GP Europy: Hamilton dyktuje tempo w 1. treningu

Przedstawiamy opis i wyniki inauguracyjnej sesji weekendu na ulicznym torze w Baku.
17.06.1612:32
Nataniel Piórkowski
5979wyświetlenia


Lewis Hamilton uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas pierwszej sesji treningowej przed niedzielnym Grand Prix Europy na ulicznym torze w stolicy Azerbejdżanu - Baku.

Punktualnie o godzinie trzynastej czasu lokalnego, duet Haasa - Esteban Gutierrez i Romain Grosjean, opuścił aleję serwisową udając się na pierwsze, zapoznawcze okrążenie Baku Street Circuit, inaugurując tym samym pierwszy od 2012 weekend o GP Europy F1.

Zgodnie z przewidywaniami Jensona Buttona z czwartku, większość zawodników rozpoczęła jazdę od okrążeń instalacyjnych, wykazując się dużą ostrożnością w ekstremalnie wąskich i krętych sekcjach w pobliżu murów starego miasta.

Po ośmiu minutach lider klasyfikacji generalnej - Nico Rosberg, ustanowił pierwszy rezultat na torze w Baku, wykręcając 1:57,306s, a następnie schodząc do poziomu 1:53,481s. Podczas gdy Niemiec odnotował kolejną poprawę osiągając pułap 1min51s, Lewis Hamilton notował osiągnięcia w granicach 1min55s. Obaj kierowcy korzystali z nowej wersji tylnego skrzydła, przygotowanej przez Mercedesa specjalnie z myślą o weekendzie w Azerbejdżanie.

Mniej więcej po pięciu minutach do kierowców Srebrnych Strzał dołączyli reprezentanci innych zespołów, notując swoje pierwsze rezultaty weekendu. W tym samym czasie Hamilton przesunął się przed swojego partnera z teamu, notując 1:48,174s. Kolejne okrążenie pozwoliło Brytyjczykowi po raz kolejny podnieść poprzeczkę, tym razem na 1:48,214s. Ze względu na duży ruch na torze kierowcy często poruszali się w zbitych grupach. Na długiej prostej Kevin Magnussen starał się wyprzedzić Rio Haryanto, jednak jego starania spełzły na niczym i Duńczyk musiał odpuścić, aby stworzyć sobie miejsc do spokojnej jazdy.

Podczas gdy Vettel i Gutierrez popelnili niegroźne blędy powodując wywieszanie żółtych flag, realizator pokazał ujęcia dymu wydobywającego się z Red Bulla Maxa Verstappena. Krótko po tym Rosberg urwał 0,3s z czasu Hamiltona, zostając nowym liderem tabeli. Trening szybko pokazał, że popełnienie błędu na ulicznym obiekcie w Baku może być bardzo kosztowne, nawet pod względem czasu, jaki trzeba poświęcić na powrót na tor - niesamowicie ciasne były nie tylko niektóre fragmenty toru, ale także i tak nieliczne strefy wyjazdowe.

Po zjeździe do boksów RB12 Verstappena został ustawiony na podnośnikach, a do pracy przy nim przystąpili mechanicy stajni z Milton Keynes. Blisko półmetka sesji także Bottas (przebywający w tym czasie w alei serwisowej) zgłosił swemu inżynierowi, że w jego kokpicie pojawił się dym. Wszystko wskazywało jednak, że Williams w pełni kontroluje sytuację.

Po założeniu supermiękkiej mieszanki Hamilton ustanowił rezultat 1:46,489, odzyskując prowadzenie w klasyfikacji treningu, a Rosberg przesunął się na drugie miejsce z wynikiem gorszym o około 0,3s. W międzyczasie w garażu Ferrari trwały wytężone prace nad bolidem Kimiego Raikkonena - szczególnym zainteresowaniem mechaników teamu z Maranello cieszyły się hamulce SF16-H. W trakcie sesji swoimi pierwszymi opiniami na temat toru dzieliły się legendy F1: Nigel Mansell napisał na swoim Twitterze, iż obiekt wygląda bardzo interesująco, a niektóre zakręty nie wybaczają błędów, co powinno premiować odważną jazdę.

Na czele Hamilton odnotował kolejną poprawę dzięki wynikowi 1:46,435s, by krótko po tym zblokować koła na dohamowaniu do trzeciego zakrętu i w ostatniej chwili uniknąć kontaktu z betonową ścianą po zewnętrznej toru. Kilka chwil później trzykrotny czempion F1 popełnił kolejny błąd, tym razem zbyt mocno opóźniając hamowanie do pierwszego wirażu.

