GP Hiszpanii: opis kwalifikacji

Red Bull całkowicie zdominował kwalifikacje na torze Catalunya
08.05.1015:48
Marek Roczniak
10089wyświetlenia

Mark Webber zdobył drugie w tym sezonie, a trzecie w karierze pole position podczas dzisiejszych kwalifikacji do wyścigu o Grand Prix Hiszpanii, które zostały całkowicie zdominowane przez zespół Red Bull Racing. Australijczyk był najszybszy we wszystkich częściach czasówki i jako jedyny przełamał barierę jednej minuty oraz 20 sekund, a tuż za nim zawsze plasował się Sebastian Vettel, ostatecznie ulegając swojemu zespołowemu koledze o 0,106 sekundy.

Lewis Hamilton pomimo najlepszych starań z trudem zmieścił się poniżej jednej sekundy straty do Vettela, a wraz z nim z drugiego rzędu wystartuje jego dawny partner z McLarena - Fernando Alonso, ścigający się obecnie dla Ferrari. Poniżej jednej sekundy straty do Vettela zmieścił się jeszcze kolega zespołowy Hamiltona - Jenson Button. Tymczasem Robert Kubica (Renault) po raczej udanych kwalifikacjach rozpocznie jutrzejszy wyścig z siódmej pozycji.

Q1

W pierwszej części kwalifikacji po pierwszych przejazdach na czele klasyfikacji znajdował się Massa z czasem 1:23,068. Drugi był przez chwilę Alonso (1:23,121), który na swoim drugim okrążeniu pomiarowym poprawił się jednak na 1:22,572 i wskoczył na pierwsze miejsce. W ósmej minucie kierowców Ferrari rozdzielił Button, a następnie szybciej od Massy pojechał także Hulkenberg.

Kilka minut później na czele klasyfikacji znaleźli się Hamilton (1:21,723), Button (+0,2s) i Kubica (+0,5s). Następnie przed Kubicą znaleźli się Webber i Vettel, spychając Polaka na piąte miejsce. Kierowcy Red Bulla na kolejnych okrążeniach poprawili się na 1:21,894 (Vettel) i 1:21,412 (Webber), co dało im odpowiednio miejsca 3 i 1.

Trzy minuty przed końcem sesji zagrożeni odpadnięciem z dalszej rywalizacji byli kierowcy Lotusa, Virgin i HRT, a także Pietrow, który plasował się na 18 pozycji. Rosjanin zdołał w końcówce poprawić się na 1:23,018, co pozwoliło mu wskoczyć na 14 miejsce, a tymczasem w strefie spadkowej znalazł się de la Rosa. Hiszpan wykręcił jednak bardzo dobry czas 1:22,211, awansując na szóste miejsce.

Do strefy spadkowej spadł wówczas Barrichello i jemu nie udało się już z niej uciec. Na kolejnych miejscach (19-24) Q1 ukończyli Trulli, Kovalainen, Glock, di Grassi, Chandhok i Senna.

Q2

W drugiej sesji już na samym początku na torze pojawili się kierowcy Red Bulla, nadal jadąc na twardych oponach. Webber wykręcił 1:21,198, a Vettel 1:21,189. Australijczyk poprawił się następnie na 1:21,112, a jego kolega zespołowy na 1:21,116. Na miejscach 3 i 4 znaleźli się kierowcy McLarena, piąty był Alonso, a szósty Kubica (1:21,684).

W połowie Q2 Schumacher wykręcił 1:21,557 i awansował na trzecie miejsce. Jako ostatni swój pierwszy reprezentatywny czas w tej sesji uzyskał Rosberg, plasując się na dziewiątej pozycji (1:22,419). Zagrożeni zakończeniem udziału w kwalifikacjach na Q2 byli Sutil, Hulkenberg, Kobayashi, Pietrow, Buemi, Alguersuari i Liuzzi.

W końcówce sesji na torze pojawili się niemal wszyscy kierowcy - wyjątek stanowił tylko Schumacher. Webber na miękkich oponach wykręcił 1:20,655, a Vettel 1:20,772. Kierowcy McLarena także poprawili swoje czasy, przeskakując Schumachera. Tymczasem Kubica pomimo poprawienia się na 1:21,599 pozostał na siódmej pozycji.

Czołową dziesiątkę zamknęli Kobayashi, Massa i Rosberg, a z dalszej rywalizacji (miejsca 11-17) odpadli Sutil, de la Rosa, Hulkenberg, Pietrow, Buemi, Alguersuari i Liuzzi.

