GP Brazylii: Rosberg z najlepszym czasem w 2. treningu
Prezentujemy opis i wyniki popołudniowej sesji na Interlagos.
13.11.1518:36
4273wyświetlenia
Nico Rosberg odnotował najlepszy czas okrążenia w trakcie drugiego treningu przed Grand Prix Brazylii. Czołową piątkę tabeli uzupełniły nazwiska Hamiltona, Vettela, Raikkonena oraz Ricciardo.
Tuż po zapaleniu się zielonego światła u wyjazdu z alei serwisowej, na torze pojawili się kierowcy Saubera: Marcus Ericcson i Felipe Nasr, do których bardzo szybko dołączył Alex Rossi w bolidzie Marussi. Już po czterech minutach Carlos Sainz odnotował pierwszy po południu czas okrążenia: 1:15,445s. Wynik ten niemal natychmiast został przebity przez Verstappena (1:15,410).
Z kolei Romain Grosjean, który powrócił do jazdy po tym, jak w trakcie FP1 z jego bolidu korzystał Jolyon Palmer, donosił swemu zespołowi o problemach z działaniem układu hamulcowego. Wielu kierowców bardzo szybko przystąpiło do wytężonej pracy. Chociaż prognozy pogody nie przewidywały nadejścia sporych opadów, nad torem pojawił się bardzo lekki, niemal niedostrzegalny deszcz. Nie miał on jednak większego wpływu na pracę zespołów. Dziesięć minut po rozpoczęciu jazd, na pierwszym miejscu znajdował się już Nico Rosberg z rezultatem na poziomie 1:13,793s.
Podczas gdy Kimi Raikkonen narzekał na brak przyczepności tylnych opon, Lewis Hamilton awansował na drugie miejsce z jedną dziesiętną częścią sekundy starty do zespołowego partnera z Mercedesa (stajnia nie korzystała już z "kanału S"). Podobnie jak miało to miejsce w trakcie pierwszego treningu, także po południu na ekranach często pojawiały się sceny zblokowanych kół na dojazdach do najbardziej newralgicznych zakrętów, czy pełnych obrotów bolidów, do jakich dochodziło wskutek błędów kierowców. Pierwszy kwadrans zakończył się z Hamiltonem w roli lidera tabeli (1:13,634s).
Następnie nad torem zapanowała względna cisza: w garażach nie przebywali jedynie Grosjean oraz Kwiat. Dzięki czystemu okrążeniu Rosjanin przesunął się na piąte miejsce, tuż za swego zespołowego kolegę - Daniela Ricciardo. Blisko upływu pierwszych 30 minut treningu, korzystający z miękkiej mieszanki Bottas objął prowadzenie w klasyfikacji sesji z czasem 1:13,603s. Krótko po tym, z powodu usterki technicznej Fernando Alonso został zmuszony do zatrzymania swego bolidu McLarena na poboczu toru, powodując około dziesięciominutowe wstrzymanie jazd wywieszeniem na torze czerwonych flag.
Po krótkiej przerwie, jako pierwszy do realizacji programu powrócił Hamilton. Trzykrotny czempion już po pierwszym pomiarowym okrążeniu powrócił na pozycję lidera uzyskując 1:12,843s. Drugie miejsce zajmował chwilę po tym Vettel, a trzecie Raikkonen. Rsobergowi udało się jednak wtedy jeszcze bardziej wyśrubować najlepszy czas i zyskać półsekundową przewagę nad trzykrotnym mistrzem świata.
Max Verstappen po raz kolejny stracił kontrolę nad tyłem bolidu STR10 - tym razem przejeżdżając ósmy zakręt. Zaraz po niegroźnej przygodzie Holender powrócił do garażu Toro Rosso, pozostawiając na torze jedynie czwórkę kierowców: Grosjeana, Nasra, Ericssona a także Vettela. Niemiec wykorzystywał środek sesji na treningi postojów wraz z ekipą mechaników swego zespołu.
