FIA w tym miesiącu zadecyduje o dalszej kontroli kosztów

Federacja chce wprowadzić Porozumienia o Ograniczeniu Kosztów do regulaminu
15.06.1218:54
Paweł Zając
1690wyświetlenia

FIA ma nadzieję na finalizację planów, dotyczących kontroli kosztów w sezonie 2013, pod koniec tego miesiąca.

Wraz z planowaną na rok 2014 zmianą silników, pojawiły się obawy o wzrost kosztów związanych z rozwojem i wprowadzeniem nowych jednostek. Niedawno nawet Ferrari nawoływało do działań mających obniżyć koszty w Formule Jeden.

Jean Todt, prezydent FIA, stwierdził przed dzisiejszym spotkaniem Światowej Rady Sportów Motorowych, że popiera działania, które pozwolą zabezpieczyć przyszłość sportu. Te działania mają obejmować wprowadzenie Porozumienia o Ograniczeniu Kosztów do przyszłorocznego regulaminu i poddaniu go pod kontrolę FIA.

W oświadczeniu wydanym po spotkaniu Rady możemy przeczytać: Na ich prośbę, FIA prowadzi aktywną dyskusję z zespołami na temat kontroli kosztów. Propozycja zmian w regulaminie technicznym, które miałyby zaowocować dalszym zmniejszeniem wydatków na nadwozia zostanie przedstawiona Światowej Radzie Sportów Motorowych do 30 czerwca za pomocą faxu. Ma to sprawić, że wszystkie zespoły będą uczestniczyć w mistrzostwach w sposób sprawiedliwy i równy.

30 czerwca jest kluczową datą, gdyż później, jakiekolwiek zmiany w regulaminie na sezon 2013 będzie wymagało większościowej zgody zespołów. Wprowadzenie Porozumienia o Ograniczeniu Kosztów po tej dacie wymagałoby jednomyślności ekip, co może nie być możliwe, gdyż uważa się, że Red Bull i Toro Rosso są przeciwko nadzorowaniu budżetów przez FIA.

Międzynarodowa Federacja Samochodowa poinformowała także, że planuje sfinalizować warunki dla Porozumienia Concorde w przeciągu kilku tygodni. Zdecydowano również, że pierwotny termin zgłoszeń do kolejnego sezonu Formuły Jeden został przeniesiony z 15 lipca na 30 września. Dyskusje na temat Porozumienia Concorde są prowadzone pomiędzy FIA, a posiadaczem praw komercyjnych, z planowanym zakończeniem ich w ciągu kilku tygodni. Postanowiono również, że ostateczny termin zgłoszeń zostanie przeniesiony na 30 września.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

