FIA wprowadza łagodniejsze mapowania silnika w sezonie 2012
Ma to na celu całkowite wyeliminowanie korzystania z nadmuchu spalin
21.10.1115:44
2346wyświetlenia
Zespoły Formuły Jeden zostały poinformowane, że FIA zamierza wprowadzić w przyszłym roku bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące mapowania silnika, aby zmniejszyć wykorzystanie gazów spalinowych.
Pomimo tego, że przepisy zakazujące korzystania z dmuchanych dyfuzorów oraz nakaz przeniesienia wydechu w górną część bolidu zostały już ogłoszone, to i tak pojawiły się wątpliwości, że zespoły mogą starać się znaleźć luki w przepisach, a tym samym wykorzystywać przepływ gazów spalinowych.
Swoje wątpliwości w tej sprawie wyraził Ross Brawn, szef zespołu Mercedes, mając na uwadze, że w tym roku jasno było widać jak wielki wpływ na osiągi aerodynamiczne mają gazy spalinowe.
W naszym przypadku projekt wydechu jest dość konwencjonalny, jednak jeśli ktoś zaprezentuje coś skrajnego to zaczekamy i zobaczymy co się stanie. Nie twierdzę, że nikt nie zaprezentuje czegoś innowacyjnego, gdyż jeśli czegoś raz się nauczyło to nie można tego zapomnieć. Korzyści płynące z wydechu, wykorzystując jego energię, są znaczne i teraz musimy zrozumieć, co możemy zrobić z wydechem/mapowaniem silnika, by złagodzić ten efekt.
FIA chce upewnić się, że nadmuch spalin zostanie wyeliminowany. Źródła zbliżone do zespołów ujawniły, że Federacja wydała Dyrektywę Techniczną, która informuje zespoły o nowych ograniczeniach w przyszłym sezonie. Jednym ze sposobów na całkowite wyeliminowanie tego rozwiązania jest zakaz stosowania ekstremalnych mapowań silnika, więc standardowe oprogramowanie używane przez F1 będzie zawierało pewne ograniczenia w tym obszarze.
Mimo tego, że niektóre zespoły nie są zadowolone z takiego posunięcia i wyrażają pewne zastrzeżenia po spotkaniu Technicznej Grupy Roboczej, to większość poparła nowe ograniczenia, gdyż eliminują one szarą strefę w projektowaniu samochodu.
Główny inżynier operacyjny ekipy Williams, Mark Gillan, powiedział podczas weekendu w Korei, że wszystkie zespoły będą starały się odpowiednio wykorzystać nowe zasady dotyczące wydechów.
Nie było żadnego roku, w którym nie byłoby dziury w regulaminie. To element zabawy związany z projektowaniem samochodu. Jako projektanci F1 musimy starać się znaleźć obszary w których reguły są niejasne i postarać się je wykorzystać.
Źródło: autosport.com
KOMENTARZE