Nowa afera?

Jednym z głównych tematów rozmów na padoku są osłony przymocowane do tylnych kół Ferrari
27.08.0611:27
MDK
1506wyświetlenia

Jeden z głównych tematów rozmów na padoku w Stambule dotyczy "osłon" przymocowanych do tylnych kół aut Ferrari.

Według Ferrari oficjalnym celem stosowania tych osłon jest pomoc w chłodzeniu hamulców, jednakże niektórzy mówią, że stanowią one ruchomy element aerodynamiczny.

Dla zespołu, w którego samochodach zostały zamontowane osłony, jest oczywiste, że FIA uznała je jako legalne, ale przecież nie tak dawno temu właśnie Federacja wyraziła podobny brak zainteresowania w temacie amortyzatorów z ruchomą masą zamontowanych w Renault, by potem nagle zabronić ich używania.


Ross Brawn jest (oczywiście) przekonany, że są one legalne, podczas gdy kilku innych specjalistów na pitlane wyraziło swoje wątpliwości.

Tak jak to było w zeszłorocznym przypadku, kiedy B.A.R został wykluczony z wyścigów przez FIA i podobnie w tym roku w przypadku amortyzatorów i elastycznych skrzydeł możemy oczekiwać, że wcześniej czy później ktoś zwróci się do FIA i wyrazi swoje wątpliwości.

Z mistrzostwami świata, które obecnie wydają się przechylać na korzyść Ferrari i z 5 wyścigami pozostającymi do końca sezonu, czy możemy oczekiwać, że FIA zadziała na czas, żeby zapewnić nam prawdziwą walkę aż do mety w Brazylii?

