GP Malezji: trening 1 - Webber najszybszy

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Sepang
08.04.1105:40
Konrad Házi
10715wyświetlenia

Najszybszym kierowcą pierwszego treningu na torze Sepang był Mark Webber. Australijczyk od pierwszego wyjazdu na tor osiągał bezkonkurencyjne rezultaty, by ostatecznie ukończyć sesję z 1,6s przewagi nad Hamiltonem i ponad dwiema sekundami przewagi nad Schumacherem.

Pierwsze dziesięć minut sesji upłynęło pod znakiem okrążeń instalacyjnych, które wykonali wszyscy kierowcy. Przed rozpoczęciem w garażach kontroli bolidów, niektórzy kierowcy wykonali jeszcze po jedno lub dwa dodatkowe okrążenia, między innymi uczynili to Trulli, Ricciardo oraz Alguersuari. Na torze pojawiły się również oba bolidy HRT.

Jako pierwszy mierzone okrążenie przejechał Nico Hulkenberg, w czasie 1:44,557, by już na kolejnym poprawić się o ponad dwie sekundy i kontynuować przejazd. Wkrótce na tor zaczęli wyjeżdżać też inni kierowcy i rozpoczęły się przetasowania na czele, ponieważ progresja czasów była dość szybka. Weekend nie dla wszystkich rozpoczął się pomyślnie. 20 minut po rozpoczęciu sesji, na tor wyjechał Narain Karthikeyan, jednak Hindus dostał polecenie wyłączenia silnika i zatrzymał się w drugim sektorze, ponieważ spod pokrywy silnika wydobywały się kłęby białego dymu.

Po upływie 30 minut na prowadzeniu był Nick Heidfeld (1:40,525), jednak w bolidzie Niemca wkrótce awarii uległy hamulce, powodując zablokowanie się przedniego prawego koła. Problem pojawił się już w pierwszym zakręcie, co oznaczało, że kierowca Lotus Renault musiał pokonać niemal całe okrążenie z zablokowanym kołem, a to z kolei szybko zakończyło się przebiciem opony.

Niebo nad torem od samego początku było zachmurzone i wkrótce pojawiły się doniesienia o pierwszych kroplach deszczu. Nie przeszkodziło to jednak Markowi Weberowi w wyjściu na prowadzenie z czasem 1:39,870, który poprawiał na następnych okrążeniach. Australijczyk był najszybszym kierowcą na półmetku sesji, legitymując się czasem 1:38,952 z przewagą ponad 1,5s nad kolejnym kierowcą.

Pojedyncze szybkie okrążenie wykonał w tym czasie Lewis Hamilton, który wyjechał na tor na świeżym komplecie twardych opon, jednak nie był on w stanie dogonić Webbera, który bił wciąż rekordy sektorów, śrubując czas do poziomu 1:38,483. Wkrótce obaj zjechali do boksów, a na torze ruch był stosunkowo niewielki.

Warto zwrócić też uwagę na to, że bardzo długo na przejechanie mierzonego okrążenia nie decydowali się kierowcy Ferrari - Massa i Alonso, natomiast Pietrow z Lotus Renault w ciągu godziny wykonał zaledwie jedno okrążenie, a jak się okazało było to spowodowane problemami z układem hydraulicznym.

Sytuacja w czołówce długo nie ulegała zmianie - prowadził Webber (1:37,651) przed Hamiltonem (+0.8) i Maldonado (+2.0). Sporo natomiast działo się w garażach, gdzie do wyjazdu przygotowywano bolid Pietrowa i po raz kolejny udało się uruchomić silnik w bolidzie Karthikeyana. Bolid HRT wciąż wyrzucał z siebie kłęby białego dymu, a mechanicy nadal szukali przecieku oleju, ponieważ zespół przyznał, że z tym związany jest problem.

Na 16 minut przed końcem na pobocze wypadł Pietrow, w którego samochodzie doszło do awarii przedniego lewego hamulca lub zawieszenia. Na tor nie mógł też powrócić w tej sesji drugi z kierowców Lotus Renault - Nick Heidfeld, ponieważ prace nad hamulcami jego bolidu się przeciągały. Z innego powodu kierowcy Ferrari rozpoczęli szybkie przejazdy dopiero pod koniec sesji. Mianowicie wcześniej zespół zajmował się testami aerodynamiki starając się podjąć decyzję odnośnie wyboru przedniego i tylnego skrzydła. Na tor zdołał też powrócić Karthikeyan, w którego bolidzie zdołano ostatecznie rozwiązać problem.

