FIA zatwierdza radykalne zmiany w regulaminie
Najważniejsze zmiany to nowa formuła silników oraz ruchome tylne skrzydła
10.12.1017:18
10049wyświetlenia
Formuła 1 zdecydowała się na radykalne zmiany w przepisach w ciągu najbliższych dwóch lat - wśród których są poważne zmiany w samochodach na następny rok, a także nowe zasady dla silników od sezonu 2013.
Po dzisiejszym zebraniu Światowej Rady Sportów Motorowych FIA w Monako ciało zarządzające potwierdziło, że ratyfikuje nowelizacje zaproponowane jej przez Komisję F1 przy współpracy z zespołami. Pomysł ruchomego tylnego skrzydła na rok 2011, który pomoże w wyprzedzaniu został zaakceptowany, co oznacza, że zespoły muszą skupić się teraz na sprawieniu, by koncepcyjne rozwiązanie działało jak należy przed rozpoczęciem sezonu.
FIA zaostrzyła również przepisy dotyczące nadwozia w celu uniknięcia powtórki kontrowersji spowodowanych tegorocznymi oskarżeniami, że Red Bull i Ferrari wykorzystywały nielegalnie odginające się przednie skrzydła. Plan zakłada zacieśnienie przepisów dotyczących 'płaszczyzny odniesienia', a także lepsze testy na odginanie się karoserii w przedniej części samochodu.
W dalszej perspektywie FIA zaakceptowała pomysł zastąpienia dotychczasowych 2,4-litrowych jednostek V8 nową formułą silników od 2013 roku. Nowymi jednostkami będą 1,6-litrowe, czterocylindrowe silniki z bezpośrednim wtryskiem. Chociaż będzie na nie nałożony limit 12,000 obrotów na minutę i najprawdopodobniej spalanie obniży się o 35%, to jednak rozbudowane systemy odzyskiwania energii powinny utrzymać wyjściową moc na dotychczasowym poziomie. Na rok 2013 kierowcy zostaną również ograniczeni do zaledwie pięciu silników w sezonie, jednak i ten limit zostanie zmniejszony do czterech następnego roku.
Wracając jeszcze do zmian na sezon 2011, FIA potwierdziła również poprawki dotyczące postępowania kierowców, limit w szerokości pasa szybkiego ruchu w boksach oraz możliwość zamknięcia pit-lane przez Dyrektora Wyścigu ze względów bezpieczeństwa. Kierowcy będą ponadto instruowani co do tego, kiedy mogą wyprzedzić samochód bezpieczeństwa.
Skrzynie biegów będą musiały być używane bez wymiany nie przez cztery, a pięć weekendów wyścigowych. Ponadto przywrócono oponę przejściową w F1, aczkolwiek nie do końca wiadomo, jak należy to rozumieć, jako że w regulaminie sportowym na sezon 2010 występowały opony „intermediate” (przejściowe) oraz „wet-weather” (deszczowe) i takimi nazwami posługiwała się też firma Bridgestone w komunikatach prasowych. Być może chodzi raczej o przywrócenie opon na ekstremalne warunki pogodowe, jakie były dostępne kilka lat temu.
FIA ma potwierdzić wszystkie szczegółowe zmiany w przepisach w ciągu najbliższych dni, publikując odpowiednie regulaminy.
Źródło: autosport.com
KOMENTARZE