasem (1:30,064), który dał mu trzecie miejsce, ale tylko na chwilę, bowiem przed Polakiem znaleźli się od razu Alonso (P2), Piquet (P3), Mark Webber (P4) i Nick Heidfeld (P6). Następnie na drugiej pozycji pojawił się Jarno Trulli z czasem 1:29,468, a jego strata do Hamiltona wyniosła zaledwie 0,033 sekundy. Webber swój pierwszy przejazd zakończył z czasem 1:29,645, który dał mu czwarte miejsce. Kubica tymczasem tuż przed powrotem do boksów poprawił się na 1:29,688 (P6) i jego strata do Hamiltona zmniejszyła się do 0,253 sekundy.

W 22 minucie Timo Glock zrzucił z szóstego miejsca Kubicę, pokonując Polaka o zaledwie 0,02 sekundy. W 25 minucie zespół Red Bull Racing zakończył wymianę przełożeń w skrzyni biegów Sebastiana Vettela i Niemiec wyjechał po raz pierwszy na tor w drugiej sesji. W międzyczasie nastąpiła zmiana na szczycie tabeli czasowej, bowiem na dwa pierwsze miejsca wskoczyli kierowcy Williamsa - Kazuki Nakajima (1:29,091) i Rosberg. Rozdzielił ich po chwili Vettel, wykręcając 1:29,202, a następnie na pierwsze miejsce awansował Kovalainen, jako pierwszy przełamując barierę jednej minuty i 29 sekund (1:28,841).

W 29 minucie Kubica wykręcił na bardziej miękkich oponach czas 1:29,369 i przesunął się na piąte miejsce. W chwilę później w bolidzie Vettela nastąpiła jakaś awaria i Niemiec zatrzymał się na torze tuż za drugim zakrętem. Wyglądało na to, że jest to już koniec jazdy na dziś dla kierowcy Red Bulla. W 35 minucie w tarapatach znalazł się także Hamilton - jadący również na bardziej miękkich oponach Brytyjczyk wpadł w poślizg w pierwszym zakręcie i przez chwilę stał nieruchomo na torze, ale w końcu udało mu się nawrócić samochód i mógł kontynuować jazdę. Kierowca McLarena zajmował w tym momencie szóste miejsce, mając tuż przed sobą Kubicę. W 41 minucie obydwu kierowców rozdzielił Piquet, wykręcając 1:29,401.

W 44 minucie Kubica uzyskał czas 1:29,056 i awansował na drugie miejsce. W połowie sesji kolejność kierowców była następująca: Kovalainen, Kubica, Nakajima, Vettel, Rosberg, Piquet, Massa, Hamilton (Brytyjczyk zaliczył w międzyczasie kolejny piruet, ale znów mógł kontynuować jazdę), Trulli, Raikkonen, Heidfeld, Alonso, Webber, Glock, Barrichello, Button, Fisichella, Sutil, Bourdais i Buemi. W 48 minucie Alonso zrzucił Kubicę z drugiego miejsca, wykręcając lepszy o zaledwie 0,014 sekundy czas - 1:29,042. Następnie bardziej miękkie opony postanowił wypróbować Raikkonen, jednak pierwsze okrążenie pomiarowe Fina okazało się gorsze od tego na dobrze rozgrzanych twardszych oponach.

W 65 minucie Nakajima wpadł w poślizg w pierwszym zakręcie i zatrzymał się na poboczu, ale podobnie jak wcześniej Hamilton zdołał nawrócić bolid i pojechał dalej. Pobocze w innym zakręcie - nr 12 - zwiedził tymczasem Massa, ale tu obyło się już bez bączka. Wielu kierowców wykonywało w tym momencie dłuższe przejazdy na bardziej miękkich oponach, aby ocenić stopień ich degradacji i trudno było oczekiwać poprawy czasów. Odnosiło się to między innymi do kierowców Ferrari i Brawn GP, z których w pierwszej dziesiątce był tylko Massa. Zamykający pierwszą dziesiątkę Brazylijczyk miał spore problemy z ziarnieniem na bardziej miękkich oponach.

