Grand Prix Monako - zapowiedź - BMW Sauber
Wyścig na Lazurowym Wybrzeżu to najbardziej znane i najbardziej prestiżowe zawody F1
24.05.0619:30
1661wyświetlenia
Grand Prix Monako
25-28 maja 2006 r.
Siódma runda mistrzostw świata (z osiemnastu)
Zapowiedź
Monachium/Hinwil, 19 maja 2006. Znów nadszedł długo oczekiwany moment. 28 maja samochody Formuły 1 ustawią się na starcie Grand Prix Monako. Wyścig na Lazurowym Wybrzeżu to najbardziej znane i najbardziej prestiżowe zawody w kalendarzu Formuły 1, cieszące się ogromnym zainteresowaniem całego świata. Na żadnym innym torze widzowie nie znajdują się tak blisko akcji: na najkrótszym i najbardziej ciasnym torze F1 kierowcy pokonują największą liczbę okrążeń podczas wyścigu.
Wyprzedzanie na ulicach małego księstwa należy do rzadkości, ale wyścigi o Grand Prix Monako są z reguły bardzo ciekawe. Jedną z przyczyn częstych przygód podczas wyścigu jest wąski i kręty układ toru. To sprawia, że każdy błąd jest bardzo kosztowny w skutkach.
W tygodniu po Grand Prix Hiszpanii zespół BMW Sauber F1 Team i kierowcy - Nick Heidfeld, Jacques Villeneuve i Robert Kubica - przejechali trzydniowy test na torze Paul Ricard we Francji.
Nick Heidfeld:
"Wyścig w Monako jest bez wątpienia jednym z najważniejszych w sezonie. Jazda po ulicach, wśród domów mieszkalnych i innych budynków to niezwykłe przeżycie. Rok temu byłem tu drugi, ale nawet przy nieco gorszym wyniku i tak zabawa byłaby świetna. Kwalifikacje będą w tym roku trudniejsze niż zazwyczaj, bo jednocześnie na torze będzie więcej samochodów.
Przez kilka lat, przed przeprowadzką do Szwajcarii, mieszkałem w Monako - stąd moje bliskie związki z tym miejscem. Kiedy do księstwa zjeżdża Formuła 1, rozpoczyna się wielkie szaleństwo. W porcie cumuje pełno jachtów, a ulice tętnią życiem. Polecam każdemu przynajmniej jednorazową wyprawę na wyścig do Monako. Atmosfera jest tutaj wyjątkowa. Kibice są tu bliżej samochodów niż na innych torach - z reguły na trybunie siedzi się kilkaset metrów od toru, tutaj tuż przy siatce. Uczucie prędkości i hałas są niesamowite. Jednak poza Formułą 1 wolę spokojne i ciche szwajcarskie krajobrazy, gdzie czuję się jak w domu".
Jacques Villeneuve:
"Tor w Monako to prawdziwa frajda za kierownicą. Rok temu to tutaj spisywaliśmy się z Sauberem najlepiej. Trzeba dbać o opony, bo ścigamy się tutaj na bardzo miękkiej mieszance, choć z reguły nadmierne zużycie nie jest tu problemem. W tym wyścigu wszystko się może zdarzyć, z ostatniego miejsca na starcie można finiszować na podium. W 1996 r. do mety dojechały tylko cztery samochody. Weekend w Monako to ekscytujące przeżycie i myślę, że w samym wyścigu może nam pójść całkiem dobrze".
Robert Kubica:
"Monako to dla mnie specjalny weekend, bo po raz pierwszy będę jeździł po torze ulicznym samochodem Formuły 1. Lubię takie tory, bo w przeszłości dobrze mi szło na takich obiektach, jak Monako czy Macau. Ścigałem się już chyba na sześciu czy siedmiu torach ulicznych. Ale moja forma w wyścigu nie ma w tym sezonie znaczenia, muszę solidnie wykonać swoje obowiązki w czwartek. To nie będzie łatwe, bo nawierzchnia nie będzie przyczepna, ale mam nadzieję, że zdołam pomóc moim kolegom.
Rok temu ścigałem się tutaj w World Series, ale zająłem dopiero piąte miejsce. To naprawdę trudny tor, nie ma tu miejsca na błędy. Jednak tor jest taki sam dla wszystkich".
