Niskoprofilowe opony mogą pojawić się w F1 w sezonie 2021

Niektóre zespoły miały naciskać nawet, by doszło do tego już w 2020 roku.
04.06.1815:24
Nataniel Piórkowski
2441wyświetlenia
Embed from Getty Images

Władze Formuły 1 poważnie biorą pod uwagę możliwość wprowadzenia do użytku w sporcie 18-calowych felg od sezonu 2021.

Pirelli od kilku lat naciska na odejście od 13-calowych obręczy. W sezonie 2014, podczas testów na Silverstone firma zaprezentowała koncepcyjne opony niskoprofilowe. Rok później były kierowca F1 - Martin Brundle, otrzymał szansę pokonania na nich okrążenia toru w Monako za sterami bolidu GP2.

Producenci ogumienia są zdania, że niskoprofilowe opony - używane już w Formule E i WEC - mają więcej wspólnego z technologią drogową i cechują się większym potencjałem marketingowym.

Jedno ze źródeł magazynu Autosport stwierdziło, że na chwilę obecną jest bardziej prawdopodobne, że do Formuły 1 zostaną wprowadzone 18-calowe felgi. Dyrektor wyścigów Grand Prix - Charlie Whiting stwierdził z kolei: Tak bym powiedział. To część pakietu o jakim rozmawiamy.

Argument przeciw zmianie wiąże się z koniecznością wprowadzenia dużych zmian w projekcie zawieszenia bolidów, co ściągnęłoby na zespoły kolejne obciążenia finansowe.

Obecnie coraz mniej teamów prezentuje tego typu podejście - niektóre naciskają nawet, by nowa generacja opon została wprowadzona do użytku już w 2020 roku. Logicznym rozwiązaniem wydaje się jednak perspektywa sezonu 2021, gdy wejdą w życie nowe przepisy techniczne.

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy, że Pirelli jest otwarte na zapewnienie F1 niskoprofiowych opon wyposażonych w inteligentne systemy badania osiągów. Jesteśmy otwarci. Oczywiście najpierw muszą zostać wprowadzone odpowiednie regulacje, a zespoły muszą być przygotowane do wprowadzenia tego rodzaju opon - powiedział dyrektor generalny Pirelli, Marco Tronchetti Provera.

KOMENTARZE

9
marios76
07.06.2018 02:59
@dulk Ze trzy wypadki młodzieży z powodu narowistego tylu i sie zacznie zmniejszanie mocy dla zwiększenia bezpieczenstwa. Skutek bedzie odwtotny, niz 1300 koni o ktorych marzysz. Aha i podniosa tez ciezar ;)
dulk
05.06.2018 07:52
[quote="marios76"]Wbrew pozorom bolidy moga byc bardziej nerwowe, niestabilne w prowadzeniu. Ale co my na to możemy? :/[/quote] jak mniej stabilne to dobra wiadomość - wszysko co powoduje że bolid jest trudniejszy w prowadzeniu uznaję za zaletę - odsiewa słabszych kierowców jeszcze jakby zwiększyli moc silników do 1300 to by było idealnie - żaden szybki łuk nie powinien miec możliwości przejechania z gazem w podłodze
oxiplegatz
04.06.2018 10:03
[quote="]Producenci ogumienia są zdania, że niskoprofilowe opony – używane już w Formule E i WEC – mają więcej wspólnego z technologią drogową[/quote] Chcecie mieć auta quasi-drogowe, to jeszcze zakryjcie koła "błotnikami", normalnie wariactwo! Dla mnie Formuła 1 ma wyglądać jak dotąd. Jeszcze jak zmienicie format weekendu GP F1, to nie wiem czy to wytrzymam.
hds.147
04.06.2018 09:05
@marios76 LM będzie miała więcej tej swojej upragnionej przypadkowości. PS: Aż dziwię się, że jeszcze nie zakazali sprzątania odłamków bolidów z toru o wypadkach - to dopiero poprawiłoby widowisko ( vel Bottas w Baku - tu LM musiała chyba spuszczać się z zachwytu)
enstone
04.06.2018 03:32
Jestem ciekaw - większy rozmiar felg/opon - chęć dołączenia kolejnej firmy oponiarskiej = wojna oponiarska, władze F1 mówią stanowcze NIE, gdyż to będzie generowało dodatkowe koszty, ale to, że zespoły będą musiały wywalić kupe kasy na zupełną zmianę konstrukcji zawieszenia - cisza ......
marios76
04.06.2018 03:04
@dulk Jak dla mnie to jedyna zaleta ;) Na pewno nie wyglądają. Moze sie zmieszcza wieksze hamulce? Wbrew pozorom bolidy moga byc bardziej nerwowe, niestabilne w prowadzeniu. Ale co my na to możemy? :/
dulk
04.06.2018 01:48
na pewno ma jedną zaletę - jak pęknie to łatwiej będzie dojechać na feldze (mniejsze uszkodzenia podłogi)
maciejas512
04.06.2018 01:39
przy obecnych szerszych oponach wyglądałoby to fajnie(chyba?) ale tak jak na zdjęciu to wygląda to co najmniej komicznie xD
rno2
04.06.2018 01:33
Jestem za! :)