Najważniejsze decyzje Światowej Rady Sportów Motorowych

Zatwierdzono m.in. nową skalę punktową, a także zamianę miejscami GP Brazylii z GP Abu Zabi
11.12.0916:32
Maraz & deeze
5851wyświetlenia

Światowa Rada Sportów Motorowych (WMSC) zatwierdziła podczas dzisiejszych obrad nową, rozszerzoną skalę punktową, jaką wczoraj zaproponowała Komisja Formuły 1 z uwagi na powiększenie stawki do 26 bolidów.

W przyszłorocznych mistrzostwach świata punktowanych będzie więc 10 miejsc (o dwa więcej niż dotychczas) według następującej skali: 25-20-15-10-8-6-5-3-2-1.

Kolejna decyzja to zatwierdzenie kalendarza wyścigów na sezon 2010. Organizatorzy Grand Prix Brazylii i Grand Prix Abu Zabi osiągnęli porozumienie w kwestii zamiany miejscami tych wyścigów i tak jak w tym roku, sezon ponownie zamknie eliminacja na torze Yas Marina w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Ponadto z kalendarza zniknęły adnotacje o tym, że rozegranie GP Kanady i GP Niemiec jest uzależnione od potwierdzenia umów z administracją F1. Jedynie GP Korei Południowej musi jeszcze zaczekać na ostateczną zgodę, która zostanie wydana dopiero po przeprowadzeniu inspekcji toru, gdy jego budowa zostanie ukończona, co spodziewane jest na początku lipca.

Kalendarz wyścigów Formuły 1 na sezon 2010
DataGrand Prix Tor
114-03BahrajnuSakhir
128-03Australii (17:00)Albert Park
104-04Malezji (16:00)Sepang
118-04ChinShanghai
109-05HiszpaniiCatalunya
116-05MonakoMonte Carlo (uliczny)
130-05TurcjiIstanbul
113-06Kanady (12:00)Gilles Villeneuve
127-06EuropyValencia (uliczny)
111-07Wielkiej BrytaniiSilverstone
125-07NiemiecHockenheim
101-08WęgierHungaroring
129-08BelgiiSpa-Francorchamps
112-09WłochMonza
126-09Singapuru (20:00)Singapur (uliczny, nocny)
110-10Japonii (15:00)Suzuka
124-10Korei Południowej *Korean International Circuit
107-11BrazyliiInterlagos
114-11Abu Zabi (17:00)Yas Marina (dzienno-nocny)
Sędziowie podczas weekendów grand prix

Stewardzi będą od teraz mniejszą i stałą grupą, a wraz z doświadczonymi byłymi kierowcami F1 stworzą stały panel trzech stewardów F1 i wspólnie, wraz z jednym stewardem reprezentującym władze sportowe państwa, będą zajmować się F1 podczas każdego grand prix.

Nie będzie już szefa grupy stewardów bez prawa głosu i za każdym razem stewardzi będą wybierać własnego szefa spośród ich składu podczas każdego wyścigu. Wykorzystując nagrania wideo oraz rozmów radiowych powinni zmierzać do bardzo sprawnego podejmowania decyzji.

Dotychczasowy program obserwatorów dla stewardów F1 będzie kontynuowany, a treningi, rozdzielanie decyzji oraz coroczne spotkania będą miały na celu podwyższenie jakości decyzji w tej stałej grupie.

