Honda potwierdza powrót do Formuły 1 jako dostawca silników

Japoński producent będzie dostarczał swoje jednostki McLarenowi od 2015 roku
16.05.1309:55
Mateusz Szymkiewicz
6565wyświetlenia

Honda oficjalnie potwierdziła powrót do Formuły 1 jako dostawca jednostek napędowych dla McLarena od 2015 roku.

Japoński producent już w przeszłości był związany ze stajnią z Woking, kiedy to dostarczał jej swoje silniki w latach 1988-1992. Duet McLaren-Honda zdobył wówczas po cztery tytuły wśród konstruktorów oraz kierowców. Honda ponadto miała swój fabryczny zespół, która utworzyła w 2006 roku na bazie British American Racing. Dwa lata później koncern wycofał się ze startów w królowej sportów motorowych, ze względu na globalny kryzys finansowy.

Honda już rozpoczęła pracę nad swoim turbodoładowanym silnikiem V6 oraz ERS. Rozwój jednostki napędowej, a także Systemu Odzyskiwania Energii odbywa się w japońskiej miejscowości Tochigi.

Honda i McLaren mają razem wielkie dziedzictwo - powiedział Martin Whitmarsh, szef zespołu McLaren. W przeszłości mieliśmy udane partnerstwo, podczas którego udało nam się pokonać wszystkich. Wspólnie tworzyliśmy jedne z najlepszych momentów w historii Formuły 1, o których do dzisiaj jest głośno na całym świecie. McLaren i Honda właśnie rozpoczynają nową, ekscytującą przygodę, więc w imieniu McLarena, a także wszystkich fanów Formuły 1, z przyjemnością witam ich ponownie. Dla każdego, kto dla nas pracuje, ciężar dotychczasowych osiągnięć spoczywa na naszych barkach. To partnerstwo jest synonimem sukcesu.

W latach 80 i 90, McLaren wraz z Hondą wygrał 44 wyścigi, a także zdobył łącznie osiem mistrzowskich tytułów. W 1988 roku stworzyliśmy wspólnymi siłami jeden z najlepszych bolidów w historii Formuły 1 - McLarena MP4/4, którym Ayrton Senna oraz Alain Prost wygrali piętnaście z szesnastu wyścigów. Honda ma silny rodowód jako producent turbodoładowanych silników, co czyni go idealnym partnerem dla McLarena, ponieważ dążymy do kolejnych sukcesów w Formule 1. Patrząc w przyszłość, Honda z McLarenem są bezwzględnie zobowiązani do zachowania naszego dziedzictwa, a także odnoszenia kolejnych wygranych.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

