GP Australii: trening 3 - Hamilton najszybszy przed kwalifikacjami

Wyniki i opis ostatniego treningu ma torze Albert Park w Melbourne.
17.03.1205:08
Nataniel Piórkowski
7757wyświetlenia

Lewis Hamilton zdołał uzyskać najlepszy czas okrążenia w ostatniej sesji treningowej bezpośrednio poprzedzającej kwalifikacje do niedzielnego wyścigu o Grand Prix Australii. Czołową trójkę uzupełnili Grosjean i Webber.

W przeciwieństwie do piątku, dzisiejsza pogoda w żaden sposób nie mogła utrudniać kierowcom i zespołom przygotowań do czasówki i samego wyścigu. Innym tematem była za to przyczepność toru, która po wczorajszych opadach deszczu mogła pozostawiać wiele do życzenia.

Skąpany w promieniach słońca, jako pierwszy na torze pojawił się Witalij Pietrow a zaraz za nim z alei serwisowej wyjechała potężna kawalkada pozostałych kierowców, co zwiastowało niezwykle aktywną sesję. Rzeczywiście, fani nie musieli długo czekać na rozpoczęcie realizacji programów. Jako pierwszy, czas okrążenia odnotował Nico Rosberg, który rozpoczął kółko od drobnego wyjechania na trawę w pierwszym zakręcie. Podobne problemy miał także Michael Schumacher, który zgłosił powstanie spłaszczenia na ogumieniu i zjechał do garażu.

Tymczasem Rosberg z okrążenia na okrążenie poprawiał swój czas okrążenia, jak szalony używając systemu DRS połączonego z kanałem F i agresywnie pokonując każdy zakręt. Niemiec wykręcił czas 1:26,982 sek podczas drugiego kółka, a na trzecim zjechał do garażu Mercedesa. Jako kolejni swe rezultaty odnotowali Grosjean, Perez i di Resta, jednak żaden z nich nie dorównywał osiągnięciu Rosberga. Standardowo, na początku sobotnich zajęć zespoły korzystały z pośredniej mieszanki ogumienia, przygotowując się do założenia miękkiej w końcowych minutach sesji.

Pierwszym zawodnikiem, który przebił czas Rosberga był Lewis Hamilton. Brytyjczyk odnotował 1:26,620 sek, a chwilę później na drugie miejsce awansował Jenson Button, który stracił kilka setnych sekundy w trzecim sektorze. Kierowców McLarena pogodził jednak bardzo szybko Michael Schumacher, który odnotował 1:26,234 sek. Limitu pecha nie wykorzystał jeszcze ciągle Felipe Massa, który zaliczył obrót w przedostatnim zakręcie toru.

Jenson Button zgłosił występowanie wibracji w przedniej części swojego samochodu, wskutek czego został poproszony o zjazd do boksów. W tym samym czasie na torze pracowali niemal wszyscy kierowcy, a Rosberg zdołał nawet poprawić czas Schumachera i zejść poniżej bariery 1:26 sek. Na półmetku sesji niewyraźnie prezentował się Red Bull: Webber i Vettel zajmowali odpowiednio piąte i czwarte miejsce. Dużo szczęścia miał za to Bruno Senna, który podobnie jak Massa wypadł poza tor w przedostatnim zakręcie, tracąc panowanie nad tylną osią swego FW34.

Marussia wykorzystała sobotni trening na prace nad aerodynamiką MR01, czego dowodem były ślady farby flo-wiz po prawej stronie bolidu Timo Glocka. Patrząc na dolną część tabeli, można było odnieść wrażenie, że skądś to już znamy. Ostatnie miejsca piastowali jak zwykle kierowcy HRT, nieco wyżej znajdowali się - to niespodzianka - kierowcy Sahara Force India, którzy mieli jednak za sobą aż jedenaście okrążeń na pośredniej mieszance, prawdopodobnie bardziej skupiając się na przygotowaniach do wyścigu i nadrabianiem straconego wczoraj czasu. Wyżej mogliśmy zobaczyć Glocka i Pica, którzy ustępowali jednak tempem bolidom Caterhama.

W miarę upływu czasu rozkręcał się Raikkonen. Fin z okrążenia na okrążenie poprawiał swój czas, choć ciągle ustępował Romainowi Grosjeanowi. Jeśli wierzyć temu, co wczoraj powiedział Sir Jackie Stewart, wczorajsze problemy mistrza świata z 2007 roku nie sprowadzały się do awarii układu kierowniczego, ale szukania optymalnych ustawień wspomagania kierownicy. Na dwadzieścia minut przed końcem sesji, Raikkonen zajmował dziesiątą lokatę, tracąc do pierwszego Rosberga nieco ponad 1,3 sek.