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Oczy kibiców z całego świata zwrócone są podczas weekendu Grand Prix na Monako. Wyścig po ulicach księstwa to perła w koronie Formuły 1, chociaż sam tor nie ma nic wspólnego z nowoczesnymi obiektami wyścigowymi. Cała otoczka to już kwestia gustu, ale to wciąż część wizerunku Formuły 1. Bliskość kibiców stwarza tu unikalną atmosferę, niespotykaną na innych torach.
Czysta moc silnika niewiele daje na ciasnym i krętym torze. Najważniejsza jest elastyczność. Nawrót pod Hotelem Grand to jedyny zakręt w Formule 1 przejeżdżany przy obrotach silnika poniżej 5000 obr/min. Mniejsza o 200 KM moc obecnych silników V8 w porównaniu do zeszłorocznych V10 będzie tutaj mniej widoczna. Podczas kwalifikacji w Barcelonie po raz pierwszy został poprawiony czas z zeszłego roku. Nie zdziwię się, jeśli to samo będzie miało miejsce w Monako.
Nick dostanie na Monako nowy silnik, po ukończeniu wymaganych dwóch wyścigów z poprzednią jednostką. Jacques pojedzie z tym samym silnikiem co w Barcelonie. W Monte Carlo osiągane będą najniższe prędkości maksymalne w sezonie, a także najmniejszy fragment okrążenia będzie pokonywany z maksymalnymi obrotami. Z drugiej strony chłodzenie silników będzie mniej wydajne, stąd temperatury oleju i cieczy chłodzącej mogą niepokojąco wzrastać".
Willy Rampf, Technical Director Chassis:
"W Monako osiągamy najniższe średnie prędkości, stąd ważniejszy od efektywności aerodynamicznej będzie odpowiednio duży docisk. Dobra trakcja to także kluczowa sprawa, ze względu na przyspieszenia przy wyjściach z ciasnych zakrętów. Tor jest otwierany dla normalnego ruchu pomiędzy sesjami, stąd kierowcy muszą być przygotowani na zmiany przyczepności - dlatego trudno jest znaleźć odpowiednie ustawienia. Samochód musi być dokładnie dostrojony i prowadzony z niezwykłą precyzją - każdy błąd może oznaczać wypadek i koniec wyścigu.
Wyprzedzanie jest tutaj praktycznie niemożliwe, dlatego istotny jest właściwy kompromis pomiędzy dobrą pozycją startową i strategią na wyścig. Zastanawiam się, co będzie się działo w pierwszej części kwalifikacji, kiedy na tor wyjedzie jednocześnie 22 kierowców. Uniknięcie tłoku wymagać będzie sporego szczęścia. Tak czy inaczej, emocje są gwarantowane. Po naszym solidnym występie w Barcelonie spodziewam się znów dobrej postawy naszych kierowców w Monako".
Fakty i liczby
&,../tory/monte_carlo.jpg,,
Po sześciu wyścigach sezonu 2006 zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje piąte miejsce w klasyfikacji mistrzostw świata konstruktorów, z dwunastoma punktami na koncie.
Historia państwa i toru
Tor w Monako jest najkrótszym w kalendarzu Grand Prix, liczy zaledwie 3 340 metrów długości. Tutaj przejeżdża się najwięcej okrążeń w wyścigu (78), ale dystans wyścigu jest najkrótszy - zaledwie 260,520 km.
Od 1950 r. w Monako rozegrano 52 wyścigi Grand Prix. Długość toru wahała się od 3145 m do 3370 m. Przez pierwsze 14 wyścigów pokonywano tu imponujący dystans 100 okrążeń. Jak dotąd na listę zwycięzców wpisało się 27 kierowców. Rekordzistą do dziś pozostaje Ayrton Senna, który wygrywał na ulicach Monako sześciokrotnie.
Dopiero w 2004 r. w alei serwisowej w Monako wybudowano garaże. Wcześniej zespoły musiały przemieszczać swoje samochody z prowizorycznych garaży w paddocku na tor. Obecny budynek boksów kiedyś służył za przechowalnię maszyn do tankowania, części zamiennych i wyposażenia komputerowego.
Tradycyjnie w piątki nad torem nie rozlega się ryk silników Formuły 1. Dwie pierwsze sesje treningowe odbywają się w czwartki.
Grand Prix Monako to także impreza o ogromnym znaczeniu towarzyskim. Gościem zespołu BMW będzie ponownie top modelka Alessandra Ambrosio. Brazylijska piękność zabłysnęła już podczas przedsezonowej prezentacji ekipy BMW Sauber F1 Team w Walencji, gdzie zademonstrowała obcisłe wdzianko w kolorach zespołu. Wybitny fotografik Michel Comte umówił się z nią w Monako na kolejną sesję z zespołem.
