GP Monako: trening 3 - Alonso najszybszy

Wyniki i opis sobotniej sesji treningowej na torze w Monte Carlo
28.05.1112:10
Konrad Házi
7916wyświetlenia

Najszybszym kierowcą trzeciej sesji treningowej przed GP Monako był Fernando Alonso. Hiszpan uplasował się na pierwszej pozycji z czasem 1:14,433, wyprzedzając kierowcę McLarena - Jensona Buttona o 0,563s oraz swojego kolegę z Ferrari - Felipe Massę o 0,591s. Podczas treningu doszło do dwóch dość poważnych incydentów, w których swe bolidy rozbili Nico Rosberg oraz Vitantonio Liuzzi, przez co pod znakiem zapytania stoją szanse tych kierowców na udział w kwalifikacjach.

Po wolnym piątku, kierowcy ponownie powrócili na tor w słoneczny sobotni poranek. Pracę rozpoczęli od wykonania okrążeń instalacyjnych, jednak nie trwało długo, nim zaczęli powracać na tor, by ponownie odnaleźć rytm, który jest tak istotny na tym torze. W celu wykonania kilku pomiarowych okrążeń, jako pierwszy wyjechał Michael Schumacher, który rozpoczął od rezultatu 1:33,441, by trzy okrążenia później zejść już do 1:19,962.

Kierowca Mercedes GP nie mógł jednak kontynuować swojego przejazdu, ponieważ po 7 minutach od rozpoczęcia sesji wywieszona została czerwona flaga, którą spowodował jego kolega z zespołu - Nico Rosberg. Niemiec stracił panowanie nad bolidem na wyjeździe z tunelu, uderzył w barierę prawym bokiem, niszcząc przednie zawieszenie, przejechał na wprost Nouvelle Chicane mijając o milimetry końcówkę bariery i zatrzymał się na środku prostej, uderzywszy uprzednio po raz kolejny w barierę. Samochód został uszkodzony bardzo poważnie, jednak kierowca wyszedł z wypadku bez szwanku.

Sesja została wznowiona po 14 minutach, a w przekazie radiowym inżynier poinformował Michaela Schumachera, by uważał, ponieważ ciśnienie w niedogrzanych oponach jest dość niskie, co mogło przyczynić się do problemów Nico Rosberga. W praktyce oznacza to, że bolid może w takiej sytuacji bardzo mocno dobijać podłogą do nawierzchni, powodując niestabilność tyłu.

Gdy ponownie zapaliło się zielone światło, na torze natychmiast zaczął się spory ruch. Najdłużej w garażach pozostawali kierowcy Williamsa oraz Lewis Hamilton, który niewiele stracił przez czerwoną flagę, ponieważ w jego samochodzie mechanicy dokonywali korekcji ustawień zawieszenia.

Na półmetku najszybszym kierowcą był Fernando Alonso z czasem 1:15,924. Za Hiszpanem plasowali się Jenson Button i Sebastian Vettel. Na tym etapie sesji wszyscy korzystali jeszcze z twardszej dostępnej w ten weekend mieszanki. Jako pierwszy na supermiękkich oponach wyjechał natomiast Jaime Alguersuari, w którego bolidzie wkrótce doszło jednak do przebicia prawej tylnej opony, co potwierdzili mechanicy zespołu. Poinformowali też, że kierowca Toro Rosso wykonał już na tym etapie cały zaplanowany program i nie zamierzają już wyjeżdżać na tor.

Wkrótce kolejni kierowcy rozpoczynali symulacje kwalifikacji i wyjeżdżali na tor na supermiękkich oponach, by wykonać kilka bardzo szybkich okrążeń. Gdy zdawało się już, że kierowcy spokojnie dokończą sesję, nad torem na 6 minut przed końcem pojawiła się czerwona flaga. Tym razem sprawcą zamieszania był Vitantonio Liuzzi, który miał uślizg w pierwszym zakręcie i uderzył tyłem w barierę z opon. Uderzenie spowodowało znaczne zniszczenia w tylnej części bolidu - zdawać by się mogło, że nawet zbyt duże, ponieważ cały tył bolidu był w szczątkach.

Bolid szybko jednak uprzątnięto, a sesję wznowiono, gdy na zegarze pozostawały dwie minuty. Na tor powrócili wszyscy oprócz Rosberga, Liuzziego, Karthikeyana i Alguersuariego, by wykonać być może jeszcze jedno mierzone okrążenie oraz skorzystać z możliwości wykonania próbnego startu po zakończeniu sesji.

