GP Niemiec: Mercedes zdecydowanie najszybszy w pierwszym treningu

Lewis Hamilton i Nico Rosberg dyktowali tempo w otwarciu weekendu na Nurburgringu
05.07.1311:31
Łukasz Godula
7355wyświetlenia

Weekend na Nurburgringu z pewnością będzie się odbywał w cieniu dyskusji na temat opon. Już wczoraj kierowcy zapowiedzieli możliwy bojkot, jeśli problemy z GP Wielkiej Brytanii powtórzą się. Biorąc pod uwagę nową specyfikację Pirelli, która zostanie użyta w Niemczech, pierwszy trening zapowiadał się bardzo pracowicie.

Tak też było, zawodnicy wyjechali od razu na okrążenia instalacyjne, a Lewis Hamilton wykonał ich aż trzy. Najważniejszą informacją początku treningu był jednak problem w bolidzie Fernando Alonso, który musiał się zatrzymać na torze po kilku zakrętach od wyjazdu z boksu. Kierownictwo Ferrari nie było zadowolone tym widokiem.

Pierwszym zawodnikiem z czasem zbliżonym do reprezentatywnego był Jenson Button, który po kilku okrążeniach legitymował się wynikiem 1:33,545. W ślad za McLarenem poszły inne ekipy i na torze pojawiło się nieco więcej akcji.

Wynik Buttona pobił Mark Webber, wykręcając 1:33.047. Trening trwał już 40 minut, a 12 ciągle nie miało ustanowionego czasu. Z ciekawostek należy wspomnieć, że dzisiaj w garażu Force India z ramienia Pirelli pracuje nasz rodak, który dogląda opon i gromadzi informacje na ich temat.

Mimo ostrożnych wypowiedzi po nakazie używania kierunkowych opon zgodnie z ich przeznaczeniem, Nico Rosberg popisał się niezłym wynikiem i wskoczył na czoło tabeli, jego czas to 1:32,552. Tymczasem Alonso ponownie wyjechał na tor i przez radio zakomunikował, iż problem z początku treningu powtórzył się, po czym bardzo wolnym tempem zjechał do garażu.

Czas Rosberga podkręcił Hamilton, wykręcając 1:32,349 i tym samym obejmując prowadzenie. Po kilku kolejny okrążeniach Anglik poprawił wynik i z czasem 1:32,041 zbliżył się do złamania granicy 1:32. Mercedesy w tym momencie były zdecydowanie szybsze od reszty ekip, Potwierdził to jeszcze raz Hamilton, przejeżdżając okrążenie w czasie 1:31,754. Nico Rosberg był wolniejszy o 0,3 sekundy.

20 minut przed końcem treningu okazało się, że Alonso już nie wyjedzie na tor. Awaria okazała się zbyt skomplikowana do naprawy i Hiszpan mógł zaliczyć tą sesję do straconych. Do końca sesji Mercedes okazał się niepokonany, a różnica do kolejnych bolidów nasuwa wniosek, że jak na razie to zdecydowani faworyci do zwycięstwa w ten weekend. Jednak czy inni dadzą radę odrobić straty? Dowiecie się tego czytając [color=#3c88b8]Wyprzedź Mnie![/color]


Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 23°C
Temperatura powietrza: 18°C
Prędkość wiatru: 1,5 m/s
Wilgotność powietrza: 57%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Lewis Hamilton (10)Mercedes F1 W041:31,75425
2Nico Rosberg (9)Mercedes F1 W041:31,9730,2190,21925
3Mark Webber (2)Red Bull RB91:32,7891,0350,81622
4Adrian Sutil (15)Force India VJM061:32,8221,0680,03316
5Kimi Raikkonen (7)Lotus E211:32,9561,2020,13422
6Felipe Massa (4)Ferrari F1381:33,0651,3110,10918
7Jenson Button (5)McLaren MP4-281:33,1391,3850,07424
8Sebastian Vettel (1)Red Bull RB91:33,2131,4590,07420
9Romain Grosjean (8)Lotus E211:33,2601,5060,04727
10Sergio Perez (6)McLaren MP4-281:33,4561,7020,19618
11Paul di Resta (14)Force India VJM061:33,4931,7390,03718
12Nico Hulkenberg (11)Sauber C321:33,8102,0560,31720
13Daniel Ricciardo (19)Toro Rosso STR81:33,9012,1470,09123
14Jean-Eric Vergne (18)Toro Rosso STR81:33,9762,2220,07526
15Pastor Maldonado (16)Williams FW351:34,0252,2710,04920
16Valtteri Bottas (17)Williams FW351:34,2002,4460,17522
17Esteban Gutierrez (12)Sauber C321:34,4372,6830,23724
18Charles Pic (20)Caterham CT031:35,6743,9201,23723
19Max Chilton (23)Marussia MR021:35,9874,2330,31319
20Giedo van der Garde (21)Caterham CT031:36,0784,3240,09123
21Rodolfo Gonzalez (22)Marussia MR021:37,4595,7051,38121
22Fernando Alonso (3)Ferrari F138---2
107% najlepszego czasu: 1:38,176