Na pięć minut przed końcem sesji Alonso uzyskał najlepszy czas w pierwszym sektorze na miękkich oponach, ale na pozostałych częściach toru był już wolniejszy i pozostał na drugiej pozycji. W chwilę później mały pojedynek na torze urządzili sobie Nakajima i Fisichella, jadąc przez dwa zakręty na końcu okrążenia koło w koło. Skończyło się to niewielkim kontaktem i równoczesnym piruetem, ale obaj kierowcy mogli kontynuować jazdę. Tymczasem sesja zakończyła się bez żadnych zmian w kolejności kierowców w czołówce, co było dość nietypowe, jak na koniec piątkowych jazd. Jedynie Alonso zdołał poprawić swój czas, wykręcając 1:28,847, ale do pokonania Kovalainena zabrakło mu 0,006 sekundy i pozostał na drugiej pozycji.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 43°C
Temperatura powietrza: 28°C
Prędkość wiatru: 4,5 m/s
Wilgotność powietrza: 36%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 2

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Heikki Kovalainen (2)McLaren MP4-241:28,84137
2Fernando Alonso (7)Renault R291:28,8470,0060,00635
3Robert Kubica (5)BMW Sauber F1.091:29,0560,2150,20935
4Kazuki Nakajima (17)Williams FW311:29,0910,2500,03537
5Sebastian Vettel (15)Red Bull RB51:29,2020,3610,1114
6Jarno Trulli (9)Toyota TF1091:29,2070,3660,00541
7Nico Rosberg (16)Williams FW311:29,2570,4160,05040
8Rubens Barrichello (23)Brawn BGP0011:29,3050,4640,04835
9Mark Webber (14)Red Bull RB51:29,3830,5420,07839
10Nelson Piquet Jr (8)Renault R291:29,4010,5600,01838
11Felipe Massa (3)Ferrari F601:29,4160,5750,01538
12Jenson Button (22)Brawn BGP0011:29,4300,5890,01433
13Lewis Hamilton (1)McLaren MP4-241:29,4350,5940,00531
14Timo Glock (10)Toyota TF1091:29,5180,6770,08340
15Kimi Raikkonen (4)Ferrari F601:29,5200,6790,00233
16Nick Heidfeld (6)BMW Sauber F1.091:29,5500,7090,03040
17Adrian Sutil (20)Force India VJM021:30,0811,2400,53133
18Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM021:30,0911,2500,01038
19Sebastien Bourdais (11)Toro Rosso STR41:30,2951,4540,20439
20Sebastien Buemi (12)Toro Rosso STR41:30,6291,7880,33437
107% najlepszego czasu: 1:35,059