Po raz kolejny w czołówce tempo dyktowali kierowcy Ferrari, McLarena oraz Red Bull Racing. W środku stawki różnice są jednak niewielkie i w kwalifikacjach wiele może zależeć od szczęścia i tego, czy uda się znaleźć odpowiednią ilość miejsca na torze, by wykonać czyste okrążenie. Po raz kolejny na krawędzi kwalifikacji do wyścigu znaleźli się kierowcy HRT. Wątpliwy jest też udział Liuzziego w tej sesji, ponieważ nie wydaje się, by możliwa była naprawa jego bolidu do tego czasu.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 43°C
Temperatura powietrza: 23°C
Prędkość wiatru: 1,8m/s
Wilgotność powietrza: 35%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 3

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Fernando Alonso (5)Ferrari 150° Italia1:14,43318
2Jenson Button (4)McLaren MP4-261:14,9960,5630,56317
3Felipe Massa (6)Ferrari 150° Italia1:15,0240,5910,02819
4Sebastian Vettel (1)Red Bull RB71:15,2450,8120,22119
5Michael Schumacher (7)Mercedes GP W021:15,3100,8770,06521
6Lewis Hamilton (3)McLaren MP4-261:15,3860,9530,07614
7Mark Webber (2)Red Bull RB71:15,5291,0960,14319
8Jaime Alguersuari (19)Toro Rosso STR61:16,6172,1841,08813
9Sebastien Buemi (18)Toro Rosso STR61:16,7362,3030,11915
10Sergio Perez (17)Sauber C301:16,8212,3880,08519
11Paul di Resta (15)Force India VJM041:16,9902,5570,16920
12Rubens Barrichello (11)Williams FW331:17,1962,7630,20613
13Pastor Maldonado (12)Williams FW331:17,3332,9000,13717
14Kamui Kobayashi (16)Sauber C301:17,4032,9700,07018
15Witalij Pietrow (10)Renault R311:17,7793,3460,37617
16Nick Heidfeld (9)Renault R311:17,8803,4470,10117
17Adrian Sutil (14)Force India VJM041:18,0693,6360,18917
18Heikki Kovalainen (20)Lotus T1281:18,1153,6820,04620
19Timo Glock (24)Virgin MVR-021:18,5804,1470,46521
20Jerome d'Ambrosio (25)Virgin MVR-021:18,8084,3750,22821
21Jarno Trulli (21)Lotus T1281:19,2594,8260,45119
22Vitantonio Liuzzi (23)HRT F1111:20,1155,6820,85615
23Narain Karthikeyan (22)HRT F1111:20,2785,8450,16316
24Nico Rosberg (8)Mercedes GP W02---3
107% najlepszego czasu: 1:19,643