Q3

W ostatniej części kwalifikacji po pierwszych przejazdach najszybszy był Webber z czasem 1:20,239. Vettel stracił 0,1 sekundy do zespołowego kolegi, a za nim uplasowali się kierowcy McLarena - Hamilton i Button. Pierwszą piątkę zamykał Schumacher, a na dalszych miejscach znajdowali się Massa, Alonso, Kubica, Rosberg i Kobayashi.

Ostatnia seria przejazdów przyniosła poprawę czasu Kobayashiego na 1:21,984 (P7 w momencie ukończenia okrążenia). Vettel wykręcił 1:20,101 i znalazł się na chwilę na P1, jednak ostatnie słowo ponownie należało do Webbera, który zdobył pole position z czasem 1:19,995. Kierowców McLarena rozdzielił Alonso, kwalifikując się w drugim rzędzie z Hamiltonem. Trzeci rząd przypadł Buttonowi i Schumacherowi, a pierwszą dziesiątkę zamkną na starcie Kubica, Rosberg, Massa i Kobayashi.

Wyniki kwalifikacji do wyścigu o Grand Prix Hiszpanii

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 39°C
Temperatura powietrza: 20°C
Prędkość wiatru: 3,8 m/s
Wilgotność powietrza: 50%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych kwalifikacji można znaleźć tutaj.

