FIA zatwierdziła nowy format kwalifikacji F1

WMSC zaakceptowała pierwotną propozycję wypracowaną przez Grupę Strategiczną i Komisję F1
04.03.1611:29
Nataniel Piórkowski
4473wyświetlenia


Światowa Rada Sportu Motorowego FIA zatwierdziła propozycję wprowadzenia zmian w formacie kwalifikacji, które według planów mają wejść w życie już od Grand Prix Australii.

Zgodnie z pierwotną propozycją czasówka w dalszym ciągu będzie podzielona na trzy bloki, przy czym stopniowo eliminowani będą z niej kierowcy z najgorszymi czasami okrążeń. Q1 potrwa 16 minut, a najwolniejszy kierowca zostanie wyeliminowany po siedmiu minutach.

Prawo awansu do trwającej piętnaście minut Q2 otrzyma piętnastu zawodników, przy czym eliminacja najwolniejszych rozpocznie się po sześciu minutach.

Ostatnia, finałowa część rozgrywki o pole position będzie trwałą 14 minut i weźmie w niej udział osiem bolidów. Najwolniejszy kierowca odpadnie z rywalizacji po pięciu minutach, a ostatnia dwójka z najlepszymi czasami stoczy ze sobą walkę o pole position. Ka każdym etapie kwalifikacji eliminacja kolejnych zawodników będzie dokonywana co 90 sekund.

Krótko po przedstawieniu idei zatwierdzonej w ubiegłym tygodniu przez Grupę Strategiczną i Komisję F1, Bernie Ecclestone stwierdził, iż z uwagi na potrzebę napisania przez Formula One Management zupełnie nowego oprogramowania do pomiaru czasów, wprowadzenie nowego formatu czasówki będzie mogło nastąpić najwcześniej podczas majowego Grand Prix Hiszpanii. Okazuje się jednak, że FOM poinformowało już Brytyjczyka, że jest w stanie z powodzeniem przeprowadzić odpowiednie prace związane z przygotowaniem systemu na czas pierwszego wyścigowego weekendu sezonu.

Światowa Rada Sportu Motorowego FIA nie zdecydowała się także na uwzględnienie planów omawianych we wtorek pomiędzy zespołami, dotyczących przeprowadzania Q1 i Q2 na zasadzie eliminacji, a Q3 według dotychczas obowiązujących przepisów.