Źródło: FIA.com

KOMENTARZE

20
paolo
13.12.2009 12:37
Widzę, że 6 5 3 zamiast 6 4 3 nadal pozostaje zagadką. Ja to sobie jeszcze co innego wymyśliłem. żeby nie było tak mało okrągło i lepiej się dodawało trzeba było dopisać zero i zrobić 100 80 60 40 30 a resztę rozdrobnić tak żeby punktować 20 miejsc. Najlepiej wszystkie ale biorąc pod uwagę, że parę ekip może odpaść wystarczy 20. Po co? A no po to żeby się później nie zastanawiać czy USF1, Virgin czy Campos było lepsze w sezonie. Przecież żaden z tych zespołów do 10 pewnie nie wjedzie albo jakimś fuksem w deszczu przy przerwanym wyścigu. I później taki jeden fuks i same ostatnie miejsca będą lepsze na koniec od regularnie jeżdżącego zespołu w okolicy powiedzmy 15 miejsca. No i na bidę z sześciu chłopa będzie mieć po imponującym zerze na koncie, a przecież warto wiedzieć, które zero lepsze. Bardziej przejrzyście by było i liczyłoby się po staremu w czołówce tylko z jednym więcej zerem, a nie jakieś ćwierć setki. W skokach mają coś podobnego i nikomu nie przeszkadza, że ktoś ma po sezonie 1000 punktów. Jak już zmieniać to z rozmachem i fantazją.
cris
12.12.2009 10:39
no , wreszcie coś nowego , tak myślę , a oglądam f1 20 lat , więc chyba mogę coś powiedzieć . osobiście uważam , że jeżeli już , to powinno być 30 pts. za 1 miejsce , żeby faktycznie odróżnić zwycięzcę , a jeśli ktoś uważa , że to przewraca punktację wszechczasów , to niech po prostu przeliczy po nowemu i tyle . może w końcu będą bardziej się bić o pudło , a nie ciułać punkty . f1 zacząłem oglądać ,bo wiecznie były drzazgi na starcie , bo ktoś komuś wygrażał, naubliżał , były złośliwe wypadki , prawie mordobicie . .. .... teraz tego nie ma . . .. ..... szkoda....
Simi
12.12.2009 05:33
Ja jestem zdecydowanie ZA nowym systemem punktacji. Będzie 10 punktowanych miejsce, co jak dla mnie bardzo dobre rozwiązanie. Najfajniej byłoby, gdyby 14 miejsc było punktowanych, ale dziesiątka to też nie jest źle.
Kalaputa
12.12.2009 01:54
obliczylem wyniki koncowe tym systemem na sezon 2009 i wyszlo tak : 1 Button -243 pkt ,2.Vettel -203 pkt 3.Barichello -187 pkt i 4 Webber -178 pkt
RomanSz
12.12.2009 12:27
Jak ktoś już wcześniej słusznie zauważył, ta nowa punktacja to prawie dokładnie stara punktacja razy 2,5 (no i jakieś ułamki za miejsca 9, 10, dla walki w czołówce naprawdę bez znaczenia). Wystarczy sobie dotychczasowe statystyki pomnożyć przez 2,5 i będzie pasowało. Przy 26 bolidach 10 punktowanych miejsc to i tak mało, nowe zespoły pewne i tak zakończą sezon z zerowym dorobkiem. Zabawne są takie komentarze że jeszcze 15-16 pkt za zwycięstwo to by było ok, ale już 25 to zdecydowanie za dużo. A gdyby zrobili punktację 100-80-60-50-40-30-20-10 to też by była zbyt wielka rewolucja i rozwiązanie nie do przyjęcia?
maciej
11.12.2009 07:47
K**a jaki syff :( Nie podoba mi się to wogóle , znowu kombinacje :( Statystyki z kilkunastu lat szlag trafił, obecna punktacja przecież była dobra , mogliby co najwyżej dac większe różnice punktowe między 1-3 miejscem i ewentualnie za PP i najszybsze okrążenie po punkcie i już a resztę zostawić:( Najlepiej niech zrobią punktacje jak w skokach narciarskich czyli za miejsce 1- 100 pkt itd. , oczywiście punktować będzie również samochód bezpieczeństwa , żal.
ger@
11.12.2009 05:38