KOMENTARZE

27
jan5
09.05.2010 11:41
śmieszy mnie rosberg, zrobili pewnie tak oba bolidy ze pasuje on schumacerowi a rosbergowi nie za bardzo
babel9
08.05.2010 10:07
Nie wydaje mi się, by bolidy Renault były robione pod któregoś z kierowców. Petrovowi po prostu nie idzie, a jak mu idzie, to wyniki są zadowalające przecież:) Ferrari ciężko odgadnąć, jakoś nie potrafię ich dostrzec w tym sezonie, może tylko ja mam takie dziwne odczucie. Nie wiadomo czy faktycznie robią bolid pod Alonso, czy Massa sobie nie radzi, czy nie potrafią odpowiednio ustawić bolidu. Tak jak @akkim pisze, zawsze jest ktoś bardziej wysławiony, czasem bolid zrobiony pod konkretnego kierowce w tym pomaga, czasem przesądza o tym charakter kierowcy, czasem jego wybryki itd. Może Mercedes wprowadził takie zmiany, że ciężko im ustawić bolid pod Nico, może nie są to zmiany robione pod Michaela, tak jak to wygląda. Przekonamy się o tym za jakiś czas.
akkim
08.05.2010 07:45
@Gangster >>> Co do Reni, Wybacz lecz piszesz głupoty Wasyl nie korzysta z Roberta roboty, jak jedzie bez błędu gdzieś się nie rozp...szy to ma niezły wynik i się w stawce mieści. Każdy team ma "gwiazdę", tu się nikt nie spiera wiadomo, Merc się robi wprost pod Schumachera, Nico za to płaci, tak się w życiu zdarza, tak jak kiedyś nad Robka stawiali "kucharza".
Gangster
08.05.2010 07:17
Dlaczego nie zauważyliście, że Renault robi bolid pod jednego kierowcę?? To samo tyczy się Ferrari. Jakoś Alonso mógł zakwalifikować się na P4 a Massa na P9?? Tutaj jak i u renault widać jeszcze bardziej granie pod jednego zawodnika. Coś tutaj nikt się nie burzy a powinien. Ale jak to bywa MSC trzeba dokopać.
babel9
08.05.2010 04:15
"Poza tym młody Niemiec może wolniej adaptuje się do zmian i stąd problemy" Kiedy to Schumacher miał problemy na początku sezonu, on też źle adaptuje się do bolidu? Co do słuszności lub nie tworzenia bolidu pod konkretnego kierowcę przekonamy się po jakimś czasie, ale przykład podany przez @prolim pokazuje, że jest to mało efektywne. Obawiam się jedynie tego, iż przez tą "adaptację" Nico wiele straci. Ale podobno na błędach się uczy, więc może Mercedes będzie miał okazję;) Co do Kubicy- b. dobre kwalifikacje, oby start mu wyszedł. Petrov- mechanicy wykonali po raz kolejny kawał dobrej roboty, ma chłopak szczęście, bo zdawało mi się, że nie da rady pojechać w kwalifikacjach. Red Bull- tak jak wszyscy mówicie, totalny pogrom. McLaren- odstaje od Red Bulla, ale chyba jako jedyny nawiązuje z nim walkę. Szkoda jeszcze Massy, ale może to spadek formy Ferrari, a nie jego. No i fajne zaskoczenie-Kobayashi:)
kumien
08.05.2010 03:32
Dalej nic nie rozumiesz :/ Rozwój pod Nico nie musiał wcale oznaczać rozwoju bolidu. Poza tym co można wywnioskować po jednym qualu? Ciekawe jak w kolejnym GP Nico będzie przed MSz. Oczywiście znowu wyjdzie, że "dziadek" nie potrafi jeździć. I to jest Wasz problem. I tak źle i tak niedobrze.
prolim
08.05.2010 02:59
@kumien To całkowicie logiczne co mówisz, po co inwestować w kierowcę będącego top2 klasyfikacji i mającego 5 razy więcej punktów niż kolega, będącego perspektywicznym zawodnikiem z racji swojego niewielkiego stażu w F1 i wieku. Lepiej inwestować w gościa co najlepsze lata ma za sobą, jest raczej magnesem reklamowym niż kierowcą z prawdziwego zdarzenia :D. Coś jak sytuacja w BMW, gdy Kubica walczył o top1, a Heidfeld walczył o rozgrzanie opon... xD
kumien
08.05.2010 02:40
@ciaps Chodzi mi o to, że po wprowadzonych zmianach MS zaczął lepiej jeździć, a Ros gorzej. Od razu oskarżenia, że bolid robiony pod pierwszego. Warto zauważyć, że rozwój w kierunku Nico wcale nie mógł oznaczać poprawy osiągów, a mógł spowodować problemy i jednego i drugiego kierowcy. Poza tym młody Niemiec może wolniej adaptuje się do zmian i stąd problemy (podobnie było w poprzednim sezonie z Buttonem). Warto poczekać 2-3 GP i zobaczyć czy był to krok w dobrym kierunku, a nie teraz wylewać swoje frustracje na MS i ROssa, że chcą zdławić młodego. Co do samych qual to RedBull miażdży wszystkich, a jeszcze nie mają kanału F w swoim bolidzie. Robert wyżej już nie mógł, a na plus wynik Kobayashiego :D
Zomo
08.05.2010 02:31
co do strategii Mercedesa - nie wiem jaki dokladnie maja plan, ale czy nie mogli by prowadzic osobnych bolidow dla MSC i Nicka? pewnie to trudniejsze niz 2 identyczne bolidy, ale to przeciez Mercedes! Chyba stac ich na to? Indywidualnego mistrza napewno nie zdobeda, ale moga powalczyc o podium w klasyfikacji zespolowej!
kinja
08.05.2010 02:30
Kobayashi jest zdecydowanie lepszy niż Sato - chociaż i jego lubiłam. Gdyby dostał jeszcze lepszy bolid, to kto wie... Ma wysokie ambicje i szkoda, żeby się zmarnowały.
