McLaren przedstawia swój bolid na sezon 2006

Dziś na torze Catalunya pod Barceloną zadebiutował nowy bolid zespołu, MP4-21
23.01.0617:09
Marek Roczniak
2041wyświetlenia

Dziś na torze Catalunya pod Barceloną zadebiutował bolid zespołu McLaren Mercedes na sezon 2006, MP4-21. Jest to zupełnie nowe auto, jednakże jego podstawowa koncepcja jest ewolucją zeszłorocznego MP4-20, który wygrał 10 z 19 Grand Prix sezonu 2005.

Jako pierwszy za kierownicą MP4-21 zasiadł kierowca testowy Pedro de la Rosa, przejeżdżając pierwsze okrążenie instalacyjne o godzinie 9:15 rano. Jutro i pojutrze (24-25 stycznia) nowy samochód będzie testował Juan Pablo Montoya, natomiast od czwartku do piątku (26-27 stycznia) MP4-21 będzie jeździł Kimi Raikkonen. Tymczasem kierowcy testowi stajni z Woking od wtorku do piątku będą jeszcze jeździli przejściową wersją MP4-20, gdyż drugi egzemplarz nowego auta do testów będzie gotowy dopiero w połowie lutego.


"Jestem bardzo zadowolony, że mogłem dzisiaj poprowadzić MP4-21", powiedział Pedro de la Rosa. "Wstępne wrażenia na temat samochodu są dobre, ale jest oczywiście jeszcze za wcześnie, aby móc w pełni ocenić jego potencjał - w tym celu musimy przejechać znacznie więcej okrążeń. Czeka nas około 20 dni testowych na torze, zanim samochody wylecą do Bahrajnu w piątek, 3 marca. Jako że dzisiejszy dzień poświęcony jest na pierwsze jazdy próbne, naszym celem będzie zapoznanie się z MP4-21 i z silnikiem Mercedes-Benz FO108S V8 oraz sprawdzanie funkcjonowania wszystkich systemów".

"Wszyscy w zespole McLaren Mercedes jesteśmy gotowi podjąć wyzwania czekające nas w tym sezonie i dzisiaj dokonaliśmy znaczącego postępu w naszych przygotowaniach do sezonu 2006, rozpoczynając testy MP4-21 pod Barceloną", skomentował dyrektor naczelny zespołu, Martin Whitmarsh. "Wewnątrz zespołu wyczuwa się wielkie zniecierpliwienie względem tego, jak bardzo konkurencyjny okaże się nowy samochód, zwłaszcza biorąc pod uwagę szybkość MP4-20 w sezonie 2005 i ogrom pracy włożonej w projekt MP4-21. Jednakże jest to dopiero wstępna faza rozwoju - w najbliższych tygodniach czeka nas obszerny program rozwojowy samochodu. Będzie on wymagał ciężkiej pracy i poświęcenia całego zespołu oraz wsparcia ze strony naszych partnerów technicznych i dostawców, wliczając w to agresywny harmonogram usprawnień czekających na wprowadzenie przed Bahrajnem".


Nowe przepisy dotyczące silnika na sezon 2006, w połączeniu ze zmianą z V10 na V8, odegrały decydującą rolę w procesie projektowym. Badania na temat kierunku, jaki powinniśmy obrać przy MP4-21, rozpoczęły się w sierpniu 2004 roku, kiedy zespół zaczął rozważać skonstruowania nowej jednostki napędowej V8 o pojemności 2,4 litra, która podobnie jak w 2005 roku będzie musiała wytrzymać dwa weekendy Grand Prix. Zaprojektowany i zbudowany od podstaw Mercedes-Benz FO108S V8, który po raz pierwszy został przetestowany na torze Silverstone 13 września 2005 roku po udanym debiucie na dynamometrze 15 czerwca tego samego roku, musiał spełnić następujące wymogi:

  • Rozstaw cylindrów wynoszący 90 stopni

  • Użycie najwyżej dwóch kanałów dolotowych i wydechowych dla każdego zaworu (dotychczas ograniczenia dotyczyły tylko liczby cylindrów i limitu do pięciu zaworów)

