FIA złagodziła dyrektywę dotyczącą komunikacji radiowej

Opóźniono wejście w życie zakazu przekazywania informacji dotyczących osiągów samochodu.
19.09.1410:52
Nataniel Piórkowski
2712wyświetlenia

FIA zadecydowała opóźnić w czasie wprowadzenie wszystkich ograniczeń dotyczących rozmów radiowych w F1. Utrzymany został zakaz przekazywania wszelkich komunikatów mających na celu poprawę osiągów kierowcy na torze.

Federacja zdecydowała się na złagodzenie wydanej ostatnio dyrektywy po czwartkowym spotkaniu z menedżerami zespołów, którzy dzielili się swoimi wątpliwościami co do kwestii technicznych i tych związanych z bezpieczeństwem.

W nocie jaką w piątek rano otrzymały zespoły, organ zarządzający stwierdza, iż mając na uwadze techniczną złożoność tegorocznych samochodów, zakazanie przekazywania wszelkich informacji o zamianach, może doprowadzić do niezamierzonych konsekwencji. Chodzi tu w szczególności o stan baterii i systemy odzyskiwania energii. Zakaz przekazywania ostrzeżeń, na przykład dotyczących hamulców, mógłby także przełożyć się na bezpieczeństwo na torze.

Obawy dotyczyły także ekip (Reda Bulla, Williamsa, Lotusa i Force India), w których bolidach wciąż znajdują się mniejsze wyświetlacze informacyjne. Fakt ten doprowadziłaby do postawienia ich w mniej korzystnej sytuacji w porównaniu do zespołów korzystających z większych ekranów.

Po przyjęciu do wiadomości tego, że zakaz mógłby doprowadzić do powstawania problemów, FIA postanawia opóźnić wprowadzenie części dyrektywy mówiącej o informacjach dotyczących osiągów samochodu aż do startu sezonu 2015, by dać wszystkim ekipom więcej czasu na przygotowanie się do nowej sytuacji. Federacja jasno stwierdziła jednak, że wszelkie komunikaty personelu zespołów odnoszące się do osiągów kierowcy są zakazane, a każdy przypadek ich naruszenia trafi do sędziów.

Lista zakazanych komunikatów:


Linie jazdy po torze
Kontakt z krawężnikami
Parametry ustawień samochodu w konkretnych zakrętach
Szczegółowy czas porównawczy bądź absolutny innego kierowcy
Prędkość w zakrętach w porównaniu do innego kierowcy
Wybór biegów w porównaniu do innego kierowcy
Wybór biegów w pojęciu ogólnym
Punkty hamowania
Siła hamowania w porównaniu do innego kierowcy
Siła hamowania lub jej aplikowanie w pojęciu ogólnym
Stabilność samochodu podczas hamowania
Poziom otwarcia przepustnicy w porównaniu do innego kierowcy
Poziom otwarcia przepustnicy w pojęciu ogólnym
Użycie DRS w porównaniu do innego kierowy
Użycie każdego przycisku ułatwiającego wyprzedzanie
Technika jazdy w pojęciu ogólnym

