GP Chin: wypowiedzi po piątkowych treningach (12)
McLaren, Mercedes, RBR, F. India, STR, Renault, Ferrari, Sauber, Williams, Lotus, Virgin, HRT
16.04.1013:51
10422wyświetlenia
Vodafone McLaren Mercedes
Lewis Hamilton (P3/P1):
Być może byłbym w każdej sesji na szczycie tabeli, ale niekoniecznie myślę, że stawia to nas w roli faworytów tego wyścigu. Samochód sprawuje się dobrze, lecz nasze tempo na długich przejazdach wygląda całkiem podobnie do kilku innych rywali..
Wszyscy mówią o naszej przewadze na prostej, ale to nieprawda - inne bolidy na końcu prostej osiągają taką samą prędkość. Jesteśmy nieco szybsi od kilku zespołów, ale w równym stopniu oni są w stanie wygenerować więcej docisku. Podobnie jak w Malezji, również tutaj mamy dobre odczucia - dokonaliśmy kilku dalszych, subtelnych zmian i wyglądają one obiecująco. Opuszczam dzisiaj tor z pozytywnymi odczuciami - teraz przyłożymy się i skoncentrujemy na uzyskaniu mocnych pozycji w kwalifikacjach
Jenson Button (P1/P3):
Dzisiejszy dzień był udany. Popołudnie było nieco frustrujące; podczas przejazdu na świeżych oponach natrafiłem na korek - który zdaje się być w każdej sesji - ale wykonaliśmy swoją pracę, a kierunek przez nas obrany jest pozytywny. Jest kilka rzeczy, którymi musimy się zająć, jednak wyciągnęliśmy prawie maksimum z naszego samochodu - szczególnie na długich przejazdach..
Zmierzamy w dobrym kierunku. Kilka rzeczy możemy jeszcze poprawić wieczorem, jednak sądzę, że przybyliśmy tutaj z całkiem dobrym samochodem od pierwszego okrążenia. Oczywiście niektóre zespoły nie odkryły jeszcze swoich kart, ale z czasów na długich przejazdach możesz wywnioskować, że są oni konkurencyjni. Może brakuje nam jeszcze do ich tempa, ale w nocy popracujemy nad dalszą poprawą samochodu
(Michał Roszczyn)
_
Mercedes GP Petronas
Nico Rosberg (P2/P2):
W ciągu dzisiejszego dnia poczyniliśmy postępy w kwestiach związanych z ustawieniami, jak również wypróbowaliśmy kilka nowych kierunków rozwoju, z których wszystkie wydawały się dobre. Pod koniec popołudniowej sesji pogorszył się balans i pojawiło się zbyt wiele nadsterowności, tak więc musimy znaleźć przyczynę tego stanu rzeczy. Długie przejazdy wypadły całkiem dobrze. Dodając do tego pracę wykonaną przez Michaela, powinniśmy być w dobrej pozycji, jeśli chodzi o nasz program szacowania możliwości opon. Nasze tempo w porównaniu do pozostałych zespołów wygląda całkiem podobnie, jak w Malezji, jednakże musimy poczekać do jutra, by przekonać się, w jaki sposób sytuacja się rozwinie.
Michael Schumacher (P4/P4):
Dzisiejsze sesje treningowe przebiegły lepiej, niż się tego spodziewałem. Prowadzenie się bolidu było całkiem dobre i wygląda na to, że poczyniliśmy mały krok do przodu. Przyszykowaliśmy kilka poprawek, wliczając w to nowe tylne skrzydło, które okazało się być pomocne. Przed pozostałą częścią weekendu czuję się więc dość pewnie, nawet jeśli ogólny ranking miałby być podobny do tego z pierwszych trzech wyścigów. Rano miałem drobnego pecha, jako że uszkodzeniu uległa moja tylna, lewa opona i musieliśmy wykorzystać jedną z kompletu przeznaczonego na popołudniową sesję. Oznaczało to, że podczas drugiego treningu miałem tylko trzy nowe opony, jednak mimo wszystko praca przebiegała dobrze.