Źródło: Pitpass.com

KOMENTARZE

33
lakeman
28.08.2006 08:56
Jakby przeszkadzały w aerodynamice, to Ferrari by ich nie miało :) Raczej nie są one 'dla bajeru', coś w tym musi być...ale niech się FIA martwi co z tym zrobić, mnie to rybka :)
Bart2005
28.08.2006 06:42
andy---> skąd wiesz, że te nakładki się kręcą?? W twojej wypowiedzi z 27.08.2006 z godziny 16:39 twierdzisz, że nakładki się obracają. Zresztą jak słusznie zauważył Hitokiri nie tylko Ferrari użyło tych nakładek. Zresztą mało prawdopodobne aby ten system poprawiał aerodynamikę bardziej może zaszkodzić niż pomóc (powierzchnia nie jest całkiem gładka, jest tam otwór na klucz do nakrętki centralnej koła i to całkiem spory).
McLuke
27.08.2006 09:12
kurde zdac im te nakładki z kół i po kłopocie... (albo najlepiej całe opony hehe)
Hitokiri
27.08.2006 09:11
jednak oczy mnie nie myliły, Toro Rosso miały coś podobnego, tylko trochę mniejsze - http://images.f1racing.net/large/63522.jpg http://images.f1racing.net/large/63530.jpg http://images.f1racing.net/large/63511.jpg Teraz poproszę o kilka inwektyw pod ich adresem...
rafaello85
27.08.2006 03:49
andy... pozdro;)
andy
27.08.2006 03:28
rafaello85> jakie to szczęście,że nie jesteś ekspertem FIA. bez odbioru. pozdr.
rmn
27.08.2006 03:18
zpunktu widzenia aerodynamiki ten element nie jest ruchomy ( moim zdaniem ). Podejrzewam, ze obrót rakiej tarczy jesli jest ona odpowiednio gladka nie zmienia przepływu powietrza i to pewnie będzie linia obrony ferrari. Ale było już cos podobnoge kiedys? Z reszta takie tarcze to nie jest nowy pomysl. Np. lancia delta integrale miala podobne, a w prototypie ktory nie jezdzil juz w rajadach ( bo zamkneli klase B ) wygladaly prawie tak samo.
rafaello85
27.08.2006 02:49
andy... A kiedy Renault pytało czy te amortyzatory są dozwolone czy nie, bo z tego co wiem używali ich od początku sezonu.. "ferrari nikogo o zdanie nie pyta" Zapewniam Cię, że teraz nie tylko Renault, ale i też pozostałe zespoły zrobią im koło pióra... "ja też moge mieć swoje zdanie. czyż nie tak?" Jak najbardziej, nikt Ci tego nie odbiera. "ja cię nigdzie na ekserta nie wysyłam" I słusznie, bo ja nie jestem tak mądry żeby być ekspertem w FIA;) "zapytałem a ty mi nie potrafisz odpowiedzieć co o tych kołpakach myślisz." Hmm... masz rację. Ja myślę, że one się bardzo ładnie prezentują, mnie się podobają:D
andy
27.08.2006 02:39
widzisz różnica między Renault a ferrari /specjalnie małą literą/ jest taka że tamci zapytali FIA czy ta ruchoma masa jest dozwolona czy nie. Sedziowie powiedzieli że tak FIA się odwołała itp. ferrari nikogo o zdanie nie pyta czy te ich kręcące się nakładki sa dozwolone czy nie. oni mają swoje zdanie i z nikim się nie liczą. za to ich nie cierpie. a ja też moge mieć swoje zdanie. czyż nie tak? ja cię nigdzie na ekserta nie wysyłam. zapytałem a ty mi nie potrafisz odpowiedzieć co o tych kołpakach myślisz.
rafaello85
27.08.2006 02:28
andy... Widzę, że Ty już wydałeś osąd...Marnujesz się, powinieneś pracować w FIA jako ekspert:) Zerknął byś tylko i już wszyscy by wiedzieli czy jakaś część jest dozwolona czy nie;) Gdyby ktoś z Ferrari przybył do Ciebie z nowym rozwiązaniem technicznym, to od razu byś to odrzucił:) Tak na wszelki wypadek;) Ja natomiast jestem ostrożny z wydawaniem opinii na jakikolwiek temat...
andy
27.08.2006 02:20
skoro jest powiedziane w regulaminie że nie można używać ruchomych cżęści to nie czekaj na decyzje w sprawie tych kołpaków tylko od razu powiedz czy wg ciebie ich stosowanie jest zgodne z regulaminem czy nie. nie czekaj na decyzje FIA. Tak im ślepo wierzysz? masz chyba swoje zdanie
rafaello85
27.08.2006 02:04
andy... Jasne, że nie znalazłeś mojego komentarza o takiej treści... bo taki nie istnieje. Dokonałeś po prostu nadinterpretacji tego, co napisałem wcześniej. Decyzja Sądu Apelacyjnego moim zdaniem jest słuszna, bo było powiedziane, że te amortyzatory zawierająw sobie ruchomą masę, a to jest niedozwolone przez regulamin techniczny. Ta innowacja na niektórych torach daje około 0,3 s na okrążeniu. Ferrari pierwszy raz zastosowało te nowe "kołpaki". Jest to na pewno sprawa sporna, ale FIA bardzo dokładnie przyjrzy się temu i jeżeli stwierdzi, że jest to niezgodne z regulaminem technicznym - nie pozwoli używać. Wówczas również poprę ich decyzję. Mistrzostwa świata wkraczają w decydującą fazę, chciałbym żeby była czysta i uczciwa rywalizacja do samego końca i tytuł mistrzowski przypadł tej ekipie, która naprawdę na niego zasługuje.
Hitokiri
27.08.2006 01:59
czy mnie oczy myliły czy STR też miało coś podobnego?
W
27.08.2006 01:57
Volkswagen 1L ma takie same kołpaki jak Ferrari, tylko że bez śruby w środku. :-)
deZZember
27.08.2006 12:00
Nie bądźcie ignorantami, te "kołpaki" mają wiele wspólnego z aerodynamiką i nie zostały stworzone, by chłodzić tylne hamulce (które swoją drogą mniej się przegrzewają niż przednie- bardziej obciążone). Nie wiem o czym wogóle dyskutujecie. Ferrari mnie wkurzyło, znowu mydlą oczy.