Jako pierwszy na miękkiej mieszance ogumienia pojawił się Fernando Alonso, który poprawił swój osobisty rezultat okrążenia wskakując na trzynaste miejsce. Czas byłby zapewne lepszy, gdyby nie zbyt szeroki wyjazd z piętnastego zakrętu. Po wczorajszych, nieco niepokojących osiągnięciach, poprawę odnotowali kierowcy Toro Rosso. Piętnaście minut przed wywieszeniem flagi w szachownicę Ricciardo był jedenasty, a Vergne szesnasty. Tymczasem ich potencjalny, przyszły kolega z zespołu, Sebastian Vettel poprawił czas okrążenia awansując na trzecie miejsce i na następnym kółku wpadł w żwir w zakręcie nr 6. Czas nieustannie zbliżał się do końca i wyglądało na to, że Niemiec nie wykona symulacji kwalifikacji na miękkich oponach.

Na nieco ponad siedem minut do końca, na pierwszą lokatę wskoczył Romain Grosjean, podczas gdy w garażu Caterhama trwały prace przy podłodze samochodu Witalija Pietrowa. Porównując ruchy kierownicy, jakie wykonywał Button i Massa, można było odnieść wrażenie, że pomiędzy oboma samochodami występuję potężna różnica punktów docisku, szczególnie było to zauważalne w szybkich zakrętach, takich jak nr 2 i 16. W piachu wylądował tymczasem Schumacher. Niemiec nie opanował swego F1 W03 w szykanie Clarka i zakończył sesję na pięć minut przed jej oficjalnym finiszem.

Ostatnia minuta to definitywna poprawa tempa w przypadku McLarena. Hamilton nie próżnował i wysłał sygnał w kierunku konkurencji, minimalnie wyprzedzając pierwszego Grosjeana. Inżynier Brytyjczyka szybko pochwalił go za świetne przejechanie ostatniego sektora i w rezultacie awans na pierwszą lokatę. Drugie miejsce dla Francuza w Lotusie E20, a trzecie dla Webbera i jego red Bulla RB8. Optymizmem napawała postawa Williamsa (Maldonado na ósmym, a Senna na piętnastym miejscu), z kolei drobny niepokój rodziła dyspozycja Ferrari (Massa osiemnasty, a Alonso szesnasty).

Zdobywca pierwszych pól startowych do dwóch ostatnich wyścigów w żwirze, Ferrari ciągle cierpiące na brak przyczepności, niezwykle szybki Mercedes i duet McLarena, który za wszelką cenę pragnie udowodnić, że w Woking zimę przepracowano lepiej niż kiedykolwiek. Bez wątpienia czekają nas niezwykle emocjonujące kwalifikacje.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 33°C
Temperatura powietrza: 19°C
Prędkość wiatru: 4,3 m/s
Wilgotność powietrza: 48%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 3

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Lewis Hamilton (4)McLaren MP4-271:25,68118
2Romain Grosjean (10)Lotus E201:25,7580,0770,07721
3Mark Webber (2)Red Bull RB81:25,9000,2190,14220
4Jenson Button (3)McLaren MP4-271:25,9060,2250,00617
5Nico Rosberg (8)Mercedes F1 W031:25,9290,2480,02323
6Michael Schumacher (7)Mercedes F1 W031:26,0780,3970,14914
7Sebastian Vettel (1)Red Bull RB81:26,2110,5300,13312
8Pastor Maldonado (18)Williams FW341:26,4700,7890,25917
9Sergio Perez (15)Sauber C311:26,6320,9510,16220
10Daniel Ricciardo (16)Toro Rosso STR71:26,7231,0420,09117
11Jean-Eric Vergne (17)Toro Rosso STR71:26,7331,0520,01015
12Kimi Raikkonen (9)Lotus E201:26,7371,0560,00419
13Kamui Kobayashi (14)Sauber C311:26,7551,0740,01821
14Nico Hulkenberg (12)Force India VJM051:27,0291,3480,27423
15Bruno Senna (19)Williams FW341:27,1191,4380,09020
16Fernando Alonso (5)Ferrari F20121:27,3231,6420,20419
17Paul di Resta (11)Force India VJM051:27,4281,7470,10522
18Felipe Massa (6)Ferrari F20121:28,0232,3420,59519
19Heikki Kovalainen (20)Caterham CT011:28,3412,6600,31819
20Witalij Pietrow (21)Caterham CT011:28,7283,0470,38711
21Timo Glock (24)Marussia MR011:30,7285,0472,00013
22Charles Pic (25)Marussia MR011:31,2255,5440,49714
23Pedro de la Rosa (22)HRT F1121:33,1147,4331,88912
24Narain Karthikeyan (23)HRT F1121:33,2617,5800,14713
107% najlepszego czasu: 1:31,678