KOMENTARZE

29
zawias
05.06.2009 08:55
michal132-> graining
Piotr_the
05.06.2009 07:55
Nie wiem jak wy golądacie ja widziałem doś słabe czasy Kubicy podobne do Nika tylko raz zaszalał z pustym bakiem i gumach z paskiem i jutro może się okazać, iż ten czas to na 14 miejsce starczy jak reszta poradzi sobie z miękkimi gumami. Tak dobry czas na tych gumach może świadczyć dodatkowo, iż BMW ma nadal problem z dogrzaniem opon albo z idealnie ustawionym bolidem ? bo Kubka jako jedyny chyba potrafił zrobić na nich dobre koło a reszta w połowie już miała degradacje opon i tracili czasy! No i moje przypuszczenia potwierdził sam Kubek "http://f1.sport.pl/Artykul.82+M5cd120c9bde.0.html
michal132
05.06.2009 06:45
ziarnienie jest to greining czyli tworzenie sie z gumy czyli kol malych kuleczek gumy co zmniejsza przyczepnosc wiec jak najlepiej jest tego miec najmniej i szybko to rozetrzec
TerryTate
05.06.2009 06:40
@Vincent007 - http://www.f1wm.pl/slowniczek.php?id=12
Vincent007
05.06.2009 06:36
mógłby ktoś mi wytłumaczyc co to znaczy "ziarnienie na bardziej miękkich oponach" ??
patgaw
05.06.2009 05:12
po co jest podawane 107% czasu najlepszego okr? (pytalem juz sie o to?) przeciez ta zasada juz dawno nie obowiazuje.
michal132
05.06.2009 04:49
ale robert nawet jak wyjechal na dluzszy przejazd to krecil 1:29 :8xx wiec jjest dobrze a z tym ze wszkole ogladalem to prawda
Edzix
05.06.2009 04:42
A mnie się wydaję, że Kubicy dali bolid Heidfelda i na odwrót. Hehe na serio to także myślę, że Kubek przejechał te szybkie kółko na oparach.
MCNoras
05.06.2009 04:09
STR i FI wyraźnie z tyłu...A moim zdaniem Kubica miał prawie pusty bak, stąd taki czas ;)
luki14
05.06.2009 04:02
Czemu czasy takie słabe? Rok temu P1 na FP2 1:27.543, a w Q1 1:25.994...
arti0801
05.06.2009 02:50
Caly czas twierdze ze to tylko treningi. Nikt z nas nie wie kto co testowal i z jaka iloscia paliwa dlatego musimy poczekac do jutra zeby cieszyc sie z postepu BMW. Pozdrawiam
noofaq
05.06.2009 02:06
przeglądając zdjęcia widać heidfelda i kubicę uśmiechniętych - rzadki widok ostatnio :)
michal132
05.06.2009 01:42
w wislicy na religi a tak pozatym to wiemy z treningu tyle co i przed nim a tak pozatym ma ktos link do powtorki treningu bo obejzal bym jeszcze raz na powtorce go
mikolajbr
05.06.2009 01:33
ciekawa walka Nakajimy i Fisico, ale mógł ktos odpuscic, bo mogło skończyc się to o wiele gorzej :)
ctulu1
05.06.2009 01:31
a transmisji na polsacie podczas pierwszego treningu,kubica mowil przez team radio o tym ze nie ma problemow z dogrzewaniem opon i ogolnie i ich temperatura,co oznacza ze balans bolidu jest ok...troche smiesznie wygladala reakcja izyniera kubicy bo chyba byl lekko zdziwiony pozytywnym nastawieniem kubicy :)
cypek2
05.06.2009 01:26
...nie pamiętam gdzie to było,... potwierdzonił to tez onet. Wiem wiem źródło marne ale powołują się na rozmowę miedzy Kubicą a boksem
quickmick
05.06.2009 01:21
@michal132 Czy możesz mi powiedzieć, w jakiej szkole i na jakich zajęciach każą oglądać treningi F1? Pytam, bo sobie ostatnio dziecko zrobiłem i jak będzie syn, to też go zapiszę do tej szkoły... (córkę zresztą też)... A poważnie - to na początku zmieniali Vettelowi zębatki w skrzyni i dlatego tak późno wyjechał, ale co do awarii to chyba jeszcze nie było komunikatu (poza domniemaniami A. Borowczyka). @cypek2 A co Robert chwalił, bo jakoś tego nie wychwyciłem?
Aquos
05.06.2009 01:20
Hamilton zaliczył strasznie dużo bączków i wycieczek poza tor - ciekawe czy to jakieś szczególne problemy z przyczepnością, czy tak mocno cisnął, że co chwila przekraczał limit.
michal132
05.06.2009 01:14
ja oglodalem trening w szkole i z tego co bylo widac to chyba cos ze skrzynia bo jak pokazywali boksy red bula to cos robiono przy skrzyni biego i byc moze to co zrobili nie poszlo i sie skonczylo
cypek2
05.06.2009 01:07
...od dłuższego czas nie słyszałem by Kubica chwalił bolid. A tak było dziś. Mam nadzieję, że jutro będzie równie dobrze jak dziś.
Cappo
05.06.2009 01:04
raczej układ przeniesienia napędu coś wspominali też o półosiach
kris231
05.06.2009 12:58
No i BMW nieoczekiwanie zaskoczyło podczas treningu i McLaren wykonał duzy skok naprzud myślę żeoba te zespoły pokarza sie z dobrej strony kwalifikaci
lakeman
05.06.2009 12:53
Z tego co pisali to skrzynia albo układ przeniesienia napędu
ari2k5
05.06.2009 12:50
Sebastianowi wystarczyły zaledwie 4 kółka, aby mieć P5. Co mu się stało, nie oglądałem sesji?
lakeman
05.06.2009 12:48
z tego co czytałem na komentarzach z f1-live.com to miękkie opony są tu wolniejsze od twardszych... Nikt się jakoś specjalnie na miękkich nie poprawił.
sebasKERS
05.06.2009 12:44
BMW THE BEST !! - sorki musialem to napisac :P hehe
kemot
05.06.2009 12:44
Heidfeld pokazuje prawdziwą formę BMW, natomiast Kubica jechał na miękkich gumciach i ma czity!
Morgul
05.06.2009 12:43
zgodnie z tradycja ;) ogolnie to ja nie wiem jak mozna sie podniecac piatkami, nie wiedzac kompletnie co zespoly testuja
noofaq
05.06.2009 12:42
a teraz będzie że BMW wymiata :)