Newey: Vettel chce wygrać ze stylem

Niemiec udowodnił podczas ostatnich wyścigów, że potrafi wyprzedzać
18.09.1116:14
Igor Szmidt
2438wyświetlenia

Spektakularny manewr wykonany przez Sebastiana Vettela na Fernando Alonso podczas ostatniego Grand Prix Włoch, który pozwolił mu na objęcie prowadzenia jest dowodem na to, że Niemiec chce zdobyć drugi tytuł w wielkim stylu - tak przynajmniej twierdzi guru techniczny Red Bulla - Adrian Newey.

Niemiec wyprzedził Alonso na wyjściu z Curva Grande podczas piątego okrążenia na Monzy, wyjeżdżając przy tym na trawę przy prędkości wynoszącej niemalże 260km/h, ponieważ bez tego manewr by się nie udał. Newey uważa, że Vettel mógł poczekać do pierwszej rundy zjazdów do alei serwisowych, aby wyprzedzić kierowcę Ferrari, jednak przyznaje, że obecny lider klasyfikacji był bardzo zadowolony z tego, że mógł objąć prowadzenie w taki sposób.

Sebastian nie chce czekać na zdobycie mistrzostwa, chce naprawdę na nie zapracować - powiedział Newey dla Autosportu. Widzieliśmy to na Monzy. Pokazał, że ma jaja. Wiedzieliśmy, że będzie mu trudno odzyskać prowadzenie. Zawsze była możliwość spróbowania w pit stopach, obsługując Sebastiana szybciej. Jeśli jednak to by się nie udało, mogłoby być trudno.

Newey pochwalił również coraz większe umiejętności Vettela, zaznaczając, że 24-latek potwierdził teraz, iż jego krytycy nie mieli racji. Nie ma także wątpliwości, że Vettel, który swój drugi tytuł może zdobyć już podczas następnej rundy w Singapurze, zademonstrował w ostatnich wyścigach umiejętności wyprzedzania. Co jest w nim naprawdę najbardziej imponującego to to, że naprawdę rzadko popełnia ten sam błąd dwa razy - powiedział Newey. Uczy się i wprawia w zakłopotanie krytyków. W zeszłym roku ludzie mówili, że jest świetny, jeśli jedzie z przodu, ale nie potrafi wyprzedzać. Ludzie nie będą tak mówić po ostatnich kilku wyścigach.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

22
NEO86
20.09.2011 03:09
modlicha, 18.09.2011 20:06 Mam nadzieje, że ta wypowiedź Neweya zamknie usta zwolennikom Vettela, którzy od razu wieszali psy i usiłowali zakrzyczeć każdego kto tylko skrytykował umiejętności niemca. Skoro sam Newey z RBR przyznaje, że problem Sebastiana z wyprzedzaniem istniał to teraz mam nadzieje że wam łyso gdy najeżdżaliście na np. na mnie, Simiego i wielu innych. Przecież Newey nigdzie nie powiedział że Vettel miał problemy z wyprzedzaniem tylko że ludzie tak mówili. Czytaj ze zrozumieniem. IceMan11, 19.09.2011 11:09 @modlicha - "Vettel jeśli już akurat wyprzedzał to z reguły w strefie DRS" Nie zgodzę się z tym. Wyprzedził w Belgii Nico (2x), Alonso i Webbera nie używając DRS, ponieważ używanie DRS było zabronione w tych sytuacjach. Tak samo na Monzy. W końcu miał auto, którym można było wyprzedzać, ze względu na prędkości maksymalne, które nie odbiegały od czołówki bo w Niemczech to Massa w strefie DRS uciekał Vettelowi gdy ten DRS miał włączony. A, że ciężko wyprzedza się kierowce mając mniejszą prędkość MAX pokazał nam w ostatni weekend Hamilton, który słynie tym, że jest w wyprzedzaniu najlepszy. Ja nigdy nie uważałem Hamiltona za takiego który jest najlepszy w wyprzedzaniu.
adnowseb
19.09.2011 12:42
@Kamikadze2000 Przyznaję z niechęcią,że poprawił. Pozdro.