(Michał Sulej)
_
Red Bull Racing
Sebastian Vettel (P5/P5):
To był dobry dzień, bez większych problemów i z poprawnie sprawującym się samochodem. Przejechaliśmy wiele okrążeń, zatem mamy za sobą solidny piątek. Stawka wygląda na bardzo wyrównaną; Mercedes wygląda na konkurencyjnego, podobnie jak McLaren i Ferrari. Jutro będzie ciasno, ale zobaczymy, jak rozwinie się sytuacja. Zaliczyłem tutaj dobry wyścig w 2007 roku, kiedy finiszowałem na czwartym miejscu w Toro Rosso, natomiast w ubiegłym sezonie odniosłem tutaj zwycięstwo. Mam zatem wiele miłych emocji i wspomnień związanych z tym miejscem.
Mark Webber (P8/P6):
Całkiem dobry dzień; nasz pierwszy naprawdę spokojny piątek, co jest zachęcające. Mamy dzisiaj w nocy wiele danych do przeanalizowania odnośnie opon - to pierwszy tor, gdzie zachowują się one nieco inaczej, niż w innych miejscach. Myślę, że w kwalifikacjach ponownie będzie bardzo zacięta rywalizacja. Ponadto przypuszcza się, że w niedzielne popołudnie będzie trochę wilgotno, więc wygląda na to, że kibiców czeka kolejny emocjonujący wyścig. Nie mogę się doczekać tego wyzwania i wyciągnięcia z niego jakichś korzyści.
(Michał Roszczyn)
_
Force India Formula One Team
Adrian Sutil (P9/P7):
To był dobry dzień, bez większych problemów. Z początku warunki na torze nie były najlepsze. Tor był 'zielony' (nienagumowany) i był bardzo wymagający dla opon, zwłaszcza dla zestawu twardych opon, z którego korzystaliśmy rano. Przyczepność poprawiła się wraz z upływem dnia, ale pod koniec i tak była jeszcze bardzo niska. Balans bolidu jest dobry i dobrze spisujemy się na obu typach mieszanek opon. Mając to na uwadze, liczę na podobny wynik w kwalifikacjach i wyścigu, jak w Malezji.
Vitantonio Liuzzi (-/P16):
To był trudny dzień. Główna mieszanka opon (twarda), jaką miałem podczas pierwszego przejazdu, była dobra. Samochód zachowywał się dobrze, ale po przejściu na miękkie opony zmagaliśmy się z ich odpowiednim dogrzaniem. To było bardzo frustrujące, jako że samochód nie wydawał się być już tak dobry. To było dziwne, że następowała tak duża zmiana pomiędzy twardymi i miękkimi oponami. Musimy się przyjrzeć temu problemowi, ale ogólnie reszta dnia była pozytywna, zwłaszcza na twardych oponach.
Paul di Resta (P15/-):
Podczas pierwszej sesji warunki były bardzo trudne. Tor na początku nie był nagumowany i przy niskich temperaturach oraz twardej mieszance przyczepność była naprawdę bardzo niska. Dowiedzieliśmy się jednak kilku rzeczy dotyczących samochodu i oczywiście toru. Jest to trudny obiekt, ze ślepymi zakrętami, różnymi prędkościami i trudno od razu wejść we właściwy rytm. Niestety spłaszczyłem jedną z przednich opon, co oznaczało, że nie mogłem już uzyskać najlepszych osiągów na dwóch ostatnich przejazdach, ale to co mieliśmy założone na tę sesję zostało zrealizowane, tak więc był to produktywny dzień.
(Mateusz Grzeszczuk)
_
Scuderia Toro Rosso
Jaime Alguersuari (P11/P8):
Jest to dla mnie kolejny, nowy tor. Jest to imponujący obiekt - jazda po nim jest ciężka i techniczna, ale również sprawiająca radość. Dzisiejszy dzień przebiegł dla mnie dobrze. Wykonaliśmy wiele pracy, eksperymentując z różnymi ładunkami paliwa, porównując mieszanki opon oraz pracując nad ustawieniami. Twardsza mieszanka potrzebuje zdecydowanie więcej czasu na osiągnięcie właściwej temperatury, natomiast miękka wydaje się sprawować bardzo dobrze i podobnie powinno być podczas wyścigu. Jutro czeka nas wciąż wiele pracy, jednakże jestem zadowolony z tego, co udało nam się dzisiaj osiągnąć.
