Dwusetny start zespołu Renault w wyścigach Formuły 1

Debiut francuskiej stajni nastąpił w 1977 roku w Grand Prix Wielkiej Brytanii
05.06.0613:30
Marek Roczniak
794wyświetlenia

W Monako zespół McLaren świętował 40-lecie startów w Formule 1, a tymczasem w najbliższy weekend na torze Silverstone Renault F1 Team po raz dwusetny wystartuje w Grand Prix. Debiut francuskiej stajni nastąpił w 1977 roku także w Grand Prix Wielkiej Brytanii, do której Jean-Pierre Jabouille zakwalifikował się na 21 pozycji za kierownicą przypominającego z wyglądu czajnik żółtego bolidu RS01 z silnikiem turbo.

Od tamtej pory minęło 29 lat, przy czym 2006 jest dopiero 14 sezonem startów Renault w F1 jako konstruktora zarówno bolidów, jak i silników. Po pierwszych dziewięciu latach startów (1977-1985) nastąpiła 16-letnia przerwa, w trakcie której francuski koncern ograniczył się jedynie do roli dostawcy silników. Oficjalny powrót Renault jako fabrycznej stajni nastąpił w 2002 roku, po tym jak Francuzi przejęli zespół Benetton.

Wyścig na Silverstone nie będzie jednak dwusetną Grand Prix dla tego zespołu, bowiem w całej jego historii raz zdarzyło się, że obydwa bolidy Renault nie zdołały zakwalifikować się do wyścigu Formuły 1. Było to w 1979 roku podczas kwalifikacji do Grand Prix Stanów Zjednoczonych Zachodnich na ulicznym torze w Long Beach. Należałoby do tego zaliczyć także zeszłoroczny wyścig na torze Indianapolis, jednak według oficjalnych statystyk wszystkie zespoły jeżdżące wówczas na oponach Michelin nie ukończyły go.

Dotychczasowy dorobek zespołu to 30 zwycięstw, 47 pole positions, 24 najszybsze okrążenia w wyścigu i 1 tytuł mistrzowski w kategorii konstruktorów. W erze silników z turbodoładowaniem ekipa Renault odniosła tylko jedno zwycięstwo na torze Silverstone - w 1983 roku z Alainem Prostem za kierownicą bolidu RE40 - i tylko raz startowała tam z pole position (Rene Arnoux w 1981 roku).

Od pełnego powrotu do F1 w 2002 roku, najlepszym rezultatem Renault w Grand Prix Wielkiej Brytanii jest druga pozycja wywalczona w zeszłym roku przez Fernando Alonso. Hiszpan wyścig ten rozpoczął z pole position, jednak już na pierwszym zakręcie uległ Juanowi Pablo Montoi (McLaren) i do końca nie udało mu się już odzyskać prowadzenia.

Znacznie większymi sukcesami na torze Silverstone koncern Renault może się jednak pochwalić jako dostawca silników w latach 1989-1997, bowiem od 1991 roku wygrywał tam przez siedem lat z rzędu z zespołami Williams i Benetton. Pięć z tych zwycięstw odnieśli Brytyjczycy: Nigel Mansell (1991-1992), Damon Hill (1994) i Johnny Herbert (1995).

Na koniec warto wspomnieć o tym, iż podczas tegorocznej Grand Prix Wielkiej Brytanii na bolidach Renault pojawi się tygrys - jedna z czterech mistycznych postaci w mitologii chińskiej chroniących cesarza na polu bitwy. Nowe malowanie jest kolejnym dziełem tajwańskiego studia projektowego DEM Inc., które w zeszłym roku było odpowiedzialne za motyw Feniksa na bolidach Renault podczas Grand Prix Francji. Na skrzydłach R26 pojawią się oczy tygrysa, natomiast na bokach widoczna będzie sylwetka przyczajonego tygrysa.

Źródło: pitpass.com

KOMENTARZE

6
MadKaras...psycho fan MS
06.06.2006 09:59
Jezleli Flavio wszechmocny nic nie wymysli i nie pobiegna na skarge do FIA to po prostu Schumacher:)) On wie ze musi, a jak cos musi to robi to.
bambaryła
05.06.2006 09:24
"Renault obchodzi rocznicę, a u siebie będzie Williams i McLaren."...a wygra Ferrari.
W
05.06.2006 02:34
Renault obchodzi rocznicę, a u siebie będzie Williams i McLaren. :-)
woyteck
05.06.2006 12:58
Adriannn -> nie życzę im źle, ale jeśli mieliby wygrać, to wolałbym, żeby to była zacięta walka do końca...
Adriannn
05.06.2006 12:50
Powodzenia! Mam nadzieje że się tak przygotują że będą szybsi od reszty na każdym okrążeniu.
Ave
05.06.2006 11:40
Czyli bedzie co swietowac, bo nie mam najmniejszej watpliwosci, ze jedna z Renowek zakonczy ten wyscig na 1 miejscu.