WMSC ogłasza zmiany w przepisach na lata 2007 i 2008

Ponadto opublikowana została kolejna wersja kalendarza wyścigów na przyszły sezon
18.10.0618:49
Marek Roczniak
2520wyświetlenia

Dzisiaj w Barcelonie zebrała się Światowa Rada Sportów Motorowych FIA (WMSC) celem zatwierdzenia szeregu zmian w regulaminie sportowym Formuły 1 na najbliższe dwa sezony. Najważniejsze z nich to przyznanie każdemu kierowcy 14 zestawów opon, rezygnacja z trzecich samochodów i wyłączenie pierwszego dnia treningów z cyklu dwuwyścigowego silników połączone z wydłużeniem pierwszych dwóch sesji do 90 minut.

Ponadto opublikowana została kolejna wersja kalendarza wyścigów na przyszły sezon już z podanymi nazwami torów, jednak nadal nie zawiera ona Grand Prix San Marino i nawet nie jest brana pod uwagę możliwość rozszerzenia kalendarza do 18 wyścigów. Potwierdzona została natomiast rotacja torów, na których będzie się odbywała Grand Prix Niemiec. W 2007 roku wyścig ten obędzie się na torze Nurburgring, w 2008 na torze Hockenheim itd. Ponadto miejscami zamieniły się dwa azjatyckie wyścigi pod koniec sezonu, jednak zmianę tę muszą jeszcze zatwierdzić ciała zarządzające sportem w Chinach i Japonii.

»  Kalendarz wyścigów na sezon 2007

Zmiany w regulaminie sportowym na sezon 2007

Treningi

Zespoły mogą korzystać tylko z dwóch bolidów podczas każdej sesji treningowej. Jeden z nich może poprowadzić nominowany na dany weekend przez zespół trzeci kierowca.

Dwie sesje treningowe w pierwszy dzień weekendu grand prix zostały wydłużone z 60 do 90 minut każda.

Opony

Pojedynczy dostawca opon musi dostarczyć identyczną ilość i takie same specyfikacje opon wszystkim zespołom w całym roku kalendarzowym.

Może dostarczyć dwie różne specyfikacje na każdy weekend wyścigowy.

Liczba zestawów opon na suchą nawierzchnię przysługujących każdemu kierowcy podczas weekendu wyścigowego została zwiększona z 10 do 14. Maksymalnie cztery zestawy mogą być użyte w pierwsze dzień treningów, a pozostałe 10 w dalszej części weekendu.

Silnik

Przepisy nakazujące użycie jednego silnika podczas dwóch weekendów wyścigowych z rzędu nie będą obejmowały pierwszego dnia treningów, podczas którego zespoły będą mogły korzystać z nowych silników. Do dwuwyścigowego cyklu zaliczana będzie od tej pory tylko sobota i niedziela.

Silniki użyte podczas ostatnich dwóch wyścigów sezonu 2006, które otrzymają homologację, będą obowiązywały przez cztery kolejne sezony - od 2007 do 2010 roku.

Samochód bezpieczeństwa

Kiedy na tor zostanie wypuszczony samochód bezpieczeństwa, żaden bolid nie może zjechać do boksów, zanim wszystkie nie znajdą się tuż za samochodem bezpieczeństwa. Wyeliminuje to zachętę do szybkiego dojechania do boksów po ogłoszeniu neutralizacji wyścigu celem odbycia postoju przed znalezieniem się za samochodem bezpieczeństwa.

Przed powrotem samochodu bezpieczeństwa do boksów każdy zdublowany kierowca rozdzielający samochody jadące na okrążeniu lidera musi wyprzedzić je razem z samochodem bezpieczeństwa. Potem może nadrobić okrążenie i dołączyć na końcu do stawki kierowców jadących za samochodem bezpieczeństwa.

Przed wznowieniem wyścigu każdy zdublowany kierowca rozdzielający samochody jadące na okrążeniu lidera musi wyprzedzić je razem z samochodem bezpieczeństwa, nadrobić okrążenie i dołączyć na końcu do stawki kierowców jadących za samochodem bezpieczeństwa.

Stewardzi

Stewardzi mogą przyznawać kary w postaci obniżenia pozycji startowej (zamiast tylko kar czasowych).

Bezpieczeństwo

Oparty na GPS system powodujący zapalanie się w kokpicie lampek odpowiadających flagom pokazywanym przez porządkowych (żółta, niebieska i czerwona) zostanie wprowadzony począwszy od sezonu 2007.

