Ferrari oskarżane o stosowanie podprogowej reklamy papierosów

Zarzut taki przedstawił członek brytyjskiej Royal College of Physicians - John Britton
29.04.1012:45
owca
6570wyświetlenia

Według raportu zamieszczonego w magazynie Times, lekarze wezwali do śledztwa mającego na celu określenie, czy team Ferrari stosuje reklamę podprogową wyrobów tytoniowych na swoich bolidach F1.

Uważa się, że czerwono-biało-czarny kod kreskowy widniejący na samochodach Ferrari i kombinezonach teamu ma wywoływać u widzów skojarzenia z tytoniową marką Marlboro.

Firma Philip Morris, producent Marlboro, wspiera włoski zespół, ale nie może w żaden bezpośredni sposób reklamować swojej marki, z powodu zakazu Unii Europejskiej o reklamowaniu wyrobów tytoniowych. Podpisany w 2001 roku 10-letni kontrakt pomiędzy Philip Morris a Ferrari szacowany jest na wartość około jednego miliarda dolarów amerykańskich, jednakże zespół z Maranello zawsze odmawiał podania konkretnej sumy.

John Britton, członek brytyjskiej Royal College of Physicians i dyrektor jej grupy doradczej ds. tytoniu, w rozmowie z magazynem Times powiedział: Kod kreskowy wygląda jak dolna część paczki papierosów Marlboro. Byłem zszokowany, kiedy to zobaczyłem. Jest to naginanie reguł. Kiedy spojrzysz, jak kod kreskowy zmienił się w przeciągu ostatnich czterech lat, to wygląda to jak jakiś tani marketing.

Rzecznik prasowy Ferrari skomentował to w następujący sposób: Kod kreskowy jest częścią barw naszego samochodu. Nie jest częścią podprogowej kampanii reklamowej. Z kolei rzecznik prasowy firmy Philip Morris dodał, że umowa jest całkowicie zgodna z prawem. Ferrari jest jedynym teamem w F1 z marką tytoniową figurującą w nazwie zespołu - Scuderia Ferrari Marlboro. Oficjalne logo zespołu także zawiera kod kreskowy, który widnieje również na kombinezonach kierowców tuż obok znaku Ferrari.

