Vettel najszybszy w pierwszym treningu przed GP Abu Zabi
Za Niemcem uplasowali się Lewis Hamilton i Max Verstappen.
24.11.1711:31
5299wyświetlenia
Embed from Getty Images
Sebastian Vettel uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas pierwszego piątkowego treningu przed Grand Prix Abu Zabi. Za czterokrotnym mistrzem świata znaleźli się Lewis Hamilton i Max Verstappen.
Najkrócej z wyjazdem na tor zwlekał Brendon Hartley. Z pokonaniem okrążeń instalacyjnych nie czekali zbyt długo także inni kierowcy - wielu z nich od samego początku zbierało informacje na temat pracy aerodynamiki bolidu lub testowało system ochrony kokpitu. Już po pięciu minutach Valtteri Bottas ukończył pomiarowe kółko, uzyskując na supermiękkich oponach czas 1:44,180s. Hamilton, korzystający z miękkiej mieszanki, rozpoczął swój przejazd od odnotowania 1:41,664s. Na kolejnym kółku kierowca ze Stevenage nieznacznie poprawił swój wynik.
Po piętnastu minutach do reprezentantów Mercedesa dołączył w tabeli Lance Stroll z Williamsa, legitymujący się czasem 1:44,749s, wykręconym na "żółtych" Pirelli PZero. W trakcie porannej sesji na torze mogliśmy oglądać dwóch młodych kierowców: z Force India współpracował George Russell, a za kierownicą Haasa VF-17 zasiadał Antonio Giovinazzi. Pierwsze pomiarowe kółka Daniela Ricciardo pozwoliły mu przesunąć się na drugie miejsce, rozdzielając duet Mercedesa. Wkrótce po tym na P3 awansował Massa, rozpoczynający swój ostatni w karierze wyścigowy weekend F1. Ricciardo z kolei nie zwalniał tempa i po kolejnym kółku na ultramiękkich oponach uzyskał najlepszy czas: 1:40,968s.
Po pierwszych trzydziestu minutach na czele TOP10 znajdowali się już jednak kierowcy Ferrari: Raikkonen przed Vettelem, przy czym rezultat zapewniający pierwsze miejsce w tabeli wynosił 1:39,481s. W punkcie pomiaru prędkości najlepsze wyniki osiągali kierowcy w bolidach napędzanych silnikami Mercedesa: Russell (325,7 km/h), Hamilton (323,1 km/h) i Stroll (322,7 km/h). Z kolei Max Verstappen z Red Bulla, plasujący się na piątym miejscu w tabeli po okrążeniu na supermiękkich oponach, zgłaszał swym inżynierom problemy z działaniem układu kierowniczego.
Tuż przed półmetkiem sesji Hamilton i Bottas powrócili na dwie czołowe pozycje: Brytyjczyk uzyskał wynik 1:39,126s, a jego zespołowy partner - 1:39,741s. Kolejny kwadrans treningu upłynął spokojnie - niektórzy zawodnicy wykorzystali krótką przerwę na zapoznanie się z danymi i rozmowę z inżynierami. Tuż przed godziną 14:00 czasu lokalnego Max Verstappen wyjechał na tor na ultramiękkich oponach i uzyskał wynik, który pozwolił mu przesunąć się na P2, pomiędzy zawodników Srebrnych Strzał.
Niedługo później Nico Hulkenberg z Renault obrócił swój bolid w czternastym zakręcie. Niemiec bez problemów powrócił do jazdy, ale tuż po tym pojawiły się kolejne żółte flagi - tym razem w wirażu numer siedemnaście, gdzie kontrolę nad swoją konstrukcją stracił Giovinazzi. Włoch od razu zjechał do alei serwisowej ze spłaszczonymi oponami. Problemy z T17 dopadły także Russella, który musiał ratować się wyjazdem na asfaltowe pobocze. Pytając się swojego inżyniera o możliwe powody utraty panowania nad kierownicą, Brytyjczyk usłyszał o wiejącym z tyłu wietrze oraz podobnym incydencie Giovinazziego.