21
Kamil-F1
17.06.2012 06:06
@Dante Wyższość silników V8 i większych nad rzędówkami i spółką jest bezsprzeczna i prawdziwemu ''fanatykowi'' motoryzacji nie trzeba by było tego tłumaczyć.A tobie powiem, że duże silniki to mniejsze wysilenie przy dużej mocy, która jest dla nich naturalna w przeciwieństwie do rozkręconych do granic ''silników od kosiarek''; co za tym idzie większa trwałość i wyższa ekonomiczność(oczywiście w swojej klasie, a nie w porównaniu z pseudo silnikami); dźwięk uzyskiwany jest naturalnie.To jedne z zalet tego typu silników. V8 2,4 jest duży w porównaniu z V6 godnym co najwyżej bolidu GP2... Arcydziełem był by silnik 4,0 V16 biturbo 2500 KM a nie V6 z lat '80 które były największą pomyłką w tamtych czasach, a przestarzałe konstrukcyjnie DFV były niestety bezradne. @IceMan11 @Dante Rzeczywiście, kwestię budżetu pozostawmy zespołom, ale jeśli ktoś chce pompować w nie niebagatelne sumy, to jego sprawa.
Dante
16.06.2012 10:45
@Kamil-F1 - No to oświeć mnie w czym V12'ki albo V8'ki mają być lepsze niż nowoczesne silniki rzędowe albo nadchodzące V6 Turbo? Do wyścigów są przeznaczone wyłącznie duże silniki? V8 2.4 litra to jest duży silnik twoim zdaniem? Albo V6 1.5 z lat '80 które są do dziś uważane za arcydzieła techniczne w całej historii F1? Już pomijam fakt, że technologia cały czas idzie do przodu i coraz mniejsze silniki mają coraz lepsze osiągi (ale lepiej zignorować ten fakt i zrzucić winę na zielonych). [quote]Skoro Ferrari pompuje gigantyczne pieniadze w zespół i wygrywa non stop proszę bardzo.Z pretensjami to raczej do innych zespołów, że nie mogą ich doścignąć.[/quote] Widzę, że nie zauważasz faktu, że przy takim rozwoju sprawy jaki mieliśmy kilka lat temu (pompa ojrosów w czerwony samochodzik Michałka) traci widowisko - to de facto nie jest w niczyim interesie (w dłuższej perspektywie nawet tego konkretnego zespołu) żeby takie coś miało miejsce. Bo wtedy tracą wszyscy po równo.
IceMan11
16.06.2012 09:03
@Kamil-F1 Nie podpada pod sabotaż tylko pod równą rywalizację, której nie będzie jak zespoły będą mogły szajstać kasą. Obecnie na to mogą pozwolić sobie 2 zespoły - Ferrari i RBR. Nawet McLaren nie ma dość kasy. O mercu nie ma co pisać, bo oni nie wydają tak dużo jak niektórzy myślą. 2 zespoły? Ty chyba sam nie wiesz co piszesz... A patrząc teraz na Ferrari, które to nawołuje do mniejszych wydatków wychodzi, że tylko RBR jest w stanie wydawać grubą kasę. Jeżeli Ferrari i McLaren chcą mniejszych kosztów to nie wiem o co w zasadzie się rzucasz. Chyba zespoły lepiej wiedzą czego chcą i na co sobie mogą pozwolić.
Kamil-F1
16.06.2012 07:19
@Dante Skoro uważasz, że V12 to tylko dobry dźwięk to nie mamy o czym rozmawiać. Poza tym do wyścigów są przeznaczone wyłącznie duże silniki a wkładanie tu jednostki od przysłowiowego Golfa to zbrodnia i głupota.To tak jakby do Renault Clio włożyć V12. Same zielone pseudo silniki nie działają lepiej niż V8 i większe, wręcz przeciwnie. @Dante @IceMan11 Jak już mówiłem, nikt nie powinien wtrącać się du budżetu zespołów. Skoro Ferrari pompuje gigantyczne pieniadze w zespół i wygrywa non stop proszę bardzo.Z pretensjami to raczej do innych zespołów, że nie mogą ich doścignąć.Juz nie wspominając, że ograniczanie budżetów tak by jakis zespół nie dominował podpada pod ustawianie wyścigów i sabotaż.
Aeromis
16.06.2012 02:44
@nicker007 http://www.f1wm.pl/php/news_id-26468.html Z ostatnich znanych mi wiadomości ekipa, która nie chciała ograniczenia kosztów to RBR i STR.
nicker007
16.06.2012 09:52
@IceMan11 Ferrari jest jak Manchester City, chcą sobie kupić tytuł (dosłownie!!)
IceMan11
15.06.2012 09:55
@Kamil-F1 Nieograniczony budżet to zło tego sportu. Nie chcę widzieć cały czas Ferrari na szczycie, które jest w stanie wydawać milardy na to, aby być na 1-szym miejscu. Teraz "ponoć" wydaje się 250mln. Sądzę, że powinni zrobić ograniczenie do max. 200mln, a najlepiej gdyby wydawali 150mln. Dzięki temu takie zespoly jak Sauber czy Williams miałyby szanse o cos powalczyć. Tym zespołom nie brakuje pomysłów (jak widać po tym sezonie), lecz pieniędzy.
Dante
15.06.2012 09:54
