FIA zatwierdza radykalne zmiany w regulaminie

Najważniejsze zmiany to nowa formuła silników oraz ruchome tylne skrzydła
10.12.1017:18
Piotr Bogucki
10049wyświetlenia

Formuła 1 zdecydowała się na radykalne zmiany w przepisach w ciągu najbliższych dwóch lat - wśród których są poważne zmiany w samochodach na następny rok, a także nowe zasady dla silników od sezonu 2013.

Po dzisiejszym zebraniu Światowej Rady Sportów Motorowych FIA w Monako ciało zarządzające potwierdziło, że ratyfikuje nowelizacje zaproponowane jej przez Komisję F1 przy współpracy z zespołami. Pomysł ruchomego tylnego skrzydła na rok 2011, który pomoże w wyprzedzaniu został zaakceptowany, co oznacza, że zespoły muszą skupić się teraz na sprawieniu, by koncepcyjne rozwiązanie działało jak należy przed rozpoczęciem sezonu.

FIA zaostrzyła również przepisy dotyczące nadwozia w celu uniknięcia powtórki kontrowersji spowodowanych tegorocznymi oskarżeniami, że Red Bull i Ferrari wykorzystywały nielegalnie odginające się przednie skrzydła. Plan zakłada zacieśnienie przepisów dotyczących 'płaszczyzny odniesienia', a także lepsze testy na odginanie się karoserii w przedniej części samochodu.

W dalszej perspektywie FIA zaakceptowała pomysł zastąpienia dotychczasowych 2,4-litrowych jednostek V8 nową formułą silników od 2013 roku. Nowymi jednostkami będą 1,6-litrowe, czterocylindrowe silniki z bezpośrednim wtryskiem. Chociaż będzie na nie nałożony limit 12,000 obrotów na minutę i najprawdopodobniej spalanie obniży się o 35%, to jednak rozbudowane systemy odzyskiwania energii powinny utrzymać wyjściową moc na dotychczasowym poziomie. Na rok 2013 kierowcy zostaną również ograniczeni do zaledwie pięciu silników w sezonie, jednak i ten limit zostanie zmniejszony do czterech następnego roku.

Wracając jeszcze do zmian na sezon 2011, FIA potwierdziła również poprawki dotyczące postępowania kierowców, limit w szerokości pasa szybkiego ruchu w boksach oraz możliwość zamknięcia pit-lane przez Dyrektora Wyścigu ze względów bezpieczeństwa. Kierowcy będą ponadto instruowani co do tego, kiedy mogą wyprzedzić samochód bezpieczeństwa.

Skrzynie biegów będą musiały być używane bez wymiany nie przez cztery, a pięć weekendów wyścigowych. Ponadto przywrócono oponę przejściową w F1, aczkolwiek nie do końca wiadomo, jak należy to rozumieć, jako że w regulaminie sportowym na sezon 2010 występowały opony „intermediate” (przejściowe) oraz „wet-weather” (deszczowe) i takimi nazwami posługiwała się też firma Bridgestone w komunikatach prasowych. Być może chodzi raczej o przywrócenie opon na ekstremalne warunki pogodowe, jakie były dostępne kilka lat temu.

FIA ma potwierdzić wszystkie szczegółowe zmiany w przepisach w ciągu najbliższych dni, publikując odpowiednie regulaminy.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

62
NEO86
30.12.2010 04:01
Chyba ich pop........o z tymi silnikami. 5 silników w 2013 i 4 silniki w 2014 to przecież jakaś paranoja. Po połowie sezonu topowi kierowcy nie będą mieli już żadnych nowych silników. Następny durnowaty pomysł to ograniczenie do 12 000 obrotów. Gdzie te czasy jak to napisał bukuć gdzie królowała magia dźwięku V10? F1 stacza się po równi pochyłej i trzeba będzie się przerzucić na WSbR, GP2 lub Indy Car.
