Grand Prix Turcji - zapowiedź - BMW Sauber

GP Turcji weszło do kalendarza F1 w 2005 r. i w tym sezonie to przedostatni europejski wyścig
22.08.0617:51
BMW Sauber / Proximus
1411wyświetlenia
Grand Prix Turcji

25-27 sierpnia 2006 r.
Czternasta runda mistrzostw świata (z osiemnastu)

Zapowiedź


Monachium/Hinwil, 18 sierpnia 2006. Po krótkim, wolnym od testów odpoczynku zespół BMW Sauber F1 Team stanie 27 sierpnia na starcie 14. rundy mistrzostw świata Formuły 1. Grand Prix Turcji weszło do kalendarza F1 w 2005 r. i w tym sezonie to przedostatni europejski wyścig mistrzostw.

Nowoczesny, położony na pagórkowatym terenie tor leży po azjatyckiej stronie Stambułu. To nie tylko ogromne wyzwanie dla kierowców i maszyn, to także wyścig stawiający niezwykłe wymagania przed specjalistami od logistyki. W drodze na tor ciężarówki pokonują najdłuższy dystans w sezonie. Transport na wyścigi poza Europą odbywa się drogą lotniczą i morską, więc ciężarówki zostają w bazie.

Nick Heidfeld:
"Grand Prix Turcji kojarzy mi się przede wszystkim z chaosem i korkami na drogach dojazdowych łączących tor z miastem. W zeszłym roku wynająłem samochód kempingowy, żeby nocować na torze - choć Stambuł jest bardzo pięknym miastem, oferującym wiele atrakcji.

Nowy tor oferuje wiele możliwości wyprzedzania, co jest niewątpliwą zaletą. Jest tu bardzo długa prosta i jeden szczególnie trudny zakręt, składający się tak naprawdę z kilku łuków. To Zakręt 8, którego już nie mogę się doczekać. Od wolnych do szybkich zakrętów, tor w Stambule ma wszystko. Trzecie miejsce na Węgrzech to wspaniały rezultat dla naszego młodego zespołu. Mam nadzieję że w Stambule pójdzie nam równie dobrze"
.

Robert Kubica:
"Nie mogę się doczekać mojego drugiego wyścigu Formuły 1. Po Grand Prix Węgier nie byłem zbyt zadowolony z mojej jazdy, bo popełniłem kilka błędów. Z drugiej strony w tych trudnych warunkach inni też popełniali błędy, a ja mogłem pokazać się także z dobrej strony. Nauczyłem się wiele na Węgrzech i to pomoże mi w kolejnym starcie. Nigdy nie ścigałem się w Stambule, nawet nigdy tam nie byłem. Oglądałem zeszłoroczny wyścig w telewizji i bardzo podoba mi się układ toru, umożliwiający wyprzedzanie - to zawsze pozwala mieć nadzieję na interesujący wyścig.

Mam wrażenie, że zainteresowanie Formułą 1 w Turcji wzrasta, tak samo jak obecnie w Polsce. To się zmienia, jak tylko ludzie mają bezpośredni powód do zainteresowania się sportem - czy to dzięki wyścigowi, czy dzięki kierowcy"
.

Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Trzecie miejsce Nicka na Węgrzech bardzo podbudowało nasz zespół. Nie spodziewaliśmy się, że w tym sezonie staniemy na podium. Ten wynik w żaden sposób nie zmienia naszych planów i nadal zakładamy systematyczny rozwój zespołu i samochodu. Jako część tego programu zakładamy wejście do pierwszej dziesiątki w kwalifikacjach w całej końcówce sezonu, oraz poprawę naszego dorobku punktowego.

Grand Prix Turcji na dobre zadomowiła się w kalendarzu po udanym debiucie w 2005 r. Tor i całe zaplecze są bardzo dobrze zaprojektowane. Formuła 1 została bardzo miło przywitana w tym wielokulturowym kraju, będącym mieszanką tradycji i nowoczesności.

W zeszłym roku spodziewaliśmy się gorącego wyścigu, co byłoby sporym wyzwaniem dla zespołów i samochodów. Temperatury były jednak umiarkowane. Zobaczymy, czy w tym roku upał da się nam we znaki"
.

Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Tor w Stambule zebrał wiele pozytywnych opinii wśród kierowców podczas ubiegłorocznej premiery. Oferuje wszystko to, z czego powinien składać się idealny tor: po starcie i w końcowej sekcji jest dość wolny, co wymaga dobrej trakcji. Z drugiej strony mamy słynny Zakręt 8, składający się z czterech segmentów, przejeżdżany z prędkością około 250 km/h. Trudno tu znaleźć idealny tor jazdy. Potrzebna jest duża siła docisku i idealna stabilność. W Stambule, podobnie jak na Imoli i w Interlagos, tor biegnie przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Zakręt 8 jest zakrętem w lewo, co stawia spore wymagania fizyczne przed kierowcami.

Podjazdy i zjazdy w Stambule przypominają tor Spa Francorchamps. Długie proste i podjazdy sprawiają, że szczególnie ważna jest wydajność aerodynamiczna. Stało się to bardzo istotnie po zmianie silników na słabsze V8. Jeśli dysponujesz wysoką prędkością maksymalną, możesz tu wyprzedzać.

Dobór opon nie będzie sprawą łatwą. Za sprawą wysokich obciążeń w Zakręcie 8 dobiera się raczej twardsze mieszanki. Ocena temperatury także nie jest łatwa. Rok temu spodziewaliśmy się gorącego wyścigu, ale tak się nie stało. W tym roku oczekujemy z niepewnością weekendu"
.

