GP Australii: trening 2 - Hamilton na czele na koniec dnia

Wyniki i opis ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Albert Park
26.03.1008:17
Konrad Házi
14762wyświetlenia

Najszybszym kierowcą drugiej sesji treningowej był Lewis Hamilton (McLaren), który zszedł z czasem, jako jedyny w piątek, poniżej 1 minuty i 26 sekund. Brytyjczyk dokonał tego w pierwszej połowie sesji, zanim zaczął padać deszcz. Tuż za nim uplasowali się Jenson Button (McLaren) oraz Mark Webber (Red Bull), będąc jednym z nielicznych kierowców, którzy poprawili swój czas w końcówce treningu. Robert Kubica (Renault) był tym razem jedenasty.

Drugi trening rozpoczął się w nieco odmiennych warunkach niż te, które widzieliśmy podczas pierwszego, a mianowicie nad torem pojawiły się przelotne opady deszczu. Kierowcy rozpoczęli więc bardzo ostrożnie, a zespół Force India spróbował nawet wyjazdu na tor na oponach przejściowych, które zostały założone w bolidzie Adriana Sutila. Było jednak zbyt wcześnie na takie posunięcie i Niemiec szybko wrócił do boksów.

Wszelkie opady ustały bardzo szybko i kierowcy powrócili na tor. Po raz pierwszy podczas tego weekendu wykorzystane zostały miękkie opony, co sprawiło, że już po 30 minutach osiągnięcie Roberta Kubicy z pierwszej sesji zostało poprawione przez Lewisa Hamiltona o prawie 1,2s (1:25,801). W tym samym czasie na końcu prostej start-meta zatrzymał się Karun Chandhok (HRT), którego bolid uległ awarii tuż po wyjeździe z boksów. Hindus w wywiadzie dla BBC powiedział, że w jego bolidzie zepsuła się skrzynia biegów, jednak nie wiadomo jeszcze, jakie podłoże miała ta awaria.

Po nieco ponad pół godzinie, po raz kolejny zaczęło padać. Tym razem rozpadało się na dobre, co spowodowało, że tor stał się momentalnie mokry, a wszyscy kierowcy zjechali znów do alei serwisowej. Trudne chwile przeżywał Jaime Alguersuari (STR), który musiał przejechać pełne okrążenie na miękkich oponach po mokrym torze. Nie zniechęciło to młodego Hiszpana i 10 minut później powrócił na tor, jednak tym razem w jego bolidzie zostały założone opony przejściowe. W jego ślady poszli również inni kierowcy. Czasy, które osiągali byłe jednak o około 13-14 sekund gorsze niż te osiągane na suchej nawierzchni. Godna odnotowania była też aktywność Alguersuariego, który przebywał prawie cały czas na torze i przejechał łącznie 43 okrążenia.

Kilku kierowców, w tym Schumacher i Kubica, zaczęło narzekać po pewnym czasie na ziarnienie opon, ponieważ tor okazał się wkrótce zbyt mokry, by jeździć na oponach przeznaczonych na suchy tor, a zarazem zbyt suchy dla opon przejściowych, przez co te niszczyły się bardzo szybko. Niemniej kilku kierowców - Alguersuari, Buemi, Kubica i Pietrow - wykonało na tych oponach dłuższe przejazdy i wygląda na to, że udało im się przezwyciężyć problemy z ich degradacją.

Na 15 minut przed końcem sesji większość kierowców powróciła na tor, który był już tylko wilgotny. Użyte zostały po raz kolejny opony na suchą nawierzchnię, jednak czasy czołówki z pierwszej połowy sesji były cały czas niezagrożone. W końcówce przygodę zaliczył Sebastian Vettel (RBR), który wylądował na poboczu między zakrętami numer 6 i 7 po tym, jak podczas hamowania wyjechał tylnym kołem poza tor i obróciło jego bolid. Niemiec powrócił na tor i zdołał dojechać do boksów.

Tuż przed zakończeniem treningu pojawił się również problem tłoku na torze oraz problemów z omijaniem wolniejszych bolidów, zwłaszcza jeśli taki pojawił się w ostatnim sektorze. Pedro de la Rosa (Sauber) w ostatnich sekundach sesji aż trzykrotnie utrudnił życie swoim rywalom, będąc od nich sporo wolniejszym.

