Kołpaki, podnośniki, wloty powietrza...

Zespoły F1 naginają zwykle przepisy do granic możliwości i nie inaczej jest w tym roku
25.02.1014:45
Michał Roszczyn
6041wyświetlenia

Jak zawsze w Formule 1, zespoły naginają przepisy do granic możliwości i nie inaczej jest w tym roku, o czym możemy przekonać się w trakcie przedsezonowych testów.

Korzystanie z tak powszechnych w minionym sezonie kołpaków zostało zakazane, ale podczas ubiegłotygodniowej sesji testowej na torze Jerez, Ferrari sprawdzało innowacyjne rozwiązanie na kołach bolidu F10, które dzięki temu nabrały bardziej aerodynamiczny kształt.

Aby zakazać stosowania kołpaków, jakie mogliśmy podziwiać w zeszłym cyklu grand prix, tegoroczne zasady stanowią, że żadne urządzenie nie może być fizycznie połączone z kołami lub nakrętkami. Jednakże samochód stajni z Maranello jest wyposażony w okrągłe wewnętrzne felgi, które wydają się być zaprojektowane z myślą o przepływie powietrza.

Inny zapis na sezon 2010 mówi, iż zasilane (elektrycznie lub pneumatycznie) urządzenia wspomagające podnoszenie samochodu w alei serwisowej w trakcie wyścigu są zabronione. Jednakże mechanicy Mercedes GP testowali nowe - obsługiwane jednym ruchem - podnośniki, które działają z wykorzystaniem wyłącznie mechanicznych i sprężynowych spustów, bez udziału elektroniki czy pneumatyki.

Podniosły się także wewnętrzne głosy - głównie ze strony Red Bull Racing - odnośnie projektu nowego McLarena MP4-25. Uważa się, że część powietrza wpływającego do górnego wlotu nad głową kierowcy nie jest kierowana do silnika, lecz do tylnej sekcji bolidu dla celów aerodynamicznych.

Źródło: Motorsport.com

KOMENTARZE

10
biCampeon
25.02.2010 11:33
Tu nie chodzi o samo podzielenie wlotów, bo to stosują wszystkie zespoły i nie od tego sezonu, lecz fakt, gdzie powietrze z górnego kanału trafia w przypadku McLarena. Normalnie powietrze z ów kanału trafia do chłodnicy oleju skrzyni biegów.
rmn
25.02.2010 10:57
Mercedes i Williams też mają podzielone wloty.
Aquos
25.02.2010 03:02
Masz rację, Dżejson, akurat rezygnacja z kołpaków to rzeczywiście było ustalenie samych zespołów. Zakaz stosowania zautomatyzowanych podnośników to już jednak inicjatywa FIA.
Dżejson
25.02.2010 02:37
A to czasem nie FOTA wymyśliła usunięcie kołpaków ?
Aquos
25.02.2010 02:29
Kolejny raz potwierdza się, że inwencja inżynierów z zespołów F1 jest większa, niż ludzi z FIA. Tworzenie przepisów technicznych musi być frustrującą pracą :)
Loxley
25.02.2010 02:23
nakrętki nakrętkami, tu chodzi o felgi. te nowe nakrętki mieli też przy "normalnych" felgach.
biCampeon
25.02.2010 02:21
Ładnie to nie wygląda, lecz chyba ni o to tutaj chodzi :) Niemniej Ferrari nie korzysta z tego rozwiązywania cały czas. Na niektóre przejazdy zakładają, a na niektóre nie. Więc jeszcze nic pewnego odnośnie ich stosowania przez Ferrari.
totalfun
25.02.2010 02:20
A Ferrari mydliło oczy, że te nakrętki są aby poprawić szybkość wymiany opon...
Ralph1537
25.02.2010 02:13
cwaniaczki
kuba22
25.02.2010 02:07
Ma ktos zdjęcie tego podnośnika Mercedesa