Zmiany w regulaminie sportowym na sezon 2008:

Dostarczana przez FIA elektronika (ECU) będzie musiała być podłączona także podczas wszystkich testów, a nie tylko podczas wyścigów.

Kara obniżenia pozycji startowej za wymianę silnika o 10 miejsc zamiast proponowanej kary w postaci balastu.

Kara obniżenia pozycji startowej za wymianę skrzyni biegów o 5 miejsc zamiast proponowanej kary w postaci balastu.

Zmiana wartości przełożeń w skrzyni biegów może być dokonana tylko raz na każdy wyścig pod nadzorem FIA.

Uszkodzone przełożenia i wałki widełek sprzęgła (dog rings) mogą być wymieniane bez kary, o ile będzie ewidentne, że uszkodzenie nie zostało spowodowane umyślnie.

Prośba Ferrari dotycząca zaopatrywania w silniki dwóch zespołów (poza swoim) w sezonie 2008 została zaakceptowana.

Kilka zmian w technicznym regulaminie także zostało zatwierdzonych na sezony 2007 i 2008.

Źródło: FIA.com

KOMENTARZE

29
jacek2601
19.10.2006 12:24
Bart2005--:)
zizu82
19.10.2006 12:09
A ja mysle ze mimo wszystko zmiany pomoga Robertowi: 1. wspolny dostawca opon- moze bedzie troche mniej problemow wynikajacych z roznych specyfikacji, pozostanie tylko decyzja full-wet, intermediate or slick 2. wolne piatki pozwola wyjezdzic sie Robertowi do woli- mimo wszystko ma jeszcze malo doswiadczenia- przyda sie 3. lampki na kierownicy- nie beda mu przeszkadzac kierowcy dublowani :P
Bart2005
19.10.2006 10:50
jacek2601---> rusz głową to nie boli...
jacek2601
19.10.2006 09:34
Nie rozumiem tego - ''Przed powrotem samochodu bezpieczeństwa do boksów każdy zdublowany kierowca rozdzielający samochody jadące na okrążeniu lidera musi wyprzedzić je razem z samochodem bezpieczeństwa..''.Tzn, że będą dwa SC? Jeden musi prowadzić stawkę, która prowadzi, a drugi będzie prowadził maruderów?
jaguar666
19.10.2006 08:16
Czyli wynika z tego, ze każdy team ma prawo wystawić trzeciego kierowcę w pietek (łącznie z najlepszą piątką z poprzadniego sezonu)? Mam wrażanie, że pomysł z "oddublowywaniem" będzie mocno krytykowany po GP Monako.
bambaryła
18.10.2006 11:38
a co teraz silniki sa wolnowymienne ? ile razy wymieniany byl silnik po piątkach czy nawet po sobotnich kwalifikacjach ? Lepiej niech SC bedize okrążenie dluzej i tawka sie ustawi niz po zjezdzie lider odskakuje odrazu a reszta meczy sie z z maruderami których zageszczenie moze znacznie wzrosnać
dejacek
18.10.2006 09:39
kolejny stek bzdur. Z roku na rok jest gorzej. 1- Zespoły muszą wprowadzić silniki szybkowymienialne w bolidach- bo przecież nie można mieć 2 zapasowych aut z nowymi silnikami tylko "stare" auta z wymienialnymi na piątek nowymi silnikami.2- "Oddublowywanie" jest też idiotycznym pomysłem, nie wpłynie pozytywnie na walory sportowe bo "oddublowujący" się Albers w Spykerze nie wyprzedzi nagle lidera, a pogoń kilku oddublowywaczy utrudni sprzątanie toru i spowoduje realny spadek bezpieczeństwa dla porządkowych. 3- Skrzynie biegów -też kicha. 4- jeżeli w końcu Fia zdecyduje (któryś raz o tym słychać) o dociążaniu bolidu w proporcji do ilości punktów u danego kierowcy-(vide DTM) to ja się z tym forum pożegnam, z F1 też, chociaż przyznacie mi że to juz nie będzie Formuła pierwsza
marcinek_com
18.10.2006 09:01
lakeman, ciekawy pomysł:) Ja jeszcze bym pomalował ten wolniejszy SC na czerwono, a ten szybszy na zielono;) Byłoby jak nie bardziej ekscytujaco, to na pewno bardziej kolorowo;)
K9G
18.10.2006 08:56
rafaello85, thx
