Tilke: Tor w Austin prawdziwym wyzwaniem dla kierowców

Główny architekt F1 jest pewien, że wyścig w Teksasie będzie bardzo emocjonujący
15.11.1213:33
Dawid Pytel
2521wyświetlenia

Hermann Tilke, główny architekt F1, wierzy, że układ nowego toru w Austin może zapewnić jedno z największych wyzwań dla kierowców i zespołów w obecnym sezonie.

Podczas gdy świat F1 przygotowuje się do pierwszego wyścigu na torze Circuit of the Americas, Tilke sądzi, że konfiguracja obiektu, który zawiera ślepy zakręt 1, poprzedzony sporym wzniesieniem w połączeniu z krętymi szybkimi sekcjami, nie będzie łatwa do opanowania.

Myślę, że tor zawiera kilka naprawdę trudnych odcinków i mam nadzieję, że będzie to jeden z najbardziej wymagających obiektów - powiedział Tilke w rozmowie z serwisem Autosport. Pierwszy zakręt, do którego prowadzi wzniesienie przechodzi następnie w sektor, w którym wzniesienie bardzo mocno opada, więc kierowcy nie będą widzieć wierzchołka zakrętu. Będzie on ślepy.

Myślę, że w pierwszym treningu kierowcy będą popełniać sporo błędów, jednak są oni tak dobrzy, że szybko nauczą się układu, to w końcu najlepsi kierowcy świata. Po zakręcie nr 1 następuje kręta sekcja, która jest bardzo szybka i orientacja będzie bardzo trudna dla zawodników. Tor raz idzie w górę, to znów opada, jest również zakręt, który jest wyprofilowany w złą stronę. Dla kierowców będzie to trudne, ustawienie bolidu będzie skomplikowane, zaś zarządzanie oponami również będzie utrudnione. To może oznaczać, że będzie więcej problemów z oponami, co poskutkuje dobrym wyścigiem.

Obiekty zaprojektowane przez Tilke często padały ofiarą krytyki, ponieważ zarzucano im, że nie są w stanie zapewnić dobrych wyścigów pomimo wysiłków, aby poprawić możliwości do wyprzedzania. Z tego powodu Niemiec niechętnie przewiduje jak ekscytujący będzie wyścig na torze w Austin: Myślę, że tor jest bardzo dobry, jednak musimy zobaczyć, co na ten temat powiedzą kierowcy. Pierwsze wrażenie będzie ważne i mam nadzieję, że będzie pozytywne. Nigdy jednak nie wiesz jak to działa.

Tilke wierzy, że tor w Austin posiada dobre miejsca do wyprzedzania, chociaż przypadek Abu Zabi pokazuje, jak trudno jest przewidzieć to, co się wydarzy. W tym roku było mnóstwo wyprzedzeń w Abu Zabi i również tutaj jest sporo możliwości do przeprowadzania takich manewrów. Wyprzedzanie jest jednak możliwe tylko wtedy, gdy szybszy kierowca znajduje się za wolniejszym. Jeśli jest na odwrót, wyprzedzanie jest niemożliwe. Jeśli szybszy kierowca prowadzi, a drugi kierowca jest wolniejszy, manewr wyprzedzania nie będzie miał miejsca. To jest właśnie dramat wyścigów i mam nadzieję, że tutaj będzie interesująco.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