Sebastien Buemi (P17/-):
Nie mam zbyt wiele do powiedzenia na temat tego, co stało się podczas pierwszego treningu. Kiedy zacząłem hamować, odpadły koła i to wszystko. Pod względem fizycznym byłem dobrze przygotowany, jednakże muszę stwierdzić, że jestem ekstremalnie rozczarowany, gdyż nie z mojej winy nie byłem w stanie wyjechać na tor przez większość czasu z dostępnych dzisiaj trzech godzin. Jutrzejszego ranka będę musiał spróbować nadrobić zaległości i będę polegał na danych zgromadzonych dzisiaj przez Jaimego.
(Michał Sulej)
_
Renault F1 Team
Robert Kubica (P6/P9):
Pierwsza sesja nie była szczególnie produktywna dla nas, ale po południu wprowadziliśmy kilka zmian i znaleźliśmy lepszy kierunek, jak również bardziej normalny balans samochodu. Zdołaliśmy wykonać większość naszego programu, związanego z ustawieniami i kilkoma przejazdami przeprowadzonymi w celu oceny opon. Wciąż potrzebujemy poprawy ogólnego balansu, ponieważ dalej brakuje nam przyczepności, zwłaszcza przy małej ilości paliwa. Jednakże przy dużym ładunku samochód prowadzi się znacznie lepiej.
Witalij Pietrow (P7/P12):
To był dobry dzień nauki dla mnie, bez znaczących problemów z samochodem. Większość dnia poświęciliśmy na testowanie różnych ustawień i analizowanie nowych części. Czuję, że bolid się poprawił. Jestem dość zadowolony z ogólnego balansu, ale cały czas brakuje nam trochę przyczepności, zatem dzisiejszej nocy musimy przyjrzeć się danym, by zobaczyć gdzie możemy się poprawić.
(Michał Roszczyn)
_
Scuderia Ferrari Marlboro
Fernando Alonso (P24/P10):
Oczywiście nie jestem zadowolony z awarii silnika, ale nie jestem ani trochę tym zmartwiony. Silnik ten to jednostka, która została wymieniona po kwalifikacjach w Bahrajnie i wiedzieliśmy, że prędzej czy później się zepsuje. Stało się to dzisiaj, lecz nie wpłynie to znacząco na nasz pierwotny plan zarządzania silnikami. Wykonaliśmy także kilka różnych testów nowych części aerodynamicznych, takich jak tylne skrzydło. Nie ma sensu spoglądać na dzisiejszą tabelę czasową, ponieważ każdy przeprowadza swój własny program, co czyni niemożliwym porównywanie czasów. Trzymaliśmy się naszego planu i jesteśmy całkiem zadowoleni z tego, co osiągnęliśmy. Sądzę, że będziemy konkurencyjni na tym torze.
Felipe Massa (P10/P11):
Jestem usatysfakcjonowany z przebiegu dzisiejszych sesji. Przejechaliśmy dużo kilometrów, koncentrując się głównie na przygotowaniach samochodu do niedzielnego wyścigu. Przyglądaliśmy się także nowym usprawnieniom aerodynamicznym, nie tylko na ten wyścig, ale również na dalsze grand prix, gromadząc istotne dane, które zostaną teraz przeanalizowane przez inżynierów. Dodatkowo zdołaliśmy porównać obie mieszanki opon, dostarczone tutaj przez Bridgestone. Myślę, że kilka zespołów będzie bardzo konkurencyjnych: nie tylko McLaren i Red Bull, lecz także Mercedes, który wykonał krok naprzód. Miejmy nadzieję, że będziemy z nimi walczyć.
(Michał Roszczyn)
_
BMW Sauber F1 Team
Pedro de la Rosa (P13/P13):
Potraktowaliśmy ten piątek jako zwykły dzień testów. Próbowaliśmy różnych opcji ustawień i pod koniec samochód był trochę lepszy. Na koniec drugiej sesji porównaliśmy opony opcjonalne i główne. Czasy okrążeń na miękkiej mieszance (opcjonalnej) tak naprawdę nie były zbyt dobre w porównaniu z twardą mieszanką. Musimy teraz się temu przyjrzeć. Ogólnie był to bezproblemowy i produktywny pierwszy dzień.
Kamui Kobayashi (P12/P14):
Tor znacznie się poprawiał przez cały dzień. Był bardzo brudny o poranku, a później powróciły normalne warunki. Nie mieliśmy żadnych problemów czy kwestii do rozwiązania, zatem program został wykonany bez przeszkód. Balans samochodu jest w porządku, jednak wciąż musimy znaleźć lepsze osiągi. To jest przyjemny i wymagający tor - spodziewam się dobrych manewrów wyprzedzania w niedzielnym wyścigu.
