Renault potwierdza przywrócenie fabrycznej ekipy od sezonu 2016

Zespół powstanie na bazie Lotusa, jednakże wszelkie szczegóły zostaną podane w styczniu
03.12.1522:43
Mateusz Szymkiewicz
4377wyświetlenia


Carlos Ghosn pełniący funkcję dyrektora wykonawczego Renault, oficjalnie potwierdził przywrócenie do Formuły 1 fabrycznej ekipy, która przystąpi do zmagań już od sezonu 2016.

Francuski producent sondował swoją dalszą przyszłość w Formule 1 niemal od samego początku roku, ze względu na mocno napięte relacje z Red Bullem, którego ekipy jako jedyne korzystały z jednostek napędowych Energy i bardzo głośno krytykowały ich poziom osiągów oraz zawodności.

Z tego powodu Renault zaczęło rozważać przywrócenie fabrycznego zespołu i początkowo mówiło się o przejęciu Toro Rosso czy Force India, aczkolwiek najpoważniej był brany pod uwagę scenariusz odkupienia Lotusa od Gerarda Lopeza, który w latach 2002-2009 był własnością koncernu z Viry. W tym celu osoby zaangażowane w Renault Sport F1 prowadziły rozmowy niemal od pół roku, by zapoznać się z warunkami zakupu ekipy oraz jej funkcjonowania pod względem komercyjnym, w sprawie czego udało się osiągnąć ostateczne porozumienia podczas Grand Prix Abu Zabi.

Teraz jak potwierdził Carlos Ghosn, Renault powróci ze swoim fabrycznym zespołem w sezonie 2016, tworząc go na bazie Lotusa. Według doniesień Autosportu, pierwsze umowy z osobami reprezentującymi stajnię z Enstone zostały podpisane w czwartek, natomiast cała transakcja ma być warta 100 milionów euro. Wszelkie szczegóły dotyczące funkcjonowania ekipy mają zostać podane na początku stycznia.

Renault miało dwie możliwości: zaangażować się w stu procentach lub wycofać. Po bardzo dokładnej analizie podjęliśmy decyzję, że Renault pozostanie w Formule 1, zaczynając od początku w 2016 roku. Ostateczne szczegóły przedstawione przez głównych udziałowców Formuły 1 dały nam pewność co do podjęcia się tego wyzwania. Nasze ambicje to wygrywanie, nawet jeżeli ma nam to zająć trochę czasu - powiedział Carlos Ghosn.

Dla Renault będzie to już trzecie podejście z fabrycznym zespołem. Po raz pierwszy francuski producent miał własną ekipę w latach 1977-1985, natomiast na powrót zdecydował się dopiero w 2002 roku, który poskutkował wywalczeniem mistrzowskich tytułów w obu klasyfikacjach wraz z Fernando Alonso w latach 2005-2006. Z kolei decyzja o ponownym wycofaniu się została podjęta po sezonie 2009, w którym światło dzienne ujrzała afera Crashagte, jednakże koncern postanowił pozostać do dnia dzisiejszego jako dostawca silników.