morcin
13.12.2010 12:15
Przy pojemności 1,6 i mocy w granicach 700-800 koni nie ma szans aby silnik wytrzymał choć 3 weekendy wyścigowe. Tak wyżyłowana na moc jednostka sraci na żywotności i to z pewnością. Już w połowie sezony zaczną sie kary przesunięcia na starcie za wymiane silników. Przeciez to jest chore...
pjes
12.12.2010 11:31
ja bym sie nie martwił. przy takim ciśnieniu od fanów wymyślą coś, żeby silnik wył jak należy. dołożą gwizdek jakiś, albo co. umówmy się - widzowie są towarem, który ta fabryka sprzedaje reklamodawcom. jak przestaniecie oglądać z powodu słabego dzwieku silnika, to dobry dźwięk wróci. nie bójcie się dziateczki.
Nilstem
12.12.2010 06:49
Jak tak dalej pójdzie, to do 2020 w bolidach będą używać silników od kosiarek...
fitipaldi666
12.12.2010 02:48
Oczywiście nikt nie wie jak będzie brzmiał dźwięk tego silnika ale czy ktoś może dać jakiś link do jakiegoś samochodu który może brzmieć podobnie?
SoBcZaK
11.12.2010 09:44
Silnik 1,6 12 000 obrotów.... mój rower będzie ładniej brzmiał
Pan Kierowca
11.12.2010 08:50
Mimo że KERS będzie zwracał stracone 100 KM, to i tak osiągi ponownie spadną, bo system ten nie działa przecież przez całe okrążenie. Z tych silników nic nie będzie wyciskane, bo FIA na pewno nie pozwoli na ich rozwój. Ktoś napisał, że Indy Racing League może w przyszłości być królową motorsportu. W tej kwestii się zgodzę. Rozwój tamtych bolidów idzie w dobrym kierunku, w przeciwieństwie do F1. Więc gdy F1 już całkowicie rozmieni swój prestiż na drobne poprzez coraz większą "kaszlakowatość", może dojść faktycznie do takiej sytuacji, że to właśnie IRL będzie królową sportów motorowych. Ciekawe, co powie wtedy FIA..
franky
11.12.2010 11:56
A od 2016 roku jeden silnik na cały sezon. To jakaś paranoja. To już nie jest ta F1 z pełnym rozmachem tylko f1-eco. Proponuję, żeby było bardziej eco, wprowadzić limit zużycia paliwa do 5-8 litrów na 100km, i żeby było taniej paliwo z Orlenu. A najlepiej niech się ścigają malaczami, to będzie widowisko. Naprawdę jakby się dało to przerzuciłbym się na IndyCar.
im9ulse
11.12.2010 11:10
nareszcie widać robotę Todta, ktoś ruszył te przeżartą robakami korupcji i polityki dyscyplinę...
lookacz
11.12.2010 11:04
A ja szukam i czytam i nic nie znajduję o tym, że będą to rzędówki. Z punktu widzenia rozkładu masy najlepiej, żeby było to coś co da się położyć blisko gleby, żeby środek ciężkości obniżyć. Może Subaru albo Porsche coś sklecą:)
Peyer
11.12.2010 10:31
@lookacz R4
lookacz
11.12.2010 08:38
Gdzie przeczytaliście 1,6 TURBO?? Ja widzę tylko, że mówi się o bezpośrednim wtrysku i dużym KERS. Z silnika 1,6 z turbosprężarą zrobiliby z 1500 koni. Mowa o niemalże zachowaniu mocy! Kiedyś coś się mówiło o 1,3 turbo na rzepak. To był wg mnie fajniejszy pomysł:) A czy precyzują układ cylindrów? V, R, Boxer?
Kubecks
11.12.2010 08:34
A mnie bardzo podoba się idea silników 1.6. Może konstruktorzy znajdą jakieś nowe rozwiązania i wpasują je do samochodów cywilnych :) patrz -> np. TC
fitipaldi666
11.12.2010 08:16
Czyli będzie wolniejsza o 5 s na okrążeniu?
