Whitmarsh: Układ toru w Abu Zabi musi zostać poprawiony

"Jak widzieliśmy w GP2 oraz F1, praktycznie nie da się tutaj wyprzedzać i jest to wada tego toru"
16.11.1013:59
Łukasz Godula
3080wyświetlenia

Szef zespołu McLaren - Martin Whitmarsh nakłania szefów toru w Abu Zabi do wprowadzenia zmian w wadliwym projekcie toru po tym, jak w finale sezonu doświadczyliśmy niewielu manewrów wyprzedzania.

Układ toru Yas Marina według jego twórców miał zachęcać do ekscytującego ścigania, jednak pomimo długiej prostej i mocnych stref dohamowań kierowcy mieli problemy ze znalezieniem okazji do wyprzedzenia swoich rywali. Niemożliwość wyprzedzania spowodowała, że Fernando Alonso przegrał tytuł po tym, jak nie był w stanie wyprzedzić Witalija Pietrowa, a przez to nie awansował na pozycję premiującą go mistrzostwem świata.

Whitmarsh uważa, że pomimo tego, iż zaplecze w Abu Zabi jest najlepsze na świecie, to jednak układ toru wymaga pewnej uwagi. Tor ma bezsprzecznie świetne zaplecze i wszystko inne, jednak jak widzieliśmy w GP2 oraz F1, praktycznie nie da się tutaj wyprzedzać i jest to wada tego toru - powiedział. Osobiście chciałbym zobaczyć zmianę. Jeśli popatrzysz na GP2, nie było to porywające widowisko.

Uważam, że jest to świetne miejsce na grand prix, jednak na końcu prostej potrzebujemy otwartego, trudnego zakrętu, a nie szykany, która ma jedną linię wyścigową, ponieważ tak się nie da wyprzedzić. Można było to zobaczyć, gdy pierwszy raz pokazano plany. Nie wyglądało to na tor, na którym można wyprzedzać i to się potwierdziło. Wyczuwa się tutaj ogromne zaangażowanie, by stworzyć świetny obiekt, więc w ramach tego organizatorzy powinni się też przyjrzeć układowi toru.

Komentarze Whitmarsha zostały poparte przez Pietrowa, który skutecznie blokował Alonso podczas GP Abu Zabi. Wyprzedzanie jest tu niemożliwe - powiedział Rosjanin, gdy zapytał go o to AUTOSPORT. Ferrari było za mną i nie mogło mnie wyprzedzić. Jednakże nie wiem, co mogliby zmienić, ponieważ dopiero co wybudowali ten tor. By wspomóc wyprzedzanie, myślę że potrzebujesz szybkiego zakrętu, może takiego pokonywanego na trzecim bądź czwartym biegu i wtedy masz okazję do wyprzedzenia. Jeśli zakręt 7 - nawrót na prostą - byłby taki jak zakręt 1, to wtedy jestem pewien, że byłoby lepiej.

Szef Yas Marina - Richard Cregan powiedział podczas weekendu w Abu Zabi, że tor zawsze szuka sposobów na uczynienie go lepszym. Powiększyliśmy pobocze przy zakręcie ósmym, ponieważ było na to miejsce i zmieniliśmy bariery w tym miejscu, ponieważ nie były idealne - powiedział. Zawsze przyglądamy się różnym elementom, które możemy poprawić. Jeśli przestaniesz to robić to powinieneś przestać prowadzić tor. Tak więc patrzymy na różne tory, na inne wyścigi i wybierzemy najlepsze rzeczy oraz poprawimy nasz tor.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