26
michu_tarnow
17.05.2013 10:09
To fajnie, że historia powraca, choć to nie oznacza, że będzie tak jak dawniej. Przykładem jest Williams. Błędem Hondy jest to, że wchodzą dopiero rok później. Oby to nie była zła decyzja i oby nie stoczyli się jeszcze bardziej niż są teraz :(
Ralph1537
17.05.2013 09:16
ciekawe czy będzie bolid bialo-czerowny
TAFiT
16.05.2013 08:04
jpslotus72, MPOWER i Metalpablo Prawdziwa "wymiana uprzejmości" między wami nastąpiła. ;) Dobrze, że jps nie odwołuje się wyłącznie do naszego forum, z którego sam notabene nie korzytsam. Im więcej informacji z różnych źródeł tym lepiej, bo daje to szerszy pogląd na sytację. Co do tematu newsa, mimo, że jest to rozwiązanie, którego należało się spodziewać, to jednak jestem delikatnie zaskoczony powrotem Hondy do F1. Dla sportu więcej dostawców silników i większe zróżnicowanie sprzętu jest moim zdaniem dobre. Chciałbym także, żeby nowe jednostki nie zostały "zamrożone", lecz żeby można je było, w ramach zdrowego rozsądku, rozwijać. Napewno byłoby to "uczciwsze" dla widowiska niż DRS`y, KERS`y i inne ERS`y. Ach, no i tylko połowa producentów silników w tej sytuacji będzie miała zespół fabryczny w F1, co może pomóc zespołom z mniejszym "zapleczem," być bliżej gigantów pod względem technologii. I jeszcze tylko jedno, jps cytowałeś wypowiedź jednego z przedstawicieli Hondy który mówił, że najpierw muszą zwyciężyć w WTCC. Nie bardzo rozumiem sensu tej wypowiedzi, przecież Tarquini wygrał pierwszy wyścig podczas rundy na Slovakiaringu. Wypowiedź jest sprzed zwycięstwa, czy może chodzi o cały sezon? Wybacz, ale jestem zmęczony i moje zdolności dedukcji nie stoją już na zbyt wysokim poziomie...
Metalpablo
16.05.2013 03:29
MPOWER i jpslotus72=> Wsumie to bardzo dobrze, że to tutaj wymieniacie się swoimi poglądami z zachowaniem pełnego szacunku dla drugiej strony. Pokazujecie jak powinna wyglądać rozmowa na poziomie, a nawet bym powiedział, że przypominacie (bo niestety mieliśmy tu już różne przypadki). Niech będzie to wzorzec dla innych. Pozwole sobie jeszcze dodać, że sam bardzo często wchodzę w linki zamieszczane w komentarzach i bardzo sobie chwalę to, że jak ktoś coś ma ciekawego do zaoferowania to daje do tego namiary.
MPOWER
16.05.2013 02:59
@mbwrobel Wiesz co to oznacza PW a nie wiesz co to jest SG. SG= Strona Główna. Masz rację, mogłem to na PW napisać. @jpslotus72 Fajnie, że robisz co lubisz. Również nie chciałem Ciebie "zaczepić" ale masz ciekawe wnioski, dlatego dałem propozycję. [quote="jpslotus72"] nie chcę się zamykać w Ścisłym Gronie ekspertów, tym bardziej, że sam się za takowego nie uważam. [/quote] Również się za takiego nie uważam, jak i większość tutaj czy na forum piszących. Pozdrawiam
jpslotus72
16.05.2013 02:39
@MPOWER [quote="MPOWER"]ale również mógłbyś wklejać odwołania do Naszego forum[/quote] Nikt nie zabrania tego robić Tobie. Nie bierz tego jako "zaczepki" czy czegoś w tym rodzaju - po prostu jeśli bywasz częściej na forum, masz bardziej "pod ręką" te informacje. Ja dobrze się czuję tutaj - nie chcę się zamykać w Ścisłym Gronie ekspertów, tym bardziej, że sam się za takowego nie uważam. Nie chcę też traktować z wyższością tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z F1 (i bywają z tego powodu "hejtowani") - sam kiedyś zaczynałem... Dlatego właśnie tutaj celowo wrzucam czasem jakieś odwołania do historii F1, dygresje itp. - być może ktoś zechce głębiej wejść w te sprawy... Może to jakieś echo mojego, po części pedagogicznego wykształcenia (nie jestem "belfrem", ale w pewnym sensie mam pokrewny zawód)? Niech każdy robi swoje - ja robię to tutaj. Na więcej nie mam czasu i sił. Z własnej ciekawości przeglądam czeskie strony - i jeśli coś tam znajduję, przy okazji dzielę się tym tutaj (ostatnio sporadycznie tłumaczę niektóre teksty). Staram się też podawać odwołania do F1WM (jak tutaj, trochę wyżej), ale na forum nie starcza mi czasu - a i po części "fachowości" (dlatego zawsze, bez kokieterii protestuję, kiedy uważa się mnie za większego "znawcę" niż jestem). Trzeba znać swoje miejsce - moje jest, moim zdaniem, tutaj.
mbwrobel
16.05.2013 01:59
@up - co to jest "SG"? Straż Graniczna? Jeśli piszesz tylko do @jps to używaj opcji PW w profilu użytkownika. Jeśli piszesz do wszystkich, to pisz zrozumiale.
MPOWER
16.05.2013 01:11
@jpslotus72 Nie chodziło mi o to. Rzecz wiadoma, że poza SG ludzie nie wchodzą na forum. W każdym razie nie mam nic przeciwko, ale również mógłbyś wklejać odwołania do Naszego forum. Dzięki temu byłoby więcej zainteresowanych do udzielania się na nim. A dwa....masz mądre wypowiedzi. Dlaczego Ciebie tam jeszcze nie ma ;)?
jpslotus72
16.05.2013 01:03