KOMENTARZE

11
paymey852
19.09.2014 03:47
Podpowiadanie gdzie hamować a gdzie nie odpuszczać jak najbardziej zakazać ale nie przesadzajmy że kierowca co okrążenie powinien sam sprawdzać czy ma odpowiednie ciśnienie w oponach, temperaturę hamulców, baterii ... może jeszcze zlikwidujmy ostrzeganie o oleju na drodze. Komunikaty związane z bezpieczeństwem powinny być dozwolone.
Siux
19.09.2014 12:05
@rno2 uważam taką pomoc dla kierwców za zbyt daleko idącą, w samochodzie w każdym momencie może się coś popsuć. Obecne bolidy i tak są bardzo mało awaryjne. Każda zmiana utrudniająca w jakikolwiek sposób pracę zespołom będzie przez nich kontestowana, to oczywiste.
rno2
19.09.2014 11:49
@Siux Tutaj akurat warto by się zastanowić. Zespół widzi co się dzieje z hamulcami i wypadałoby powiedzieć kierowcy, ze są one na limicie i może dojść np. do pęknięcia tarczy. Stracić hamulce przy prędkości 300 km/h to poważna sprawa. Jestem za ukróceniem komunikacji radiowej pomiędzy kierowcą i zespołem, ale trzeba się nad tym spokojnie zastanowić i wprowadzić zmiany od kolejnego sezonu. A w tym przypadku FIA się napaliła i w kilka dni narobili zamieszania, po czym częściowo się wycofują ze swoich pomysłów. Równie komiczne jak sytuacja z GP Wielkiej Brytanii z banem na dmuchane dyfuzory, kiedy to w trakcie weekendu kilkakrotnie zmieniali dopuszczalny stopień otwarcia przepustnicy w trakcie hamowania, a potem nawet określali to dla każdego silnika osobno. Parodia...
Siux
19.09.2014 11:34
"Zakaz przekazywania ostrzeżeń, na przykład dotyczących hamulców, mógłby także przełożyć się na bezpieczeństwo na torze" to jest totalna żenada, może jeszcze będą im z boksu hamować?
rno2
19.09.2014 11:30
@Krauza A docelowo jest to urządzenie, z którym kierowca będzie siedział w garażu i sterował samochodzikiem na torze :-)
Krauza
19.09.2014 11:16
Nowa kierownica na sezon 2015: http://shield.nvidia.com/images/gallery/shield-front-open-bloodsword.jpg
macieiii
19.09.2014 10:55
Duzo tych zmian. Mysle jednak ze kierunek jest sluszny. Nie wiem czemu tlumacza sie mniejszymi wyswietlaczami skoro sa zespoly co w ogole ich nie maja. Pozostaqione zmiany i tak moga nam namieszac. Nie dosc ze we wszystkim mozna bylo prowadzic kierowce za raczke to jeszcze prze to samo radio slyszelismy placze na temat zachowan innych kierowcow na torze. Byc moze zaczelo sie niewinnie, od zglaszania nieprzepisowej jazdy. Zostawmy to jednak sedziom.
tomask75
19.09.2014 09:16
FIA dzielili się swoimi wątpliwościami co do kwestii technicznych. W nocie jaką w piątek rano otrzymały zespoły, organ zarządzający stwierdza, iż mając na uwadze techniczną złożoność tegorocznych samochodów, zakazanie wprowadzania zmian w silnikach, może doprowadzić do niezamierzonych konsekwencji. Obawy dotyczą ekip, w których bolidach wciąż znajdują się słabsze silniki. Fakt ten doprowadził do postawienia ich w mniej korzystnej sytuacji w porównaniu do zespołów korzystających z większej mocy silników. Po przyjęciu do wiadomości tego, że zakaz zamrożenia rozwoju silników może doprowadzić do powstawania problemów, FIA postanawia opóźnić wprowadzenie dyrektywy mówiącej o zamrożeniu rozwoju silników aż do startu sezonu 2015, by dać wszystkim ekipom więcej czasu na przygotowanie się do nowej sytuacji.
Prophet
19.09.2014 09:10
Szkoda, że zrezygnowali z zakazu informowania o paliwie:/ Miałem nadzieję, że pod koniec wyścigu kilku kierowców obudzi się z ręką w nocniku i będą musieli mocno zwolnić/staną z powodu braku paliwa :) Albo ewentualne dyskwalifikacje po wyścigu za zbyt małą ilość paliwa w zbiorniku :)
rno2
19.09.2014 09:10
Niech inżynierowie uwzględnią w przyszłorocznych bolidach półeczkę w kokpicie, żeby kierowca miał gdzie trzymać notesik z zapisami co może mówić, a co jest zabronione... Oczywiście FIA namąciła, a teraz się częściowo wycofuje z pomysłu. Tam naprawdę pracują chyba jacyś debile. Zwykły kibic sprzed TV wiedział od początku, że to nie ma prawa wypalić, a FIA ślepo wierzyła, że to się uda...
Sar trek
19.09.2014 09:09
Tyle było zmian w regulaminie, tyle artykułów, dyrektyw, a wciąż brakuje mi jednego prostego zapisu w regulaminie: [quote]Wprowadzanie zmian w regulaminie w trakcie sezonu jest zakazane[/quote]