KOMENTARZE

28
szajse
10.03.2016 02:56
W Australii się okaże jak to wygląda w praktyce. Może od tego sezonu warto będzie oglądać Q1 a nie włączać się w połowie Q2 a nierzadko już podczas Q3. Pomijam deszczowe weekendy bo wtedy zawsze jest gwarancja nieprzewidywalności zarówno w kwalifikacjach jak i w wyścigu. Dotąd Q1 to były nuuuuudy nie do wytrzymania: prawdziwa gratka dla masochistów. Czy to się zmieni zobaczymy.
macieiii
05.03.2016 12:00
90s czy ile, po prostu najsłabsze zespoły będą miały nie q1 do dyspozycji tylko praktycznie jedno dwa okrążenia, by w ogóle ustanowić konkurencyjny czas. Kwalifikacje nie wymagały specjalnej poprawy, ale to nie musi być zmiana na gorsze, na pewno te dziwne balasty czasowe nie były warte zainteresowania.
bartoszcze
04.03.2016 04:58
@iceneon Ziew. [quote]Wyraziłem swoją opinię[/quote] Gdybyś zapomniał, to kazałeś się "ogarnąć", bo będą "emocje". Oczywiście masz prawo wierzyć, że będą dopiero teraz. Możesz się odczepić.
iceneon
04.03.2016 04:53
[quote="bartoszcze"]a midfield wracałby na tor[/quote] [quote="bartoszcze"]kto później założy option[/quote] Popraw swój angielski panie ekspert, bo wychodzisz na błazna. [quote="bartoszcze"]Q1 było od dawna ciekawe, kiedy zespoły rozgrywały się[/quote] Z językiem ojczystym też nie najlepiej sobie radzisz. Znam takiego jednego, który uważa, że on jedyny na świecie jest mądry, a reszta to idioci. Uważam, że kwalifikacje będą teraz ciekawsze. Mogę tak myśleć? Wyraziłem swoją opinię, a Ty przyczepiłeś się jak mucha. Sio!
bartoszcze
04.03.2016 03:56
@iceneon Bzdura. [quote]jedziemy jedno kółko w Q1, a i tak odpadną HRT, Marussia i Caterham. [/quote] Gdyby HRT, Cat i Marussia byli w stawce, to czołówka wyjeżdżałaby na jedno kółko, a midfield wracałby na tor w ostatnich pięciu minutach Q1. [quote]Już w Q1 będzie bardzo ciekawie[/quote] Jak oglądałeś tylko ostatnie trzy minuty Q3, to mogłeś nie zauważyć, że Q1 było od dawna ciekawe, kiedy zespoły rozgrywały się, kto później założy option. W tym sezonie zespoły mogą zakładać trzy mieszanki, a stawka zdaje się wyrównana jak nie pamiętam kiedy, czyli byłoby bardzo ciekawie po prostu. You failed. @rocque Tak naprawdę to dorzucili wszystkim - reszta może użyć tych opon w wyścigu...
rocque
04.03.2016 03:35
Podobało mi się dorzucenie kompletu kierowcom, którzy dostali się do Q3. Taka wisienka na torcie, drobna zmiana, a bardzo udana. Kwalifikacje są tak ciekawe, jak ciasna jest stawka i jak nieprzewidywalne są warunki. To jest tylko szukanie sensacji na siłę, bo stary format był w porządku.
S_B
04.03.2016 03:25
[quote="zefu"]No dobra, poprawcie mnie, jeśli źle kombinuję, ale: Niech zdarzy się tak, że mamy tor z kółkiem powyżej 90s i najszybszy zawodnik spada na pozycję, która go eliminuje w ciągu tych 90s, a jest na kółku, które daje mu PP (Q3). Zanim je dokończy odpada z kwalifikacji? Nie wypacza to rywalizacji?[/quote] Poruszyłeś ciekawą kwestię, o której wcześniej się nie zastanawiałem. Faktycznie, co w sytuacji w której okrążenie toru trwa ponad 90s? Będzie dochodziło do sytuacji, że odpadać będzie dwóch kierowców bo jednej miał najgorszy czas w momencie eliminatora, a kierowca bezpośrednio nad nim już nie będzie miał czasu na wykonanie okrążenia. A przecież torów gdzie pętla trwa powyżej 90s. nie brakuje. ;) Zabrali się za poprawę rzeczy, na którą nikt nie narzekał. ;)