Sar trek
11.12.2010 06:27
Ja się cieszę. Wreście odmrożenie silników, coś pójdzie do przodu. Zmiany w regulaminie to to, co napędza wyścig konstruktorów, chociaż w tym wyścigu widzę jednego faworyta.Ale z drugiej strony Newey chyba nie projektuje silników, więc może być ciekawie. Podobają mi się samochody z małym silnikiem i ogromem mocy. Np. taki Lotus Elise, ma silnik 1.8 czy tam nawet 1.6, ale bardo mocny, jest lekki i jest szybszy od niejednego samochodu sportowego.
MairJ23
11.12.2010 01:57
a ja to widze w taki sposob ze przez nakazy FIA - "they are pushing the boundaries" wyznaczja inne technologie ktore tez maja si eprzyczynic do predkosci i do tego ze to bedzie nadal krolowa sportu - z tymi 12K obrotami i 1,6 silnikami. F1 to nie tylko wyscig na torze ale tez wyscig techniologiczny i FIA sie tylko upewnia ze ten wyscig nigdy sie nie konczy ! dragoneak - bylem - slyszalem - indianapolis 2007 :) ale powiem szczerze ze jak sie troche dzwiek zmieni przy tych predkosciach to nie bedzie az takiej roznicy. (chyba) chwala inzynierowi ktory zaprojektuje najlepszy silnik na sezon 2013 :)
jaszczur
11.12.2010 01:03
Przeciez 1,6Turbo może mieć pierdylion koni. Spokojnie mozna wyciagnac te 700-800 kucykow z tego. Dragoneak ma racje - niech w koncu zaczna cos robic z tymi silnikami. TFSI jest bardziej zaawansowany od silnika F1. Pytanie tylko jak bardzo szczegolowe beda przepisy dotyczace silnikow. Jesli w przepisach bedzie po prostu dokladny przepis na silnik to bedzie zle. Ja powiedzialbym konstruktorom - macie silnik 1,6 + turbo. Ma on wytrzymac 5 weekendow GP. I robta co chceta :) To bylby czad :) Zaraz pojawilyby sie nowe zaskakujace rozwiazania techniczne :)
MarK
11.12.2010 12:34
F1 R.I.P.
patgaw
10.12.2010 11:45
jpslotus72, nie az takich gorali. po sezonie 2007 zbanowali kontrole trakcji, ten pomysl z tylnimi skrzydlami tez wydaje sie byc ok. ale dwie dobre zmiany w morzu tych zlych ... o zmianie silnikow sie nie wypowiadam, bo moze to dostawcy tak chcieli.
dragoneak
10.12.2010 11:24
Wymiotować się chce jak się słucha większości z Was. Przecież obecne silniki to jest skansen. Technika idzie do przodu, a one nie są modyfikowane. Praca nad nowymi jednostkami może być bardzo ważna dla motosportu i całej motoryzacji. Daje się otwartą rękę inżynierom i czeka nas ciekawa walka na polu silników. Mówi się o tym, iż mimo tej redukcji będą miały podobna moc do teraźniejszych. Dlatego tymbardziej nie rozumiem Waszego rozumowania. Że niby ograniczenie obrotów będzie miało wpływ na dźwięk takiego silnika ? A kto z Was tak naprawdę słyszał bolid na żywo i ile razy ? Może z 3 osoby, które się tu udzielają były na zawodach, reszta słyszała może 2-3 razy na pokazach. Więc o czym my tutaj mówimy ? Czasem zachowujecie się jak ubrani w dresy posiadacze 20-letnich BMW lub mieszkańcy USA - " Im większa pojemność tym lepiej ". Na polu silników da się naprawdę jeszcze wiele zdziałać. Dlatego odmrożenie rozwoju mimo takiej zmiany jest jak najbardziej korzystne.
christoff.w
10.12.2010 11:07
a na f1.com nadal nie ma filmiku z ostatniego gp sezonu! grrrrr... :(
kovalf1
10.12.2010 11:03
Cała F1 - od lat odbywają się radykalne zmiany w regulaminie, dlatego o jakiejkolwiek stabilizacji w tym sporcie możemy pomarzyć :)
benethor
10.12.2010 09:56
@Adakar: ja bym powiedział, że w tym konkretnym zdaniu chodzi o wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, nie o doładowanie. Ale może się nie znam...