Trzeci incydent z udziałem Brytyjczyka, do którego ponownie doszło w zakręcie numer trzy, nie pozostał bez konsekwencji i zakończył się kontaktem ze ścianą - jak się później okazało całkowicie niegroźnym. Na około 25 minut przed zakończeniem jazd, Daniel Ricciardo zaliczył spory uślizg i rozbił swój bolid w kompleksie zakrętów przy zamku, poważnie uszkadzając prawe tylne zawieszenie swego bolidu. Ze względu na fakt, iż przy nitce obiektu nie ma zlokalizowanych zbyt wielu dźwigów (jak ma to miejsce chociażby w Monako), uprzątnięcie wraku RB12 trwało około dziesięciu minut. Po tej przerwie kierowy mogli powrócić do jazdy.

Wielu kierowców szybko powróciło do jazdy starając się maksymalnie wykorzystać dostępny czas na realizację swoich indywidualnych programów. Carlos Sainz stał się kolejną z ofiar wymagającego dojazdu do piętnastego wirażu - Hiszpan doprowadził do drobnego kontaktu z barierą i zdecydował się na powrót do alei serwisowej. Z kolei w innym miejscu toru, w pierwszym zakręcie, Romain Grosjean wywiózł na asfaltowe pobocze Marcusa Ericssona.



Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 41°C
Temperatura powietrza: 26°C
Prędkość wiatru: 4,2 m/s
Wilgotność powietrza: 55%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Lewis Hamilton (44)Mercedes F1 W07 Hybrid1:46,43523
2Nico Rosberg (6)Mercedes F1 W07 Hybrid1:46,8120,3770,37732
3Valtteri Bottas (77)Williams FW381:47,0960,6610,28434
4Fernando Alonso (14)McLaren MP4-311:47,9891,5540,89321
5Sebastian Vettel (5)Ferrari SF16-H1:48,6272,1920,63826
6Sergio Perez (11)Force India VJM091:48,9222,4870,29517
7Jenson Button (22)McLaren MP4-311:49,0192,5840,09721
8Felipe Massa (19)Williams FW381:49,1252,6900,10622
9Carlos Sainz (55)Toro Rosso STR111:49,2672,8320,14216
10Nico Hulkenberg (27)Force India VJM091:49,3012,8660,03427
11Romain Grosjean (8)Haas VF-161:49,6113,1760,31020
12Kimi Raikkonen (7)Ferrari SF16-H1:49,6353,2000,02416
13Daniel Ricciardo (3)Red Bull RB121:49,7783,3430,14317
14Esteban Gutierrez (21)Haas VF-161:50,1673,7320,38925
15Marcus Ericsson (9)Sauber C351:50,4734,0380,30618
16Max Verstappen (33)Red Bull RB121:50,4854,0500,0127
17Daniił Kwiat (26)Toro Rosso STR111:50,5514,1160,06619
18Jolyon Palmer (30)Renault R.S.161:50,9104,4750,35925
19Kevin Magnussen (20)Renault R.S.161:50,9394,5040,02927
20Pascal Wehrlein (94)Manor MRT051:51,2194,7840,28024
21Felipe Nasr (12)Sauber C351:51,7715,3360,55211
22Rio Haryanto (88)Manor MRT051:51,9255,4900,15428
107% najlepszego czasu: 1:53,885

