GP Europy: trening 3 - Vettel najszybszy

Wyniki i opis sobotniej sesji treningowej na torze w Walencji
25.06.1112:06
Konrad Házi
6710wyświetlenia

Najszybszym kierowcą ostatniej sesji treningowej przed kwalifikacjami do GP Europy był Sebastian Vettel. Kierowca Red Bull Racing przejechał swe najszybsze okrążenie w czasie 1:37,258, pokonując drugiego Fernando Alonso o 0,420s i trzeciego Felipe Massę o 0,582.

Przed rozpoczęciem trzeciej sesji treningowej wszyscy zadawali sobie pytanie, jak dzisiejsza poprawa pogody wpłynie na warunki na torze i jaki będzie to miało wpływ na opony. Kierowcy jednak rozpoczęli dzień standardowo - od wykonania jednego lub dwóch okrążeń instalacyjnych.

Dziesięć minut zajęło zespołom przygotowanie bolidów do kolejnych wyjazdów i ruch na torze znów zaczął się pomału nasilać. Pierwszym kierowcą, który ustanowił czas był Jerome D'Ambrosio z Virgin (1:46,910), jednak nie trwało długo, nim kierowcy mocniejszych ekip zeszli do poziomu 1:42, by niewiele później zejść już poniżej 1:40. W czołówce, w tym czasie, wciąż zamieniali się miejscami kierowcy Ferrari, Renault i Mercedesa.

Na tym etapie wszyscy korzystali jeszcze z opon z twardszej mieszanki, a w garażach pozostawali tylko Vettel, Webber i Button, którzy to kierowcy wyjechali na tor tuż przez półmetkiem sesji. Tymczasem na prowadzeniu był Fernando Alonso z czasem 1:39,506, za nim plasował się Felipe Massa, a na trzecie miejsce awansował Jenson Button po przejechaniu zaledwie kilku okrążeń.

Podobnie jak kierowca McLarena, bardzo dobre tempo od samego początku prezentowali kierowcy Red Bull Racing. Sebastian Vettel wkrótce poprawił czas Alonso i awansował na pierwsze miejsce z rezultatem 1:38,999 i dalej poprawiał się w poszczególnych sektorach, a na drugie miejsce wskoczył Mark Webber. Obaj korzystali z pośredniej mieszanki ogumienia.

Wkrótce do użycia weszły też miękkie opony, na których jako pierwsi wyjechali na tor kierowcy Saubera oraz Mercedes GP. Gdy pozostali kierowcy kończyli swe długie przejazdy na oponach pośrednich, na prowadzenie wysunął się Nico Rosberg z czasem 1:38,580. Pozostali kierowcy zaczęli natomiast sukcesywnie zjeżdżać do swych garaży, gdzie ich bolidy przygotowywane były do ostatniego wyjazdu na tor i symulacje kwalifikacji. Ruch na torze był na dziesięć minut przed końcem sesji znikomy.

Gdy na torze pozostawało kilka bolidów, na miękkich oponach z pitlane wyjechali kierowcy Ferrari, którzy szybko awansowali na dwie czołowe lokaty. Na pięć minut przed końcem swe ostatnie szybkie przejazdy na miękkich oponach rozpoczęli też pozostali kierowcy i tak jak wcześniej na twardych oponach, tak i tym razem na miękkim ogumieniu na czoło wysunął się Sebastian Vettel, ustanawiając czas 1:37,258. Nikt nie był w stanie zbliżyć się już do Niemca i to on po raz kolejny wydaje się być faworytem do zdobycia pole position.

W końcówce, gdy wydawało się, że sesja zakończy się beż żadnych incydentów, błąd w ostatnim sektorze popełnił Kamui Kobayashi, którego bolid podczas hamowania do ostatniego zakrętu wpadł w poślizg, ustawił się bokiem do kierunku jazdy i lekko dotknął ściany przednim skrzydłem. Uszkodzenia nie były więc poważne i Japończyk może mówić o sporym szczęściu.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 40°C
Temperatura powietrza: 25°C
Prędkość wiatru: 3,1m/s
Wilgotność powietrza: 58%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 3

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Sebastian Vettel (1)Red Bull RB71:37,25815
2Fernando Alonso (5)Ferrari 150° Italia1:37,6780,4200,42016
3Felipe Massa (6)Ferrari 150° Italia1:37,8400,5820,16217
4Mark Webber (2)Red Bull RB71:38,0680,8100,22813
5Jenson Button (4)McLaren MP4-261:38,3261,0680,25813
6Nico Rosberg (8)Mercedes GP W021:38,5801,3220,25415
7Lewis Hamilton (3)McLaren MP4-261:38,7411,4830,16113
8Michael Schumacher (7)Mercedes GP W021:38,7991,5410,05814
9Witalij Pietrow (10)Renault R311:38,8221,5640,02317
10Nick Heidfeld (9)Renault R311:39,1131,8550,29115
11Adrian Sutil (14)Force India VJM041:39,4112,1530,29819
12Sergio Perez (17)Sauber C301:39,7782,5200,36718
13Paul di Resta (15)Force India VJM041:39,8232,5650,04518
14Kamui Kobayashi (16)Sauber C301:39,8482,5900,02518
15Sebastien Buemi (18)Toro Rosso STR61:39,8882,6300,04017
16Rubens Barrichello (11)Williams FW331:39,9872,7290,09918
17Pastor Maldonado (12)Williams FW331:40,0042,7460,01716
18Jaime Alguersuari (19)Toro Rosso STR61:40,2392,9810,23520
19Heikki Kovalainen (20)Lotus T1281:41,2674,0091,02815
20Jarno Trulli (21)Lotus T1281:41,6904,4320,42318
21Timo Glock (24)Virgin MVR-021:42,5575,2990,86718
22Vitantonio Liuzzi (23)HRT F1111:43,2435,9850,68617
23Jerome d'Ambrosio (25)Virgin MVR-021:43,3096,0510,06618
24Narain Karthikeyan (22)HRT F1111:44,6307,3721,32119
107% najlepszego czasu: 1:44,066