Kierowcom Ferrari oraz Sebastianowi Vettelowi nie poszło tym razem tak dobrze i uplasowali się oni w dole stawki, wyprzedzając jedynie kierowców nowych teamów oraz jeżdżącego ciężkim bolidem Jaime Alguersuariego. Ta sesja nie była tak udana dla nowych ekip, jak pierwsza, a zwłaszcza dla HRT, ponieważ zawodnicy tego zespołu nie zdołali, podobnie jak Lucas di Grassi (Virgin), wykonać ani jednego okrążenia pomiarowego.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 22°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 0,4m/s
Wilgotność powietrza: 61%
Przelotne opady deszczu

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 2

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Lewis Hamilton (2)McLaren MP4-251:25,80113
2Jenson Button (1)McLaren MP4-251:26,0760,2750,27516
3Mark Webber (6)Red Bull RB61:26,2480,4470,17222
4Michael Schumacher (3)Mercedes GP W011:26,5110,7100,26316
5Witalij Pietrow (12)Renault R301:26,7320,9310,22126
6Sebastien Buemi (16)Toro Rosso STR51:26,8321,0310,10029
7Adrian Sutil (14)Force India VJM031:26,8341,0330,00222
8Vitantonio Liuzzi (15)Force India VJM031:26,8351,0340,00117
9Rubens Barrichello (9)Williams FW321:26,9041,1030,06925
10Nico Rosberg (4)Mercedes GP W011:26,9561,1550,05222
11Robert Kubica (11)Renault R301:27,1081,3070,15228
12Pedro de la Rosa (22)BMW Sauber C291:27,1081,3070,00025
13Kamui Kobayashi (23)BMW Sauber C291:27,4551,6540,34723
14Nico Hulkenberg (10)Williams FW321:27,5451,7440,09025
15Fernando Alonso (8)Ferrari F101:29,0253,2241,48020
16Sebastian Vettel (5)Red Bull RB61:29,1343,3330,10919
17Felipe Massa (7)Ferrari F101:29,5913,7900,45721
18Heikki Kovalainen (19)Lotus T1271:29,8604,0590,26915
19Jaime Alguersuari (17)Toro Rosso STR51:30,5104,7090,65043
20Jarno Trulli (18)Lotus T1271:30,6954,8940,18517
21Timo Glock (24)Virgin VR-011:32,1176,3161,4229
22Lucas di Grassi (25)Virgin VR-01---2
23Karun Chandhok (20)HRT F110---1
24Bruno Senna (21)HRT F110---0
107% najlepszego czasu: 1:31,807

