Ferrari liczy na innowacyjny projekt tłoków dzięki drukowi 3D

Stajnia z Maranello liczy na spory postęp w 2017 roku
01.02.1709:27
Łukasz Godula
2491wyświetlenia


Ferrari liczy, że technologia druku 3D pomoże im wprowadzić innowacyjny projekt tłoków, co ma pomóc w znacznym progresie jednostki napędowej w 2017 roku.

Biorąc pod uwagę zawód, jaki stworzył sezon 2016, gdyż nie udało się dorównać oczekiwaniom, tym razem rozwój jest owiany tajemnicą, na polecenie Sergio Marchionne. Rozwój projektu 668 jest już zaawansowany i o czasie, by zadebiutować 24 lutego na torze Fiorano podczas dnia filmowego.

Jednostka napędowa, która zostanie zamontowana podczas testów, ma być zaledwie pierwszym krokiem w rozwoju. Główny projektant departamentu silnikowego, Sassi Lorenzo i Enrico Gualteri, odpowiedzialny za składanie, mają nadzieję na sfinalizowanie zmian, a Mattia Binotto, dyrektor techniczny uważa, że może to być znaczny przełom.

Główne skupienie ma paść na spalanie, gdyż w komorze ma zostać podniesione ciśnienie dzięki pracom nad zapłonem strumieniowym. Sugeruje się, że nowy projekt mikro wtrysków od Magneti Marelli pomoże uzyskać idealne spalanie w komorze, co podniesie osiągi, jak również ograniczy zużycie paliwa.

Zmiany wystawią silnik na działanie niesamowicie wysokich mocy, gdyż możliwe jest uzyskanie ciśnienia o wartości 400 barów, co zwiększy temperaturę i obawy o niezawodność. By spełnić wszystkie cele, Ferrari musi zrewolucjonizować swoje podejście do projektu silnika. Obecnie testowany jest nowy projekt tłoków, który będzie korzystał z nowego stopu stali.

Pomimo ograniczeń FIA w zakresie dopuszczonych materiałów, Ferrari chce odejść od standardowej praktyki stosowania aluminium. Jest to materiał lżejszy od stali, jednak bardziej podatny na odkształcenia i pęknięcia w ekstremalnych temperaturach.

By wspomóc Ferrari w znalezieniu odpowiedniego stopu, inżynierowie w Maranello używają technologii druku 3D. Dzięki temu są w stanie nakładać jednorazowo cienkie warstwy materiału, więc można tworzyć znacznie bardziej złożone kształty, które nie były dostępne w tradycyjnych metodach wytwarzania.

Poziom wolności, który wynika z druku 3D, połączony z szybkością produkcji, otwiera szanse na nowe projekty, które kiedyś ograniczały się jedynie do plastikowych modeli używanych w tunelu aerodynamicznym. Technologia pozwala tym samym na użycie stopu stali do części, gdzie wcześniej nie byłoby to rozważane.

Wprawdzie nie tylko Ferrari będzie przyglądało się tej technologii, jednak Binotto ma nadzieję, że uda im się jak najszybciej uzyskać dzięki niej przewagę, potencjalnie od początku sezonu.

KOMENTARZE

9
Zomo
05.02.2017 12:48
Na internecie za materialy z 2014r informujace o laserowym drukowaniu z metalu elementow silnikow w F1 wiec pewnie zaczelo sie jeszcze wczesniej.
bartoszcze
02.02.2017 06:58
@Sir Wolf Myślę, że wszyscy inni już dawno wiedzą i próbują podobnie :)
Lukas
02.02.2017 06:48
Trochę źle to ująłem, chodziło o to, że nie trąbią o giga postępie na prawo i lewo :)
Sir Wolf
01.02.2017 10:55
"tym razem rozwój jest owiany tajemnicą, na polecenie Sergio Marchionne." oraz "By wspomóc Ferrari w znalezieniu odpowiedniego stopu, inżynierowie w Maranello używają technologii druku 3D (...) Binotto ma nadzieję, że uda im się jak najszybciej uzyskać dzięki niej (technologii) przewagę." To rzeczywiście jest owiany tajemnicą, jeśli mówią o obszarze, w którym szukają przewagii i technologii, za pomocą której chcą ją osiągnąć.
kutanos
01.02.2017 08:00
Jak co roku pitu pitu... A pod koniec sezonu od nowa ta sama śpiewka i z powrotem pitu pitu...
Aquos
01.02.2017 12:16
Wszystko pięknie, ale bez naprawdę dobrego pakietu aero i tak nie da im to wystarczającej przewagi.
karool65
01.02.2017 10:55
Druk 3D metali a tworzyw sztucznych to zupełnie inna technologia. Drukowanie 3D tworzyw polega na nakładaniu cienkich warstw tworzywa. Charakterystycznym jest to, że powierzchnia jest słabej jakości (duża chropowatość) a wytrzymałość zależy głownie od własności tworzywa. Elementy z tworzywa są głównie stosowane do tworzenia prototypów, albo małych elementów lekko obciążonych. Druk metali polega na laserowym spiekaniu proszku metali. Skład stopu zależy od składu proszku, który może być kombinacją rożnych metali, w celu uzyskania pożądanych własności.
piro
01.02.2017 09:25
Drukarka drukarce nie równa. Drukarki 3d drukujące tytanem (jakkolwiek to brzmi) istnieją już od 2013 roku. Ja tam uważam że świetny pomysł ponieważ nawet jeśli drukarki nie są na najwyższym poziomie z pomocą takich firm jak Ferrari ich rozwój może wystrzelić. Największym plusem tego rozwiązania jest to że mniejsze teamy będą mogły poświęcić więcej czasu na rozwój i nowe pomysły a nie produkcję części.
rno2
01.02.2017 09:09
Pamiętam radość mojego kolegi, który otrzymał od swojego znajomego otwieracz do butelek z logiem jego firmy, wydrukowany w drukarce 3D. Otwieracz poddał się (pękł) przy 3 butelce piwa :-)