Kamikadze2000
19.09.2011 10:11
@adnowseb - wielu krytykuje go za "małe jaja", a kiedy już zaryzykuje, to i tak jest źle. Musisz przyznac, że poprawił się w tej kwestii. @corey_taylor - Alonso albo wystrzeli atomowo, albo też wystartuje słabo. Zależy, jak mu wyjdzie. W kwestii startu akurat najrówniejsi z czołowki są Vettel, Massa i Hamilton.
IceMan11
19.09.2011 09:09
@modlicha - "Vettel jeśli już akurat wyprzedzał to z reguły w strefie DRS" Nie zgodzę się z tym. Wyprzedził w Belgii Nico (2x), Alonso i Webbera nie używając DRS, ponieważ używanie DRS było zabronione w tych sytuacjach. Tak samo na Monzy. W końcu miał auto, którym można było wyprzedzać, ze względu na prędkości maksymalne, które nie odbiegały od czołówki bo w Niemczech to Massa w strefie DRS uciekał Vettelowi gdy ten DRS miał włączony. A, że ciężko wyprzedza się kierowce mając mniejszą prędkość MAX pokazał nam w ostatni weekend Hamilton, który słynie tym, że jest w wyprzedzaniu najlepszy. Jedynie przy użyciu DRS Vettel wyprzedził Hamiltona w Chinach. Więcej okazji do "czystych" wyprzedzeń nie miał :) @corey_taylor Zapamiętałeś 2 atomowe starty Alonso i to wszystko tak?
adnowseb
19.09.2011 07:37
[quote]wyjeżdżając przy tym na trawę przy prędkości wynoszącej niemalże 260km/h, ponieważ bez tego manewr by się nie udał. Newey uważa, że Vettel mógł poczekać [/quote] To tylko pokazuje,że nie umie wyprzedzać.Manewr ''szczęścia''mógł zakończyć się zupełnie inaczej. A powracając do szczęścia, niewiarygodnie ma go dużo w tym sezonie. @modlicha. Masz rację co do Buttona. pozdr.
katinka
19.09.2011 12:11
To prawda, chyba kazdy prawdziwy kierowca wyscigowy tak ma jak mowi Newey. Ma racje, bo na pewno cieszy kierowce kazde zwyciestwo, ale takie zdobyte w walce o kazdy cm toru, trudniejsze chyba najbardziej. A Seba Vettel ogolnie raczej nie ma problemow z wyprzedzaniem, b.ladnie to zrobil na SPA i Monza, wczesniej tez zdarzalo sie, ale w sumie w tym sezonie zadna jego wygrana chyba nie byla z tych co zachwyca i dlugo sie pamieta, to wg. mnie oczywiscie, zreszta wole innego kierowce, inny styl jazdy i inne wyprzedzanie;)
kabans
18.09.2011 09:20
Kamikadze2000 ta
Aeromis
18.09.2011 08:56
Szczerze polecam http://www.f1wm.pl/php/rel_gen.php?rok=2011&nr=13&dzial=29 i tam zaznaczyć sobie Vetela i Alonso i choćby Buttona/Hamiltona, porównanie tempa wyścigowego bolidów do pierwszego pit-stopu... nie było co porównywać, bo 0,7sek na okrążeniu podczas wyścigu to kosmos. Oczywiście Vettel fajnie wyprzedził, ale większe wrażenie zrobił na mnie właśnie Alonso i ten jego start.