KOMENTARZE

21
biCampeon
26.03.2010 11:14
"Ale i tak trochę to dziwne – mianowicie na tej fotce też powinno być widać tę połówkę serduszka, a nie widać: http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=148735&catID=1103-4457 – nie ma ani serduszka," - to jest właśnie wersja, jak to określiłeś z serduszkiem. "http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=148838&catID=1103-4457 Kubica – wersja bez prostokąta i bez serduszka." - tutaj także z serduszkiem.
pikaczu
26.03.2010 10:11
L00Kass --> A co to za różnica? I tak komentarz jest równie denny... gdy są na miejscu to nawet gorszy bo nie mogą się tak bardzo skupić na sytuacji na torze. ;)
AliAs99
26.03.2010 09:01
Musiałaby chyba być na jakimś torze potężna kraksa. No ale oczywiście życzę im wszystkiego dobrego. Dokonali niezłego wyczynu, że tak szybko stworzyli i zespół i samochód.
Hans_Kloss
26.03.2010 06:02
Lotus jeszcze w tym roku zdobędzie punkty ^^
L00Kass
26.03.2010 06:00
Ktoś zauważył inną kamerę na bolidzie Marka Webbera? W Bahreinie też chyba taką miał. Odnośnie FP w polsacie - obudziłem się dopiero pod koniec 2 sesji, panowie komentowali ze studia? Ostatnio było słychać przez ich stanowisko bolidy śmigające wzdłuż prostej startowej, czego tym razem brakowało. Zientar ostatnio też mówił, że Maurycy wróci do studia od następnego GP. Liczyłem, że dogadali się z Sokołem, a tymczasem Borowczyk też wraca do studia.
AliAs99
26.03.2010 11:32
Dzięki. To jest chyba to malutkie skrzydełko na końcu skrzydła. W Bahrajnie było pionowe i prostokątne, zaś w Australii jest poziome i w kształcie polowy serduszka. Ale i tak trochę to dziwne - mianowicie na tej fotce też powinno być widać tę połówkę serduszka, a nie widać: http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=148735&catID=1103-4457 - nie ma ani serduszka, ani prostokąta, a przecież umieszczone jest przez gpupdate.net w dzisiejszej galerii. Chyba są więc trzy wersje (co najmniej). No, ale już wiadomo, jak jest z tym skrzydłem, dzięki. edit. Tutaj (fotki z dzisiaj) widać, że Kubica ma inna końcówkę skrzydła, zaś Pietrow inną. http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=148850&catID=1103-4457 http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=148838&catID=1103-4457 Pietrow - wersja z prostokątem. Kubica - wersja bez prostokąta i bez serduszka. Jeszcze pewnie testują i porównują. Albo nie przygotowali dwóch egzemplarzy. edit.2 Coś mi się wydaje, że to maleńkie skrzydełko można zdejmować z całego skrzydła i zakładać takie, jak kto akurat zechce. Albo poziomo (połówka serduszka), albo pionowo (prostokąt), albo dać tylko zaślepkę. Zaś główna część skrzydła chyba się jednak nie zmieniła.
biCampeon
szozda
26.03.2010 11:03
U mnie na profilu mozna ogladac, zapraszam
marek1993
26.03.2010 10:34
Witam mam pytanie czy mozna gdzies na necie zobaczyc powtorke z dzisiejszych treningow?
AliAs99
26.03.2010 10:31
Nie wiem, co to endplate, ale szukając zauważyłem chyba coś takiego - mianowicie wysunięcie skrzydła przed nosek samochodu: Bahrain: http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=147652&catID=1103-4456 Australia: http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=148726&catID=1103-4457 edit. : e, chyba nie, to tylko wynika z perspektywy.
biCampeon
26.03.2010 10:18
AliAs99 - znajdź fotkę z boku skrzydła i spójrz na górne wykończenie endplate'ów, to zobaczysz różnicę.
AliAs99
26.03.2010 10:10
Wlot do kokipitu był już w Bahrainie. Widać to dobrze n.p. na tej fotce: http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=147702&catID=1103-4456 Nie wiadomo tylko, czy daje się zasłonić kolanem i jakimś tunelem przepchnąć powietrze pod tylne skrzydło. Wlot McLarena, który ma już nawet swoją nazwę "kanał F" lub "tunel F" będzie szybko zastosowany w innych bolidach. Ross Brawn obiecuje, że na niedzielny wyścig mercedes też już będzie miał podobne. Jeśli chodzi o przednie skrzydło Renault, to chyba nic się nie zmieniło. Ja w każdym razie różnicy żadnej nie widzę. Oto fotka z dzisiaj: http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=148735&catID=1103-4457 A tutaj dla porównania fotki z Bahrajnu: http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=147815&catID=1104-4456 http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=147820&catID=1104-4456
prz20
26.03.2010 09:54
Orzel24 to jest tylko wlot do kokpitu, czy ktos widzial to nowe przednie skrzydlo?
blader
26.03.2010 09:43
ja bym się nie obraził, gdyby wyniki pierwszej sesji wkleić jako rezultat wyścigu ;)
A.S.
26.03.2010 09:40
Nie obraził bym się, by rezultat drugiej sesji treningowej wkleić jako rezultat niedzielnego wyścigu :)
Maraz
26.03.2010 09:25
Z czołowej trójki tylko Hamilton uzyskał swój najlepszy czas na miękkich oponach. Button i Webber jechali na twardych swoje najszybsze kółka (informacja Bridgestone).
orzel24
26.03.2010 08:46
http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=148741&catID=1103-4457 widać, że Renault przygotowało podobny patent do McLarena dla Kubicy, patrząc na zdj. Witalij jeszcze nie ma w swoim bolidzie tego wlotu.
GroM
26.03.2010 08:04
Lotus "prawie" tak szybkie jak Ferrari :):):). Ogólnie pewnie Lotus dlatego ma w miarę przyzwoite osiągi ze względu na Mike Gayscone. Jednak nie jest on tam od parady. Po coś płacili mu jednak w Toyota te 10 mln wypłaty.
seba_d
26.03.2010 07:51
http://images.gpupdate.net/large/148607.jpg to się Robert skrzywił ja dali mu do podpisania zdjęcie BMW
zdun
26.03.2010 07:30
renófka miała mieć nowe skrzydło a nei ma czyżby zostawili je na jutro?
AliAs99
26.03.2010 07:23
Lotus robi jednak dobrą robotę. A przynajmniej jeździ i testuje, czego nie można powiedzieć o pozostałych debiutantach. Mają naprawdę kłopoty. Martwi mnie forma Williamsa, który nie może najwyraźniej się odnaleźć; może rzeczywiście silniki sprawiają jakiś kłopot. Bardzo też nerwowo w BMW Sauber. Jeśli pogoda w czasie wyścigu też będzie taka zmienna, to będziemy mieli zjeżdżanie do boksów co kilka okrążeń. A to po deszczowe opony, a to po przejściowe, na chwilę po opony suche, a potem znów po jakieś inne. Zrobi się wyścig, lecz nie samochodów i kierowców, lecz strategów.