Władze F1 przegłosowały zmiany mające poprawić wyprzedzanie

Doszło do tego nawet pomimo sprzeciwu sześciu zespołów.
01.05.1810:06
Nataniel Piórkowski
5954wyświetlenia


Pomimo sprzeciwu kilku zespołów Komisja F1 przegłosowała w ostatniej chwili zmiany w pakiecie aerodynamicznym bolidów, jakie zostaną po raz pierwszy zastosowane w sezonie 2019. Ich celem jest poprawa możliwości wyprzedzania.

W poniedziałek zatwierdzono wprowadzenie uproszczonych konstrukcji przedniego skrzydła oraz kanałów wentylacyjnych hamulców a także zastosowanie większych klap tylnego skrzydła w celu zmaksymalizowania efektu DRS. Nie wyrażono zgody na dodatkowe modyfikacje deflektorów.

Zmiany zaakceptowano 30 kwietnia - ostatniego dnia, gdy przepisy techniczne na kolejny sezon mogły być zmienione bez jednomyślnego poparcia. Zgodnie z zasadami pracy Komisji F1 propozycje zmian w przepisach mogą zostać zatwierdzone przy głosach na tak za płynących od czterech zespołów oraz wszystkich pozostałych stron, a więc przedstawicieli FIA, F1, sponsorów oraz promotorów.

Kilka teamów sugerowało w Baku, że wspomniane wcześniej propozycje nie zyskają wymaganego poparcia. Jedynym zespołem, który je zadeklarował był Williams. Chociaż w sprawie nie wydano oficjalnego potwierdzenia, uważa się, że maksymalnie sześć zespołów opowiadało się przeciwko planom władz F1. Źródła sugerują, że głosy na nie oddały ekipy Ferrari, Red Bulla, Renault, McLarena, Toro Rosso oraz Haasa. Pozytywnie o propozycjach wypowiedziały się Mercedes, Force India, Sauber i Williams.

Decyzje Komisji F1 wymagają zatwierdzenia przez Światową Radę Sportu Motorowego. Chociaż w teorii powinno być to formalnością, nie można wykluczyć, że Scuderia Ferrari zdecyduje się skorzystać z przysługującego jej prawa weta w kwestiach przepisów technicznych, by zablokować wprowadzenie zmian. Włoski zespół musiałby jednak udowodnić ich negatywny wpływ, na przykład powołując się na argument wzrostu kosztów - nie może jedynie zgłosić braku poparcia.

Zmiany w obszarze skrzydeł są wypadkową mało interesującego pod względem walki na torze GP Australii. Skłoniło ono FIA i Liberty do poszukiwania rozwiązań, które można byłoby wdrożyć już w sezonie 2019. W pracach wykorzystano analizy przeprowadzone pod kątem tworzenia przepisów na 2021 rok.

W Bahrajnie doszło do spotkania dyrektorów technicznych zespołów. Nie przyniosło ono jednak porozumienia. Ekipy zgodziły się jednak, że same przeprowadzą dodatkowe badania z wykorzystaniem obliczeniowej mechaniki płynów (CFD), by wypracować postępy przed 30 kwietnia. FIA wykorzystała te badania do stworzenia raportu przedstawionego przed poniedziałkowym głosowaniem.

Odrzucony punkt zmian w obszarze deflektorów został zgłoszony względnie późno i nie był analizowany przez zespoły za pomocą CFD.