Podczas gdy Vandoorne skakał pomiędzy krawężnikami w sekwencji zakrętów 11/12/13, Perez trafił na szóste miejsce, wyprzedzając w tabeli Fernando Alonso. Kilka minut później Sebastian Vettel otarł się o zejście poniżej bariery 1m39s, ustanawiając wynik 1:39,006s, dający mu pierwsze miejsce w tabeli. Raikkonen także dokonał postępów, przesuwając się na czwartą lokatę.
Tymczasem w garażu Mercedesa trwały prace nad montażem systemu Halo do bolidu Bottasa. Około dziesięć minut przed końcem sesji Grosjean wypadł z toru za wyjazdem spod hotelu Yas i uderzył tyłem swojego bolidu o barierę Tecpro. Francuz kontynuował jazdę i skierował się do alei serwisowej. Przedwcześnie udział w FP1 zakończył Carlos Sainz. W bolidzie Hiszpana, który okupował piętnaste miejsce w klasyfikacji sesji, Renault rozpoczęło planowaną wymianę silnika.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 43°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 2,6 m/s
Wilgotność powietrza: 48%
Sucho
Sebastian Vettel uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas pierwszego piątkowego treningu przed Grand Prix Abu Zabi. Za czterokrotnym mistrzem świata znaleźli się Lewis Hamilton i Max Verstappen.
Najkrócej z wyjazdem na tor zwlekał Brendon Hartley. Z pokonaniem okrążeń instalacyjnych nie czekali zbyt długo także inni kierowcy - wielu z nich od samego początku zbierało informacje na temat pracy aerodynamiki bolidu lub testowało system ochrony kokpitu. Już po pięciu minutach Valtteri Bottas ukończył pomiarowe kółko, uzyskując na supermiękkich oponach czas 1:44,180s. Hamilton, korzystający z miękkiej mieszanki, rozpoczął swój przejazd od odnotowania 1:41,664s. Na kolejnym kółku kierowca ze Stevenage nieznacznie poprawił swój wynik.
Po piętnastu minutach do reprezentantów Mercedesa dołączył w tabeli Lance Stroll z Williamsa, legitymujący się czasem 1:44,749s, wykręconym na "żółtych" Pirelli PZero. W trakcie porannej sesji na torze mogliśmy oglądać dwóch młodych kierowców: z Force India współpracował George Russell, a za kierownicą Haasa VF-17 zasiadał Antonio Giovinazzi. Pierwsze pomiarowe kółka Daniela Ricciardo pozwoliły mu przesunąć się na drugie miejsce, rozdzielając duet Mercedesa. Wkrótce po tym na P3 awansował Massa, rozpoczynający swój ostatni w karierze wyścigowy weekend F1. Ricciardo z kolei nie zwalniał tempa i po kolejnym kółku na ultramiękkich oponach uzyskał najlepszy czas: 1:40,968s.
Po pierwszych trzydziestu minutach na czele TOP10 znajdowali się już jednak kierowcy Ferrari: Raikkonen przed Vettelem, przy czym rezultat zapewniający pierwsze miejsce w tabeli wynosił 1:39,481s. W punkcie pomiaru prędkości najlepsze wyniki osiągali kierowcy w bolidach napędzanych silnikami Mercedesa: Russell (325,7 km/h), Hamilton (323,1 km/h) i Stroll (322,7 km/h). Z kolei Max Verstappen z Red Bulla, plasujący się na piątym miejscu w tabeli po okrążeniu na supermiękkich oponach, zgłaszał swym inżynierom problemy z działaniem układu kierowniczego.
Tuż przed półmetkiem sesji Hamilton i Bottas powrócili na dwie czołowe pozycje: Brytyjczyk uzyskał wynik 1:39,126s, a jego zespołowy partner - 1:39,741s. Kolejny kwadrans treningu upłynął spokojnie - niektórzy zawodnicy wykorzystali krótką przerwę na zapoznanie się z danymi i rozmowę z inżynierami. Tuż przed godziną 14:00 czasu lokalnego Max Verstappen wyjechał na tor na ultramiękkich oponach i uzyskał wynik, który pozwolił mu przesunąć się na P2, pomiędzy zawodników Srebrnych Strzał.
