WMSC ogłasza zmiany w przepisach na lata 2007 i 2008
Ponadto opublikowana została kolejna wersja kalendarza wyścigów na przyszły sezon
18.10.0618:49
2520wyświetlenia
Dzisiaj w Barcelonie zebrała się Światowa Rada Sportów Motorowych FIA (WMSC) celem zatwierdzenia szeregu zmian w regulaminie sportowym Formuły 1 na najbliższe dwa sezony. Najważniejsze z nich to przyznanie każdemu kierowcy 14 zestawów opon, rezygnacja z trzecich samochodów i wyłączenie pierwszego dnia treningów z cyklu dwuwyścigowego silników połączone z wydłużeniem pierwszych dwóch sesji do 90 minut.
Ponadto opublikowana została kolejna wersja kalendarza wyścigów na przyszły sezon już z podanymi nazwami torów, jednak nadal nie zawiera ona Grand Prix San Marino i nawet nie jest brana pod uwagę możliwość rozszerzenia kalendarza do 18 wyścigów. Potwierdzona została natomiast rotacja torów, na których będzie się odbywała Grand Prix Niemiec. W 2007 roku wyścig ten obędzie się na torze Nurburgring, w 2008 na torze Hockenheim itd. Ponadto miejscami zamieniły się dwa azjatyckie wyścigi pod koniec sezonu, jednak zmianę tę muszą jeszcze zatwierdzić ciała zarządzające sportem w Chinach i Japonii.
» Kalendarz wyścigów na sezon 2007
Zmiany w regulaminie sportowym na sezon 2007
Treningi
Zespoły mogą korzystać tylko z dwóch bolidów podczas każdej sesji treningowej. Jeden z nich może poprowadzić nominowany na dany weekend przez zespół trzeci kierowca.
Dwie sesje treningowe w pierwszy dzień weekendu grand prix zostały wydłużone z 60 do 90 minut każda.
Opony
Pojedynczy dostawca opon musi dostarczyć identyczną ilość i takie same specyfikacje opon wszystkim zespołom w całym roku kalendarzowym.
Może dostarczyć dwie różne specyfikacje na każdy weekend wyścigowy.
Liczba zestawów opon na suchą nawierzchnię przysługujących każdemu kierowcy podczas weekendu wyścigowego została zwiększona z 10 do 14. Maksymalnie cztery zestawy mogą być użyte w pierwsze dzień treningów, a pozostałe 10 w dalszej części weekendu.
Silnik
Przepisy nakazujące użycie jednego silnika podczas dwóch weekendów wyścigowych z rzędu nie będą obejmowały pierwszego dnia treningów, podczas którego zespoły będą mogły korzystać z nowych silników. Do dwuwyścigowego cyklu zaliczana będzie od tej pory tylko sobota i niedziela.
Silniki użyte podczas ostatnich dwóch wyścigów sezonu 2006, które otrzymają homologację, będą obowiązywały przez cztery kolejne sezony - od 2007 do 2010 roku.
Samochód bezpieczeństwa
Kiedy na tor zostanie wypuszczony samochód bezpieczeństwa, żaden bolid nie może zjechać do boksów, zanim wszystkie nie znajdą się tuż za samochodem bezpieczeństwa. Wyeliminuje to zachętę do szybkiego dojechania do boksów po ogłoszeniu neutralizacji wyścigu celem odbycia postoju przed znalezieniem się za samochodem bezpieczeństwa.
Przed powrotem samochodu bezpieczeństwa do boksów każdy zdublowany kierowca rozdzielający samochody jadące na okrążeniu lidera musi wyprzedzić je razem z samochodem bezpieczeństwa. Potem może nadrobić okrążenie i dołączyć na końcu do stawki kierowców jadących za samochodem bezpieczeństwa.
Przed wznowieniem wyścigu każdy zdublowany kierowca rozdzielający samochody jadące na okrążeniu lidera musi wyprzedzić je razem z samochodem bezpieczeństwa, nadrobić okrążenie i dołączyć na końcu do stawki kierowców jadących za samochodem bezpieczeństwa.
Stewardzi
Stewardzi mogą przyznawać kary w postaci obniżenia pozycji startowej (zamiast tylko kar czasowych).
Bezpieczeństwo
Oparty na GPS system powodujący zapalanie się w kokpicie lampek odpowiadających flagom pokazywanym przez porządkowych (żółta, niebieska i czerwona) zostanie wprowadzony począwszy od sezonu 2007.
Zmiany w regulaminie sportowym na sezon 2008:
Dostarczana przez FIA elektronika (ECU) będzie musiała być podłączona także podczas wszystkich testów, a nie tylko podczas wyścigów.
Kara obniżenia pozycji startowej za wymianę silnika o 10 miejsc zamiast proponowanej kary w postaci balastu.
Kara obniżenia pozycji startowej za wymianę skrzyni biegów o 5 miejsc zamiast proponowanej kary w postaci balastu.
Zmiana wartości przełożeń w skrzyni biegów może być dokonana tylko raz na każdy wyścig pod nadzorem FIA.
Uszkodzone przełożenia i wałki widełek sprzęgła (dog rings) mogą być wymieniane bez kary, o ile będzie ewidentne, że uszkodzenie nie zostało spowodowane umyślnie.
Prośba Ferrari dotycząca zaopatrywania w silniki dwóch zespołów (poza swoim) w sezonie 2008 została zaakceptowana.
Kilka zmian w technicznym regulaminie także zostało zatwierdzonych na sezony 2007 i 2008.
Źródło: FIA.com
KOMENTARZE