KOMENTARZE

23
marios76
02.05.2018 05:54
@bartoszcze Verstappen twierdzi ze nawet jak zweza przednie skrzydlo po 20cm z kazdej strony, to i tak zahaczy rywala, albo o rywala ;)
SweetF1
01.05.2018 07:14
czyli beda przednie skrzydla takie jak 10 lat temu??
MairJ23
01.05.2018 05:15
@bartoszcze tak myslalem...ale popsioczyc dzisiaj na FOM mozna :) Pozdro
bartoszcze
01.05.2018 04:41
@MairJ23 Dla władz F1 ten tor jest jak każdy inny, to właściciele toru nie potrafią sobie z torem poradzić. A co do zmian - Scarbs na szybko narysował, jak to powinno wyglądać: https://twitter.com/ScarbsTech/status/991233557409484800
michu94
01.05.2018 03:46
Jest dużo lepszych torów, tylko jest jeden problem
MairJ23
01.05.2018 03:36
@mr_bean2000 @iceneon hehe dobre ;) zawsze na kogoś tu można liczyć na poprawę humoru. Dzięki chlopaki High five :) @michu94 albo taki Nurburgring. Wąski i niewybaczalny (trawa) jak ktoś nie umie jeździć ;) ale ten tor dla władz F1 jest "be" Oczywiście na f1wm zadnej wzmianki o Sennie i Ratzenbergerze :( 24 lata
dek
01.05.2018 03:01
@Aeromis Wszystko się zgadza, będzie uproszczone, co jest dobrym kierunkiem, ale prawdopodobnie będzie również poszerzone żeby zrekompensować utratę docisku. W sytuacji gdzie i tak jest już bardzo szerokie i w wielu przypadkach nie da się uniknąć drobnych kolizji np Hamilton Verstappen w Bahrajnie.
iceneon
01.05.2018 02:33
@mr_bean2000 https://youtu.be/dezExwB8GCM
monako
01.05.2018 02:19
A przepraszam, co jest nie tak z wyprzedzaniem i widowiskiem? Jeżeli chcą naprawdę zadowolić kibiców niech stworzą platformę do głosowania i tam badają opinię publiczną. To byłoby coś innowacyjnego i na czasie.
michu94
01.05.2018 02:16
Tylko, że to nie w bolidach jest problem. Wystarczy taki tor jak w Baku...
sneer
01.05.2018 01:19
A mnie się podoba. Nie dla procesji.
mr_bean2000
01.05.2018 12:52
Na każde zmiany w komentarzach oczywiście hejt - czyli na f1wm stabilnie :)
marcelo92
01.05.2018 11:06
Wyprzedzanie na prostych zawsze na propsie. Wincyj zmian w F1, wincyj!!!
Aeromis
01.05.2018 10:54
@dek Dziwna sprawa z tym skrzydłem, ostatnio była mowa właśnie o uproszczeniu konstrukcji przedniego skrzydła. Spotkanie na temat wyprzedzania zakończyło się fiaskiem Ferrari zablokuje zmiany mające ułatwić wyprzedzanie w sezonie 2019?
Falarek
01.05.2018 10:33
Śmieszne po Australii płacz o wyprzedzanie a potem mamy trzy bardzo ciekawe nieprzewidywalne GP
macko93
01.05.2018 10:30
Najpierw to niech coś zrobią z punktami karnymi, a dopiero potem można się zabierać odnośnie ułatwienia wyprzedzania - pozdrawiam.
kutanos
01.05.2018 09:53
Jak chcą widowiska to niech wypuszczą małpy z zoo:)
dek
01.05.2018 09:35
@rno2 @mich909090 Widzę u angielskich komentatorów, przednie skrzydło szersze, zbliżone do specyfikacji z 2009 roku, wystające poza obręb przednich kół
mich909090
01.05.2018 09:11
@dek Nie szersze tylko uproszczone. Czyli nie będzie tylu małych lotek na skrzydłach. Będą przypominać te sprzed 2009 roku. Będzie też większy płat DRS.Ciekawe, że wszystkie ekipy Mercedesa głosowały za. Chyba pasuje im prostsze aero.
rno2
01.05.2018 09:08
@dek Gdzie Ty widzisz zapis o szerszych przednich skrzydłach?
paymey852
01.05.2018 08:58
Zwiększyli efekt DRS ... masakra zadali sobie pytanie czy chcą jeszcze oglądać wyprzedzanie bez DRS i doszli do wniosku że to jest bee fuuu i niebezpieczne. W Monaco to faktycznie pomoże ale niech mi ktoś powie czemu miał bym oglądać GP Monza 2019. Nie lepiej by było wprowadzić system DRS o różnym koncie otwarcia w zależności od długości prostej tak aby różnice prędkości nie powodowały zażenowania u kierowców.
dek
01.05.2018 08:25
Jeszcze szersze przednie skrzydło, jeszcze więcej przeciętych opon i drobnych kolizji podczas wyprzedzania, jeszcze paskudniejsze samochody, tego właśnie chcemy. Kolejne działania na oślep, aby tylko coś zmienić, to jest ta genialna strategia Brawna?
P@veL
01.05.2018 08:21
Nie interesuję się innymi sportami, ale czy wie ktoś może czy władze odpowiedzialne np. za piłkę nożną, hokej czy tenis też tak histerycznie i nachalnie wprowadzają zmiany poprawiające widowisko? Bez względu na to czy FOM zarządza Bernie czy Liberty Media oraz czy FIA nadzoruje Mosley albo Todt ostentacyjnie próbuje się zadowolić kibiców mityczną poprawą widowiska, nie definiując czym poprawione widowisko się charakteryzuje.