W końcówce sesji kierowcy nie mieli już możliwości poprawy rezultatów ze względu na żółtą flagę w trzecim sektorze, która spowodowana była przez D'Ambrosio. W bolidzie kierowcy zespołu Virgin awarii uległo zawieszenie prawego przedniego koła podczas hamowania do ostatniego nawrotu.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 35°C
Temperatura powietrza: 30°C
Prędkość wiatru: 3,0m/s
Wilgotność powietrza: 63%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Mark Webber (2)Red Bull RB71:37,65122
2Lewis Hamilton (3)McLaren MP4-261:39,3161,6651,66516
3Michael Schumacher (7)Mercedes GP W021:39,7912,1400,47529
4Nico Hulkenberg (15)Force India VJM041:40,3772,7260,58623
5Pastor Maldonado (12)Williams FW331:40,4432,7920,06631
6Felipe Massa (6)Ferrari 150° Italia1:40,4532,8020,01022
7Nick Heidfeld (9)Renault R311:40,5252,8740,0726
8Rubens Barrichello (11)Williams FW331:40,5812,9300,05621
9Fernando Alonso (5)Ferrari 150° Italia1:40,6012,9500,02023
10Nico Rosberg (8)Mercedes GP W021:40,6462,9950,04529
11Adrian Sutil (14)Force India VJM041:40,7343,0830,08821
12Daniel Ricciardo (18)Toro Rosso STR61:40,7483,0970,01423
13Jaime Alguersuari (19)Toro Rosso STR61:40,7703,1190,02224
14Kamui Kobayashi (16)Sauber C301:40,8723,2210,10227
15Jenson Button (4)McLaren MP4-261:40,9273,2760,05516
16Jarno Trulli (21)Lotus T1281:41,6203,9690,69321
17Sebastian Vettel (1)Red Bull RB71:41,6273,9760,00718
18Sergio Perez (17)Sauber C301:41,6423,9910,01524
19Timo Glock (24)Virgin MVR-021:42,1544,5030,51218
20Jerome d'Ambrosio (25)Virgin MVR-021:42,5404,8890,38620
21Davide Valsecchi (20)Lotus T1281:44,0546,4031,51418
22Vitantonio Liuzzi (23)HRT F1111:45,2287,5771,17420
23Narain Karthikeyan (22)HRT F1111:46,2678,6161,03910
24Witalij Pietrow (10)Renault R311:47,93210,2811,6654
107% najlepszego czasu: 1:44,486

KOMENTARZE

14
mbwrobel
08.04.2011 02:13
@General - jeszcze bardziej realniejsze, niż bardziej realne? Zlituj się chłopie, od takiej pisowni mój monitor martwych pikseli dostaje.
jpslotus72
08.04.2011 08:31
Trulli powinien sobie wydrukować tę tabelkę złotą czcionką i oprawić w ramkę - jeśli się spojrzy, kogo ma za sobą... :) Mechanicy Renault - wasz ruch.
General
08.04.2011 08:09
Podczas Q bedzie deszcz. Jezeli Q sie odbedzie to wyniki moga byc rozne, ale zmieszczenie sie HRT w 107% jest wtedy bardziej realniejsze niz na suchej nawierzchni. Ciekawie bedzie podczas typowania GPM:)
Huckleberry
08.04.2011 07:34
@waldi21 - proszę cię, minuta ma 60 sekund, a nie 100 ....
mat_eyo
08.04.2011 06:57
HRT zrobiło 30 kółek, nie tak źle - liczę, że Liuzzi zakwalifikuje się do wyścigu.
Smola
08.04.2011 06:56
Trzeba czekać do 2 treningu. Wtedy zaczyna się show.
testauto
08.04.2011 06:45
Miażdżąca jest ta przewaga Webbera, ciekaw jestem tempa kwalifikacyjnego.
francorchamps
08.04.2011 06:11
Podłoga w McLarenie to bardzo ryzykowna konstrukcja.. Niezaplanowany wjazd na tarkę może się skończyć tragedią...
damian27
08.04.2011 06:04
@waldi2 - nie wiem jak to policzyłeś ale z 1:37,651 107% to 1:44,487. A co do treningu. Ciekawi mnie (podobna) awaria i Renault (Pietrov) i Virgin (D'Ambrosino) I zarazem martwią problemy Renault, ale oby to poprawili
francorchamps
08.04.2011 05:49
Jak doliczymy jeszcze przewagę Vettela nad Weberem w granicach 0,3 - 0,4 sek, to wyjdzie że trzeci Lewis bedzie tracił do Niemca ok 2sek na okrążeniu.... Jak nic się nie zmieni to Sebastian ma dużą szansę na świętowanie MŚ już 24 lipca przed własną Publicznością!
Adam-mal1
08.04.2011 05:38
waldi21 jeszcze nie czas na przeliczanie
waldi21
08.04.2011 05:28
107% * 1,37.651= 1,47.287
pattryk1985
08.04.2011 05:15
nie wiem czy chłopaki z HRT dadza rade pewnie znow na starcie zobaczymy 22 a nie 24 bolidy
krzysiek_aleks
08.04.2011 04:00
I tak HRT nie ma 107%, oby się poprawili do jutra