20
katinka
15.11.2012 04:04
Dzięki za wyjaśnienia, ciekawe. Mam nadzieję, że już na treningach powiedzą, który to zakręt toru i pokażą to.
THC-303
15.11.2012 03:51
[quote]Z newsa brzmi obiecująco :)[/quote] Prawda, tyle że na papierze wszystkie twory pana Tilke wyglądają obiecująco. Zweryfikuje to dopiero wyścig.
jpslotus72
15.11.2012 03:43
@Dudak W dodatku "To jest właśnie dramat wyścigów". :) Może ktoś wymyśli wyścigi, w których wolniejsi będą wyprzedzać szybszych (jak w bajce o żółwiu, który miał bliźniaka i zającu) - wtedy to będzie komedia...
Dudak
15.11.2012 03:07
"Wyprzedzanie jest jednak możliwe tylko wtedy, gdy szybszy kierowca znajduje się za wolniejszym. Jeśli jest na odwrót, wyprzedzanie jest niemożliwe. Jeśli szybszy kierowca prowadzi, a drugi kierowca jest wolniejszy, manewr wyprzedzania nie będzie miał miejsca." Fascynujące! Ten pan powinien wykładać "teorie ruchu pojazdów" na jakiejś politechnice, bo takiej tajemnej wiedzy nie wolno urywać przed światem!!!
FelipeF1.
15.11.2012 02:58
A na Polsat Sport Extra transmisja poleci na żywo ???
damian27
15.11.2012 02:35
[quote="ari2k5"][/quote] Żadna stacja nie może pokazywać reklam podczas meczu/wyścigu lub czegoś innego na żywo - takie są w Polsce przepisy i z tego co wiem tylko u nas - dla tego na RTL, Eurosport czy innych stacjach przerywają co rusz reklamami
ari2k5
15.11.2012 02:18
@jpslotus72 chodzi o to, że Polsat w umowie ma zawarte, że nie może pokazywać reklam w trakcie transmisji, a 20:00 i okolice to pora największej oglądalności i sporo można zarobić na reklamach ;)
corey_taylor
15.11.2012 02:01
No ja już nie mogę usiedzieć na miejscu, jutro nareszcie treningi!
jpslotus72
15.11.2012 01:42
Tor na pewno będzie dla kierowców jednym z największych wyzwań w tym sezonie, już choćby z tej prostej przyczyny, że to pierwszy wyścig na tym obiekcie. No, ale poza takimi banałami niewiele da się na razie powiedzieć - trzeba poczekać na faktyczne "przetarcie" toru przez kierowców, bo teoria teorią, a prawdziwe dane przynosi dopiero praktyka. Byłoby dobrze, gdyby tor był naprawdę "selektywny", tzn. faworyzował naprawdę umiejętności kierowców. Ale to nigdy nie jest takie proste - nie od dziś wiadomo, że charakterystyki bolidów są różne i pewne obiekty bardziej odpowiadają jednym, inne drugim. Różnice są subtelne - ale w sporcie, w którym decydują sekundy (w wyścigu) czy ich ułamki (kwalifikacje), te subtelności bywają rozstrzygające. Dobra - my tu gadu, gadu - a tam już ekipy instalują się w garażach... Niedługo będziemy (przynajmniej odrobinę) mądrzejsi w tym temacie. Co do Polsatu - dla większości kibiców F1 w Polsce to jest jednak źródło podstawowe - i wizerunkowo na pewno sporo na tym stracą (już słychać sporo narzekań, głosów oburzenia itd. - zresztą trudno się dziwić). Myślę, ze stracą na tym więcej, niż gdyby mieli coś dopłacić do tej transmisji (jeśli byłaby taka potrzeba). Spora część kibiców będzie szukała źródeł zastępczych - i jeśli one się sprawdzą, mogą pozostać przy nich na przyszłość. Moim zdaniem - spory błąd dyrektora programowego. Cios wymierzony w stałego, wiernego odbiorcę (widza) jest zawsze najgłupszym i najbardziej kosztownym błędem. GP Kanady i Brazylii też odbywają się wieczorem naszego czasu - i jakoś można je transmitować w żywym przekazie... Nie wiem czy w "szklaną", ale Polsat wpadł tu w jakąś pułapkę.
Simi
15.11.2012 01:39
@chinoMoreno Polsat podał za powód fakt, że w tym czasie jest nawięcej widzów i bardziej atrakcyjne będą Garfield2 i Szklana Pułapka2 niż F1 bez Polaka. Ale co tam, można oglądać gdzie indziej. Jakość transmisji w Polsacie i tak nie jest wysoka.
chinoMoreno
15.11.2012 01:33
mały offtop nie wiecie dlaczego na polsacie otwartym są retransmisje? czemu nie leci na żywo. Wątpie aby szklana pułapka 2 była ważniejsza. Czyżby wyścig w Austin miał jakieś inne prawa na koncesje? już wiem czemu "Nasi widzowie w godzinach, o których mają zostać rozegrane kwalifikacje oraz wyścig oczekują raczej filmu lub programu rozrywkowego, a nie wydarzeń sportowych, w tym np. zawodów Formuły 1. Standardowo wyścigi pokazywane są w dzień, a nie wieczorem i wówczas zawsze pokazujemy je w Polsacie "na żywo". Chcielibyśmy oczywiście spełnić oczekiwania wszystkich naszych widzów, ale musieliśmy dokonać wyboru i dlatego wyścig na żywo pokażemy w Polsacie Sport Extra i Polsacie Sport Extra HD, a na głównej antenie będzie można obejrzeć retransmisję o godzinie 22.15." dramat - brak mi słów. Rozumiem że nie każdy interesuję się F1 ale wątpie aby ludzie chcieli oglądać po raz 39765 szklaną pułapkę
adnowseb
15.11.2012 01:05
Czyżby Hermann się ''nawrócił'' - Czekam na wyścig aby ocenić pracę Tilke. Z newsa brzmi obiecująco :)
jednooki_cyklop
15.11.2012 01:05
Jak już kopiować to od najlepszych :)
banan thc
15.11.2012 01:02
te "eski" w S1 ściągnął z Suzuki...
b0czek
15.11.2012 12:54
zakręt wyprofilowany w złą strone imho oznacza zakrę wyprofilowany opadająco na zewnątrz, przez co siła odśrodkowa "odrywa" pojazd od nawierzchni i kieruje go na zewnątrz zakrętu. Nawet jadąc zwykłym samochodem, takie zakręty są bardzo nieprzyjemne.
Ambrozya
15.11.2012 12:50
[quote="katinka"]Cytat : jest również zakręt, który jest wyprofilowany w złą stronę. A co to znaczy?[/quote] że kierowcy jadą jakby po zewnętrznej stronie wycinku sfery?
Schumacher
15.11.2012 12:47
[quote]to w końcu najlepsi kierowcy świata[/quote] Tilke nie do końca raczej powinno być: najbogatsi kierowcy świata. Sprawdzałem ten tor na Simraceway i muszę powiedzieć że 2 i 3 sektor dają popalić.
ROOK
15.11.2012 12:47
[quote="Hermann Tilke, główny architekt F1"]jest również zakręt, który jest wyprofilowany w złą stronę.[quote="katinka"]A co to znaczy?[/quote][/quote]No chyba opadająco na zewnątrz…
katinka
15.11.2012 12:46
To może być jeden z fajniejszych i ciekawszych torów Hermana Tilke, już nie mogę się doczekać tego GP, a zwłaszcza startu i walki w T1. Niesamowity ten pierwszy zakręt. [quote]jest również zakręt, który jest wyprofilowany w złą stronę.[/quote] A co to znaczy?
ROOK
15.11.2012 12:42
Brzmi obiecująco! :) BTW: Wie ktoś może jakie są ograniczenia w profilowaniu zakrętów? Wymyślił mi się kiedyś taki maksymalnie szybki najazd po prostej na ostry nawrót, ale wyprofilowany dość mocno, energetycznie optymalny, żeby można było w niego wchodzić na naprawdę dużej prędkości, ale przeciążenie wcierałoby w asfalt… ;)