KOMENTARZE

16
IceMan11
25.06.2011 11:17
Zauważcie, że nikt nie jechał na 100% swoich i bolidu mozlwiości. Zawsze podczas Kwalifikacji są uzyskiwane lepsze czasy od tych z treningów, więc sądzę, że nie tylko Seba zejdzie poniżej 1:37, ale tacy kierowcy jak Alonso też. Jeszcze się kryją :)
KUB P1
25.06.2011 11:14
99% komentarzy zupełnie nie dotyczy czołówki, co świadczy o tym że ten sezon jest tak przewidywalny jak już dawno nie było podobnego :( Szkoda że przed rozpoczęciem Q, na 99% możemy powiedzieć kto zdobędzie P1
rno2
25.06.2011 11:03
Mógłby mieć takie mapowanie, ale po co, skoro ani w kwalifikacjach ani w wyścigu nie będą użyte, podobnie jak w następnych wyścigach tego sezonu. A treningi są po to, żeby sie przygotować do kwalifikacji i wyścigu. No chyba, ze Red Bull zaryzykuje i uzyje tego ,,agresywnego" mapowania na cały weekend, w co szczerze wątpię, bo mogło by to się skończyć jakąś awarią w wyścgu...
robertunio
25.06.2011 11:02
@ IceMan11 Ale czas Sebastiana duzo ladniej by wygladal gdyby mial 1:36,9xx - a tak najprawdopodobniej by bylo gdyby nie te incydenty ;-) Mysle ze nalezy spodziewac sie przelamania bariery 1:37 w Q3.
kubakuba1990
25.06.2011 11:01
@zgf1: tylko po co miałby jeździć z takim mapowaniem??
zgf1
25.06.2011 10:52
[quote="robertunio"][/quote] Zauwaz, ze to trening tu mogl miec wlaczone dopalanie mapowaniem :)
Kamikadze2000
25.06.2011 10:51
Jest potencjał na zejście poniżej grancy 1,37!!! :)) Do boju Seba!!! Po siódme PP w sezonie!!! :))
IceMan11
25.06.2011 10:32
@robertunio - 0.4s? W 3-cim sektorze i tak zrobił rekord i pojechał o 0.2s szybciej w porównaniu do 2-go sektora. Tam stracił coś koło 0.1 do 0.2s max. Narain zjechał tak jak powinien, a kierowca Lotusa nie przytrzymał go nie wiadomo jak. Pozdro :)
michal132
25.06.2011 10:26
wszyscy wejdą do wyścigu bo w Q1 zespoły z czołówki pojadą na twardszej mieszance a te nowe na miękiej i będzie spokojne 107%
Bartosh
25.06.2011 10:25
D'Ambrosio nie radzi sobie, ma zdecydowanie szybszy bolid niż HRT, a tu za Liuzzim, Vettel wygra Q na 99,9 %
Qnik
25.06.2011 10:23
Warto też przyjrzeć się czasom wykonanym na twardszych oponach, w perspektywie pierwszego bloku kwalifikacji, gdy czołówka zwykle nie korzysta z miękkich opon. Najszybszy czas miał na tym ogumieniu Sebastian Vettel – 1:38,580, co oznacza, że w tej sesji 107% dla tych opon wyniosło 1:45,603, co oznacza, że nikt nie powinien mieć problemów z zakwalifikowaniem się do wyścigu.
robertunio
25.06.2011 10:21
Brawo Sebastian. Ciesze sie ze FIA nie wplynela znaczaco na potencjal RedBulla. Mam nadzieje ze Seb powtorzy w pelni w ten weekend wyczyn z zeszlego roku. Warto dodac ze Sebastian bylby jeszcze szybszy gdyby nie napotkal na Lotusa (nie chodzi mi o kolko w ktorym Kobayashi spowodowal wywieszenie zoltych flag, co oczywiscie tez nie pozwolilo Sebastianowi poprawic swojego czasu, tylko o wczesniejsze - to z ktorego jest najlepszy czas, ktory moglby byc jeszcze lepszy). Mysle ze stracil przez niego okolo 0.4s. Ktos wie kto jechal tym Lotusem, bo nie zauwazylem?
Masio
25.06.2011 10:20
Quali wygra Vettel przed Webberem.
THC-303
25.06.2011 10:20
I będzie tak, dla mnie ostatni ruch z D'Ambrosio był jeszcze bardziej żałosny niż zmiany regulaminu w trakcie sezonu.
Maly-boy
25.06.2011 10:19
Karthikeyan może mieć problem ze zmieszczeniem się w 107% ,ale i tak pewnie zostanie dopuszczony do wyścigu
Nirnroot
25.06.2011 10:18
Jak dzisiaj Virgin/HRT nie wyrobią 107% i znów zostaną dopuszczone do wyścigu to już będzie jakaś farsa...