Fakty i liczby








Tor/DataIstanbul Park/27 sierpnia 2006
Czas startu (lokalny/GMT)15:00/12:00
Okrążenie/Długość wyścigu5,338 km/309,356 km (58 okrążeń)
Zwycięzca 2005Kimi Räikkönen (West McLaren Mercedes), 1:24:34,454
Pole position 2005Kimi Räikkönen (West McLaren Mercedes), 1:26,797
Najszybsze okrążenie 2005Juan Pablo Montoya (West McLaren Mercedes), 1:24,770
Rekord toruJuan Pablo Montoya (West McLaren Mercedes), 1:24,770 (2005)


&,../tory/istanbul.jpg,,

KierowcaNick HeidfeldRobert Kubica
Data urodzin10.05.197707.12.1984
Miejsce urodzinMönchengladbach/NiemcyKraków/Polska
NarodowośćNiemiecPolak
ZamieszkałyStäfa, SzwajcariaKraków, Polska
Stan cywilnyDziewczyna Patricia Papen,
córka Juni
Kawaler
Wzrost164 cm184 cm
Waga59 kg73 kg
Debiut w F12000, Melbourne2006, Budapeszt
Starty w GP1111
Udział w GP1131
Pole position1-
Wygrane--
Miejsca na podium5-
Najszybsze okrążenia--
Najlepsze miejsce w mistrzostwach8-
Zdobyte punkty75-
Punkty w sezonie 200619-
















KierowcaNick HeidfeldJacques Villeneuve
KwalifikacjeWyścigPunktyKwalifikacjeWyścigPunkty
GP Bahrajnu10.12.-11.nie ukończył-
GP Malezji15.nie ukończył-14.7.2
GP Australii8.4.59.6.3
GP San Marino15.13.-12.12.-
GP Europy15.10.-9.8.1
GP Hiszpanii10.8.114.12.-
GP Monako16.7.215.14.-
GP Wlk. Brytanii9.7.210.8.1
GP Kanady13.7.211.nie ukończył-
GP USA10.nie ukończył-6.nie ukończył-
GP Francji16.8.114.11.-
GP Niemiec12.nie ukończył-18.nie ukończył-
KierowcaNick HeidfeldRobert Kubica
GP Węgier11.3.610.dyskw. (7.)-


Po trzynastu rundach (z osiemnastu) tegorocznych mistrzostw świata zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje szóste miejsce w klasyfikacji konstruktorów z 26. punktami.

Historia toru

Tor został zaprojektowany przez architekta Hermana Tilke. Składa się z sześciu prawych zakrętów i ośmiu lewych. Biegnie w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara, a prosta startowa ma długość 655,5 metra. Cały kompleks, zlokalizowany w Tuzla Teperöen po azjatyckiej stronie Bosforu, może pomieścić 130 000 widzów.

Stambuł leży w południowej części Bosforu, cieśniny dzielącej miasto na część zachodnią (europejską) i wschodnią (azjatycką). Złoty Róg to wąskie ujście Bosforu wiodące na zachód i oddzielającą od europejskiej części miasta południowy fragment, otoczony Morzem Marmara i Złotym Rogiem. Tu zlokalizowane jest historyczne centrum Stambułu. Na północ od Złotego Rogu leży dzielnica Galata.

Miasto zajmuje powierzchnię 1538,77 km2, a obszar całej metropolii liczy 5220 km2. W latach 1927-55 populacja Stambułu wzrosła z 680 000 do 1,3 miliona mieszkańców. W 1975 r. miasto liczyło 2,5 miliona mieszkańców, a obecnie zamieszkuje je około 10 milionów ludzi. Mniej więcej 1/3 mieszka po azjatyckiej stronie Bosforu.

Źródło: Polskie Biuro Prasowe Roberta Kubicy

KOMENTARZE

7
Maraz
22.08.2006 06:16
Właśnie o to chyba chodzi, że za jednym razem nie zrobił 300 km, więc pewnie zobaczymy go na testach po GP Turcji, a dopiero na Monzy poprowadzi trzeci bolid.
RENO
22.08.2006 05:42
Ta jak oni mistrzowi WSbR nie chcieli dać licencji to wątpie żeby Vettelow dali i o ile sie nie myle to on nie przejchał 300km w bolidzie F1..znaczy moze w sumie przejchał liczącz test w BMW Williams + BMW Sauber ale przepisy mówią że te 300 km ma być zrobione w ciągu jednego dnia lub wciąg dwóch dni ale jeden po drugim.
Maraz
22.08.2006 05:15
Jak widać nadal nie wiadomo, czy poprowadzi trzeci bolid w Turcji. Zakładam, że są problemy z superlicencją...
Adriannn
22.08.2006 05:13
A gdzie pan Sebastian Vettel?
Maraz
22.08.2006 05:06
Szczerze mówiąc nie było już w najnowszej zapowiedzi danych o JV, ale ja skopiowałem tabelkę z poprzedniego newsa (była już odpowiednio sformatowana) i pomyśłaem że co szkodzi, aby pozostały jego dane. A debiut po prostu zapomniałem Robertowi wpisać, ale błąd ten już naprawiłem :)
Arczyn
22.08.2006 04:50
Nie można by tej pierwszej tabelki trochę zaktualizować? :) Ja wiem, że Proximus takie coś dostarczył, ale wypadało by wywalić Jacquesa i wpisać gdzie Robert debiutował :)
McLuke
22.08.2006 04:38
to ja licze na udany występ Roberta w wyścigu no i w ogóle całego zespołu BMW. Zobaczymy jak sie spisze Vettel o ile pojedzie w treningach.... :-D