Adakar
10.12.2010 09:47
@dezee @Czechosłowak: ale nasz serwis podaje tak a nie inaczej za samą FIA, która nic o tym nie mówi :) http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wmsc/2010/Pages/wmsc-101210.aspx wnioski wyciągnij sam... ;) 1.6 litre with high pressure gasoline injection <- to jest fragment mówiący że to będą SILNIKI TURBO Od 2013 będziemy mieli TURBO !!!
beekeeper
10.12.2010 08:59
przestańcie lamentować, będziemy się martwić jak osiągi - czasy okrążeń, speed trapy itp będą gorsze niż teraz. Na razie mamy sezon 2011 i 2012 na starych motorach
mbwrobel
10.12.2010 08:04
Proponuję, żeby od 2015 roku bolidy jeździły na LPG.
marios76
10.12.2010 07:59
Jeszcze trochę i F1 będzie jeździć na prąd i po szynach... Nie wiem, czy to zmiany na lepsze:( Już w tym roku wszelkie statystyki wzięły w łeb, gdy 5 zawodnik mistrzostw zdobył więcej punktów niż wielokrotni mistrzowie w kilku swoich najlepszych sezonach. Niby było w tym roku trochę więcej walki, ale tak naprawdę nie o czołowe pozycje, a temu miała służyć różnica punktowa między pierwszym, a drugim na mecie. Ciężko zrozumieć, po co takie zmiany się wprowadza... Musimy się z tym pogodzić i tyle. Pogodzić i nadal oglądać F1, umierającą jakby, bo ta pasja coraz mniejsza:(
Pieczar
10.12.2010 07:33
leni93 - zejdź na ziemię i poczytaj może ile wytrzymywały te silniki 1000KM ze "złotej ery turbo". Po okrążeniu kwalifikacyjnym taki silnik nadawał się na złom.
bryant23
10.12.2010 07:16
A najgorsze w tym wszystkim jest to, że zespoły się na to godzą. :/
leni93
10.12.2010 06:46
po prostu chce mi sie płakać kiedy widze te nowe przepisy dotycxzące w szczególności silników, rozumiem mała pojemność skokowa i turbo, ale niech to bd silniki ze złotej ery turbo w F1, silniki osiągające ponad 1000KM i kręcące się jak najszybciej a nie jakieś wolnoobrotowe jak na rzeczywistośc F1 zabawki dla przeciętnych kierowców, bo te silniki jak dla mnie to jest bubel
cobra
10.12.2010 06:41
To co aktualnie się dzieje to jakaś paranoja. Zmiany powinny być podawane z co najmniej rocznym wyprzedzeniem, a nie teraz ogłaszają dozwolone ruchome skrzydło w sytuacji gdy wiele teamów zbudowało już bolidy.
Czechoslowak
10.12.2010 06:39
Jeśliby się okazało że to jednak 1.6 NA, to faktycznie "zamienił stryjek siekierkę na kijek" :/
Maraz
10.12.2010 06:34
Jedyne co możemy zrobić, to poczekać na wstępny regulamin techniczny na sezon 2013. Tam się powinno wyjaśnić czy silniki będą turbodoładowane lub nie.
deeze
10.12.2010 06:05
@Czechosłowak: ale nasz serwis podaje tak a nie inaczej za samą FIA, która nic o tym nie mówi :) http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wmsc/2010/Pages/wmsc-101210.aspx wnioski wyciągnij sam... ;)
pepsi-opc
10.12.2010 06:02
Jak jest redukcja pojemności i obrotów to niech będzie i redukcja CEN BILETÓW !!