iceneon
04.03.2016 02:55
@bartoszcze Proszę bardzo. Po zakończeniu czasu nie będzie czekania aż wszyscy ukończą okrążenie, tylko będzie walka o każdy ułamek sekundy i strach przed upływem kolejnych 90-ciu sekund, a taki zawalidroga Haryanto im szybciej zniknie z toru tym lepiej. W każdej części czasówki odpada aż siedmiu zawodników, żadnych kalkulacji jakie były nie tak dawno - jedziemy jedno kółko w Q1, a i tak odpadną HRT, Marussia i Caterham. Już w Q1 będzie bardzo ciekawie.
woodywoods
04.03.2016 02:45
@iceneon Racja. Zawsze to coś nowego, co może urozmaicić weekend gp. Nie rozumiem tego bólu d*py u niektórych...
bartoszcze
04.03.2016 02:28
@iceneon Uzasadnij, że Q1 będzie bardziej emocjonująca, jeśli odpadnięcie Haryanto zostanie potwierdzone w siódmej, a nie w osiemnastej minucie.
dziadekm1
04.03.2016 02:25
Można? To jest podejście. Program w 3 tygodnie. Nasz ZUS i ARiMR mogą się tylko uczyć
iceneon
04.03.2016 02:19
Jaki k**wa chaos? Ludzie ogarnijcie się! Będą emocje w każdej części czasówki, a nie przysypianie aż do ostatniej minuty Q3.
zefu
04.03.2016 02:11
No dobra, poprawcie mnie, jeśli źle kombinuję, ale: Niech zdarzy się tak, że mamy tor z kółkiem powyżej 90s i najszybszy zawodnik spada na pozycję, która go eliminuje w ciągu tych 90s, a jest na kółku, które daje mu PP (Q3). Zanim je dokończy odpada z kwalifikacji? Nie wypacza to rywalizacji?
bartoszcze
04.03.2016 02:06
@alienjam Nie odbierałbym tego w ten sposób. Do tej pory było tak (i było dobrze), że wszyscy wiedzieli, że muszą uzyskać jak najlepszy czas przed końcem sesji, choćby w ostatnim okrążeniu rozpoczętym na sekundę przed upływem czasu. Niektórzy czekali z wyjazdem na koniec, inni robili kółko i patrzyli czy muszą wyjechać znowu. Teraz ryzykują, że jak nie zrobią szybkiego kółka od razu, to odpadną szybciej, ale ciągłe jeżdżenie po torze nikomu w niczym nie pomoże, bo opony od tego nie przyspieszą (chyba że wskutek nagumowania toru).
Michal2_F1
04.03.2016 02:05
No proszę, nagle zrobią oprogramowanie w półtorej miesiąca krócej.
TommyYse
04.03.2016 02:00
Kierowcy i fani swoje, a ci idioci swoje, po prostu świetnie. Takie kwalifikacje jak są teraz są dla mnie idealne, zawsze się dobrze bawię i nie rozumiem dlaczego wprowadzają sztuczne zamieszanie -.-
alienjam
04.03.2016 01:58
@bartoszcze absolutnie nie - ale wnioskuje, że taki zamysł mieli twórcy tego przepisu, bo innego logicznego wytłumaczenia nie widzę. @macieiii więc po co zmieniać ? Ja uważam, że wprowadzi to niepotrzebny chaos który niczemu nie służy.
macieiii
04.03.2016 01:41
Sami piszecie że zmiany nie będą wielkie, to teraz poczekajmy na wyniki. Po Australii już niektóre zespoły jak i wielkie głowy będą miały gotowy przepis, by łatwo nie tracić pozycji startowych. Może akurat będzie jeszcze ciekawiej
bartoszcze
04.03.2016 01:33
@alienjam Chyba należysz do grona przekonanych, że kierowcy mają obowiązek jeździć po torze przez cały czas kwalifikacji - choć takiego obowiązku nie ma.
alienjam
04.03.2016 12:57
@bartoszcze No tak ale jeśli to się nie zmieni to i zmiana formatu kwalifikacji jest bezcelowa. Jak rozumiem zmiana ta ma polepszyć widowisko przez wyeliminowanie "okresów ciszy" na torze w trakcie kwalifikacji ale to się nie stanie bez zwiększenia limitu opon na weekend niezależnie od formatu. Moim zdaniem na 2 tygodnie przed startem sezonu zwiększenie puli opon jest technologicznie i logistycznie niemożliwe więc jedyne co wprowadzi ta zmiana to losowość wyników co jest krokiem w tył. Zgadzam się z @pancio93 i @Yurek zmienianie tego co jest sprawdzone i dobre może tylko pogorszyć sytuację - ale do tego się już przyzwyczaiłem, że F1 szuka problemów nie tam gdzie trzeba kopiąc coraz większy dołek pod sobą.