13
NEO86
22.11.2010 06:46
Nie można wyprzedzać? Kubica ma na ten temat inne zdanie
kumien
16.11.2010 05:37
Widać, że Mark nie mógł jechać szybciej. Do Alonso zawsze miał jakieś 1,5 sek w plecy, więc jak można mówić o wyprzedzaniu?
Lolkoski
16.11.2010 05:05
no nie wiem, co prawda nigdy o mistrzostwo świata nie walczyłem:), ale chyba trudniej byloby mi podjąć ryzyko niż np. w połowie sezonu
wnerwiona
16.11.2010 04:20
@szymon ja też się uśmiałam @lolkoski skoro Hamilton Alonso Webber walczyli o mistrzostwo to tym bardziej powinni ryzykować w ostatnim wyścigu w beznadziejnej sytuacji w jakiej byli
szymon
16.11.2010 04:02
Hahaha, spadłem z krzesła. Martin tak mówi bo Alonso i Hamilton nie mogli wyprzedzić RENAULT
Lolkoski
16.11.2010 04:00
Umówmy się Hamilton nie próbował wyprzedzić Roberta na pewno tak bardzo jak na początku sezonu, bo walczył do końca o mistrzostwo, zresztą tak samo myślę, że było i z Webberem i Alonso. Dajcie ten wyścig wcześniej to i będzie więcej wyprzedzeń, takie jest moje zdanie - chociaż tor rzeczywiście wyprzedzaniu nie sprzyja.
rafaello85
16.11.2010 03:10
Wyprzedzanie na Tilkodromie bardzo trudne/niemożliwe? Dobrze, że mi o tym powiedzieli, bo bym nie wiedział. Normalnie odkryli Amerykę:| Chcieli nowe tory ( w domyśle Tilkodromy ) no to je mają. Co więcej, Bernie szykuje nam kolejne... Za 20 lat kierowcy będą się ścigać już tylko na obiektach, które wyszły spod ołowka ( cyt. Borowczyka ) "nadwornego projektanta F1 ".
Tom_Bombadil
16.11.2010 02:05
To Witia, że nikogo nie wyprzedziłeś to jeszcze nie znaczy że się nie da...
zoolwik
16.11.2010 01:40
Dluga prosta faworyzuje samochody z duza predkoscia, wiec nie koniecznie takie, ktore maja najlepsze czasy okrazen. Problemem jest to, ze praktycznie niemozliwe jest wyprzedzanie na kretych odcinkach. Dlatego ja bym zaproponowal cos takiego jak rozjazd: szykana z pierwszym zakretem w lewo i w prawo, ktory łączy sie zaraz na prostej spowrotem, tej samej dlugosci, albo zakret krotki na ktorym trzeba hamowac i do wyboru zakret dlugi, profilowany. W ten sposob kierowcy jadacy jeden za drugim pojechali by innymi trasami i mieli szanse sie wyprzedzic ... ale pewnie wielu takie rozwiazanie sie nie spodoba. Tylko co innego wymyslic?
Sar trek
16.11.2010 01:17
Przystań jachtowa, wyjazd z boksu w tunelu, Ferrari World, hotel, kolorowe pobocza, start w dzień i koniec w nocy. Trudno znaleźć bardziej efektowną rundę Formuły Jeden. Trudno znaleźć także tor, który co rok płaci 40 mln $ za prawo do organizacji wyścigu. Więc, jak bardzo tor uniemożliwia wyprzedzanie, i tak ma małe znaczenie. Ciekawy paradoks, Tor, który został zaprojektowany z myślą o wyprzedzaniu, bardzo skutecznie je uniemożliwia. Gdy projektowano Spa, czy Interlagos, za bardzo o tym nie myślano. Może wreście Tilke zauważy, że wyprzedzać da się na dochamowaniu do szybkich zakrętów po długiej prostej, np. T3 na Interlagos, Les Combes na Spa. Po prostu takie zakręty są trudniejsze w przejechaniu ich z optymalną prędkością, i to właśnie potęguje różnice między kierowcami i ich sprzętem. Po za tym bolid z większym dociskiem będzie tracił na prostej, ale dużo zyska w zakręcie, a jeśli będzie można go przejechać na dwa różne sposoby, to może nawet spróbować ataku.
Vinc
16.11.2010 01:14
Jak się chcę wyprzedzać to się umie wyprzedzać :)
flyz1
16.11.2010 01:11
Poszerzyli już szerokie pobocza, a układu toru dla lepszej widowiskowości nie zrobili... Mam nadzieję, że w przyszłym roku będzie lepiej.
Delejt
16.11.2010 01:09
Nie można wyprzedzać? To Kubicę SUT i KOB przepuścili? :-)