KOMENTARZE

20
katinka
17.03.2012 10:32
Kamikadze, niech bedzie i bolid i Lewis, no prosze daj sie nam troche nacieszyc :) Ty od 2 sezonow juz to robisz, dzieki Sebie ;) Pozdrawiam
Kamikadze2000
17.03.2012 08:29
Mocny to jest bolid Hamiltona, a nie on sam. Jego forma się nie zmieniła. ;]
JohnnyStick
17.03.2012 06:37
Ja piedrole....żal mi ALO...Po MAS można się spodziewać, że kiepsko ale ALO.....szkoda :(
Robson22
17.03.2012 06:24
A Kimas odpadł już z 18 czasem...
Reyon
17.03.2012 06:11
Narain w Q1 widać jest w formie :D
modlicha
17.03.2012 06:05
Macie livetiming na oficjalnej stronie?
bazyli1918
17.03.2012 06:02
Ferrari może mieć problem z wejściem do Q2
Z3RO
17.03.2012 05:49
@ROOK Noo, ja stawiam na Hamiltona (na PP), mam nadzieję, że jakieś punkty będą. Widać też, że Mercedes mocny, to muszę trochę pozmieniać :-)
ROOK
17.03.2012 05:19
A ja jestem zły, bo bardzo liczyłem na te FP3, żeby dobrze rozpocząć GPM, tymczasem nie muszę wprowadzać żadnych zmian, no i to mnie wkurza… ;) Mogłem spokojnie dospać do kwalifikacji, a inni skorzystają z tego, co sam miałem od FP1 – układ jest zbyt czytelny. :)
lukaas97
17.03.2012 05:09
Q_be_2 No co ty, to byly pzeciez deszczowki, a Vettel pewnie bedzie w kwalifikacjach 10s przed wszystkimi xD
SilverX
17.03.2012 04:59
Mercedes prawdopodobnie użyję dopiero f-ductu dopiero w kwalifikacjach. Będzie ciekawie.
SirKamil
17.03.2012 04:54
[quote="Q_be_2"]Czas Vettela na twardych wiec to juz daje do myslenia.[/quote] W Australii nie ma opon twardych, są średnie.Od biedy "te twardsze", które względem miękkich wycenia się na jakieś +0,4-0,5 s czyli czas Vettela tak średnio póki co "daje do myślenia". Pewnie mógłby być szybszy, ale to już insza inszość.
Aeromis
17.03.2012 04:47
Trening bardzo, a wręcz MEGA obiecujący, w 1 sek straty zmieściło się 9 kierowców, w 1,5 sek straty aż 15.
katinka
17.03.2012 04:42
@ROOK , a faktycznie, patrzylam nie tam gdzie trzeba ;) Ale jeszcze na kilka minut przed koncem sesji bylo tak jak napisalam :P Ja w sumie tez liczylam na troche lepsze tempo Caterhama, a nawet myslalam, ze moze beda przed ktoryms z zespolow srodka stawki. Ale moze za duzo wymagamy, to dopiero pierwsze GP ;)
ROOK
17.03.2012 04:34
@katinka: "Za to Petrov przed Heikkim" Wyłącz to dziadostwo, lepiej patrz na f1wm… ;-) BTW: Jestem z lekka zawiedziony Caterhamem, bo jeśli wyrzucić z tabeli Ferrari, to wciąż mają sekundę straty do najsłabszych średniaków.
Q_be_2
17.03.2012 04:33
Czas Vettela na twardych wiec to juz daje do myslenia.
katinka
17.03.2012 04:29
Lewis i McLaren :))) Wspaniale! Z niezlej strony pokazal sie tez Mercedes, no i Grosjean bardzo szybki, no no, ktos tu chyba mial racje, a ja nie ;) Za to Petrov przed Heikkim, zaś Hulkenberg przed di Resta. A Ferrari slabo naprawde, chyba jeszcze nie znalezli czemu tak jest, Alonso i Massa musieli walczyc z samochodem i kontrowac. W sumie nie wiadomo tak dokladnie, jakie tempo RBR, bo Vettel pewno nie wycisnal z RB8 wszystkiego. No i na na koniec dwaj Mistrzowie sprawdzali jakość żwiru na poboczu ;) Czekam teraz na wspaniale kwalifikacje :)
Nuuskamuikkunen
17.03.2012 04:29
Ciekawa sesja za nami i mam wrażenie bardzo ciekawy qual przed. Może to nie wiele znaczy, ale od 5 lat tj. od 2007 roku włącznie panuje trend, że ten kto wygrywał qual na Albert Park ten na koniec sezonu okazywał się mistrzem :) Liczę na Lewisa, zawsze i wszędzie, a wszystkie znaki na niebie i ziemi (przytaczając słowa klasyka) wskazują, że jest mocny ;)
Q_be_2
17.03.2012 04:27
Interesujace, pierwsza trojka mi pasi. Niemieccy mistrzowie w piochu, ale czy to realny poziom Ferrari?
ROOK
17.03.2012 04:20
No, no, na Ulubionym Zakręcie sporo wylotów… :)