Lowe: Przykład Manora pokazuje wadę obecnego systemu punktowego

Brytyjczyk sugeruje, że rozszerzenie strefy punktowej byłoby dobrym rozwiązaniem.
14.11.1811:28
Nataniel Piórkowski
2737wyświetlenia
Embed from Getty Images

Dyrektor techniczny Williamsa - Paddy Lowe, sądzi, że obecny system punktowy Formuły 1 nie odzwierciedla w kompletny sposób osiągów zespołów ścigających się na tyłach stawki.

Inżynier przypomniał przykład Manora, który w 2016 roku rozpoczynał weekend na Interlagos jako dziesiąta ekipa w klasyfikacji generalnej. W deszczowym wyścigu Sauberowi udało się jednak przeskoczyć przed brytyjską ekipę. Ta straciła dużą część nagrody finansowej, trafiła pod zarząd administratora a następnie nie znalazła nowego nabywcy i została zmuszona do ogłoszenia upadłości.

Podałem ten przykład, gdy rozważaliśmy poszerzenie strefy punktowej do poziomu piętnastego lub dwudziestego miejsca. Walka w F1 jest bardzo zacięta a bolidy prezentują tak wysoką niezawodność, iż obawiam się, że zespołom trudno jest odzwierciedlać swoje osiągi w zrównoważony sposób.

Wróćmy pamięcią do deszczowego wyścigu na Interlagos, bo to właśnie przez deszcz Manor wypadł z tego biznesu. Tylko przez to, że w niedzielę tor był mokry, Sauber zdołał wywalczyć tych kilka punktów. To jak działa obecny system punktowy nie daje dobrego odzwierciedlenia realnych osiągów zespołów.

KOMENTARZE

12
marios76
16.11.2018 05:33
@Rathi Na wyskoki, to mamy 20 wyscigow w sezonie, a ma byc docelowo nawet 24. To jest bzdura, tak jak punktowanie wszystkich na mecie, jak punkty karne i pare innych rzeczy :/ Zawsze mozesz sobie policzyc klasyfikacje w roznych sezonach po podstawieniu obecnej, czy przeszlych punktacji... Niemal nie ma zmian. Winien jest wysoki poziom niezawodnosci bolidow, wyasfaltowane pobocza i SC jak mocniej popada. Taki system bedzie promowal "dojezdzaczy" a nie "walczakow".
bartoszcze
15.11.2018 06:40
BTW sięgnąłem po tabelę 2016. Sauber wygrał z Manorem 16 z 21 wyścigów w sezonie, więc gdyby punktowano więcej miejsc, to Manor nawet nie mógłby marzyć o tym dziesiątym miejscu w tabeli...
hds.147
14.11.2018 08:20
Skoro Paddy już używa takich porównań, to w Williamsie musi być niewesoło :/
gnodeb
14.11.2018 05:51
O tak, socjalizm w tabeli punktowej lol. Proponuję program 5pkt+ dla każdego nawet jak nie dojedzie do mety. Bratu Hamiltona też! No jak to tak, pokazać go jak kibicuje bratu, i 0 points? Niech ma co wyścig 3 punkty, albo 4, bo jest czarny. A pierwszych pięciu z klasyfikacji generalnej zdobywa złote medale Mistrzostw Świata już w połowie sezonu, żeby nie było stresu później, ale czyste, równe, widowisko... ach rozmarzyłem się towarzysze...
bartoszcze
14.11.2018 01:13
Chrzanienie. Akurat jednorazowe wyskoki w strefę punktową pomagały zamieszać, a punktowanie wszystkich jak leci premiuje niezawodność, a nie wyczyn.
Rathi
14.11.2018 01:01
Do 20 miejsca to może niekoniecznie, ale do 15 mogłoby mieć sens. Wyobraźmy sobie sytuację mocno teoretyczną. Dwa zespoły. Jeden praktycznie w każdym wyścigu dojeżdża na miejscach 12-14. Drugi dojeżdża na miejscach 17-20. I w trakcie sezonu zdarza się jeden wyścig, w którym odpadają obaj kierowcy pierwszego zespołu i tak z 5 z innych zespołów. I jeden kierowca z tego drugiego zespołu dojeżdża na miejscu 11. Przy aktualnych przepisach ten drugi okaże się być lepszy od tego pierwszego, chociaż żaden z nich nie zdobył ani jednego punktu, a ten pierwszy ewidentnie jest lepszy od tego drugiego. Oczywiście nawet przy punktowaniu do 15 miejsca taka sytuacja może mieć miejsce, ale wydaje się to być dużo mniej prawdopodobne.
stasek44
14.11.2018 12:46
@WrobelGP Ja na przykład uważam, że jakby wprowadzono punktację poniżej 10 miejsca to rywalizacja byłaby ciekawsza również na dalszych pozycjach.
Metalpablo
14.11.2018 12:12
Bo tu nie chodzi o punkty...Trzeba zmienić rozkład wszelakich nagród, tak aby ostatnia ekipa w stawce miała na tyle pieniędzy, żeby mogła w następnym sezonie wystartować, jak cała reszta stajni.
WrobelGP
14.11.2018 12:00
Nieee tylko nie to. Biorąc w szczególności pod uwagę niską awaryjność obecnych bolidów, punktowana dziesiątka to optymalne rozwiązanie. Dziękuję bardzo za czołgających się na miejscach 14-15 zawodników zdobywających punkty. Od zarania dziejów w F1 trzeba było się czymś wykazać aby zapunktować. I niech tak zostanie.
piro
14.11.2018 11:33
Dlatego napisałem "możesz dostać punkty". Regulamin mówi że aby zostać sklasyfikowanym trzeba uzyskać 90% dystansu zwycięscy.
Haifisch7734
14.11.2018 11:26
A żeby dostać punkty, to trzeba najpierw być klasyfikowanym (ukończyć minimum 90% wyścigu), czy nawet jak na pierwszym okrążeniu odpadnie 15 kierowców, to 5 z nich i tak dostanie punkty?
piro
14.11.2018 11:24
Lowe chyba nie zadał sobie trudu w przeliczeniu tego, zakładając punktację taką jak mamy w MotoGP 25, 20, 16, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 pod koniec sezonu 2016 Sauber miałby 50pkt a Manor tylko 23. Tak więc różnica była by jeszcze większa na korzyść Saubera. Punktowanie pierwszej 20tki jest bez sensu bo zazwyczaj kierowcy odpadają z wyścigu a więc nawet jeżeli odpadniesz możesz dostać punkty.