Źródło: ESPNF1.com

KOMENTARZE

33
ian
29.04.2010 09:16
Wlaśnie, jako fun Mistrza, przypalam kolejnego marlborasa i nie jestem w stanie pojąć: o czym dyskutujecie? Kody kreskowe? To maciupeńkie 1,5x1,0 cm?
BlindWolf
29.04.2010 08:15
Niby tyczy się to papierosów ,ale ... Jeżeli nie można zawodnika oprotestować z powodów technicznych trzeba wymyślić inny sposób na kopanie dołka . Jeden poważny sponsor mniej ,a kary też mogą się posypać . Irytujące zagranie poniżej pasa ,ale taki jest dzisiejszy sport . Pytanie :kto oświecił tego członka Royal College of Physicians ?
Simi
29.04.2010 07:58
ALe panowie mają zapłon! Niestety, ale tyle co się na klawiaturę ciśnie.
mbwrobel
29.04.2010 07:33
A ja jestem za tym, żeby napis "Marlboro" zniknął również z paczek papierosów. Toż to przecież jawna reklama wyrobów tytoniowych! A kody kreskowe powinni usunąć z jakichkolwiek produktów, bo niektórym mogą one kojarzyć się z papierosami. Poza tym powinni zmienić nazwę popularnego brązowego napoju gazowanego, bo kojarzy się z silnie uzależniającym narkotykiem. Jak życie pokazuje, do każdej praktyki da się dopisać dowolną teorię. A co do reklamy produktu Philip Morris na poważnie: prawdziwa reklama byłaby wtedy, gdyby po wygranych wyścigach przed dekoracją Button wyciągnął z kieszeni kombinezonu biało-czerwono-czarną paczkę, przypalił (oczywiście zapalniczka benzynową - bo stylowa) i z lubością się zaciągnął pierwszym od dwóch godzin machem. Poza tym w kampaniach reklamowych Marlboro od czasu wprowadzenia zakazu reklamy wyrobów tytoniowych nie widziałem motywów kojarzących się z wyścigami F1 - więc działa to w dwie strony, bo wizerunek królowej sportów motorowych nie jest wykorzystywany w celu osiągnięcia korzyści handlowej. Nawt kod kreskowy pod paczką jest inny :-).
Gangster
29.04.2010 07:01
@SirKamil A podali ile państwo zarabia na akcyzie, podatku itd? Nie mowie o firmach ale o konsumentach. A alkoholicy o ile zmniejszają PKB?
Adam1970
29.04.2010 06:36
Choć skutki światowego kryzysu są bardzo odczuwalne w F1 a ewentualny brak wielkiego sponsora jakim jest PM sytuacji nie polepszy- to jestem mimo wszystko za bezwzględnym zakazem reklam papierosów. Kody kreskowe czy piwo lekko zmrużone to nabijanie się z uchwałodawców i po prostu z ludzi. Idę zapalić.
bogoz
29.04.2010 04:05
Ale za to jakie zyski wyciągają koncerny od palaczy.. To jest wielki i prężny bizes ;/ Co do pasków to nie ma cudów, mają sie kojarzyć z Marlboro, ale im tego nie udowodnia przeciez, malowania są dowolne, jeżeli chodzi o kolorystyke. PM nie płacił by ponad 100m $ rocznie tylko za człon nazwy w teamie :P nawet w ferrari
SirKamil
29.04.2010 03:27
"Autorzy raportu szacują, że skutki palenia tytoniu - koszty leczenia, zmniejszona wydajność palaczy, zanieczyszczenie środowiska - kosztują światową gospodarkę 500 mld USD rocznie (prawie 1,5 biliona zł) i zmniejszają PKB jednego kraju nawet o 3,6%."
Sycior
29.04.2010 02:56
Nagle się zorientowali jak każde dziecko wie , że kod kreskowy to Marlboro :D Zresztą co się tych fajek uczepili, jak ktoś będzie chciał palić to będzie palił. Jak ktoś pali to się sam truje (chyba , że naraża kogoś na bierne palenie) rozumiem jak by się alkoholu tak czepiali, bo wypadki po pijaku, ale fajki??
SoBcZaK
29.04.2010 02:41
JUE na 100% Chrzanią o oszczędnościach a nie wyciągną możliwej kasy od tytoniarzy....
mizoo
29.04.2010 02:32
Sylas, widze, ze mamy podobny tok myslenia. Jestem w 100% przekonany, ze to druga opcja. :)
oligator
29.04.2010 01:59
@michael85 szanuje twoje poglady, i sam nie jestem homosiem, ale moze forum f1 to nie miejsce na tego typu wypowiedzi? Z niby oni szkodza... pozdrawiam
Ralph1537
29.04.2010 01:36
przecież oni od dawna mają ten kod kreskowy od kiedy zabroniono napisów malboro na bolidziem, więc czemu dopiero teraz się spakneli że to reklama marlboro
Sylas
29.04.2010 01:25
TEORIA 1 To nie o to że nagle im zaczeło przeszkadzać - to o to że ktoś nie dostał tyle ile chciał żeby dalej nie przeszkadzało :) TEORIA 2 To nie o to że nagle im zaczeło przeszkadzać - to o to ile zapłacili żeby głośno i legalnie (pod)powiedzieć z czym te kody mają się kojarzyć.
Karol26
29.04.2010 01:06
A tam nie mają innych problemów??? :D
Adakar
29.04.2010 01:02
ja proponuje aby pojawił sie tam na stałe biały kwadrat w formacie logo Marlboro , ale zamiast "kodów kreskowych" (dawniej byly tez paski pionowe o zmniejszającej się grubości) pojawił się napis "Maranello" ......... napisany czionką Marlboro ....... dwie pieczenie na jednym ogniu :-D
vermaden
