Force India niezadowolone z powrotu Manora do stawki F1

Bob Fernley uważa, że zeszłoroczny bolid brytyjskiej ekipy może być niebezpieczny
09.03.1516:28
Mateusz Szymkiewicz
2362wyświetlenia

Zastępca szefa Force India - Bob Fernley, przyznał, że jest rozczarowany drogą powrotu, jaką obrała ekipa Manor.

Stajnia z Sheffield początkowo chciała powrócić do stawki Formuły 1 z zeszłorocznym bolidem, aczkolwiek jej propozycja nie znalazła poparcia podczas spotkania Komisji F1. Z tego też powodu szefostwo Manora podjęło decyzję o dostosowaniu ubiegłorocznego podwozia do aktualnych przepisów, dzięki czemu nie stoją przed nim żadne przeszkody w kontekście dołączenia do zmagań.

Jednym z zespołów wetujących wykorzystanie starego bolidu w sezonie 2015 było Force India, aczkolwiek jak przyznał Bob Fernley, ekipa podejmując taką decyzję brała pod uwagę względy bezpieczeństwa, a nie możliwe pozyskanie dodatkowych funduszy za dziewiąte miejsce Manora, gdyby ten nie zdołał wrócić do stawki.

Życzymy im sukcesów. Pieniądze natomiast nie mają znaczenia. Nawet jeżeli zostałyby nam one przekazane, to ta część nie pozwoliłaby rozwiązać wszystkich naszych problemów. Ta kwestia nie miała żadnego wpływu na naszą decyzję podczas głosowania. Pierwszą rzeczą o jaką zapytaliśmy było bezpieczeństwo. Pomiędzy 2014 a 2015 rokiem doszło do zmian w zakresie przepisów obejmujących bezpieczeństwo, więc co wy byście powiedzieli, gdyby zadano pytanie «Chcę wykorzystać samochód niebezpieczny pod względem technicznym, dacie mi pozwolenie?».

Druga sprawa jest taka, że musimy wiedzieć czy zespół jest wypłacalny i kto za nim stoi, a także jak długi okres ma obowiązywać pozwolenie na skorzystanie ze starego bolidu. Dwa wyścigi, cztery czy może sześć? Nie może to być cały sezon, ponieważ w takim wypadku wszyscy skorzystalibyśmy z zeszłorocznych samochodów. Nie było odpowiedzi na żadne z tych pytań. Z tego też powodu postanowiliśmy odmówić - powiedział Bob Fernley.