  • Minimalny ciężar silnika 95 kilogramów

  • Maksymalna średnica otworu cylindra 98 milimetrów

  • Umiejscowienie środka ciężkości silnika w konkretnym miejscu

  • Sprecyzowana lista stopów możliwych do użycia przy budowie komponentów silnika

"W związku ze spadkiem mocy silnika o ponad 150 KM szczególny nacisk położony został na aerodynamikę samochodu", mówi wiceprezydent Mercedes-Benz Motorsport, Norbert Haug. "Celem było zredukowanie oporu powietrza przy jednoczesnym zachowaniu lub nawet zwiększeniu siły dociskowej, co biorąc pod uwagę narzucone ograniczenia przypomniało technikom, że możliwe jest osiągnięcie czegoś na pozór niewykonalnego. Przy tak skomplikowanym zadaniu było bardzo ważne, aby poświęcić wystarczającą ilość czasu na określenie ostatecznych parametrów. Jesteśmy bardzo zadowoleni z dzisiejszego udanego debiutu MP4-21. Wstępne dane sugerują, że dysponujemy dobrą podstawą do dalszego rozwoju. Nasz nowy silnik przejechał około 6500 kilometrów na torze i ponad dwa razy tyle na dynamometrach w Brixworth i Stutgarcie".

W październiku 2004 roku ekipa projektowa rozpoczęła swoje badania na temat nowych koncepcji systemów bezpośrednio związanych z silnikiem. Nowe przepisy stworzyły możliwość rozwoju takich obszarów jak system chłodzenia, czy zużycie powietrza, oleju i paliwa. To spowodowało, że nastąpiła jeszcze większa integracja pomiędzy siedzibą główną zespołu w Woking i oddziałami Mercedes-Benz High Performance Engines w Brixworth i Stutgarcie.

Program rozwojowy aerodynamiki rozpoczął się w kwietniu 2005 roku, a specyfikacja aero została ustalona na przełomie października i listopada tego samego roku. Kluczowym obszarem była możliwość wykorzystania mniejszego rozmiaru silnika do upakowania na nowo tyłu samochodu. Ponadto zmiany w przepisach narzuciły podniesienie przednich deflektorów o 50 milimetrów, co wpłynęło w znaczący sposób na aerodynamikę MP4-21 i wymagało innowacyjnych rozwiązań ze strony ekipy projektowej zespołu.

W kwietniu rozpoczęły się także wstępne prace nad układem przeniesienia napędu, a już w następnym miesiącu ekipa projektowa opublikowała pierwszą specyfikację MP4-21. W październiku rozpoczął się natomiast proces produkcji podwozia. Inną kluczową zmianą w przepisach jest zwiększenie wytrzymałości na uderzenia tyłu samochodu o 50 procent, co doprowadziło do opracowania kompleksowej struktury z kompozytów absorbującej wymaganą energię. Pod koniec grudnia MP4-21 przeszedł pierwszy test zderzeniowy FIA.

"Z wyglądu MP4-21 jest bardzo podobny do MP4-20", mówi dyrektor zarządzający McLaren Racing, Jonathan Neale. "Oprócz ciaśniejszego upakowania tyłu samochodu, ludzie zauważą różnicę w sekcji nosa, która została obniżona i w aerodynamice karoserii, zwłaszcza jeśli chodzi o deflektory. Mniejsze wymagania silnika V8 jeśli chodzi o chłodzenie umożliwiły nam zredukowanie wielkości wlotów powietrza, wliczając w to otwory w głównej części nadwozia, co zaowocowało poprawą wydajności aerodynamicznej całego pakietu. W strukturze samochodu nastąpiły liczne zmiany, dotyczące zarówno geometrii, jak i aerodynamiki - jest to wynik 16 miesięcy pracy działu projektowo-rozwojowego. W McLaren Racing mamy silną ekipę 135 inżynierów i wszyscy oni wnieśli znaczący wkład. Teraz, kiedy nowy samochód został wypuszczony, naszym głównym celem na najbliższą przyszłość są testy wytrzymałościowe, sprawdzanie oprogramowania, systemów i 11500 części, z których 90% uległo zmianie w stosunku do MP4-20. Ponadto czeka nas seria usprawnień silnika i nadwozia, które zostaną wprowadzone na pierwsze wyścigi. Czeka nas jeszcze mnóstwo pracy".