andy
27.08.2006 11:50
no powiedziałeś że decyzja Sądu Apelacyjnego w sprawie renault jest słuszna czyli to znaczy że uważałeś że ten ich wynalazek jest niezgodny z regulaminem. chyba że decyzje Sadu uważałeś za słuszną ale wynalazek zgodny z regulaminem ale to wbrew logice. ale nie powuiedziałeś czy te nakładki są ruchome czy nie i wogóle co o nich myslisz w kontekście regulaminu FIA. Pal licho czy coś zyskują na tym czy nie? Mclaren też ma rogi i Bóg raczy wiedzieć co to im daje i jeszcze jedno. myslisz że gdyby przez te nakałdki minimalnie tracili na czasie ale kosztem lepszego chłodzenia hamulców to montowali by to na kołach?
rafaello85
27.08.2006 11:42
andy... Podaj link do mojego komentarza w którym padły słowa "jestem pewien....". W przypadku Renaulta zostało potwierdzone, że zyskiwały około 0,3s na okrążeniu. A czy w przypadku Ferrari również potwierdzono coś takiego???
andy
27.08.2006 11:32
rafaello85> co do wynalazku renault to byłeś pewny że jest niezgodny z regulaminem. a co? teraz takiej pewności już nie masz? ruchome są te nakładki czy nie?
allf
27.08.2006 10:52
Lukas jak zauważyłeś inni wprowadzają tylko za każdym razem okazują się nielegalne :-(
Lukas
27.08.2006 10:47
Jeśli to nie jest nielagalne to czemu inni konstruktorzy nie wprowadzą takiego rozwiązania??? Nie lubie ferrari ale narzekanie innych sa nudne :/ Skoro to tak poprawia aero to niech sobie to inni też wmontują, nie wmówicie mi że koszt opracowania takiego kołpaku kosztuje fortunę...
allf
27.08.2006 10:34
Zgadzam się z wypowiedziami jak najbardziej jeżeli wprowadza się jednakowe opony to i elementy związane z oponami powinny być jednakowe jeżeli chodzi o kołpaki jakie by nie były napewno poprawiają aerodynamikę co widać w innych sportach (kolarstwo) dlatego uważam że ostatnio zaczyna to zakrawać na paranoję.
Hitokiri
27.08.2006 10:16
Trzeba koniecznie oprawoać nowy typ kasku dla kierwoców, bo to wyprofilowanie na kasku to ruchomy (często widać jak głowa lata kierowcy w obie strony) element aerodynamiczny (w końcu opływa go powietrze). Ta część na kole pewnie zmienia opływ powietrza, ale nie popadajmy w jakąś paranoję.
mazi6622
27.08.2006 10:12
Powoli zaczyna to wszystko robic sie nudne wszystkiego sie zakazuje najpierw BMW póżniej Renault teraz Ferrari nie bługu Maxiu zamrozi rozwój areodynamiki na 4 latka śmieszne sie to robi :P
deeze
27.08.2006 10:08
"Pff...ruchoma część aero... to sa jak kołpaki.nie wiedzą już czego się uczepić" To powiedz mi tylko w jaki sposób interpretować zwykły amortyzator w środku samochodu który zupełnie nie ma kontaktu z zewnętrznym powietrzem a mówią, że to element aerodynamiczny!? Prędzej już same amortyzatory na zewnątrz mają więcej wspólnego z aero niż Mass Damper.
FANF1
27.08.2006 10:08
Według mnie z całą pewnością ta felga zmniejsza opór powietrza, a patrząc, że FIA już nie jest tak pabłażliwa dla Ferrari to może będą jeszcze niespodzanki
d'Angelo
27.08.2006 10:02
wychodzi na to że zabronią uzywania felg z lekkich stopów bo to też ruchomy element aero! poza tym pełne-"kołpaki" stosowane tutaj przez ferrari są tylko na tylnych kołach wiec wiadomo ze to nie pakiet aero! ale o co znowy gadaka! FIA juz nie wie czego się czepić !
Czechosłowak
27.08.2006 09:59
widze że aerodynamika to dla Was tylko skrzydła i spojlery... podam prosty przykład- vw polo blue motion, taka wersja polówki która ma spalać poniżej 4l/100km. wyobraźcie sobie że można zamówić do niej tylko jeden rodzaj felg- specjalnie wyprofilowane, które z założenia majazmiejszac opór powietrza. dla mnie nie ma wątpliwości że oprócz chłodzenia hamulców, te "kołpaki" usprawniają też aerodynamikę ferrari
rafaello85
27.08.2006 09:58
Mam nadzieję, że te felgi nie są niezgodne z regulaminem technicznym. Zeby się nie okazało, że wygrają wyścig i zostaną pózniej zdyskwalifikowani - odpukać w niemalowane!
Hitokiri
27.08.2006 09:42
To taka sama część aero jak te amortyzatory renault, czyli żadna... FIA dało ciała wtedy a teraz jak zakaże tego rozwiązania to da ciała drugi raz.
Kuba86
27.08.2006 09:40
W sumie to eksperci mogą mieć racje bo Ferrari nagle miało lepsze czasy od Renault o ponad sekunde :D Ale z drugiej strony niby jak miao by to poprawiać aerodynamike ???
mkpol
27.08.2006 09:40
Patrząc na konstrukcję felgi to ta osłona może mieć sporą grubość i sporo miejsca w środku na jakieś ruchome elementy. Z drugiej strony im cięższy ten element tym cięższy bolid i tym większe zużycie opon. Więc raczej skłaniałbym się tym razem do opinii ferrari, że to element chłodzenia. A dowodem, że tak jest będzie ich brak na jakimś wolnym torze, gdzie hamulce nie chłodzą się tak szybko na długich prostych.
Love
27.08.2006 09:37
Pff...ruchoma część aero... to sa jak kołpaki.nie wiedzą już czego się uczepić niedługo będzie że źle wejdziesz w zakręt i zabiorą super licencję... śmiech na sali
W
27.08.2006 09:31
2:1 dla Ferrari vs. Ranult w regulaminowej batalii. Jakby nie patrzeć, to koła się obracają. :-)