Informacja Pirelli po kwalifikacjach do GP Węgier
Jeśli w wyścigu warunki będą suche, to najbardziej prawdopodobną strategią są dwa pit stopy.
23.07.1620:19
629wyświetlenia
Hungaroring, 23 lipca 2016 - Dzień pełen kontrastów na Węgrzech: podczas trzeciego treningu temperatura nawierzchni sięgnęła 51 stopni Celsjusza - to tylko o jeden stopień mniej niż podczas najgorętszej tegorocznej sesji (52 stopnie w Baku) - a tuż przed kwalifikacjami nad torem przeszła potężna ulewa.
Z tego powodu kwalifikacje rozpoczęto z 20-minutowym opóźnieniem i następnie przerywano licznymi czerwonymi flagami. Na początku korzystano z deszczowych opon Cinturato „niebieskich”, a po ostatnim wznowieniu Q1, ponad godzinę po planowanym początku, prawie wszyscy kierowcy wyjechali już na przejściowym ogumieniu Cinturato „zielonym”, a temperatura nawierzchni ponownie zaczęła rosnąć.
Na początku Q2 wszyscy kierowcy korzystali z przejściowych opon, ale tor szybko przesychał i pod koniec sesji w użyciu były już tylko supermiękkie slicki. Tej sesji już nie przerywano i wszyscy kierowcy skorzystali w niej z jednego kompletu supermiękkiego ogumienia, poza Valtterim Bottasem z Williamsa, który wykorzystał dwa. Według przepisów czołowa dziesiątka wystartuje do wyścigu właśnie na tych zestawach, o ile będą panowały suche warunki.
Q3 była jedyną sesją, w której jeżdżono wyłącznie na slickach. Mimo mokrych fragmentów toru i bardzo śliskich krawężników, Nico Rosberg z Mercedesa zdobył pole position z czasem 1.19,965, wyraźnie poprawiając najlepszy rezultat z zeszłorocznych kwalifikacji.
Jeśli jutro, zgodnie z prognozami, warunki będą suche, to najbardziej prawdopodobną optymalną strategią będą dwa pit stopy - niezależnie od tego, czy kierowca rozpocznie wyścig na miękkiej, czy na supermiękkiej mieszance.
Dyrektor Pirelli Motorsport Paul Hembery:
W sporcie, który w przeszłości przyniósł wiele niespodziewanych rozstrzygnięć, to był jeden z najbardziej nieprzewidywalnych dni - chociaż zakończył się dubletem Mercedesa. Zespoły mogły dziś sprawdzić szeroką gamę naszych opon, a zmienne warunki oznaczają, że mają do dyspozycji sporo świeżych kompletów slicków na wyścig, w którym optymalną strategią prawdopodobnie będą dwa pit stopy.
Dzisiejsze zachowanie opon:
Pośrednie: wykorzystywane w minimalnym stopniu podczas treningów, nieużywane podczas kwalifikacji i prawdopodobnie nie pojawią się w wyścigu.
Miękkie: nie jeżdżono na nich w kwalifikacjach, ale odegrają ważną rolę w strategii wyścigowej.
Supermiękkie: kiedy nawierzchnia przeschła, kierowcy od razu przesiedli się na tę mieszankę.
Przejściowe: używane przez wszystkich na początku Q2, mimo stojącej wody.
Deszczowe: automatyczny wybór na zalany deszczem tor na początku Q1.
Możliwe strategie wyścigowe i maksymalny przebieg na poszczególnych mieszankach*:
Pirelli zaleca, aby na poszczególnych mieszankach nie przekraczać następującej liczby okrążeń:
Miękka = 29 okrążeń
Supermiękka = 14 okrążeń
Na tej podstawie Pirelli przewiduje następujące optymalne strategie:
NAJSZYBSZA
Dwa pit stopy: dwa przejazdy po 29 okrążeń na miękkiej mieszance + 12 okrążeń na supermiękkiej
DRUGA POD WZGLĘDEM SZYBKOŚCI
Trzy pit stopy: trzy przejazdy po 14 okrążeń na supermiękkiej mieszance + 28 okrążeń na miękkiej
NAJWOLNIEJSZA
Trzy pit stopy: dwa przejazdy po 24 okrążenia na miękkiej mieszance + dwa przejazdy po 11 okrążeń na supermiękkiej
W ramach każdej strategii możliwe są różne kombinacje wykorzystania poszczególnych mieszanek.
Te wskaźniki są tylko wskazówką dla mediów, w oparciu o dane Pirelli. Nie są żadną gwarancją dla zespołów i każda ekipa oczywiście wybiera indywidualnie wyścigową strategię, w oparciu o własne dane dotyczące zużycia.
NAJLEPSZE CZASY W 3. TRENINGU
1. N. Rosberg 1.20,261 supermiękkie nowe
2. M. Verstappen 1.20,263 supermiękkie nowe
3. D. Ricciardo 1.20,726 supermiękkie nowe
OPONY WYKORZYSTYWANE PRZEZ PIERWSZĄ 10. W KWALIFIKACJACH:
Rosberg: 1.19,965 - supermiękkie nowe
Hamilton: 1.20,108 - supermiękkie nowe
Ricciardo: 1.20,280 - supermiękkie nowe
Verstappen: 1.20,557 - supermiękkie nowe
Vettel: 1.20,874 - supermiękkie nowe
Sainz: 1.21,131 - supermiękkie nowe
Alonso: 1.21,211 - supermiękkie nowe
Button: 1.21,597 - supermiękkie nowe
Hulkenberg: 1.21,823 - supermiękkie nowe
Bottas: 1.22,182 - supermiękkie nowe
NAJWIĘCEJ OKRĄŻEŃ NA POSZCZEGÓLNYCH MIESZANKACH:
POŚREDNIE Hulkenberg 14 okr.
POŚREDNIE Perez 14 okr.
MIĘKKIE Raikkonen 31 okr.
SUPERMIĘKKIE Vettel 23 okr.
PRZEJŚCIOWE Nasr 6 okr.
DESZCZOWE Magnussen 7 okr.
NAJLEPSZE CZASY Z ROZBICIEM NA MIESZANKI:
POŚREDNIE Perez 1.23,893
MIĘKKIE Hamilton 1.21,960
SUPERMIĘKKIE Rosberg 1.19,965
PRZEJŚCIOWE Hamilton 1.31,571
DESZCZOWE Nasr 1.39,500