modlicha
18.09.2011 08:25
[quote="Arya"]Poza tym, to akurat manewry Vettela w sporej części nie są na prostej, z DRS i KERS.[/quote] Arya mylisz Vettela z Buttonem. To Jens w większości wyprzedza najładniej w tym sezonie poza strefą DRS. Vettel jeśli już akurat wyprzedzał to z reguły w strefie DRS i do tego kierowców na starych oponach którzy za chwile zjeżdżali na zmianę - działo się tak dlatego że taktyka RBR polegała głównie na najwcześniejszym zjeździe (zanim inni zaczeli to "małpować"). Co do manewrów wyprzedzania to o wiele bardziej podobają mi się te w wykonaniu Buttona - zwłaszcza onboardy - robi to perfekcyjnie i do tego płynnie jak na mistrza przystało. Wiem, że staracie się idealizować Vettela bo jesteście jego fanami i nie mam do was o to pretensji bo wiem że trudno być obiektywnym jak się komuś kibicuje.
Arya
18.09.2011 08:07
@LH85 Wymijanie to jak sądzę mijanie się samochodów jadących naprzeciwko siebie, więc ludzi tu w błąd nie wprowadzaj :) Bardziej pasowałoby omijanie jak już. Niemniej, aż tak prosto nie jest, bo jak mówiłam, każdy prócz Vettela kierowca z czołówki miał kraksę ze swej winy. Poza tym, to akurat manewry Vettela w sporej części nie są na prostej, z DRS i KERS.
LH85
18.09.2011 07:19
@Arya jeżeli można tutaj mówić o wyprzedzaniach, bo w tym sezonie bardziej trzeba mówić na to wymijanie ;)
jpslotus72
18.09.2011 07:19
Mówiąc językiem zimowym - Vettel w tym sezonie "przeskoczył skocznię", ma ogromną przewagę za odległości - i pora teraz poprawić oceny za styl, żeby zakończyć sezon idealnym "telemarkiem"...
Arya
18.09.2011 07:08
@archibaldi @Xjumpaytech Jedna jaskółka? To nie pierwszy manewr Sebastiana w tym sezonie. A i w poprzednich było ich trochę. Ze 2 razy w tym roku utknął za kimś, ale każdemu w stawce zdarzyło się utknąć lub spowodować kraksę. Ponoć mistrz wyprzedzania Hamilton też utknął za Schumim w ostatnim GP. Bolid ustawiony na słabsze prędkości maksymalne i już ciężej. A Sebastian ma w ostatnich sezonach najczęściej bolid słaby na prostych. @Simi Co jest uwłaczającego w posiadaniu świetnego bolidu? Taki jest cel w F1, osiągnięcie jak najlepszego pakietu bolid+kierowca. I punkty w słabszym bolidzie, i podium w trochę lepszym, i wygrana w świetnym zasługują na uznanie. Zresztą Vettel jeździł też bolidem średnim (Toro Rosso) i mniej więcej drugim (RB5). I może zdarzały się błędy, było niewiele doświadczenia, ale i tak wyróżnił się w tych sezonach. @modlicha Wg mnie mimo wszystko to przesada, że manewr Vettela w Monzy jest pierwszym, który doceniłeś. Rozumiem, że wielu okazji do podziwiania jego wyprzedzeń nie dał, ale jednak tych parę było. Choćby na Rosbergu w Spa, a także w 2010 przebijanie się w Silverstone, w 2009 przebijanie się w Sao Paulo. Jeżeli cenisz tylko to w Belgii, to znaczy, że cenisz tylko naprawdę widowiskowe wyprzedzania. Mam nadzieję, że moje posty nie są odbierane jako wieszanie psów, atakowanie i najeżdżanie, staram się, by były kulturalne i wyważone :) Nie twierdzę, że Vettel jest asem wyprzedzania, w sezonach 2009-2010 nie miał wielu okazji i niejedną zespuł, ale też nie uważałam nigdy, że jest jakiś ułomny pod tym względem.
modlicha
18.09.2011 06:06
Mam nadzieje, że ta wypowiedź Neweya zamknie usta zwolennikom Vettela, którzy od razu wieszali psy i usiłowali zakrzyczeć każdego kto tylko skrytykował umiejętności niemca. Skoro sam Newey z RBR przyznaje, że problem Sebastiana z wyprzedzaniem istniał to teraz mam nadzieje że wam łyso gdy najeżdżaliście na np. na mnie, Simiego i wielu innych. Jak gdzieś napisałem manewr z Monzy jest pierwszym który doceniłem u Vettela i tak jak pisałem chłopak będzie się uczył i rozwijał, ale nie można go od razu zaliczać do najlepszych.
