Światowa Rada Sportów Motorowych popiera Maxa Mosleya

01.07.0400:00
Marek Roczniak
829wyświetlenia
RokImolaMelbourneMonako
Najszybsze czasy okrążeń z kwalifikacji
1998  1.25.973  1.30.010  1.19.798
19991.26.3361.30.4621.20.547
20001.24.7141.30.5561.19.475
20011.23.0541.26.8921.17.430
20021.21.0911.25.8431.16.676
20031.20.6281.27.1731.14.749
20041.19.7531.24.4081.13.985
Najszybsze czasy okrążeń z wyścigu
19981.29.3451.31.6491.22.948
19991.28.5471.32.1121.22.259
20001.26.5231.31.4811.21.571
20011.25.5241.28.2141.19.424
20021.24.1701.28.5411.18.023
20031.22.4911.27.7241.14.545
20041.20.4111.24.1251.14.439
Podczas wczorajszego spotkania w Paryżu, Światowa Rada Sportów Motorowych poparła prezydenta FIA - Maxa Mosleya, który w świetle ostatnich wypadków Felipe Massy w Kanadzie i Ralfa Schumachera w Stanach Zjednoczonych domaga się spowolnienia bolidów. Udowodniono, iż na przestrzeni ostatnich siedmiu lat prędkość samochodów Formuły 1 znacząco wzrosła. Posłużono się w tym celu najlepszymi czasami okrążeń (patrz tabela po lewej), uzyskanymi zarówno podczas kwalifikacji, jak i wyścigu na trzech torach: Imola, Melbourne (Albert Park) i Monako (Monte Carlo).
W niektórych przypadkach jest to różnica blisko dziewięciu sekund i w tej sytuacji Rada zadecydowała, iż Techniczna Grupa Formuły Jeden, składająca się głównie z technicznych przedstawicieli poszczególnych zespołów, ma przedstawić propozycję zmniejszenia osiągów, zgodnie z artykułem 7.5 porozumienia Concorde Agreement. Jeśli nic takiego nie nastąpi, to wówczas FIA w październiku ogłosi własne propozycje, które zostaną wprowadzone w życie z początkiem 2005 roku.

Biorąc pod uwagę niewielką ilość czasu na przedstawienie i potem dokonanie zmian w bolidach przed rozpoczęciem kolejnego sezonu, należy się spodziewać, iż konfiguracja silników raczej nie zostanie jeszcze w tym momencie zmieniona z V10 3L na V8 2,4L, a dopiero w 2006 lub 2008 roku. Póki co najprawdopodobniej zwiększony zostanie limit wytrzymałości silników na więcej wyścigów i być może producenci opon będą musieli opracować twardszą mieszankę, co zresztą zaproponował ostatnio były dyrektor techniczny zespołu Williams - Patrick Head. Tak czy inaczej jakieś zmiany z pewnością nastąpią przed rozpoczęciem kolejnego sezonu.

Źródło: Fédération Internationale de l'Automobile (FIA)