KOMENTARZE

22
monako
28.05.2011 11:50
@IceMan11 - Hamilton miał 0,4s straty do Vettela na twardszej. @robertunio - Czas Vettela ustanowiony na twardszej mieszance.
Aeromis
28.05.2011 11:49
@robertunio Było tak, jak napisał IceMan11, Vettel na "czerwonych" zrobił jedno kółko w sporym chaosie. Nie zwykłemkibicować Webberowi, jednak jeśli i na tym torze zawiedzie to może czuć się już przegrany do końca sezonu, więc wyjątkowo kibicować mu będę. Oczywiście w ramach rozsądku, czyli pojedynku w samym RBR :) Swoją drogą reguła 107% powinna być inna dla Monako, bo tor jest krótki więc może być równie ciasno jak w poprzednim GP, czyli znów masa dublowań. Może lepiej by było, gdyby Karthikeyan odpadł "na 105%?"
sneer
28.05.2011 11:39
@Bambek, a wiesz, że minuta to 60s.?
Lobotomy
28.05.2011 11:30
107% biorąc pod uwagę czas Alonso = 1:19.643 107% biorąc pod uwagę czas Vettela = 1:20.512 bez dyskusji :D
olek
28.05.2011 11:29
Bambek, gratulacje :) Jak zrozumiesz swój błąd, podziel się z nami swoimi przemyśleniami :P
robertunio
28.05.2011 11:25
@IceMan11 Ogladalem trening ale nieuwaznie poniewaz musialem tez w tym czasie robic cos innego i nie zwrocilem uwagi na opony. Jesli faktycznie czas Sebastiana jest na twardszej mieszance, a Ferrari i McLarena na bardziej miekkiej to chyba sie jednak pomylilem w szacunkowej ocenie formy bolidow. Ale ciekawe jest tez to czy niektore zespoly nie beda chcialy podejsc strategicznie do Q3, wiec czy nie beda wolaly pojechac na wolniejszym, ale trwalszym ogumieniu aby miec pozniejszy pierwszy PIT STOP w wyscigu. Juz wkrotce wszystko sie okaze.
Bambek
28.05.2011 11:22
Widzę ze z was matematyki :P 1:14,433 x 1.07 = 1:19,643 coś takiego:)
IceMan11
28.05.2011 11:20
Z tego co pamietam Vettel na miękkich był 1-szy, drugi był Lewis ze stratą albo 0,2XX, albo nawet 0,4XX i teraz właśnie nie pamiętam. Później założył super miękkie i zblizył się do Seby. Jenson tak samo słabo wypadł na super miękkich, ale może mieli mało paliwa? W każdym razie Jenson pobił czas Seby po 3 próbie na super miękkich? Jakoś tak :)
benethor
28.05.2011 11:17
@jednooki_cyklop: fakt, mój błąd:)
IceMan11
28.05.2011 11:14
@jednooki_cyklop - czyli maja szansę. Choć ja bym wolał aby nie weszli do tego wyścigu :)
jednooki_cyklop
28.05.2011 11:11
@benethor Mnie wyszło 1:20,512, ale to szczegół :)
IceMan11
28.05.2011 11:09
@benethor - ale zawsze coś :)
Bambek
28.05.2011 11:08
Osz kurde myślałem że na miękkich :/ Dzięki IceMan11. :)
benethor
28.05.2011 11:07
@Iceman11: też nie starczy:) 107% * VET= 1:19.812, a Narain chyba jechał na supersoftach :)
IceMan11
28.05.2011 11:04
@Bambek - ździwisz się. Na super miękkich :)
Bambek
28.05.2011 11:00
Może mi ktoś powiedzieć na jakich oponach Hamilton uzyskał ten czas? Bo nie przyglądałem się podczas oglądania treningów:D
IceMan11
28.05.2011 10:56
@robertunio - oglądałeś w ogóle trening czy tylko po wynikach komentujesz? Tak się właśnie składa, że tempo dyktuje Sebastian Vettel, który swój czas uzyskał na miękkich gumach podczas gdy przed nim i za nim wszyscy do Marka jechali na super miękkiej, więc zdanie: "Odnosze tez wrazenie ze ten tor bardziej lezy konstukcjom Ferrari i McLarena niz RedBulla" jest kompletnie nietrafione. Pozdrawiam :) @benethor - sądzę, że czołówka pojedzie na miękkiej w Q1, więc patrz bardziej na czas Vettela, a nie Alonso, który jechał na super miękkiej :)
phildoon
28.05.2011 10:36
Monako to nie wyścig dla frajerów ;)
benethor
28.05.2011 10:30
@pepsi-opc: myślisz, że Ferrari, Mclaren i RBR pokazali wszystko, co mają już na treningu?:) Wątpię, żeby Liuzzi dostał zgodę na start, skro nawet w treningu nie może zrobić 107%. A Narain odpadnie w kwalifikacjach.
pepsi-opc
28.05.2011 10:19
to tylko 0.5s żeby się zmieścili.
robertunio
28.05.2011 10:18
Na tym torze bardziej niz na jakimkolwiek innym licza sie umiejetnosci kierowcy i wyniki tego treningu miej wiecej to potwierdzaja. Odnosze tez wrazenie ze ten tor bardziej lezy konstukcjom Ferrari i McLarena niz RedBulla ze wskazaniem na Ferrari, a konkretnie Alonso jako faworyta, ale na pewno nie pewniaka, do zdobycia Pole Position. Z niecierpliwoscia czekam na kwalifikacje.
benethor
28.05.2011 10:14
no to HRT ogląda wyścig z trybun, bo jakoś nie wierzę, żeby Karthikeyan zmieścił się w 107%. Puszki zrobią rekord toru, Alonso pewnie też poprzedni pobije.