KOMENTARZE

27
modlicha
05.07.2013 04:58
[quote="THC-303"]Napisałem też co mnie razi: FIA nakazała Red Bullowi powrót do ustawień poprzednich. Jak nakazać Mercedesowi powrót do tego co było przed testami?[/quote] To proste. Od następnego wyścigu zostają wprowadzone nowe opony symetryczne. Podejrzewam, że będą się zachowywały inaczej niż obecne. Zespoły z wyjątkiem Mercedesa odbędą testy na nowych oponach. Sprawa się wyrówna, nawet z lekką niekorzyścią dla Mercedesa. I dobrze im tak. A co zrobić z tymi punktami, które RBR zdobył zanim FIA się zorientowała że oszukują??? Zostaje tylko pozgrzytać zębami. :-) Piszesz, że gruba przesada,że dzięki temu zdobyli mistrzostwa. Hmmm może w 2011 faktycznie na RBR nie było mocnych.Ale o ile się nie mylę to w roku 2012 brakło tylko 3 pkt... Do tego nie wiemy czy stosowali ten mechanizm tylko w samochodzie Vettela czy też u Webbera. Bo jeśli tylko w jednym aucie to całkiem wypaczyli rywalizacje przez dwa lata, nawet miedzy Sebem a Markiem. [quote="THC-303"]Mają też dobrego projektanta, czyż nie?[/quote] Ani przez chwilę nie wątpię kto był autorem tego genialnego wynalazku.
THC-303
05.07.2013 04:12
[quote]Jak nie wiesz co to sarkazm zapraszam na wiki[/quote] To fajnie. Mam prosty sposób na rozwiązanie moich problemów - wikipedia. Ty masz gorzej, na wiki nie podadzą kiedy i jak używać sarkazmu, żeby nie wyjść na... :). [quote]Bo albo wszystkich karzemy tak samo albo nikogo.[/quote] Z tym się zgodzić nie mogę. Dlaczego Raikkonen i Ricciardo dostali marne +2 na gridzie za zlamanie regulaminu w Kanadzie, a Grosjean za Belgię baniaka na wyścig? Dlaczego jest inna kara za kradzież miliona złotych a inna za kradzież lizaka? Ogólnie napisałem już ostatnio: zgadza się że wtedy Red Bull przepisy złamał. Napisałem też co mnie razi: FIA nakazała Red Bullowi powrót do ustawień poprzednich. Jak nakazać Mercedesowi powrót do tego co było przed testami? [quote]Ukaranie Merca DQ albo zabraniem punktów byłoby ogromną niesprawiedliwością.[/quote] Ja też nie mówię o DQ. [quote]Do tego dzięki oszustwom zdobyli 2 tytuły.[/quote] Gruba przesada. Mają też dobrego projektanta, czyż nie? [quote]Czyli mamy w F1 oszustów, co łamią przepisy i geniuszy, co je "tylko" naginają... Czy jeśli jakiś gościu nagnie przepisy dla siebie, by np. nie płacić podatku, to będzie takim samym złodziejem jak ten co okradł bank, czy może nazwiemy tego pierwszego kreatywnym geniuszem? ;)[/quote] Co nie jest katinko zabronione to jest dozwolone. Nie nazwę go kreatywnym geniuszem, ale oportunistą, cwaniakiem etc, a nie złodziejem. Zresztą to jak ktoś kogoś nazwie jest nieważne. Ważne po czyjej stronie jest prawo.
Reyon
05.07.2013 04:06
@THC-303 [quote]z naciskiem na kwalifikacje...[/quote] Jak najbardziej z premedytacją użyłem słowa kwalifikacje. Jak nie wiesz co to sarkazm zapraszam na wiki. [quote]Przeczytałem cały, tyle że nie mam się zamiaru odnosić do jakiś bredni o ironii.[/quote] Nie chodziło mi o "brednie o ironii" tylko wyraźnie w swoim tekście podkreśliłem, że nie neguje zysków Mercedesa. Ty mi zaś rozrysowujesz ile to Mercedes nie zyskał na tych testach. Zrozum jednak - JA TEGO NIE NEGUJE!
katinka
05.07.2013 03:36
To tylko statystyki @THC ;P Testy na pewno coś dały Mercowi, ale może niektórzy wezmą pod uwagę też to, że nie tylko w fabryce RBR, Lotusa czy Ferrari pracują dzień i noc świetni inżynierowie. A może tak się złożyło, że część problemów Mercedes rozwiązał sam, tym bardziej, że podobno przecież testowali tylko te inne opony, te na przyszły sezon. Czyli mamy w F1 oszustów, co łamią przepisy i geniuszy, co je "tylko" naginają... Czy jeśli jakiś gościu nagnie przepisy dla siebie, by np. nie płacić podatku, to będzie takim samym złodziejem jak ten co okradł bank, czy może nazwiemy tego pierwszego kreatywnym geniuszem? ;)
