FIA przedstawia skrzydło CDG

Rozwiązanie to zdaniem Federacji ma w znaczący sposób ułatwić wyprzedzanie
24.10.0512:02
Marek Roczniak
2356wyświetlenia

W ramach próby znalezienia rozwiązania mającego ułatwić wyprzedzanie w Formule 1, FIA we współpracy z firmą AMD opracowała nowatorską konstrukcję tylnego skrzydła, które w znacznie mniejszym stopniu zakłóca przepływ powietrza tuż za jadącym bolidem.

Jak wiadomo największą wydajność aerodynamiczną uzyskuje się podczas jazdy w "czystym powietrzu", czyli z dala od innych samochodów. Przy obecnej konstrukcji tylnego skrzydła przepływ powietrza tuż za bolidem ulega tak dużemu zniekształceniu, iż inne auta nie mogą jechać zbyt blisko na zakrętach, jako że dysponują znacznie mniejszą siłą dociskową.

Problem ten według FIA przynajmniej teoretycznie rozwiązuje skrzydło CDG (Centreline Downwash Generating Wing). Są to w zasadzie dwa oddzielne skrzydła, ale umieszczone za samymi kołami, zamiast tradycyjnego skrzydła pomiędzy tylnymi kołami. Wygląda to może niezbyt estetycznie, jednak z opublikowanych przez FIA ilustracji wynika, iż powoduje znacznie mniejszy wpływ na przepływ powietrza tuż za bolidem.

Nowe rozwiązanie zapewnia oczywiście mniejszą siłę dociskową z tyłu auta, ale zrównoważyć mają to szerokie opony typu slick zamiast obecnych rowkowanych. Skrzydło CDG zostanie dzisiaj zaprezentowane zespołom podczas spotkania Komisji Formuły Jeden, która obraduje w Londynie. FIA zamierza wprowadzić nowe rozwiązanie do regulaminu technicznego na sezon 2008, ale jeśli zespoły wyrażą chęć współpracy, możliwe będzie wprowadzenie tych zmian już w 2007 roku.





Źródło: FIA

KOMENTARZE

13
sex pistols
26.10.2005 08:42
Teraz skrzydło a za pare dni pewno przedstawią koncepcje F1 ze silnikiem elektrycznym żeby ekologicznie było
tweedy
25.10.2005 11:08
wszystko fajnie, ale chyba znowu nie przemysleli sprawy :) wyprzedzanie nie bedzie wcale duzo latwiejsze, bo teraz na prostej bolid z tylu nie bedzie nic zyskiwal :)
Pit
24.10.2005 07:34
na zakrętach raczej się nie wyprzedza gdyż każdy jedzie optymalną ścieżką, zazwyczaj na dohamowaniu przed zakrętem
Doli
24.10.2005 05:29
no sam nie wiem... na imoli schoumi nie wyprzedził alonso a wyścig mimo tego był niesamowity. dobrze by było z większą ilością wyprzedzania ale to chyba niejest niezbędne żeby wyścig był ciekawy. te skrzydła wyglądają naprawe dziwnie
bambaryła
24.10.2005 04:18
Wyglada dosc kontrowersyjnie w sumie wszyscy przywykli d oduzysz "skrzydeł" z tyłu ale jesli naprawde dzieki temu w wyscigu zamiast 2 mijanek było by 12 to czemu nie
W
24.10.2005 03:08
Może lepiej zamiast opon zastosować gąsienice...?
dawo
24.10.2005 02:44
ja pier.....tyle z mojej strony co do tego skrzydla...
rafaello85
24.10.2005 02:13
Ja bym takie skrzydło przypiął Mosleyowi:)
viertolcia
24.10.2005 01:58
ja proponowałbym zaprosić dodatkowo pana Bangle'a żeby te bolidy z CDG były jeszcze piękniejsze...
kuba
24.10.2005 01:55
heheheehehehehe...... Conajmniej dziwne :D ...Nie wiem co powiedizeć.
Hindus
24.10.2005 01:42
***a jak to wyglada, porazka, wogóle to Fia jest..... juz nie bede ic komentował
JB
24.10.2005 12:38
ale to kiepsko wygląda..i szerokie opony do tyłu? wyglada jak jakis dragster ;)
Zombie
24.10.2005 10:37
Nie wiem po co FIA to wymyśla. Przecież jeśli Ferrari będzie słabe, to im żadne skrzydło nie pomoże.