akkim
08.05.2010 02:28
Kubek ładnie pojechał jakim miał bolidem, choć rano przyznać muszę, już trochę zwątpiłem. Chłopaki Newey'a wyczyniają "cuda" lecz przy losie zmiennym nie wiem czy się uda.
Simi
08.05.2010 02:26
Kamikadze2000 - zgadzam się z tobą w pełni. I odnośnie Kamui, i odnośnie Liuzziego. Moja ocena: RBR - (niestety) dalej miażdżą. Gdyby Webber wygrał... McL - szczerze mówiąc sądziłem, że będą mogli nawet zagrozić Red Bullowi. Ferrari - Alonso zrobił co się dało, Massa mocno zawiódł, ale poczekajmy do wyścigu. Renault - Kubica zgodnie z oczekiwaniami. Pietrov - apetyt był większy. Mercedes - troszkę rozczarowali, zwłaszcza, że po tylu przeróbkach, sądziłem, że może nawet P1 będzie do zgarnięcia. I to tyle co do czołówki. Szkoda mi Buemiego i Alguersuariego. To kierowcy, których lubię i uważam, że mają talent. Sauber zaskoczył.
Kamikadze2000
08.05.2010 02:17
Kobayashi moim zdaniem osiągnie w F1 więcej, niż Sato. Jestem tego PEWIEN!!! :)) Co do Liuzziego, w 2011 roku raczej zwolni miejsce Di Reście.
kinja
08.05.2010 02:11
Najwyraźniej Schumacher ma problemy i już. Ludzie, wkurza mnie to, że wiecznie się go czepiacie. Faktem jest, że jego powrót, póki co, okazał się klapą, ale miejmy w pamięci to, jak jeździł kiedyś oraz, w jakim zespole jeździł. RBR - poza zasięgiem. KUB - świetnie. PET - szkoda, że nie wszedł do Q3 MAS - co się dzieje? KOB - dla mnie miłe zaskoczenie, bo bardzo lubię tego kierowcę, ;)
prolim
08.05.2010 02:09
Wygląda na to, że Merc cofnął się w rozwoju, przynajmniej w kwalifikacjach. Tyle pracy, takie ogromne zmiany i ... Jest najgorzej (chyba) w całym sezonie. Zobaczymy co z tempem wyścigowym. Sauber przebudzenie, w Q2 DLR był też bardzo wysoko i miał dobry czas, także coś jest na rzeczy :). Liuzzi żenująco słabo, to samo BAR... Kubica bardzo bardzo ładnie, to samo KOB.
akkim
08.05.2010 02:07
@sebasKERS >>> Polsat Sport HD już nie raz pierwszy pokazuje całość transmisji FOM. Treningi również.
ciaps
08.05.2010 02:04
@ kumien Czy twoje ostatnie zdanie to argument do słuszności decyzji o rozwoju Merca czy pisałeś 2 komentarze na raz i ci się skleiły? Rosberg ma widoczne problemy z nowym bolidem, nakręcił najwięcej kółek. Być może bolid jest zrobiony pod Michaela ale tego nie wiemy i nie wiemy jak potoczy się ta sprawa w przekroju reszty sezonu. Może Rosberg zakuma i będzie wszystko OK, szczególnie dla teamu. Kubek solidnie w qualu, no i najmniej okrążeń z pierwszej 10. RBR miażdży!! Słabo Massa, ale nie oceniajmy go tylko po jednym qualu i nie wyciągajmy jeszcze zbyt pochopnych decyzji typu: jest na wylocie, nie ma motywacji.
kumien
08.05.2010 01:51
Ciekawe jakby rozwinęli bolid pod ROS to zostalbt na tym samym miejscu, a MSz spadlby o 4 miejsca. To byłby dopiero rozwój. A, nie. Przecież to tylko byłaby wina Michaela. Jak to może być, że miszcz nie umie szybko jeździć. F1 nie zaczęła się dla wszystkich od czasu Kubicy.
vivon
08.05.2010 01:31
@kumien- masz racje. PO H**U sie rozwineli. MSC jest mniej wiecej 1 miejsce wyzej w q, a rosberg pare miejsc nizej. HUUURA! witajcie w akademi rozwoju wg MSC.
kumien
08.05.2010 01:22
Co wy się tak spinacie z tym Mercem. Jakby robili bolid dla Nico to byłoby OK? A może teraz próbują wyśrodkować bolid, aby dwóch kierowców kręciło dobre czasy? Jesteście trochę niepoważni. Rozwój dla Nico ok, dla Michaela już beee.
archibaldi
08.05.2010 01:17
RBR from another planet.. Brawo KUB, mimo, ze bolid bez zmian praktycznie to swietne kwalifikacje, Merc nie uciekl. Choc moze to tylko kierowca bo PET daaalleeko. W tyle np. zostal FI z cieszy KOB w top10.
kondi2111
08.05.2010 01:17
Alonso lewą ręką zamyka kanał F, lewą balansuje hamulce a kieruje nogami chyba :D Brawo Webber! Brawo Robert!
IceOne
08.05.2010 01:13
RBR jest jak z innej planety ,poza zasiegiem calkowicie. McL robi postepy , Rosbergowi chyba czkawka odbije sie MGP w nowej specyfikacji :/, niestety ale wszystko dla Majkela a Nico odstawiony na boczny tor.
sebasKERS
08.05.2010 01:13
Panowie co sie dzieje z kanalem Polsat Sport Extra HD ?? czy ktos zwrocil uwage na to iz treningi jak i kwalifikacje nie byly przerywane reklamami tylko byl caly czas przekaz z toru - no naprawde milo sie ogladalo bo w trakcie przer pomiedzy Q1 Q2 i Q3 gdy na polsacie otwartym lecialy reklamy to na PSE HD byla relacja z toru bez komentarza w ciszy :)
YAHoO
08.05.2010 01:10
Na usta ciśnie się tylko jedno słowo - nokaut.
francorchamps
08.05.2010 01:10
Zaczyna się robienie auta pod Msc! Brawo Robert!!!!!
Zomo
08.05.2010 01:09
Webber jak dobre wino - rozkreca sie dopiero po 30-tce i prawie 10 latach w F1. A na serio to straszliwa przewaga RB...