modlicha
05.07.2013 03:24
@THC-303 Mercedes zyskał na testach z pewnością. Kara jednak nie mogła być większa niż ta jaką dostawał RBR w latach 2011-2012. Tamci oszukiwali nagminnie i kończyło się na reprymendach. Do tego dzięki oszustwom zdobyli 2 tytuły. Ukaranie Merca DQ albo zabraniem punktów byłoby ogromną niesprawiedliwością. Bo albo wszystkich karzemy tak samo albo nikogo. I również podkreślam, że RBR łamał przepis o zakazie ustawiania samochodu w parc femme. Co naginanli to naginali. Gdzie balansowali na krawędzi przepisów to balansowali. Ten przepis akurat złamali. Zresztą rozmawialiśmy już o tym czemu akurat ta sprawa przeszła im tak lekko i pobieżnie. Zbyt wiele zarzutów zbiegło się wtedy razem.
Zajkos
05.07.2013 01:52
Mam pytanie... W jakiej Serii jeździ teraz Rodolfo Gonzales?
Siux
05.07.2013 01:31
Aż tak się boicie, że Vettel mistrza nie zdobędzie? On przecież ze stajni świętoszków, która to nigdy przenigdy nie oszukiwała. Dajcie już spokój. Cały paddok dzieli się na oszustów i na tych co by chcieli oszukać ale nie wiedzą jak i/lub nie mają za co.
THC-303
05.07.2013 12:06
Przeczytałem cały, tyle że nie mam się zamiaru odnosić do jakiś bredni o ironii. Ty za to nie masz się zamiaru odnosić do niczego, choć w sumie się nie dziwię z argumentacją na poziomie: [quote]W ogóle kwalifikacje Mercedesa do Chin i Bahrajnu to przez testy![/quote] z naciskiem na kwalifikacje...
Reyon
05.07.2013 11:35
@THC-303 A może raczyłbyś przeczytać CAŁY komentarz, a nie jego wybiórcze części? Ja NIE NEGUJE, ŻE MERCEDES NIC NIE ZYSKAŁ!
THC-303
05.07.2013 11:28
[quote]każdy nagina przepisy w mniejszy bądź większy sposób[/quote] Nagina. W odróżnieniu od Mercedesa, który złamał art 22 regulaminu sportowego. Złamał. [quote]Być może i są oszustami[/quote] Być może? Odsyłam do wyroku trybunału, który wprawdzie kierując się (źle pojętym IMO) dobrem F1 wydał śmieszny wyrok ale uznał MGP winnymi. [quote]dlatego, że cała przewaga Mercedes jest przypisywane testom, a tak nie jest[/quote] Cała może nie, ale liczby nie kłamią. Przełożenie wyników kwalifikacji na wyścigi w Mercedesie, sezon 2013, od lewej: wyścig, miejsce lepszego Merca w kwalu, miejsce lepszego Merca w wyścigu, różnica: AUS: P3 -> P5 -> -1 MYS: P4 -> P3 -> +1 ZHI: P1 -> P3 -> -2 BHR: P1 -> P5 -> -4 ESP: P1 -> P6 -> -5 TESTY MON: P1 -> P1 -> 0 CAN: P2 -> P3 -> -1 GBR: P1 -> P1 -> 0 Przyjąłem najłagodniejszą dla Merca skalę, według której z każdego kwalu i wyścigu biorę lepszego kierowcę. Poszczególne starty Rosberga i Hamiltona przed testami są jeszcze większe, bo tu nam wypadają kwiatki typu P1->P9 (ROS, BHR), P2->P12 (HAM, ESP). Muszę wyliczać średnie z obu stron napisu 'TESTY' i porównywać? Dodam jeszcze, że w obu wyścigach po testach, w których Merc ma zero nic nie mógł zyskać bo startował z PP.
Lukasz1234
05.07.2013 11:25
[quote="marek84"]W Hiszpanii startowali na 1-2 i skończyli na 6-12, aż tu nagle przyszło Monako i tak po prostu Merc zaczął wręcz zagłaskiwać opony... Faktycznie, nic nie zyskali. No jak to? CUD![/quote] Otóż to Panie kolego, otóż to. Nawet jak coś jest czarne, że już bardziej być nie może to i tak znajdą się takie kwiatki, które bedą próbowały udowodnić absurdalnymi pseudo-argumentami, że jest inaczej.
marcinek188
05.07.2013 11:16
testy napewno coś dały, ale nie mówmy że kilka dni testó dały taki skutek... możlwie że do tego samego by doszli 2GP później testując w weekendy... A merc był dobry już na początku sezonu i stale od 2010r czynili progres ! ! ! Ja ich podziwiam bo spokojnie wytrwale rok po roku robili kroczki i teraz prześcigneli wszystkich, a gdzie ferrari które co roku "walczyło" o MŚ ? mclaren ? lotus?