29.04.2010 12:57
"Tylko, że każdy człowiek ma rozum i powinien sam decydować co chce robić (oczywiście jeśli nie krzywdzi tym innych), a nie urzędnik!" Tez jestem za selekcja naturalna ;)
michael85
29.04.2010 12:47
Może jeszcze niech się tym zajmie ta skompromitowana WHO! Sam nie palę i drażni mnie palenie w miejscach publicznych ale jeśli ktoś chce palić w domu to jego sprawa. Skoro wolno lansować homosiów to czemu nie wolno fajek? Jedno i drugie szkodzi społeczeństwu.
Vagabond
29.04.2010 12:27
Niech już się te melepety odpie*.
mass21
29.04.2010 12:21
Hahah akkim z tą gorzałą to Ci się udało, inaczej słów tego pana nie można skomentować.Pzdr.
oligator
29.04.2010 12:20
moze w ogole zabronic stosawnia bolidow w kolorze jakiejkolwiek marki papierosow, bo jeszcze komus sie skojarzy i zacznie palic. (to byla ironia) Sam nie pale, ale z tego co mowia palacze to reklamy papierosow raczej wplywaj an WYBOR marki, a nie na sam fakt palenia badz nie...
temal
29.04.2010 12:17
teraz to dopiero mają reklame :))) niech wszyscy się dowiedzą co oznacza ten kod kreskowy ja po wprowadzeniu tego kodu nie domyśliłem się dopiero ktoś mi wspomniał. jestem przeciwnikiem wszelkiego nadużywania ale jak ktoś mi z fajką do łóżka nie wchodzi to niech se pali. poza tym to tyle pustej kasy 5 euro za 20 papierosów tylko idiota może to kupić :)).
A.S.
29.04.2010 12:17
Przecież oczywiste jest to, że ten kod kreskowy ma się kojarzyć z papierosami Marlboro, inaczej Philips Morris nie ładował by w Ferrari tyle kasy. Dyskusyjny jest natomiast sam zakaz, który wg mnie jest kolejnym debilizmem naszych czasów. Urzędnicy w „trosce” o nas i broniący nas przed nami samymi – wymyślają takie zakazy. Tak palenie jest szkodliwe, picie też, na motorze lepiej jeździć w kasku i mieć zapięte pasy w samochodzie. Tylko, że każdy człowiek ma rozum i powinien sam decydować co chce robić (oczywiście jeśli nie krzywdzi tym innych), a nie urzędnik! Zaraz pewnie czerwoni mnie objadą (i nie mam tu na myśli fanów ekipy z Marannello) tylko socjalistów różnej maści. Panie Britton, jak się wymyśla durne przepisy, to trzeba się liczyć z próbą ominięcia durnego prawa.
slipstream
29.04.2010 12:10
Dobre... Od lat Ferrari śmiga z kodem, to nieźle czasu zajęło panu na skumanie tego... Tym bardziej że od lat była to tajemnica poliszynela i jedyne czym jestem zszokowany, to fakt że ktoś tak "w porę" dostał iluminacji umysłu.
ice
29.04.2010 11:32
rzygac sie chce, niedlugo tylko zielone bolidy i olej słonecznikowy, byly koncerny tytoniowe w F1 i bylo ok, jak ktos chce palic to i tak to zrobi, a ze zdrowie sobie niszczy ? jego sprawa.. zielony bolid, olej slonecznikowy i F1 jako poligon doswiadczalny dla aut cywilnych, bo przeciez KERS w malaczu to niezbedna sprawa jest...
Heikki
29.04.2010 11:32
racja...:D Co do tematu jakoś w sezonie 2007 w niektórych wyścigach (nie pamiętam jakich) mieli widniejący napis Marlboro na pokrywie silnika i na przednim skrzydle i co...?? Raptem teraz sie o tym dowiedzieli jak Ferrari jedzdzi z tym kodem od kilku lat.... żałosne !!
pjcarp
29.04.2010 11:13
witam, nie wiem co jest lepiej reklamowac, fajki czy alkochol, co drugi zespol reklamuje cos z alkocholi a jak wiadomo wiecej jest po tym przestepstw czy wypadkow drogowych a oni sie jednego Malrboro czepiaja:)
Piotrek15
29.04.2010 11:07
Nagle im się nie spodobało...A jeżdzą już tyle lat z tym. @SirKamil Jakbyś mógł nie używać niezgodnych z regulaminem treści typu"czerwona mafia" byłoby milej :]
BlindWolf
29.04.2010 10:56
Na zielono też nie wolno bo kojarzą się z mentolowymi .
MMM
29.04.2010 10:55
i w końcu znalazl sie ktoś kto sie przyczepił do kodów kreskowych, pewnie fanom F1 kojarzy sie z marlboro, ale reszcie świata chyba już nie.. chociaż sam nie wiem, w każdym razie to tylko kod kreskowy, co z tego, że biało czarno czerwony... :P
akkim
29.04.2010 10:55
Naginanie reguł, to już slogan jakiś, stało się normalnym w F1 chłopaki. Johny daj se spokój - to Cię zszokowało ? A mnie się Twoje imię kojarzy z gorzałą. Jak takich bystrzaków ten wasz College kształci to aż strach pomyśleć co jesteście warci, obyś Ty pacjentów nie leczył z choroby, bo każdemu z osobna życzę by był zdrowy.
Dasqez
29.04.2010 10:55
To w takim razie Renault też podprogowo reklamuje fajki. Chociaż teraz w mniejszym stopniu bo pokrywę silnika zajęło logo HP.
wartek
29.04.2010 10:51
zalosne :) kody kreskowe jezdza od tylu lat, a ten jest zszokowany ze to zobaczyl :D moze w ogole kaza im pomalowac samochody na zielono, zeby kojarzyly sie z ekologia :D