Niedługo później Nico Hulkenberg z Renault obrócił swój bolid w czternastym zakręcie. Niemiec bez problemów powrócił do jazdy, ale tuż po tym pojawiły się kolejne żółte flagi - tym razem w wirażu numer siedemnaście, gdzie kontrolę nad swoją konstrukcją stracił Giovinazzi. Włoch od razu zjechał do alei serwisowej ze spłaszczonymi oponami. Problemy z T17 dopadły także Russella, który musiał ratować się wyjazdem na asfaltowe pobocze. Pytając się swojego inżyniera o możliwe powody utraty panowania nad kierownicą, Brytyjczyk usłyszał o wiejącym z tyłu wietrze oraz podobnym incydencie Giovinazziego.
Podczas gdy Vandoorne skakał pomiędzy krawężnikami w sekwencji zakrętów 11/12/13, Perez trafił na szóste miejsce, wyprzedzając w tabeli Fernando Alonso. Kilka minut później Sebastian Vettel otarł się o zejście poniżej bariery 1m39s, ustanawiając wynik 1:39,006s, dający mu pierwsze miejsce w tabeli. Raikkonen także dokonał postępów, przesuwając się na czwartą lokatę.
Tymczasem w garażu Mercedesa trwały prace nad montażem systemu Halo do bolidu Bottasa. Około dziesięć minut przed końcem sesji Grosjean wypadł z toru za wyjazdem spod hotelu Yas i uderzył tyłem swojego bolidu o barierę Tecpro. Francuz kontynuował jazdę i skierował się do alei serwisowej. Przedwcześnie udział w FP1 zakończył Carlos Sainz. W bolidzie Hiszpana, który okupował piętnaste miejsce w klasyfikacji sesji, Renault rozpoczęło planowaną wymianę silnika.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 43°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 2,6 m/s
Wilgotność powietrza: 48%
Sucho
REZULTATY TRENINGU 1
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sebastian Vettel (5) | Ferrari SF70H | 1:39,006 | 23 | |||
2 | Lewis Hamilton (44) | Mercedes W08 EQ Power+ | 1:39,126 | 0,120 | 0,120 | 25 | |
3 | Max Verstappen (33) | Red Bull RB13 | 1:39,154 | 0,148 | 0,028 | 15 | |
4 | Kimi Raikkonen (7) | Ferrari SF70H | 1:39,518 | 0,512 | 0,364 | 22 | |
5 | Valtteri Bottas (77) | Mercedes W08 EQ Power+ | 1:39,741 | 0,735 | 0,223 | 30 | |
6 | Sergio Perez (11) | Force India VJM10 | 1:40,293 | 1,287 | 0,552 | 24 | |
7 | Fernando Alonso (14) | McLaren MCL32 | 1:40,522 | 1,516 | 0,229 | 20 | |
8 | Stoffel Vandoorne (2) | McLaren MCL32 | 1:40,569 | 1,563 | 0,047 | 15 | |
9 | Felipe Massa (19) | Williams FW40 | 1:40,723 | 1,717 | 0,154 | 27 | |
10 | Daniel Ricciardo (3) | Red Bull RB13 | 1:40,773 | 1,767 | 0,050 | 29 | |
11 | George Russell (35) | Force India VJM10 | 1:41,131 | 2,125 | 0,358 | 26 | |
12 | Romain Grosjean (8) | Haas VF-17 | 1:41,306 | 2,300 | 0,175 | 24 | |
13 | Lance Stroll (18) | Williams FW40 | 1:41,581 | 2,575 | 0,275 | 27 | |
14 | Pierre Gasly (10) | Toro Rosso STR12 | 1:41,646 | 2,640 | 0,065 | 29 | |
15 | Carlos Sainz (55) | Renault R.S.17 | 1:41,748 | 2,742 | 0,102 | 23 | |
16 | Pascal Wehrlein (94) | Sauber C36 | 1:41,752 | 2,746 | 0,004 | 26 | |
17 | Nico Hulkenberg (27) | Renault R.S.17 | 1:41,864 | 2,858 | 0,112 | 26 | |
18 | Antonio Giovinazzi (50) | Haas VF-17 | 1:42,065 | 3,059 | 0,201 | 21 | |
19 | Marcus Ericsson (9) | Sauber C36 | 1:42,344 | 3,338 | 0,279 | 28 | |
20 | Brendon Hartley (28) | Toro Rosso STR12 | 1:42,585 | 3,579 | 0,241 | 35 |
107% najlepszego czasu: 1:45,936
KOMENTARZE