Reyon
05.07.2013 11:11
Podsumowałem ironicznie wasze komentarze dlatego, że cała przewaga Mercedes jest przypisywane testom, a tak nie jest. Mercedes święty nie jest i z całą pewnością coś zyskał - tego nie kwestionuje. Oni w tym roku skonstruowali jednak najszybszy (nie najlepszy w warunkach wyścigowych!) bolid. Być może i są oszustami ale każdy nagina przepisy w mniejszy bądź większy sposób (co nie jest wymówką do ich zachowania, proszę źle nie zrozumieć :) )
marek84
05.07.2013 10:57
W zeszłym roku też zżerali opony jak opętani i nie mogli sobie z tym poradzić. W tym roku zaczęło się podobnie - tyle że dużo lepiej w porównaniu do zeszłego roku szło im na jednym kółku, ale w wyścigu dalej mieli problem -> nadmierne zużycie, przegrzewanie, Hamilton wręcz (chyba w Hiszpanii jeśli dobrze pamiętam) płaczący przez radio że "wolniej to on już nie potrafi jechać". W Hiszpanii startowali na 1-2 i skończyli na 6-12, aż tu nagle przyszło Monako i tak po prostu Merc zaczął wręcz zagłaskiwać opony... Faktycznie, nic nie zyskali. No jak to? CUD!
Kamikadze2000
05.07.2013 10:50
@Reyon - bez komentarza... ;)
MPOWER
05.07.2013 10:50
@Reyon Tu nikt nie mówi o kwalifikacjach ale o poradzeniu sobie z oponami. Wielu zarzuca RBR, że ma Neweya, że Vettel tylko dzięki niemu wygrywa tytuły...ale "puszki" tak sobie nie poradziły z oponami, jak to zrobiła Niemiecka ekipa. Wszyscy mają na myśli tempo wyścigowe i zdecydowana poprawa zagospodarowania oponami. Po testach Merc nie walczy o podium. Merc walczy o zwycięstwo.
Reyon
05.07.2013 10:34
Szkoda, że Marussia nie zdecydowała się na taki test, pewnie też by dominowała ;( i pewnie też życzylibyście im porażki. W ogóle kwalifikacje Mercedesa do Chin i Bahrajnu to przez testy! Innej opcji nie ma ten zespół jest zbyt słaby.
Kamikadze2000
05.07.2013 10:04
@SilverX - na pewno wiele na tym zyskali. Tak więc nie ma mowy o tym, aby ich chwalić. Z premedytacją złamali przepisy i udali idiotów. Niestety marka Merca zbyt wiele znaczy dla F1 i nie zostali ukarani. Brak udziału w testach dla młodych to żadna kara, gdyż inne zespoły z pewnością nie będą miały tak dogodnych warunków, jak ekipa z Brackley... ;) Poza tym my tu mówimy o dystansie, na którym po Monako dobrze sobie radzą.
IceMan11
05.07.2013 10:02
Co Wy ludzie piszecie? Przecież na pojedynczym okrążeniu od początku sezonu mają taką przewagę (plus minus ofc). Chodzi o wyścig, w którym tej przewagi nie potrafili utrzymać, a od Monako nagle (rzekłbym) zaczęli potrafić.
SilverX
05.07.2013 09:57
Trzeba naprawdę myśleć absurdalnie żeby uważać, że taka forma Mercedesa to tylko ten nieszczęsny test...
Kamikadze2000
05.07.2013 09:52
Nic nie skorzystali z testów... Cóż, mam nadzieje, że ta farsa skończy się im spektakulalrną porażką... ;)
THC-303
05.07.2013 09:49
Gonzalez przed Alonso :) Swoją drogą 1,5s straty do Chiltona... Nawet po Rodolfo nie spodziewałem się takiej nędzy.
rvs
05.07.2013 09:47
@gnt3c jeśli nawet, to za kilkanaście lat nikt tego nie będzie pamiętał, ani kontrowersji z RBR... po prostu zostaną wpisy, okoliczności się nie pamięta...
gnt3c
05.07.2013 09:45
Dla mnie do końca sezonu są i będą oszustami, którzy zyskali na testach opon, mogą nawet wszystkie wyścigi wygrać a dla mnie to nic nie znaczy!
MPOWER
05.07.2013 09:45
Spokojnie, to tylko treningi.
Carolius
05.07.2013 09:40
:D Heheh Merc ma na razie dobrą formę ;) Zobaczymy to jutro i w nd :)
rvs
05.07.2013 09:35
Szybko dzisiaj - Mercedes faktycznie, nawet nie stara się kryć z tym, do czego doszli:)