KOMENTARZE

27
mcracer1993
18.06.2016 09:15
@xdomino996 Co ty z choinki spadłeś? Wiesz w którym miejscu był Red Bull, a gdzie STR w 2014? Ja powiem jednym słowem - przepaść. Zresztą to nie były te same bolidy - RBR z roku 2014 skonstruował Adrian Newey, a STR o ile mnie pamięć nie myli James Key. To jest pierwsza sprawa. Druga jest taka, że RBR nie przygotowało na poprzedni sezon dobrego samochodu, bo jednostka to swoją drogą - dopiero potem wprowadzone poprawki w trakcie sezonu jakoś uratowały honor Red Bulla. Teraz w tym sezonie jednostka napędowa Renault (niby to jest TAG-Heuer ale to nadal Renault) została poprawiona. Przykład poprzedniego wyścigu w Kanadzie to dobitnie pokazał - obaj kierowcy tego zespołu nie zostali zdublowani, a Max Verstappen mógł się swobodnie bronić przed Nico Rosbergiem, czego w poprzednim sezonie by nie mógł zrobić jakby jeździł dla RBR. Chociaż teraz w Baku widzimy zupełnie co innego, bo RBR jest dość daleko z dużą stratą - być może coś się dzisiaj zmieni.
xdomino996
18.06.2016 08:57
@--- to prawdopodobnie pomyliło mi się z 2015 rokiem
---
18.06.2016 06:58
@xdomino996 Nie pomyliłeś się przypadkiem? W 2014 w pierwszych siedmiu wyścigach RB nie zeszło żadnym bolidem z pierwszej szóstki we wszystkich ukończonych wyścigach, a żaden z bolidów TR ani razu do niej nie zawitało.
bartoszcze
18.06.2016 06:20
@mcracer1993 Usilnie przedkładam Twojej uwadze słowa "w 2014". To, że Red Bull swoimi naciskami roz***ł Renault robotę w 2015 (przez co jednostka była słabsza niż rok wcześniej), to druga historia. Nie twierdziłem, że jednostka Renault dorównywała wtedy jednostce Mercedesa, tylko że była niezła - porównaj sobie możliwości jednostek Ferrari z tego roku. I nie, Lotusiaki na jednostkę akurat narzekały najmniej (a tego dotyczyło Twoje twierdzenie), ich problemem była niestabilność bolidu, której nawet jednostka Mercedesa by nie pomogła.
xdomino996
18.06.2016 04:53
@mcracer1993 znowu bajki, szkoda że na początku tamtego sezonu red Bull walczył z Toro Rosso, które... Miało te same silniki. Więc Toro Rosso też ma genialny bolid pod względem aerodynamiki, czy po prostu red Bullowi nie wyszedł bolid w 2014?
mcracer1993
17.06.2016 08:58
@bartoszcze Gdyby jednostka Renault (jako całość) była niezła to Red Bull, który miał genialny bolid pod wzgl. aerodynamicznym, walczyłby w tamtym sezonie z Mercedesem jak równy z równym, a Ricciardo walczyłby z duetem Ham-Ros o mistrzowski tytuł. Mówisz jednostka niezła... jako silnik spalinowy spisuje się jeszcze znośnie, no ale niestety silnik hybrydowy plus cały system do odzyskiwania energii, to Renault miał do niczego - zresztą do dziś nie mogą w tej kwestii dorównać jednostce Mercedesa.
bartoszcze
17.06.2016 08:17
@mcracer1993 Narzekał powiadasz? W 2014 jednostka Renault była całkiem niezła, tylko E22 miał swoje wady. A że akurat na rynku pojawiła się pula najlepszych jednostek zwolniona przez McLarena, to ją Lotus przejął (pracowicie negocjując z Renault warunki rozwiązania kontraktu), zwłaszcza że bolid nie zapowiadał fajerwerków.
mcracer1993
17.06.2016 08:06
@bartoszcze Wiem o tym, bo Lotus w sezonie 2014 strasznie narzekał na jednostkę napędową Renault i w związku z tym chciał za wszelką cenę przejść do jednostek napędowych Mercedesa w następnym sezonie (2015). No ale okazało się, że po co to było, skoro przed tym sezonem Lotus został przejęty przez Renault i koło się w ten sposób zamknęło. @--- Chciałem o tym wspomnieć wcześniej bo te wyboje też robią swoje.
bartoszcze
17.06.2016 06:55
@mcracer1993 Ta łyżka nie istnieje i tak dalej. Jak najbardziej możliwe, pamiętaj że Lotusy jeździły wtedy na silnikach Mercedesa.
---
17.06.2016 06:30
@mcracer1993 Faktycznie, może w moim komentarzu może zabrzmiało, że chciałbym przywrócenia Peraltady, ale jestem tego samego zdania co ty. To by było tak jak pozostawienie zaledwie trzech metrów pobocza na Pabarolice - czyli szaleńcze. P.S. No i drugim powodem mniejszych prędkości w Baku jest oczywiście fakt, że jako tor uliczny nie jest to tor równy - wyboje nieźle wybijają. 350 km/h to już i tak bardzo dużo - wystarczy tylko pomyśleć, że 3 lata temu nawet na Monzy nie było takich prędkości.
