Mercedes i Renault szykują zupełnie nowe dyfuzory na Bahrajn?

To ostatnie plotki z hiszpańskich i francuskich mediów
01.03.1011:04
Marek Roczniak
6712wyświetlenia

Pojawiły się plotki, jakoby zespoły Mercedes GP i Renault szykowały zupełnie nowe dyfuzory do swoich bolidów na pierwszy wyścig sezonu. W przypadku tego pierwszego media używają określenia 'super dyfuzor', a rozwiązanie Renault ma być rzekomo tak radykalne, że może doprowadzić do fali protestów.

Plotki o nowym dyfuzorze Mercedesa, który po raz pierwszy ma zostać zamontowany do W01 na piątkowe treningi w Bahrajnie, pojawiły się na padoku w Barcelonie podczas ostatnich przedsezonowych testów. Michael Schumacher zakończył testy na torze Catalunya ćwierć sekundy za Lewisem Hamiltonem, a po swoim pierwszym dniu jazdy udzielał niezbyt optymistycznych wypowiedzi, z których później próbował się wycofać.

Rywale nie sądzą jednak, aby zespół z Brackley miał w zanadrzu rewolucyjne rozwiązanie, które zapewni im przewagę nad innymi. Nie wiem, co Brawn będzie miał w Bahrajnie, ale przekonamy się, czy będzie to coś naprawdę nowego - cytuje wypowiedź Fernando Alonso z Ferrari hiszpańska gazeta El Pais. Dla mnie to tylko plotka, jak wiele innych. Pedro de la Rosa z Saubera dodaje: Teraz wszystkie samochody mają super dyfuzor i nie będzie żadnych niespodzianek, ponieważ przepisy zostały już nagięte przez inżynierów do granic możliwości.

O plotkach dotyczących radykalnego dyfuzora do Renault R30 na GP Bahrajnu poinformował tymczasem dziennikarz Radio Monte Carlo - Stephane Samson, zdaniem którego FIA bada obecnie, czy rozwiązanie francuskiego zespołu nie łamie przepisów. Ponadto RMC twierdzi, że Robert Kubica i Witalij Pietrow domagają się modyfikacji hamulca w R30, gdyż dotychczasowe rozwiązanie im nie odpowiada.

Źródło: Motorsport.com, Confidential-Renault.fr

KOMENTARZE

12
Huckleberry
02.03.2010 10:51
No to Robert wygrywa pierwszy wyścig i zgodnie ze statystykami bierze mistrza w tym roku. Żarcik ;)
prz20
01.03.2010 03:11
ja jednej stronie napisali ze to chodzi o pedał gazu a nie hamulce
kemot
01.03.2010 01:11
FIA nie będzie się w to mieszać, bo od 2011 i tak mają być zabronione podwójne dyfuzory ;]
scanner
01.03.2010 12:50
A ja myślę, że Merce i Renówki wyrzucą dyfuzor i zamontują za to pancerz ablacyjny, ze cztery baterie fazerów i do każdego z bolidów wsadza klon Kirka. W końcu facet wygrywał wszystko :)
quickmick
01.03.2010 12:18
@Grom Wcześniej nie tworzono "super-dyfuzorów", czy jak je tam zwał, ponieważ docisk bolidu do podłoża był realizowany aerodynamicznie, przy pomocy owiewek, skrzydełek, itd. Teraz bolid jest przyczepny głównie mechanicznie, ale prace rozwojowe nad przednim skrzydłem (patrz nowe skrzydło Renault) oraz nad dyfuzorami są skoncentrowane na zapewnieniu przyczepności aerodynamicznej do toru w ramach obowiązujących przepisów, bo opony nie zapewniają takiej przyczepności. @Maraz Sprawa hamulca została już rozwiązana. Nie odpowiadał on ani Robertowi, ani Witalijowi, ale konstruktorzy się upierali, że takie rozwiązanie jest OK, bo stosował go Fernando. W końcu Eric Boullier musiał tupnąć nóżką i modyfikacja została wprowadzona. Pisze o tym choćby f1.pl: http://www.f1.pl/Artykul.82+M5c2487da8ae.0.html.
akkim
01.03.2010 10:59
A więc tak zapytam : Po co ustalenia jak każdy inżynier co chce to w nich zmienia i Panowie z FIA tylko problem mają złamali przepisy, czy je naginają ? To brak konsekwencji z zeszłego sezonu, zamiast skarcić Brawna wygnać go do domu pozwolili na jazdę choć protesty były tamte dyfuzory Panom nie szkodziły. I dziś kombinacja co się da przemycić by FIA ugłaskać i w stawce się liczyć szkoda, że nie wpadnie wreszcie ktoś na pomysł że bolid na testach ma być tym startowym. Byłby czas na wszystko, protesty i krzyki dla sędziów czas na kontrolę oraz na wyniki kto nie spełnia wymogów wypad do poprawki i sezon by się zaczął bez kolejnej wpadki. Też zaczynam rozumieć kierowców Renówki, oni szybko nie jechali bojąc się o skutki, zdrowia trochę na sezon wszak trzeba zachować, bez hamulców tempo qualu trudno jest testować ;)
totalfun
01.03.2010 10:58
Z tego co pamiętam problem hamulców został już rozwiązany na prośbę Boulliera.
michael85
01.03.2010 10:55
@GroM W poprzednich latach (przed 2009) obowiązywały też inne przepisy dotyczące tylnego skrzydła które obecnie jest mniejsze i wyższe. Czymś trzeba było zrekompensować gorszą przyczepność tylnej osi. Przed sezonem 2009 głośno mówiono o problemach związanych z brakiem docisku tyłu samochodu.
jano21
01.03.2010 10:50
GroM, nie rozumie co znaczy "super dyfuzor". Dyfuzor musi byc taki, by spelnial wymagania aktualnych przepisow. Producenci staraja sie budowac nowe dyfuzory w taki sposob, by nie omijajac przepisow, robic cos nowego. Wykorzystuje sie luki w przepisach, ktore powstaly, bo tworcy przepisow w momencie ich ustanawiania nie mogli przewidziec wszystkich mozliwych rozwiazan technicznych.
ICEman
01.03.2010 10:32
@Grom- tak dyfuzory w sezonie 05-08 były bardzo krótkie i nie dało się za bardzo niczego niesamowitego wymyślić. Tutaj porównanie http://leniarski.blox.pl/resource/porownaniedyfuso.jpg
lakeman
01.03.2010 10:20
i znów przez 3 wyścigi będzie zadyma że ktoś coś ma nie do końca legalne... Przed pierwszymi kwalifikacjami FIA powinna wziąć wszystkie auta" na dywanik" i posprawdzać od A do Z. Wtedy byłoby wszystko jasne...
GroM
01.03.2010 10:17
Czy przepisy które były ponad dwa lata temu zabraniały używania super dyfuzorów, bo dlaczego w zakresie dyfuzora nie tworzyli takich cudów jak obecnie?