Newey dołącza do Red Bull (wiadomość oficjalna)
Obecny dyrektor techniczny McLarena dołączy do stajni z Milton Keynes pod koniec lutego 2006
08.11.0510:46
1477wyświetlenia
Zespół Red Bull Racing dosyć niespodziewanie ogłosił dziś rano, iż pod koniec lutego 2006 roku do stajni z Milton Keynes dołączy obecny dyrektor techniczny McLarena, Adrian Newey. Brytyjczyk zakończy tym samym trwającą już od ośmiu sezonów współpracą z McLarenem, której owocem były wywalczone przez Mikę Hakkinena dwa tytuły mistrzowskie (sezony 1998 i 1999). Wcześniej w latach 1991-1997 zaprojektowane przez Neweya bolidy Williams wygrały w sumie 58 wyścigów (cztery tytuły mistrzowskie kierowców i pięć konstruktorów).
Powody podjęcia decyzji o przejściu do Red Bull, gdzie 46-letni Newey obejmie funkcję szefa działu technicznego, nie są do końca jasne, tym bardziej że Brytyjczyk sam nie tak dawno deklarował, że chciałby się zająć czymś innym niż projektowaniem bolidów Formuły 1 (np. projektowaniem jachtów regatowych). Pod koniec kwietnia tego roku McLaren ogłosił przedłużenie kontraktu z Neweyem, ale nie zostało podane na ja długo. Teraz wiadomo już, że 2005 był ostatnim sezonem współpracy z tym zespołem.
Co ciekawe Newey do stajni z Milton Keynes miał trafić już w sierpniu 2002 roku, kiedy to właścicielem tego zespołu był jeszcze Ford. Jednakże już w dniu ogłoszenia tej wiadomości przez Jaguar Racing, czyli 1 czerwca 2001 roku, McLaren wydał specjalne oświadczenie, w którym zapewniał, iż Newey pozostanie jego dyrektorem technicznym i będzie odpowiedzialny za konstrukcję bolidów na lata 2002-2003. Kwestia sporna została ostatecznie rozstrzygnięta przez brytyjski wymiar sprawiedliwości na korzyść McLarena.
Newey karierę w sportach motorowych rozpoczął w 1980 roku, będąc pracownikiem organizacji Fittipaldi Automotive. Wkrótce przeszedł do firmy March, gdzie zdobywał doświadczenie przy projektowaniu bolidów F2. Następnie zaprojektował samochód sportowy March GTP, który zdobył mistrzostwo IMSA w latach 1983 i 1984. Pod koniec 1983 roku Brytyjczyk otrzymał zadanie zaprojektowania bolidów IndyCar dla March, które w kolejnych latach odnosiły znaczące sukcesy. W F1 Newey na dobre zadomowił się dopiero w 1988 roku, będąc najpierw głównym projektantem w zespole March F1, a następnie dyrektorem technicznym w utworzonym na jego bazie zespole Leyton House Racing.
Źródło: RedBullRacing.com, GrandPrix.com
KOMENTARZE