Audi prezentuje nowy model R18 na sezon 2014

Niemiecki producent zastosował technologie odzyskiwania energii wykorzystywane w F1
12.12.1316:25
Łukasz Godula
4298wyświetlenia

Audi ujawniło swój przyszłoroczny prototyp stworzony z myślą o Długodystansowych Mistrzostwach Świata (WEC). Samochód ma opierać się na technologii odzyskiwania energii zapożyczonej z Formuły 1.

Odzyskana energia termiczna z gazów wydechowych nowego Audi R18 e-tron quattro, wyposażonego w silnik V6 turbodiesel, będzie magazynowana w kole zamachowym, które również jest zasilane z przedniej osi podczas hamowania.

Mówi się, że ta technologia jest zbliżona do systemu MGU-H (Motor Generator Unit-Heat), który będzie używany w Formule 1 od przyszłego sezonu i pozwoli Audi na oddanie mocy do turbosprężarki, by zwalczyć opory aerodynamiczne.

Oświadczenie prasowe Audi podkreśla techniczne detale nowego R18 i tłumaczy działanie systemu. Turbosprężarka silnika spalinowego jest podłączona z elektrycznym urządzeniem, które jest w stanie przekształcić energię cieplną z gazów wydechowych w energię elektryczną, na przykład gdy ciśnienie doładowania osiągnęło limit - czytamy w oświadczeniu.

Gdy samochód przyśpiesza, zgromadzona energia może być przekazana z powrotem do MGU na przedniej osi albo do innowacyjnej elektrycznej turbosprężarki, w zależności od ustawień. Audi nazywa te dwie technologie Systemem Odzyskiwania Energii Kinetycznej oraz Cieplnej (ERS-K, ERS-H).

Porsche również ogłosiło, że ich drugi system hybrydowy będzie w stanie odzyskiwać energię z gazów wydechowych. Toyota będzie używała systemu, który odzyskuje energię kinetyczną z przedniej i tylnej osi. Audi ujawniło również, że nie da się zastosować dmuchanego dyfuzora w R18 z nowymi regulacjami.

Pomimo pozostawienia takiej samej nazwy modelu oraz niemal identycznego wyglądu samochodu, Audi twierdzi, że rozwinęło każdy element prototypu. Nadchodzące zmiany zmniejszają również długość samochodów LMP1 o 5% lub 10mm, wymagają węższych przednich opon oraz większej przestrzeni kokpitu.

Testy nowego modelu R18 rozpoczęły się w tajemnicy na początku jesieni w Europie, a za kierownicą zasiadł Marco Bonanomi. Podczas pierwszego testu w tym tygodniu na torze Sebring pojadą Andre Lotterer, Benoit Treluyer i Marcel Fassler.

^galeria,592

KOMENTARZE

4
botorf1
14.12.2013 10:53
Podobny do tegorocznej Loli Rebellion.
zefu
13.12.2013 05:20
PRawie jak Batmobile :O
SirKamil
12.12.2013 11:16
Samochód o tyle ważny, że oto Honeywell testuje w nim rozwiązania MGU-H dla F1 na torze, co w samej F1 stanie się możliwie dopiero w lutym.
MatiXF1
12.12.2013 03:45
Piękny, mogliby go zostawić w tym malowaniu. Oby był też szybki :)