pancio93
04.03.2016 12:45
@Yurek Tak samo uważam. Po co tykać coś co działa dobrze. Akurat wprowadzenie tego formatu kwalifikacji w 2006r. uważam za chyba najlepszą zmianę regulaminową w całym XXI wieku. :) @czesteriks Wcale bym się nie zdziwił, gdyby zaistniała sytuacja podobna do kwalifikacji GP Monako w GP2 2011. @alienjam Pozostaje mieć nadzieję, że się po sezonie nawrócą tak jak to było z podwójnymi punktami, czy zakazem zmiany opon w wyścigu. Tak czy siak zobaczymy jak to wyjdzie w praktyce, bo teraz wszyscy możemy sobie tylko gdybać. PS. Szkoda, że nie wprowadzili takiego czegoś w F1 2015 od Codemasters. Przynajmniej można by było sobie potrenować :)
bartoszcze
04.03.2016 12:41
@alienjam Zawodnik ma 7 kompletów opon na kwalifikacje i wyścig łącznie, zawodnicy z Q3 oddają jeden najmiększy komplet po kwalach. Przynajmniej tak było w dotychczasowej wersji... http://bartoszcze.blox.pl/2015/12/To-z-oponami-jest-kram.html
alienjam
04.03.2016 12:12
A ja mam takie pytanie - może czegoś tu nie rozumiem i ktoś mi to wyjaśni. Co z ilością opon przysługującą każdemu zawodnikowi na dane GP ? Nie ma wzmianki, że będzie zwiększona więc zmiana formatu czasówki nie zwiększy ilości kółek robionych przez zawodników bo nie będą wtedy mieli na czym jechać wyścigu. Więc jak dobrze rozumuje wprowadzi to tylko chaos bo jeździć będą tyle same ale pod większą presją czasu. Takie urozmaicenie jest dla mnie tak samo absurdalne jak pomysł sztucznego zwilżania toru w losowym momencie kwalifikacji/wyścigu. Idiotyzm do potęgi n-tej :/
czesteriks
04.03.2016 11:18
Jak będzie wyglądał początek kwalifikacji ? - 5 minut przed rozpoczęciem ustawi się kolejka do wyjazdu . W pierwszym segmencie pierwszy odpada po 7 minutach - na niektórych torach okrążenie wyjazdowe to 2 minuty do tego dochodzi tłok na torze więc można zrobić max 2 okrążenia pomiarowe . Jak rozumiem w 7 minut trzeba skończyć okrążenie , a nie jak na końcu kwalifikacji - zacząć okrążenie mierzone .
Yurek
04.03.2016 10:57
Dotychczasowy format Q1-Q2-Q3 był akurat moim zdaniem trafionym rozwiązaniem, lepszym i ciekawszym niż "klasyczne" 12 kółek. Na ogół zmienianie tego, co jest dobre, nie daje pozytywnych efektów.
bartoszcze
04.03.2016 10:52
Ojtam ojtam. Po prostu Merc zrobi wyjazd na początku, a potem zaczeka aż się zrobi miejsce na torze, za to słabsi będą wyjeżdżać wcześniej niż w ostatniej chwili...
ekwador15
04.03.2016 10:51
Nic to nie zmieni, bez sensu zmiana. Stracą na tym slabsi zawodnicy, bo czołówka wyjedzie od razu na początku i zrobi jedno kółko i zjedzie do garażu i będzie czekać. W 2015 przeważnie było tak, że Mercedes Q1 i Q2 to robil po 3 okrażenia, wyjazdowe, pomiarowe i zjazdowe. I koniec, wystarczyło. Teraz będzie podobnie, wyjadą w ciągu pierwszych 7 minut w Q1 i 6 minut w Q2 i zrobią odpowiedni czas, by nie odpaść na jednym kółku.
Kamikadze2000
04.03.2016 10:33
Na początku na pewno będzie ładny galimatias. Ale dzięki temu może być ciekawie - Merc niekoniecznie musi startować z PP. :))