(Piotr Bogucki)
_
AT&T Williams
Rubens Barrichello (P16/P15):
Dzisiejszy dzień przebiegł zgodnie z planem - pracowaliśmy nad ustawieniami i pewnymi modyfikacjami aerodynamiki. Dość mocno oszczędzaliśmy silniki, tak więc nasze czasy nie są dla nas niespodzianką. Naszym jutrzejszym celem będzie dostanie się do trzeciej części kwalifikacji.
Nico Hulkenberg (P14/P17):
Mieliśmy dzisiaj dość ciężką pracę. Mamy kilka problemów, które musimy rozwiązać przed jutrzejszymi kwalifikacjami, ale jestem pewien, że sobie z nimi poradzimy. Nasz samochód był dzisiaj wyposażony w nowe przednie skrzydło i jazda z nim dała pozytywne rezultaty.
(Michał Sulej)
_
Lotus Racing
Jarno Trulli (P18/P18):
To był bezproblemowy dzień, co jest dobrą rzeczą i mam nadzieję, że taki będzie cały weekend. Mam pewne problemy z ustawieniami i znalezieniem balansu, który pozwoli mi wyciągnąć maksimum z samochodu, jednak testowaliśmy dziś różne opony i skupiliśmy się głównie na ustawieniach na wyścig, więc jestem całkiem zadowolony. Poziom przyczepności wzrastał w ciągu dnia i nasze czasy okrążeń pokazują, że na koniec dnia tor był już odpowiednio nagumowany.
Heikki Kovalainen (P19/P19):
To był dobry dzień, pomimo małego problemu, jaki wystąpił pod koniec dnia, co nie było niczym wielkim. Wyłączył się silnik, ponieważ mieliśmy ostrzeżenie co do ciśnienia oleju, jednak przeszliśmy dziś przez cały program i sądzę, że jesteśmy dobrze przygotowani na jutro i wyścig.
(Piotr Bogucki)
_
Virgin Racing
Timo Glock (P20/P20):
Wykonaliśmy duży postęp podczas dzisiejszych dwóch sesji i ogólnie udało nam się dość znacznie poprawić samochód w ciągu całego dnia. Charakterystyka tego toru okazuje się być dla nas problematyczna. Jest więcej wolnych zakrętów i wygląda na to, że mamy z nimi problem, ale może to być tylko kwestia poziomu przyczepności. Musimy teraz spojrzeć na wszystko, co udało nam się dziś dowiedzieć i upewnić się, że obierzemy dobry kierunek. Jest sporo informacji, które trzeba będzie przeanalizować dziś w nocy, jednak optymistycznie patrzę na szanse dobrego weekendu. Nie mogę się doczekać jego reszty.
Lucas di Grassi (P21/P22):
Mieliśmy dziś bardzo dobry dzień, przejeżdżając 55 okrążeń - prawie dystans wyścigu. To był dziś nasz główny cel - przejść przez program i zidentyfikować potencjalne problemy. Wszystko wydaje się być w porządku i jest jeszcze sporo osiągów, które możemy wycisnąć z samochodu. Mam nadzieję, że będziemy w stanie tylko się poprawiać jutro, a podczas wyścigu postaramy się zadbać o to, że zakończymy weekend ponownie jako najlepsi z nowych zespołów.
(Piotr Bogucki)
_
HRT F1 Team
Karun Chandhok (P23/P21):
To były dobre sesje treningowe. Mogliśmy nauczyć się kilku rzeczy na temat toru i ustaliliśmy nasz punkt odniesienia. Niestety okazało się, że na przednich oponach występuje silne ziarnienie. Druga sesja była dla nas użyteczna; łącznie przejechałem dzisiaj 52 okrążenia i wykonałem kilka długich przejazdów.
Bruno Senna (P22/P23):
Pierwsza sesja treningowa była w porządku i w jej trakcie nie mieliśmy żadnych problemów. Mamy drobne kłopoty związane z temperaturą powietrza, jako że nie jest ona zbyt wysoka. Poziom przyczepności był niski i musieliśmy nad nim pracować na brudnym torze. Druga sesja również była dobrym treningiem. Ukończyliśmy nasz program bez najmniejszych problemów i z niecierpliwością czekamy na jutrzejszą sesję kwalifikacyjną.
(Michał Sulej)
KOMENTARZE