Zajmujące obszar 1,92 km2 Monako jest najmniejszym niezależnym państwem świata, po Watykanie. Składa się z sześciu dzielnic - Monte Carlo, La Condamine, Fontvieille, Le Larvotto, Les Moneghetti i Monako Ville. Ten raj hazardzistów i podatników zamieszkuje 32 400 osób, z czego Monakijczykami z pochodzenia jest zaledwie 5070. Monako jest najgęściej zaludnionym krajem świata - na jeden kilometr kwadratowy przypada tu 17 000 mieszkańców.
Od śmierci księcia Rainiera (6 kwietnia 2005 r.) sprawy państwowe prowadzone są przez jego syna, księcia Alberta II.
Źródło: Oficjalna strona Roberta Kubicy / Proximus
25-28 maja 2006 r.
Siódma runda mistrzostw świata (z osiemnastu)
Zapowiedź
Monachium/Hinwil, 19 maja 2006. Znów nadszedł długo oczekiwany moment. 28 maja samochody Formuły 1 ustawią się na starcie Grand Prix Monako. Wyścig na Lazurowym Wybrzeżu to najbardziej znane i najbardziej prestiżowe zawody w kalendarzu Formuły 1, cieszące się ogromnym zainteresowaniem całego świata. Na żadnym innym torze widzowie nie znajdują się tak blisko akcji: na najkrótszym i najbardziej ciasnym torze F1 kierowcy pokonują największą liczbę okrążeń podczas wyścigu.
Wyprzedzanie na ulicach małego księstwa należy do rzadkości, ale wyścigi o Grand Prix Monako są z reguły bardzo ciekawe. Jedną z przyczyn częstych przygód podczas wyścigu jest wąski i kręty układ toru. To sprawia, że każdy błąd jest bardzo kosztowny w skutkach.
W tygodniu po Grand Prix Hiszpanii zespół BMW Sauber F1 Team i kierowcy - Nick Heidfeld, Jacques Villeneuve i Robert Kubica - przejechali trzydniowy test na torze Paul Ricard we Francji.
Nick Heidfeld:
"Wyścig w Monako jest bez wątpienia jednym z najważniejszych w sezonie. Jazda po ulicach, wśród domów mieszkalnych i innych budynków to niezwykłe przeżycie. Rok temu byłem tu drugi, ale nawet przy nieco gorszym wyniku i tak zabawa byłaby świetna. Kwalifikacje będą w tym roku trudniejsze niż zazwyczaj, bo jednocześnie na torze będzie więcej samochodów.
Przez kilka lat, przed przeprowadzką do Szwajcarii, mieszkałem w Monako - stąd moje bliskie związki z tym miejscem. Kiedy do księstwa zjeżdża Formuła 1, rozpoczyna się wielkie szaleństwo. W porcie cumuje pełno jachtów, a ulice tętnią życiem. Polecam każdemu przynajmniej jednorazową wyprawę na wyścig do Monako. Atmosfera jest tutaj wyjątkowa. Kibice są tu bliżej samochodów niż na innych torach - z reguły na trybunie siedzi się kilkaset metrów od toru, tutaj tuż przy siatce. Uczucie prędkości i hałas są niesamowite. Jednak poza Formułą 1 wolę spokojne i ciche szwajcarskie krajobrazy, gdzie czuję się jak w domu".
Jacques Villeneuve:
"Tor w Monako to prawdziwa frajda za kierownicą. Rok temu to tutaj spisywaliśmy się z Sauberem najlepiej. Trzeba dbać o opony, bo ścigamy się tutaj na bardzo miękkiej mieszance, choć z reguły nadmierne zużycie nie jest tu problemem. W tym wyścigu wszystko się może zdarzyć, z ostatniego miejsca na starcie można finiszować na podium. W 1996 r. do mety dojechały tylko cztery samochody. Weekend w Monako to ekscytujące przeżycie i myślę, że w samym wyścigu może nam pójść całkiem dobrze".