Pawel
10.12.2010 05:39
Silniki 1,6t to wg mnie dobra decyzja. Teraz silniki turbodoładowane są w modzie, mają (coraz częściej) lepsze parametry od wolnossących odpowiedników. Chcecie innowacyjnej F1 a narzekacie na to, że... idzie z duchem czasu... WSbR będzie miała 2 razy większe silniki? co z tego? MAN TGL 12.240 będzie miał 4 razy większą pojemność... Czy to znaczy, że ciężarówki będą miały większy prestiż? @tabibaboo Nie musisz, KERS już był w zeszłym sezonie :P Co do KERS to też nie mam nic przeciwko, nawet zwiększyłbym jego znaczenie. Zgromadzenie energii podczas hamowania i uwolnienie dodatkowej mocy podczas okrążenia, co w tym złego? Kolejne wyzwanie dla konstruktorów. Dzięki temu zwiększy się średnia prędkość okrążenia. W dodatku zarówno rozwój turbo oraz KERS mogą znaleźć zastosowanie w seryjnie produkowanych samochodach (oczywiście w nieco zmienionej postaci).
Czechoslowak
10.12.2010 05:37
deeze-> to że nie ma mowy o turbo jeszcze nic nie znaczy... inne serwisy podają że jednak będą to silniki doładowane
Davider
10.12.2010 05:34
12000 rpm. Ludzie, wszystko tylko nie obroty. Już wystarczająco popsuło muzykę dobiegajacą z silnika ograniczenie z 19000 rpm na 18000 rpm. Dajcie im nawet silniki 0,9 litra ale niech przynajmniej wyją w niebogłosy!
bartek199874
10.12.2010 05:33
Te nooby chyba w ogóle nie myślą o kibicach.Po drugie ta kasa.Fajnie gdyby jakaś seria zaatakowała f1 (pod względem osiągów).wracając do siłników-12 tyś rpm no osiągano tyle w latach 60.Po prostu żałosne
krzych
10.12.2010 05:33
"Haha jestem ciekaw co to będzie jak silniki zaczną się rozpadać w czasie jazdy na testach w 2013 to czy limit 5 silników będzię przekroczony albo raczej czy nie będzie przekroczony:D" Raczej do czegoś takiego nie dojdzie...od czego są hamownie ? :D
deeze
10.12.2010 05:27
@Czechoslowak: nie zauważyłeś - tam nie ma żadnej mowy o turbo...
maciejas512
10.12.2010 05:27
Haha jestem ciekaw co to będzie jak silniki zaczną się rozpadać w czasie jazdy na testach w 2013 to czy limit 5 silników będzię przekroczony albo raczej czy nie będzie przekroczony:D
stanson1980
10.12.2010 05:25
Porażka. Ekologia i oszczędności, a gdzie ryk motorów, plamy rozlanego oleju i hektolitry spalonego paliwa...? "Królowa Sportów Motorowych", chyba tylko z nazwy...
Czechoslowak
10.12.2010 05:23
Super! Wreszcie F1 przestanie być, pod względem silników, skansenem technologicznym. Turbo + bezpośredni wtrysk to już właściwie standard w przypadku samochodów cywilnych, w Le Mans takie silniki pojawiły się już ponad 10 lat temu, a od przyszłego sezonu technologia ta pojawi się też w WRC. Muszę przyznać, że właśnie to mnie najbardziej zastanawia: od 2013 F1 i WRC będą miały identyczną "bazową konfigurację" silnika (1,6 R4 Turbo + DI), czyżby realizacja koncepcji "światowego silnika"? Jeśli tak, to nie zdziwię się jeśli od 2013 w F1 zaczną pojawiać się nowi dostawcy silników...