PS Niebagatelne znaczenie ma też fakt, że jak już było wspomniane we wczorajszym newsie (http://f1wm.pl/php/news_id-29253.html), McLaren, jako "partner rozwojowy" Hondy, mógłby otrzymywać silniki tego producenta za darmo. Tym bardziej, że pozostałe zespoły (może poza Red Bullem, z jego zapleczem finansowym) już są bardzo zaniepokojone przewidywanymi cenami nowych silników. Zgodnie z decyzją FIA, Honda powinna dostarczać silniki jeszcze co najmniej jednemu zespołowi - podobno chętni już są, o czym również można przeczytać we wspomnianym newsie... @MPOWER Ponieważ nie wszyscy tam zaglądają, pozwolę sobie nadal korzystać z "moich" źródeł - może skorzystają na tym inni, którzy zaglądają tylko tutaj. A linki podaję nie po to, żeby ktoś uczył się specjalnie czeskiego, tylko na potwierdzenie, że przekazywane informacje pochodzą z internetowych źródeł a nie z mojej fantazji... Na czeskie strony zaglądam tak jak na polskie, bowiem mieszkając na samej granicy, jestem w zasadzie "dwujęzyczny" (nawet czasem zdarza mi się dosłownie myśleć po czesku :). Tego, co znajduję, nie chcę zatrzymywać wyłącznie dla siebie - a sam wiesz, że forum ma mniejszą frekwencję inż strona z newsami.
MPOWER
16.05.2013 01:03
@Carolius Poligon doświadczalny to tor. Honda może mieć problem z niezawodnością jednostki ale nie musi. @jpslotus72 Gdybyś choć od czasu do czasu zaglądał tutaj http://www.f1wm.pl/forum/ to byś nie musiał wklejać linków od Papiczków ;) Pozdrawiam
Carolius
16.05.2013 12:37
To było wiadome ;) W F1 Racing pisali o tym już w marcu :D Czy sukcesy będą nie wiadomo, wydaje mi się, że Honda wchodząc z opóźnieniem może być kilka kroków za czołówką :)
jpslotus72
16.05.2013 12:15
Gdyby w jakimś teście skojarzeniowym ktoś zapytał mnie "McLaren-Honda"? - wypaliłbym bez zastanowienia: "Senna". W McLarenie zapowiadają się większe zmiany. Sponsorem może zostać GSK (GlaxoSmithKline) - możemy zobaczyć logo "Boost" (trzeciego, pod Red Bullu i Burn, napoju energetycznego w F1), a bolidy być może powrócą do "źródłowego", pomarańczowego koloru:[quote]"Pomarańczowy jest bardzo dobrym kolorem, zwłaszcza dla McLarena. Używamy go w GT i wygląda świetnie. Bedziemy kroczyć w tym kierunku. Formuła 1 jest trochę inna. (...) Jednym z zadań jest promowanie naszych partnerów. Mamy jednak szczęście, że znaleźliśmy sponsora, któremu podoba się pomarańczowy. Możecie się więc znowu spotkać z tym kolorem w F1" - powiedział Whitmarsh.[/quote]źródło: http://f1news.autoroad.cz/novinky/44432-mclaren-pristi-rok-mozna-v-oranzovem-stane-se-gsk-hlavnim-sponzorem/ W różny sposób zatem McLaren nawiązuje do własnych, dobrych tradycji. Oby znalazło to podobne odbicie w rezultatach. A co samej Hondy - ciekawe, czy wrócą kiedyś do własnego zespołu fabrycznego. Obecne trendy raczej temu nie sprzyjają (producentom bardziej opłaca się rola wyłącznie dostawcy). Uzależniali to od wcześniejszych sukcesów w innych klasach motosportu:[quote]Najpierw musimy zwyciężyć w WTCC i być może dopiero wtedy rozważymy inne opcje.[/quote]źródlo: http://www.f1wm.pl/php/news_id-27597.html Na razie w WTCC idzie im całkiem, całkiem...
adept
16.05.2013 11:48
Bez sensu, że od 2015. Przecież wszyscy przetestują silniki w 2014, a Honda będzie debiutować rok później jak inni będą mieli swoje jednostki "wygrzane"?! Nie wierzę, że będzie to udany debiut. Kiedyś mogą dociągnąć do czołówki, ale na początku, na pewno będą problemy z osiągami i/lub niezawodnością.
windulek
16.05.2013 11:43
[quote="Yurek"]niech w charakterze kierowców zatrudnią Nicolasa Prosta i Bruno Sennę ;) [/quote] ..sądzę że wątpię Kolego :)
Yurek
16.05.2013 11:34
McLaren w ciemno wziął silniki Peugeota w 1994 i źle na tym wyszedł, oby tym razem nie było podobnie. I żeby był "powrót do przeszłości", niech w charakterze kierowców zatrudnią Nicolasa Prosta i Bruno Sennę ;)
punksnotdead
16.05.2013 09:41
Welcome back, Honda! Tyle zmian w McLarenie na przestrzeni kilku lat... Oby wyszło im to na dobre. Trzymam kciuki. :)
FORTI 94
16.05.2013 09:41
Spokojnie Honda sie zawsze przykłada :D
Karol24
16.05.2013 09:38
Boost McLaren Honda. Idealna nazwa. Boost to napój energetyczny od GSK, partnera McLarena, który może być ich nowych sponsorem tytularnym.
olexy
16.05.2013 09:37
Jaki by ten silnik nie był, dla mnie jest to fenomenalna wiadomość. Wraca legenda w pewnym sensie.
melex
16.05.2013 09:33
Kapitalnie! Trzeba będzie zacząć kibicować McLarenowi...
leni93
16.05.2013 09:29
Niech tylko się przyłożą do tego powrotu i zrobią konkurencyjny silnik, a nie po kosztach :P
oligator
16.05.2013 09:23
Zobaczymy czy powrot bedzie udany. Williams Renault brzmi prestizowo, a dziala jak widac...
Mahilda111
16.05.2013 08:32
@Metalpablo Będzie im silniki montował na kilka minut przed opuszczeniem garażu i wyjmował zaraz po powrocie z toru. A potem myk do ciężarówki z nim :D
Metalpablo
16.05.2013 08:22
Telmex McLaren Honda ?! Sprytnie to zrobiili z McLarenem. Oby to im pomogło w byciu na samym szczycie. Ciekawe co na to Mercedes:)...
katinka
16.05.2013 08:15
Wygląda jak wielki powrót do historii, może mogłoby jeszcze BMW wrócić z silnikami...;) Co mnie zdziwiło, to to, że podobno McLaren dostanie silniki i ERS za darmo. Ale Honda ma chyba też jakieś plany, by być dostawcą jednostek napędowych również dla Lotusa i Saubera.
FORTI 94
16.05.2013 08:04
McL Honda!