Robert Kubica:
"Monako to dla mnie specjalny weekend, bo po raz pierwszy będę jeździł po torze ulicznym samochodem Formuły 1. Lubię takie tory, bo w przeszłości dobrze mi szło na takich obiektach, jak Monako czy Macau. Ścigałem się już chyba na sześciu czy siedmiu torach ulicznych. Ale moja forma w wyścigu nie ma w tym sezonie znaczenia, muszę solidnie wykonać swoje obowiązki w czwartek. To nie będzie łatwe, bo nawierzchnia nie będzie przyczepna, ale mam nadzieję, że zdołam pomóc moim kolegom.
Rok temu ścigałem się tutaj w World Series, ale zająłem dopiero piąte miejsce. To naprawdę trudny tor, nie ma tu miejsca na błędy. Jednak tor jest taki sam dla wszystkich".
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Oczy kibiców z całego świata zwrócone są podczas weekendu Grand Prix na Monako. Wyścig po ulicach księstwa to perła w koronie Formuły 1, chociaż sam tor nie ma nic wspólnego z nowoczesnymi obiektami wyścigowymi. Cała otoczka to już kwestia gustu, ale to wciąż część wizerunku Formuły 1. Bliskość kibiców stwarza tu unikalną atmosferę, niespotykaną na innych torach.
Czysta moc silnika niewiele daje na ciasnym i krętym torze. Najważniejsza jest elastyczność. Nawrót pod Hotelem Grand to jedyny zakręt w Formule 1 przejeżdżany przy obrotach silnika poniżej 5000 obr/min. Mniejsza o 200 KM moc obecnych silników V8 w porównaniu do zeszłorocznych V10 będzie tutaj mniej widoczna. Podczas kwalifikacji w Barcelonie po raz pierwszy został poprawiony czas z zeszłego roku. Nie zdziwię się, jeśli to samo będzie miało miejsce w Monako.
Nick dostanie na Monako nowy silnik, po ukończeniu wymaganych dwóch wyścigów z poprzednią jednostką. Jacques pojedzie z tym samym silnikiem co w Barcelonie. W Monte Carlo osiągane będą najniższe prędkości maksymalne w sezonie, a także najmniejszy fragment okrążenia będzie pokonywany z maksymalnymi obrotami. Z drugiej strony chłodzenie silników będzie mniej wydajne, stąd temperatury oleju i cieczy chłodzącej mogą niepokojąco wzrastać".
Willy Rampf, Technical Director Chassis:
"W Monako osiągamy najniższe średnie prędkości, stąd ważniejszy od efektywności aerodynamicznej będzie odpowiednio duży docisk. Dobra trakcja to także kluczowa sprawa, ze względu na przyspieszenia przy wyjściach z ciasnych zakrętów. Tor jest otwierany dla normalnego ruchu pomiędzy sesjami, stąd kierowcy muszą być przygotowani na zmiany przyczepności - dlatego trudno jest znaleźć odpowiednie ustawienia. Samochód musi być dokładnie dostrojony i prowadzony z niezwykłą precyzją - każdy błąd może oznaczać wypadek i koniec wyścigu.
Wyprzedzanie jest tutaj praktycznie niemożliwe, dlatego istotny jest właściwy kompromis pomiędzy dobrą pozycją startową i strategią na wyścig. Zastanawiam się, co będzie się działo w pierwszej części kwalifikacji, kiedy na tor wyjedzie jednocześnie 22 kierowców. Uniknięcie tłoku wymagać będzie sporego szczęścia. Tak czy inaczej, emocje są gwarantowane. Po naszym solidnym występie w Barcelonie spodziewam się znów dobrej postawy naszych kierowców w Monako".