CZASOWY PRZEBIEG PROJEKTU MP4-21

Pierwsze spotkanie na temat projektu silnika V8: sierpień 2004
Pierwsze wydanie specyfikacji silnika: październik 2004
Rozpoczęcie pracy nad rozplanowaniem MP4-21: kwiecień 2005
Pierwsze spotkanie projektowe: kwiecień 2005
Symulacja skrzyni biegów: połowa kwietnia 2005
Pierwsze wydanie specyfikacji bolidu: maj 2005
Pierwszy schemat skrzyni biegów: maj 2005
Pierwszy test silnika V8 na dynamometrze: czerwiec 2005
Rozpoczęcie pracy w tunelu aerodynamicznym: początek lipca 2005
Pierwszy rysunek skrzyni biegów: lipiec 2005
Wydanie zestawienia danych, ostateczne wymiary: sierpień 2005
Pierwszy test silnika V8 na torze: wrzesień 2005
Rozpoczęcie produkcji skrzyni biegów: wrzesień 2005
Rozpoczęcie produkcji podwozia: październik 2005
Gotowy model samochodu wielkości naturalnej:
 - podwozie: listopad 2005
 - wstępna wersja silnika: listopad 2005
 - finałowa wersja silnika: grudzień 2005
Przymiarka siedzeń dla kierowców
 - Pedro de la Rosa: listopad 2005
 - Juan Pablo Montoya: listopad 2005
 - Kimi Raikkonen: grudzień 2005
 - Gary Paffett: styczeń 2006
Pierwsze podwozie gotowe do spajania: grudzień 2005
Test zderzeniowy FIA pierwszego podwozia: grudzień 2005
Rozpoczęcie montażu pierwszego bolidu: grudzień 2005
Pierwszy pełny test skrzyni biegów na dynamometrze: styczeń 2006
Ukończenie montażu pierwszego bolidu: styczeń 2006
Pierwszy test MP4-21 na torze: styczeń 2006
Ostatnie sprawdzenie bolidu przed pierwszym wyścigiem: marzec 2006
Bolidy wyruszają z McLaren Technology Centre na pierwszy wyścig: piątek, 3 marca 2006

Zobacz także:
»  Dane techniczne bolidu MP4-21
»  Zdjęcia z pierwszych jazd próbnych

Źródło: McLaren.com

KOMENTARZE

10
McLuke
25.01.2006 05:39
rafaello85-> ja też się przyzwyczaiłem do srebrnych McLarenów. A takie pomarańczowe będzie widac z daleka. A może to nie są oficjalne barwy? O ile pamiętam to McLareny zawsze były prezentowane w takich barwach a potem były już srebrne. Tak mi się wydaje... chyba dobrze mówie tak czy nie? fani McLarenów. A z resztą jakby to brzmiało: pomarańczowe strzały?? :-D
rafaello85
24.01.2006 05:37
Bardzo dziwne jest to malowanie, przyzwyczaiłem się do srebrnych McLarenów.
didu
24.01.2006 11:58
To będzie wolny bolid.
Radaz
24.01.2006 10:34
On nie ma wygladac tylko wygrywac GP!!! Jestem i tak zaskoczony wygladem bo normalnie mi sie podoba
Matthew
23.01.2006 07:41
malowanie mi sie podoba, ale kształt pozostawia duzo do zyczenia (wizualnie oczywiscie:-D), szczególnie nos brzydki
McMerol
23.01.2006 07:34
ps. czy to była oficjalna prezentacja czy jeszcze będzie ???????
McMerol
23.01.2006 07:33
zwlekali z podaniem termimu prezentacji a tu cyk i taka niespodzianka
Krzyżu
23.01.2006 06:57
19 Kółek w dniu debiutu... Masakra. Jeszcze ten styl ala Mrówkojad. To nie wygląda dobrze :/
kuba_new
23.01.2006 06:41
bolid jest piekny a silnik...czas pokaze chociaz po cichu licze ze jest super :)
Ave
23.01.2006 05:46
Zadan mnostwo stoi przed ekipa techniczna McLarena. Czasu jak na lekarstwo. Myslac o mistrzostwie w tym roku musza byc juz gotowi na Bahrajn, inaczej nie widze.