Po około godzinie od startu, Bottas wypadł z toru w zakręcie Pinheirinho - w tym samym czasie zespoły przygotowywały się już tradycyjnie do dłuższych przejazdów oraz porównywania osiągów i degradacji ogumienia. Nico Hulkenberg zgłaszał swojemu inżynierowi graining pojawiający się przy krawędziach opon w jego bolidzie. Lider tabeli, jakim w dalszym ciągu pozostawał Rosberg, po przejechaniu 14 okrążeń na zużytych oponach opcjonalnych miał coraz większe problemy z utrzymaniem się na torze. Prócz samej degradacji winne mogły być temu warunki pogodowe i lekko nasilające się opady deszczu.
W trakcie ostatnich pięciu minut na torze przebywało siedemnastu z dwudziestu kierowców. Pomimo silniejszej mżawki, nawierzchnia toru wciąż pozostawała wystarczająco sucha, by w kierowcy kontynuowali korzystanie ze slicków. W samej końcówce Button zjechał jeszcze na stanowisko McLarena, aby założyć do swojego bolidu nowe przednie skrzydło - podobnie jak w FP1 uczynił Fernando Alonso.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 35°C
Temperatura powietrza: 21°C
Prędkość wiatru: 0,5 m/s
Wilgotność powietrza: 69%
Sucho
REZULTATY TRENINGU 2
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Nico Rosberg (6) | Mercedes F1 W06 Hybrid | 1:12,385 | 42 | |||
2 | Lewis Hamilton (44) | Mercedes F1 W06 Hybrid | 1:12,843 | 0,458 | 0,458 | 39 | |
3 | Sebastian Vettel (5) | Ferrari SF15-T | 1:13,345 | 0,960 | 0,502 | 41 | |
4 | Kimi Raikkonen (7) | Ferrari SF15-T | 1:13,500 | 1,115 | 0,155 | 43 | |
5 | Daniel Ricciardo (3) | Red Bull RB11 | 1:13,585 | 1,200 | 0,085 | 39 | |
6 | Valtteri Bottas (77) | Williams FW37 | 1:13,603 | 1,218 | 0,018 | 37 | |
7 | Romain Grosjean (8) | Lotus E23 Hybrid | 1:13,634 | 1,249 | 0,031 | 45 | |
8 | Nico Hulkenberg (27) | Force India VJM08 | 1:13,710 | 1,325 | 0,076 | 43 | |
9 | Daniił Kwiat (26) | Red Bull RB11 | 1:13,848 | 1,463 | 0,138 | 40 | |
10 | Felipe Massa (19) | Williams FW37 | 1:13,870 | 1,485 | 0,022 | 42 | |
11 | Sergio Perez (11) | Force India VJM08 | 1:14,056 | 1,671 | 0,186 | 34 | |
12 | Pastor Maldonado (13) | Lotus E23 Hybrid | 1:14,124 | 1,739 | 0,068 | 42 | |
13 | Felipe Nasr (12) | Sauber C34 | 1:14,134 | 1,749 | 0,010 | 44 | |
14 | Max Verstappen (33) | Toro Rosso STR10 | 1:14,226 | 1,841 | 0,092 | 35 | |
15 | Carlos Sainz (55) | Toro Rosso STR10 | 1:14,326 | 1,941 | 0,100 | 45 | |
16 | Jenson Button (22) | McLaren MP4-30 | 1:14,644 | 2,259 | 0,318 | 37 | |
17 | Marcus Ericsson (9) | Sauber C34 | 1:14,772 | 2,387 | 0,128 | 38 | |
18 | Fernando Alonso (14) | McLaren MP4-30 | 1:15,129 | 2,744 | 0,357 | 10 | |
19 | Will Stevens (28) | Marussia MR03B | 1:16,501 | 4,116 | 1,372 | 35 | |
20 | Alexander Rossi (53) | Marussia MR03B | 1:16,787 | 4,402 | 0,286 | 35 |
107% najlepszego czasu: 1:17,451