to co w końcu z tym 7. miejscem? wszyscy mówią, że mają być 4 punkty, ale wszędzie jest, że za 7. miejsce punktów będzie 5... bezsens, czy ktoś potrafi to wytłumaczyć?
dmaot malach
11.12.2009 05:21
Co wy tak na tego Yurka najeżdżacie? I czemu mają służyć porównania Ramziego] i reamoona? Ja też jestem przeciwnikiem kolejnych zmian w regulaminie, bo nie służą rozwojowi tego sportu (ograniczanie aero, zamrażanie silników), tylko powodują większy... większe zamieszanie. Nieumiejętne limitowanie jest na dodatek polem do nadużyć i wypacza cele, założone sobie przez autorów obostrzeń regulaminowych. Zmiany idą w złym kierunku, mam nadzieję że w 2011 roku WMSC wycofa się z nich rakiem, chociaż mawiają iż nadzieją głupich jest matką :| Oczywiście nikomu nie wadzi obecny system obliczania opłaty za superlicencję? Bo jakoś nie został wydany żaden komunikat z tym związany. Oczywiście ktoś powie, że to grosze dla kierowców, ale FIA dba o swój budżet - ktoś w końcu musi opłacać delegatów i komisarzy na poszczególne GP.
Semai
11.12.2009 05:08
Co do PSa- było już na forum podane. Nic w zasadzie by nie uległo zmianie - tylko 2 kierowców więcej miałoby punkty.
Paweł J
11.12.2009 04:53
Ja jestem z natury konserwatystą, ale jakieś ciekawe, interesujące rewolucję przyjmuje z uśmiechem. Tylko że ta punktacja... no cóż... mi się ona nie widzi. Wiem, że z czasem się do niej przyzwyczaimy, ale tak wielkie stawki punktowe troszeczkę szokują mnie. Ale widzę że niektórzy ludzie przyjmują to pozytywnie. Hmm, no gdy na 2003r wchodziły zmiany to lepiej umiałem to przełknąc itp bo zmiany były ale nie wielkie. Teraz trochę mnie to zaskakuje. Mam nadzieje, że ten system się sprawdzi... ps. Mam pytanie, czy ktoś kombinował już co by się wydarzyło gdyby to punktację dać na ten sezon? Kto wygrałby sezon itp? A moze ktoś się chce pobawić w to? Bo mnie to ciekawi trochę...
barteks
11.12.2009 04:44
@deeze: powinny być 4 punkty za 7. miejsce...
reamoon
11.12.2009 04:38
Juruchna! A wiesz, że komputery dziś już też nie takie jak 10 lat temu! Jak mało w nich (lub zgoła nic) z tych sprzed 10 lat.
Diesel92
11.12.2009 04:35
Może to być najciekawszy sezon! xD
deeze
11.12.2009 04:10
Wciąż kompletnie nie rozumiem tego 7. miejsca i 5 punktów... Co im taka asymetria daje?
Ramzi
11.12.2009 03:54
Yurek, a gdzie idzie Polska? To juz nie ta sama Polska co 10 lat temu. Nie rozumiem Cie, jeszcze nawet nie wiesz jak to wygląda...a juz narzekasz. Ta mentalność.
fernandof1
11.12.2009 03:27
tak top 10 punktowana ale nie tyle za p1,p2 i p3 to lepiej p1 15 a p2 13 i p3 11 a potem 10-1 bo p1 25 niedługo będzie tak jak w indy albo teraz tak będzie
Yurek
11.12.2009 03:24
Oczywiście, że najlepiej, ale nie chce mi się tłumaczyć, dlaczego.
Kamikadze2000
11.12.2009 03:21
Taa, najlepiej, aby wróciła stara punktacja... Puknij się w łeb! :D @cobra - byc może masz racje, ale lepiej tak, aniżeli system medalowy.
cobra
11.12.2009 03:21
Troszkę bez sensu jest nowa skala punktowa. Zwycięzca IMO nie powinien dostawać więcej niż 15-16 punktów i nadal punkty powinny być przyznawane tylko kierowcom z top8. Oczywiście, że lepsze to niż system medalowy, ale i tak nie jestem zwolennikiem tak daleko idących zmian. ;) Szczególnie jeśli chodzi o rozszerzenie przydzielania punktów do 10 bolidów.
Yurek
11.12.2009 03:17
Gdzie jest i dokąd zmierza Formuła 1? Jak mało zostało się z tej Formuły 1 choćby sprzed 10 lat...