Fakty i liczby
Tor/Data | Monte Carlo/28 maja 2006 |
Czas startu (lokalny/GMT) | 14:00/12:00 |
Okrążenie/Długość wyścigu | 3,340 km/260,520 km (78 okr.) |
Zwycięzca 2005 | Kimi Räikkönen (West McLaren Mercedes), 1:45.15,556 |
Pole position 2005 | Kimi Räikkönen (West McLaren Mercedes), 2:30,323 (suma z dwóch sesji kwalifikacyjnych) |
Najszybsze okrążenie 2005 | Michael Schumacher (Scuderia Ferrari Marlboro), 1:15,842 na 40 okr. |
Rekord toru | Michael Schumacher (Scuderia Ferrari Marlboro), 1:14,439 (2004 r.) |
&,../tory/monte_carlo.jpg,,
Kierowca | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve | Robert Kubica |
---|---|---|---|
Data urodzin | 10.05.1977 | 09.04.1971 | 07.12.1984 |
Miejsce urodzin | Mönchengladbach/Niemcy | St-Jean-sur-Richelieu/ Quebec, Kanada | Kraków/Polska |
Narodowość | Niemiec | Kanadyjczyk | Polak |
Zamieszkały | Stäfa, Szwajcaria | Villars, Szwajcaria | Kraków, Polska |
Stan cywilny | Dziewczyna Patricia Papen, córka Juni | Kawaler | Kawaler |
Wzrost | 164 cm | 171 cm | 184 cm |
Waga | 59 kg | 67 kg | 73 kg |
Debiut w F1 | 2000, Melbourne | 1996, Melbourne | - |
Starty w GP | 104 | 158 | - |
Udział w GP | 106 | 159 | - |
Pole position | 1 | 13 | - |
Wygrane | - | 11 | - |
Miejsca na podium | 4 | 23 | - |
Najszybsze okrążenia | - | 9 | - |
Najlepsze miejsce w mistrzostwach | 8 | 1997 mistrz świata (Williams Renault) | - |
Zdobyte punkty | 62 | 234 | - |
Punkty w sezonie 2006 | 6 | 6 | - |
Kierowca | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve | ||||
Kwalifikacje | Wyścig | Punkty | Kwalifikacje | Wyścig | Punkty | |
GP Bahrajnu | 10. | 12. | - | 11. | nie ukończył | - |
GP Malezji | 15. | nie ukończył | - | 14. | 7. | 2 |
GP Australii | 8. | 4. | 5. | 9. | 6. | 3 |
GP San Marino | 15. | 13. | - | 12. | 12. | - |
GP Europy | 15. | 10. | - | 9. | 8. | 1 |
GP Hiszpanii | 10. | 8. | 1 | 14. | 12. | - |
Po sześciu wyścigach sezonu 2006 zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje piąte miejsce w klasyfikacji mistrzostw świata konstruktorów, z dwunastoma punktami na koncie.
Historia państwa i toru
Tor w Monako jest najkrótszym w kalendarzu Grand Prix, liczy zaledwie 3 340 metrów długości. Tutaj przejeżdża się najwięcej okrążeń w wyścigu (78), ale dystans wyścigu jest najkrótszy - zaledwie 260,520 km.
Od 1950 r. w Monako rozegrano 52 wyścigi Grand Prix. Długość toru wahała się od 3145 m do 3370 m. Przez pierwsze 14 wyścigów pokonywano tu imponujący dystans 100 okrążeń. Jak dotąd na listę zwycięzców wpisało się 27 kierowców. Rekordzistą do dziś pozostaje Ayrton Senna, który wygrywał na ulicach Monako sześciokrotnie.
Dopiero w 2004 r. w alei serwisowej w Monako wybudowano garaże. Wcześniej zespoły musiały przemieszczać swoje samochody z prowizorycznych garaży w paddocku na tor. Obecny budynek boksów kiedyś służył za przechowalnię maszyn do tankowania, części zamiennych i wyposażenia komputerowego.
Tradycyjnie w piątki nad torem nie rozlega się ryk silników Formuły 1. Dwie pierwsze sesje treningowe odbywają się w czwartki.
Grand Prix Monako to także impreza o ogromnym znaczeniu towarzyskim. Gościem zespołu BMW będzie ponownie top modelka Alessandra Ambrosio. Brazylijska piękność zabłysnęła już podczas przedsezonowej prezentacji ekipy BMW Sauber F1 Team w Walencji, gdzie zademonstrowała obcisłe wdzianko w kolorach zespołu. Wybitny fotografik Michel Comte umówił się z nią w Monako na kolejną sesję z zespołem.
Zajmujące obszar 1,92 km2 Monako jest najmniejszym niezależnym państwem świata, po Watykanie. Składa się z sześciu dzielnic - Monte Carlo, La Condamine, Fontvieille, Le Larvotto, Les Moneghetti i Monako Ville. Ten raj hazardzistów i podatników zamieszkuje 32 400 osób, z czego Monakijczykami z pochodzenia jest zaledwie 5070. Monako jest najgęściej zaludnionym krajem świata - na jeden kilometr kwadratowy przypada tu 17 000 mieszkańców.
Od śmierci księcia Rainiera (6 kwietnia 2005 r.) sprawy państwowe prowadzone są przez jego syna, księcia Alberta II.
Źródło: Oficjalna strona Roberta Kubicy / Proximus
KOMENTARZE