ENDR
10.12.2010 05:22
szczególnie to jest złe dla Coswortha dopiero co zrobili silnik 2.4 "Zrobili" go kilka lat temu, na ten sezon tylko został zmodyfikowany, żeby był zgodny z przepisami.
tabibaboo
10.12.2010 05:10
Czekamy na silniki elektryczne....
RKF1Team
10.12.2010 05:10
jeszcze kilka lat i bardziej atrakcyjna stanie sie GP2 lub Formula Renault...ehh
Mexi
10.12.2010 05:06
Szkoda, że nie dali diesela.
Karol26
10.12.2010 05:02
Ciekawe jak te jednostki napędowe będą się spisywać ;D
Ferrarif1
10.12.2010 04:53
szczególnie to jest złe dla Coswortha dopiero co zrobili silnik 2.4 i znów będa musieli wydać kupe kasy na nowy, nie zdziwi mnie jak się zniechęcą @deeze lamborghini nawet niema takich małych jak 2.4 wiec porównanie słabe
deeze
10.12.2010 04:52
Koszmar. Gdyby tam było turbo, to rozumiem. Ale 1,6 FSI? Przecież takie rzeczy to w Golfach i Kiach, a czy chcemy, żeby się "Ople" ścigały, czy "Lamborghini"?
Lolkoski
10.12.2010 04:48
Ach ten 1.6 to tak u mnie:-), ale na poważnie mi tam się te zmiany podobają szczególnie odnośnie silników
SkC
10.12.2010 04:48
5 silników w sezonie, 4 wyścigi na jeden silnik, możliwe ale może być ciężko. Jedno wiemy na pewno będzie więcej kar PS Chociaż Renault może się uda :)
d3cK
10.12.2010 04:43
popieram
Corte
10.12.2010 04:40
F1 umiera. Widzę, że bardzo im zależy na tym by była wolniejsza od GP2, F2, F3 itd :/
bukuć
10.12.2010 04:40
Dawno się nie udzielałem na WM! więcmam nadzieję , że ktoś to przeczyta i mnie poprze. Gdzie te czasy , kiedy na torach królowała magia dźwięku V10? Dlaczego Bernie odstawiał szopkę z przyczepami?Dlaczego przywrócono KERS , mechanizm pozwalający wyprzedzać przy użyciu guzika , to przecież nie NFS! F1 staje się już tylko biznesem propagującym ekologię. W ekologii nie potrafię doszukać się ani krzty sportu , rywalizacji. Dlaczego zabronili używania F-ductu i podwójnych dyfuzorów? Zazdroszczą konstruktorom? Nie , zakazali używania tych nowinek , bo biedne Ruskie Dziewice , Pay-drivers Racing Team i 1Malaysia Lotuso-nie lotus team nie mają kasy? To niech spadają z tego sportu! To jst paranoja! Wszyscy krzyczeli o TO , że to nie etycznie itp itd. zakazano TO i... przywrócono go w świetle praca - bo świadomie był. F1 stacza się po równi pochyłej...
SirKamil
10.12.2010 04:37
Świetne wieści:)
jpslotus72
10.12.2010 04:33
Kiedy ostatni raz FIA wymyśliła coś mądrego? Trzeba by chyba zapytać "najstarszych Górali"...
mbg
10.12.2010 04:32
O.o Coś czuję że za parę lat IndyCar zacznie pełnić rolę królowej wyścigowego motorsportu. Tam przepisy idą z roku na rok ku dobremu, a w F1 odwrotnie. 12.000RPM nie wydaje mnie się, by to było dobre rozwiązanie. FIA psuje europejski motorsport.
Adakar
10.12.2010 04:28
Nie dzieki. Ja wychode Formuła World Series by Renault będzie miała DWA RAZY większe silniki ... wololololo FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
d3cK
10.12.2010 04:26
no no no... 1,6 i 12000 obrotów... będzie szybko...
kibic sribic
10.12.2010 04:23
chyba ich p******o z tymi silnikami