@Kamil-F1 - Bo sprowadza się tylko do dźwięku... "kilka" lat temu z innych (mniejszych i mniej głośnych) jednostek można było wykrzesać więcej kucyków niż teraz (a to jest chyba najważniejsza sprawa?). Chociaż moim zdaniem powinno się wparować na tę imprezę z jakimś ekstremalnym silnikiem Wankla - kopara by Ci opadła jeżeli chodzi o osiągi takiego "maleństwa" (to tak btw). Ale nie - lobby zielonych. Człowieku, zejdź na ziemię. Nikt już nie będzie budował 1500 konnych V12'ek do bolidów F1 tylko dlatego, że "ładnie brzmią" - teraz F1 chce mniejszych silników bo to się najzwyczajniej w świecie opłaca, sprawdza i działa lepiej niż te Twoje V10 albo dzisiejsze V8. Pomijam kwestię ekologii (bo tego jak bardzo takie imprezy mają wpływ na naturę po prostu nie wiesz... i eko-terroryści też nie wiedzą). Jeżeli Twoim zdaniem wydawanie kasy przez zespoły to ich sprawa indywidualna, to polecam ci sezony w których miszczu Schumi wraz ze wspaniałym "nieograniczonym" Ferrari miażdżył stawkę - i tak przez kilka lat. A dlaczego? Bo momentami nikt nie był w stanie nadrobić za "stajnią" w kwestii topienia dolarów na "jeden, głupi samochodzik".
adminf1
15.06.2012 08:26
jak dobrze że jesteście. Uleczycie świat motorowy i bedzię jak dawniej.
SirKamil
15.06.2012 08:11
Jak razie Cię "skomercjalizowana zielona F1", to dlaczego interesujesz się F1...? Przerzuć się na jakiś sport motorowy z zupełnie nieograniczonymi budżetami i technologią... ojej, ojej... nie ma takich? Ciekawe dlaczego...
Kamil-F1
15.06.2012 07:45
@rno2 Czasy się zmieniają ale na gorsze.Jeśli razi Cię ''wydawanie pół miliarda na dwa samochodziki'', to dlaczego interesujesz się F1...? Ogromnych pieniędzy nie widać bezpośrednio na torze(dla laików), bo są inwestowane w technikę, a nie po to by kierowcy wyprzedzali się 100 razy na okrążeniu przy użyciu magicznego przycisku- takie myślenie pasuje bardziej do niedzielnych kibiców... 100 mln budżetu to niewiele nawet dla najsłabszych zespołów.Budżety powinny być sprawą indywidualną teamów- jeśli chcą to mogą wkładać w bolidy miliardy. Kolejną rażącą rzeczą jest to, że wg Ciebie racja bytu V8, V10 itp. sprowadza się tylko do dźwięku...
rno2
15.06.2012 07:29
@Kamil-F1 Czasy się zmieniają, świat się zmienia i teraz już prawie nikogo nie stać na wydawanie pół miliarda dolarów rocznie na 2 samochodziki. Wg Ciebie lepiej oglądać obecną F1 czy np. stawkę składającą się tylko z 3 zespołów, które stać na takie wydatki? Inna sprawa to to, że tych ogromnych pieniędzy w tych samochodach wcale nie widać, ponieważ w większości pompowane są one w pracę w tunelu aerodynamiczny lub w jakieś kosmiczne materiały, które dla kibica nawet nie są widoczne... Nawet jeśli ustalono by budżet na maksymalnym poziomie 100 mln dolarów, to i tak zobacz ile to jest pieniędzy w kontekście wyprodukowania dwóch samochodów. Jedyne z czym mogę się z Tobą częściowo zgodzić, to wprowadzenie nowych silników, ze względu na to, że jeżdżę na wyścigi i szkoda mi będzie tego wspaniałego dźwięku V8 (żałuję, że nigdy mi nie było dane słyszeć na żywo V10).
Pieczar
15.06.2012 07:26
F1 była tak elitarna, że elitarne fabryczne zespoły nie wytrzymały już tej elitarności i po wydaniu zyliardów zielonych, stwierdzili że to jednak nie dla nich :) No, ale skoro teraz już F1 nie jest elitarna, to jaka była w latach 90 jak mieliśmy takie "elyty" jak Andrea Moda czy Onyx, 20 zespołów, przedkwalifikacje i tylko 1 fabryczny zespół :)
IceMan11
15.06.2012 07:04
@Kamil-F1 Jednak piłka nożna to już całkiem skomercjalizowany i zielony (i to dosłownie!!!) show ;D
Kamil-F1
15.06.2012 06:49
Formuła 1 zmienia się w skomercjalizowany zielony show.Wszystko dla tego, że biedakom takim jak PURE, których normalnie nie stać zachciało się wchodzić do F1.Jednak najgorsza rzecz to ''ekolodzy'', którzy chcą doszczętnie zrujnować tą serię jak i całą motoryzację.
SirKamil
15.06.2012 06:23
jak już nie jest elitarny to załóż zespół, względnie kup istniejący zespół ii wystaw w przyszłym sezonie dwa bolidy swojej konstrukcji. Do dzieła.
Sasilton
15.06.2012 06:20
a F1 to był kiedys taki fajny elitarny sport :) teraz nawet bolidy nie wyglądają jak by były z F1
SVLA
15.06.2012 06:03
[quote]"(...) zostanie przedstawiona Światowej Radzie Sportów Motorowych do 30 czerwca za pomocom faxu."[/quote] za pomocom - to już przegięcie... :-/
SirKamil
15.06.2012 05:38
[quote]udzie...HRT i virgin juz nie stać na rozwój samochodów, a ci chcą jeszcze koszta redukować...[/quote] czytasz czasem sam siebie? Przecież te zespoły będą daleko poniżej narzuconych progów.
Ralph1537
15.06.2012 05:31
no i po co im te silniki nowe
benethor
15.06.2012 05:14
ludzie...HRT i virgin juz nie stać na rozwój samochodów, a ci chcą jeszcze koszta redukować...