mcracer1993
17.06.2016 06:26
@bartoszcze "Crashtor"!? Niemożliwe - przecież to był specjalista od uczestniczenia w danych zdarzeniach z kolizjami włącznie - teraz tą pałeczkę przejął Kwiat - bo ma najwięcej punktów karnych. :P
bartoszcze
17.06.2016 05:12
@mcracer1993 Pastor :) Dokładnie 366,4.
mcracer1993
17.06.2016 04:58
Faktycznie przecież zapomniałem o tych kosmicznych bolidach z 2004 roku, które jeszcze miały silniki V10 - to pewnie w tym właśnie roku Montoya miał na Monzy te słynne 370. @bartoszcze Kto miał w zeszłym roku 366? Bo ja obstawiam kogoś z Merca albo Williamsa (ze wskazaniem na Bottasa). @--- Wolałbym nie - nie chciałbym oglądać powtórki z początku lat 90-tych kiedy Senna miał wypadek właśnie na starej Peraltaldzie albo w jej okolicach... A co do T16 w Baku to się zgadzam - jest dużo wolniejszy od zakrętu Parabolica.
bartoszcze
17.06.2016 04:36
@--- Wypada tylko przypomnieć, że w Meksyku w zeszłym roku było 366.
---
17.06.2016 02:47
@mcracer1993 Warto zauważyć, że na Parabolica jest szybsza od Turn 16 z Baku o grubo ponad 100 km/h. To robi bardzo dużą różnicę, bo czas przyspieszania jest dłuższy. Popatrzeć na taki Meksyk - gdyby zostawili starą Peraltadę to myślę że pobicie 370 Monotoyi nie byłoby żadnym problemem.
rno2
17.06.2016 02:40
@mcracer1993 przeczytaj post @bartoszcze :-)
mcracer1993
17.06.2016 01:29
Ja na razie jestem rozczarowany. Bo niby jest ta prosta, która ma 2 km, a najwyższa prędkość maksymalna jest niższa niż na torze Monza. Może coś się zmieni w dalszej części weekendu ale w pełni wątpię. Bo na razie wygląda to tak: 361km/h Raikkonena na torze Monza > 351km/h Bottasa na torze Baku Nie będę wdawał się w szczegóły co jest przyczyną - zresztą poczekać należy do końca weekendu, choć i tak wyścigu nie obejrzę - zobaczę powtórki - tylko to mi zostało. :(
bartoszcze
17.06.2016 12:39
[quote="dejacek"]najszybszy przekroczył 330[/quote] W punkcie pomiaru, który jest daleko przed miejscem osiągania najwyższych prędkości. Bottas miał 351 na liczniku.
dejacek
17.06.2016 12:18
najszybszy przekroczył 330, przeważnie ok 320 kmh [quote="marios76"]Ogolnie to Baku smierdzi mi od poczatku[/quote] nie zdziwi mnie jeżeli będzie to jedyny wyścig na tym torze
dex
17.06.2016 12:07
Wyczuwam że kilka razy może wyjechać samochód bezpieczeństwa.
powerball
17.06.2016 11:57
Wyczuwam podium dla Alonso :) Do boju Fernando!
rno2
17.06.2016 11:56
FIA zatwierdziła obiekt, więc nie ma co stękać. Jazda na każdym torze wiąże się z ryzykiem. W Baku są praktycznie same zakręty pod kątem prostym, więc największe ryzyko występuje przy opóźnionym hamowaniu...
marios76
17.06.2016 11:28
@enstone Sadzac po ilosci problemów wystepujacych jednak podczas jazdy bez napinki ( trening) bede jednak wtorowal slowom Jensona: Tor nie do konca spelnia standardy F1 . Czytalem inne opinie, I duzo jest krytycznych wypowiedzi. Ogolnie to Baku smierdzi mi od poczatku :/
macieiii
17.06.2016 11:24
Fia przeprowadziła inspekcję bodaj w dwóch wewnętrznych tarkach w lewych zakrętach. Na pewno dotyczyła zakrętu nr. 2. Ricciardo być może przez to zepsuł ten zakręt?
Sasilton
17.06.2016 11:23
Mercedes przywiózł tylny spoiler na szybkie tory.
gnodeb
17.06.2016 11:07
A jak z prędkościami na długiej prostej? Ktoś testował niski docisk?
enstone
17.06.2016 10:50
Jenson już się przejechał po torze i czy już zauważył, że zakręt numer 3 ma pobocze, że zakręt numer 7 również ma pobocze (mniejsze, ale ma) i 14 też ma uliczkę w którą można wjechać .......??? Sam obiekt jak się spodziewałem - lotnisko, na kamerach chyba też oszczędzili, bo dziwnie tą sesje pokazywali w TV, zielone drzewa znajdujące się wokół toru ratują sytuację, że to może jednak tor uliczny ....