Simi
18.09.2011 05:16
Bardzo dobrze, że Vettel się poprawia. Zawsze dobrze to widzieć, ale niestety wciąż najszybszy bolid nieco umniejszają te sukcesy. No, ale nie mogę mówić, że Niemiec nie potrafi wyprzedzać. Potrafi, tyle, że i tak nie jest kierowcą z tej ekstraligi.
archibaldi
18.09.2011 04:49
Jedna jaskółka wiosny nie czyni:) Znamienite natomiast, ze Neway przyznaje, ze Vettel popelnial błędy i że problem z wyprzedzaniem to nie tylko iluzja sceptycznie nastawionych wobec mega talentu Niemca
Xjumpaytech
18.09.2011 03:57
[quote]W zeszłym roku ludzie mówili, że jest świetny, jeśli jedzie z przodu, ale nie potrafi wyprzedzać. Ludzie nie będą tak mówić po ostatnich kilku wyścigach.[/quote] Hehe, a skąd to Pan Newey wie? :). To, że się udało wyprzedzić Alonso wcale nie przekreśla tego co ludzie mówili wcześniej. Niech sobie Newey przypomni o tym ile Vettel jechał za Massą i nie mógł go za nic wyprzedzić, a Massa ma przecież o klasę gorszy bolid. I nie mówię tutaj, że Vettel jest słaby, on jest bardzo dobry, szczególnie podczas kwalifikacji, jednak jednym spektakularnym wyprzedzeniem nie da się zaćmić całokształtu. Ile już Massa wyprzedził kierowców i to w pięknym stylu, a i tak jest bardzo wielu ludzi, którzy nadal twierdzą, że Massa nic nie wyprzedza i jest słaby. Natomiast Massa z wyścigu na wyścig robi się coraz konkurencyjny, ale ma ogromnego pecha. Ileż można wyprzedzać, jeśli w boksie zepsuje się nakrętka i wszystko co się wypracowało taka nakrętka zaprzepaści?
Kamikadze2000
18.09.2011 03:34
@Norbi123 - ha, tu Cię mam! Seba wyprzedził Alonso bez DRS-u, bo było to w miejscu, w którym był zabroniony. @marrcus - Rosberga. :) Sebek w 2011 pokazuje klasę również od strony ofensywnej! Atak na Nico oraz Fernando - mistrzostwo! Hamilton słynie z umiejętności wyprzedzania, ale tak spektakularnych manewrów w tym sezonie nie przeprowadził. Jeszcze Webber na Eou Rouge - to chyba trzy najlepsze manewry! :)) @corey taylor - właśnie jego bolid na prostych był wolny. A Na Monzie to problem!
corey_taylor
18.09.2011 03:21
jak ma taki bolid no to se wyprzedza.. szkoda że na starcie już nie jest taki dobry
marrcus
18.09.2011 02:48
no ładnie sie posępił aż dreszcze przeszły, dobrze że trawa równa była ;p , na Blanchimont też ładnie objechał (nie pamiętam kogo)
kusza
18.09.2011 02:25
I co jeszcze wniesiesz ciekawego? Wyprzedzenie Alonso chyba najlepszy manewr w tym sezonie.
Norbi123
18.09.2011 02:19
Tylko w tym roku wyprzedzać z DRS-em umie prawie każdy ;)