KOMENTARZE

15
kemek
10.03.2015 09:41
Mnie to wygląda na to, że cytowane słowa padły jeszcze przed tym "głosowaniem" nad możliwością wykorzystania zeszłorocznego bolidu. Przydałby się link do oryginalnego źródła tego artykułu.
raafal
10.03.2015 08:51
Właśnie, że chodzi o kasę. Dobitnie to pokazuje ta wypowiedź. Dlatego są bardzo niezadowoleni, że Manor przeszedł testy ze zmodyfikowany zeszłorocznym podwoziem.
SirKamil
10.03.2015 01:01
No właśnie, chyba nie został zablokowany. Spójrz na oświadczenie Manor z 6 lutego, czyli po rzekomym głosowaniu, którego według nich nie było, a jak było, to najwyraźniej w opozycji do pierwszych ustaleń i bez ważności. http://manorf1team.com/ Druga sprawa- dlaczego Fernley mówi o okresie "przyzwolenia" (w oryginale: "concession", czyli precyzyjnie właśnie "przyzwolenie") na skorzystanie ze starego bolidu? Przecież jeśli samochód będzie w 100% zgodny z Regulaminem Technicznym Mistrzostw Świata Formuły Jeden 2015, to Marussia Manor absolutnie żadnych "concession" nie potrzebuje, podobnie jak każdy inny konstruktor, czyż nie? Więcej- jeśli sprowadziliby podwozie całkowicie zgodne z tymże regulaminem, to byłoby homologowane na cały sezon wykluczając wdrożenie drugiego zgodnego z tym samym regulaminem podwozia. Dlatego przyznałem, że w pewnym momencie się pogubiłem, ponieważ ktoś ewidentnie łgał, prasa wypisywała cuda niewidy a ja nie śledziłem tematu z większym zacięciem... może ktoś śledził i będzie w stanie to wytłumaczyć?
Yurek
10.03.2015 12:04
@SirKamil - ale przecież o ten brak kompatybilności wnosiła Marussia i wniosek został zablokowany. Więc w mojej opinii brak 100% zgodności z tegorocznym regulaminem skutkowałby dyskwalifikacją po każdym wyścigu...
SirKamil
09.03.2015 10:58
Pytanie o to, czy i kiedy pojawi się nowy samochód są słuszne. Na pewnym etapie pogubiłem się w sytuacji, ale zdaje się, że ich tegoroczny samochód nie będzie w 100% kompatybilny z regulaminem technicznym 2015?
marrcus
09.03.2015 08:11
czy inni nie płaczą to nie wiadomo, Sauber płacze nad inną rzecza więc to przyciąga uwage. A skóre na na niedzwiedziu juz pewnie podzielili :p
Yurek
09.03.2015 06:20
[quote="Bob Fernley"]Pieniądze natomiast nie mają znaczenia[/quote] Jasne. Te żale Force India są - nomen omen - żałosne. Jakoś Lotus czy Sauber nie płaczą. Nikt nikomu nie każe budować samochodu co roku od nowa. Nowa Marussia będzie zaktualizowaną wersją starej, co po dziś dzień przecież jest częste. Obawy o bezpieczeństwo? Taaa. To ciekawe, dlaczego stary-nowy samochód Marussi przeszedł pozytywnie wszystkie crash-testy? [quote="Masio"]ekipa z Silverstone miała opóźnienia w budowie tegorocznego auta i straciła na tym prawie całe testy[/quote] Ich problem.
kibic sribic
09.03.2015 05:28
Dziękuję za uświadomienie mi, że aż takiej strasznej sklerozy nie mam ;]
slipstream
09.03.2015 04:48
@Masio Ale Monor nie może jeździć samochodem z 2014 roku. Samochód jaki wystartuje w Australii jest pojazdem 2015, tyle że zbudowanym na bazie zeszłorocznego. Ale ma spełniać wszystkie wymogi 2014. No i żebyśmy nie staczali się zbytnio, to tak wiele zespołów w historii przystępowało do nowego sezonu z bolidem zbudowanym na bazie zeszłorocznego. Choćby Ferrari w 2005 przystąpiło do sezonu ze zmodyfikowanym zeszłorocznym bolidem. Na to nie ma żadnej reguły ani tym bardziej przymusu, że jakikolwiek zespół musi przystąpić z zupełnie nowa konstrukcją do kolejnego sezonu. Tak więc jeśli bolid spełnia regulacje techniczne na dany sezon, to nie ma znaczenia czy został zbudowany na bazie zeszłorocznego czy jakiegokolwiek innego bolidu, lub kompletnie od zera. A Force India płacze tylko dlatego, ze ominie ich potencjalne dzielenie z tortu jaki dostanie Marussia.
kuba
09.03.2015 04:08
Może dlatego, że byliby niekonkurencyjni ? :D
Masio
09.03.2015 04:04
Myślę, że Force India chodzi o to, że Manor został dopuszczony z zeszłorocznym bolidem, a ekipa z Silverstone miała opóźnienia w budowie tegorocznego auta i straciła na tym prawie całe testy no i w związku z tym sezon im się nie ułoży. Pomyśleli, że skoro Manor może jeździć samochodem z 2014 to czemu oni nie mogli zrobić tego samego.
slipstream
09.03.2015 03:59
Tylko w czym problem. Bolid Manora ma spełnić wszystkie wymagania regulaminu technicznego 2015, i nie ważne czy będzie to nowa konstrukcja, na bazie 2014 czy może i 2009 roku. Jeśli spełnia wszelkie wymogi FIA i zostanie dopuszczona do wyścigu to nie ma znaczenia czy jest zbudowana w oparciu o zeszłoroczną konstrukcję. Taki gorzkie, brzydkie żale ze strony Force India...
LeVi_
09.03.2015 03:55
Może były zmiany jeśli chodzi o testy zderzeniowe (normy).
pablonzo
09.03.2015 03:43
@kibic sribic Marudzą bo nie będzie 40 baniek euro do podziału. Co do zmian nie było praktycznie żadnych.
kibic sribic
09.03.2015 03:38
[quote]Pomiędzy 2014 a 2015 rokiem doszło do zmian w zakresie przepisów obejmujących bezpieczeństwo[/quote] Co mnie ominęło?