KOMENTARZE

25
Kojag
06.12.2015 11:32
A jeszcze niedawno były dwa "Lotusy"...
Mr President
04.12.2015 12:09
Sporo czasu zajęło Renault podjęcie tej decyzji, jednak za dużo wydali na silnik na 2014 rok, żeby po tak krótkim czasie zamknąć program. Celem powinna być walka z Mercedesem i Ferrari, oby już w 2017. Szefowie koncernu chyba zdają sobie sprawę, że powrót fabryki do F1 ma sens tylko wtedy, kiedy budżet będzie na najwyższym poziomie, gdyby chcieli promować się samą obecnością, naklejka dostawcy byłaby zupełnie wystarczająca.
exxxile
04.12.2015 11:04
Oczywiście, na silniku stracą, ale ostatnia konstrukcja nie była zła. A tak tragicznie jak w 2014 raczej na pewno nie będzie, tamten samochód ledwo co jeździł.
Kamikadze2000
04.12.2015 09:39
To dobra wiadomość dla ekipy z Enstone. Oby złapali "drugi oddech" i było już tylko lepiej. :)
piwo
04.12.2015 09:33
tak bylo dzieki silnikowi merca. po powrocie do swojego silnika wszystko wroci do poziomu 2014 czyli: http://f1wm.pl/php/sez_gen.php?rok=2014&dzial=3 czyli 10 punktow przez caly sezon. obym sie mylil
exxxile
04.12.2015 08:35
2016 wcale nie musi być tragiczny. Tegoroczna konstrukcja miała potencjał i potrafiła osiągać pojedyncze niezłe wyniki pomimo braku środków na rozwój. Teraz może być nieźle. Szkoda tylko, że będą musieli ten rok przetrwać z kiepskimi kierowcami. Maldonado + debiutant, na tle bliskiej konkurencji typu Force India wygląda to słabiutko.
bartoszcze
04.12.2015 07:06
@MairJ23 Nie wymienią. Nie na 2016.
Carolius
04.12.2015 07:02
Wspaniała informacja!!! :)
MairJ23
04.12.2015 01:07
Moze nawet nas zaskocza w 2016 - przeciez silnik maja juz 2 lata - jaki to kazdy wie ale teraz z wlasna stajnia moze uda im sie wszystko poukladac jak nalezy przez zime - oby oby. Wyglada ciekawie - ale poiwiem szczerze ze od kilku lat sie nastawiam zima na nowy sezon a potem ch... bombki strzelil i sezon do bani bo jednostronny. Nadzieja matka glupich jak to mowia wiec jakby nie bylo to ja sie ciesze :) Teraz mnei ciekawi czy wymienia kierowcow czy tez zostawia ekipe w niezmienionym skladzie ale jak sami mowia dowiemy sie w styczniu.
dan193t
04.12.2015 12:59
@Saruto Cenię Pana Saubera, ale jednak nie lubię gdy ekipy wegetują. Ja wolę fabryki. po prostu. Toyota, Honda czy BMW choć bywały pośmiewiskiem to jednak dodawały kolorytu. BMW miało mocne sezony '07 i '08. Toyota '05 i '09. Honda zbudowała mistrzowski bolid na '09. A Sauber 20 lat jest 5-8 zespołem i nic ciekawe nie wnosi, zwłaszcza obecnie. dawniej to chociaż świetnych kierowców zdarzało im się wychować.
marios76
04.12.2015 12:45
Czekali aż się Briatore kara skończy. Bez problemu go teraz ściągną, Dennis mówił, żeAlonso może sobie zrobić rok przerwy. Kontrakty, to wystarczy zobaczyć, jak łatwo zerwać, a jak nie wiedzą, to pomoże pani Kaltenborn. :D Może to dla F1 lepiej, bo będzie kolejny team, który będzie ustabilizowany finansowo? Raczej ich kibicem nie będę, jednak pamiętam crashgate, przez co tytuł przepadł Massie. Tego nikt nie wróci, wiec niech budują nową historię. Tylko proszę, nie historyjke;)
Saruto
03.12.2015 11:47
@dan193t Tylko Sauber został dalej, a BMW już nie istnieje ;) Jedyna ich aktywność to Niemiecki puchar.
dan193t
03.12.2015 11:30
Ale póki są to sport się rozwija. O takim Sauberze przez 4 lata podlegania BMW mówiło się więcej niż przez pozostałe 15 lat istnienia zespołu.
Saruto
03.12.2015 11:25
Z całym szacunkiem, ale najbardziej niepewne to są fabryki ;)
dan193t
03.12.2015 10:59
Oby jeszcze FI zmontowało mocny pakiet i powoli skończy się dziadostwo w F1. Sauber i Manor jeszcze pozostają niepewne.
rocque
03.12.2015 10:43
Jeden problem finansowy mniej... :)
Masio
03.12.2015 10:39
No i fantastycznie! :D
mich909090
03.12.2015 10:22
Czyli Lotus powraca do silników Renault :D
Maciek znafca
03.12.2015 10:16
No nareszcie potwierdzone. Właśnie dzisiaj sobie myślałem, kiedy w końcu to zrobią, ale na szczęście jest oficjalne info. :) Będę trzymał za nich kciuki. Tak jak piszą przedmówcy, jest $$ to teraz czas na wygrywanie. Może jeszcze nie w 2016(choć byłoby miło) no bo z kim tu wygrywać? Ale na 2017 zatrudnią dobrych kierowców.
ICEman
03.12.2015 10:13
Czekamy na powrót w barwach szerszeni :)
Michal2_F1
03.12.2015 10:11
Raczej nie nastawiałbym się na cokolwiek w 2016, ale w kolejnym sezonie wszystko jest otwarte jeśli zmiany aerodynamiczne i silnikowe wejdą w życie.
Aeromis
03.12.2015 10:10
Nareszcie koniec z głupszym samorodkiem Lotusa (poprzedni także do genialnych nie należał). Ciekaw jestem czy Renault jest w stanie mnie zadziwić. Nie daję im za wiele szans, wiadomo że szanse w 2016 mają znikome, raczej mowa o 2017. Ale może jednak mnie zadziwią, kto wie, kto wie. Po tym jak pewne jest że RBR i STR zostają w F1 bez sensu by było gdyby Renault nie zastąpiło padliny Lotusowej, alby wszyscy albo nikt.
publius
03.12.2015 10:09
To prawda, oni nawet bez kasy potrafią zbudować bolid ocierający się o pudło.
pablonzo
03.12.2015 09:58
Super info! Wreszcie! No to teraz tylko wymiana kierowców i ekipa pójdzie do przodu jak burza bo mają ogromny potencjał.
michal132
03.12.2015 09:51
Nareszcie, teraz pora się wziąć za bolid i silnik bo o $$ raczej już nie będzie trudno ekipie z Enstone.