lakeman
18.10.2006 08:44
Hm, może powinni wprowadzić drugi, taki szybszy Safety Car który będzie prowadził tych co się oddublowują? :P Z tymi oponami to mogliby pozwolić na więcej mieszanek na weekend - byłoby więcej atrakcji związanej ze strategią.
marcinek_com
18.10.2006 08:38
A mi sie nie podoba to całe oddublowywanie, jak wyjadą przed SC to pofruną ile fabryka da. I gdzie tu bezpieczeństwo dla którego zapewnienia został stworzony Safety Car?
rafaello85
18.10.2006 07:51
K9G... Znaczy to, że silniki mają wytrzymać 2 weekendy GP, z wyłączeniem piątków tzn. że w piątek kierowcy mogą przejechać dowolną liczbę okrążeń na zupełnie nowym silniku i nawet jeśli on się popsuje to nie ma kary za wymianę. Ze zmian wprowadzonych przez FIA popieram jedynie: lampki kontrolne w kokpicie; piątkowe testy; zwiększenie liczby zestawów opon dla kierowców.
K9G
18.10.2006 07:18
Co znaczy "Do dwuwyścigowego cyklu zaliczana będzie od tej pory tylko sobota i niedziela. " ???
Pussik
18.10.2006 06:19
Moto GP rządzi, tam wsyzstko mogą. Nawet zmienić motor cały podczas wyścigu ! A przed wyscigiem to chyba nikt nie pilnuje czegokolwiek w motocyklu! DO tego w ostatnim wyścigu, jeden zespół wystawił motocykl na przyszły sezon, z silnikiem mniejszej pojemności. Nie ukończył, ale jechał na punktowanej pozycji (1ptk). Główną zaletą zmian w przepisach będzie to, ze kierowcy będą więcej jeździć. Bo teraz przed wyścigiem robili raptem 10okr. :F
Mariusz
18.10.2006 06:16
Ferrari pewnie w 2008 będzie dostarczać silniki dla RBR/STR oraz Spyker lub Prodrive. Przepisy idą zbyt daleko, ingerują w spawy techniczne, które będą zmniejszały rywalizację i widowiskowość tego sportu.
[FiZoL]
18.10.2006 06:15
Wedlug mnie to zmiany z safet carem są bez sensu, to wprowadzi wiecej monotoni do wyscigów zamiast je uatrakcujniać Lampki informujące o flagach - duży + wyłączenie piątku z wekendu wyscigowego - kolejny +
Pussik
18.10.2006 06:08
"Oparty na GPS system powodujący zapalanie się w kokpicie lampek odpowiadających flagom pokazywanym porządkowych (żółta, niebieska itp.) zostanie wprowadzony od sezonu 2007. " Nareszcie idziemy krok w przód.:] "Kiedy na tor zostanie wypuszczony samochód bezpieczeństwa, żaden bolid nie może zjechać do boksów, zanim wszystkie nie znajdą się tuż za samochodem bezpieczeństwa." LOOOOOOOOOL "Przed powrotem samochodu bezpieczeństwa do boksów każdy zdublowany kierowca rozdzielający samochody jadące na okrążeniu lidera musi wyprzedzić je razem z samochodem bezpieczeństwa. Potem może nadrobić okrążenie i dołączyć na końcu do stawki kierowców jadących za samochodem bezpieczeństwa." LOOOOOOOOOL 2 "Zmiana wartości przełożeń w skrzyni biegów może być dokonana tylko raz na każdy wyścig pod nadzorem FIA. " Tzn raz podczas całęgo weekendu wyścigowego czy jak? Tak czy siak do kitu. :|
Szakall
18.10.2006 06:08
ciekawe...oby byly trafne
bodek
18.10.2006 06:04
Myślę, że będzie spory bałagan z tym przymusowym zamknięciem boksów jak jest safety car. Zespoły mają po 2 bolidy i jak otworzą boksy to jak sądzicie zjadą po jednym, czy oba naraz (wtedy dopiero by się działo, około 20 bolidów w boksach). Do tego "oddublowywanie" i porządkowanie stawki. Coś mi się wydaje, że potrwa to kilka ładnych kółek dłużej niż teraz, a co będzie jak się komuś skończy w tym czasie paliwo. W innych serialach boksy są zamykane ale nie obligatoryjnie - uważam, że tutaj też powinni decyzję pozostawić sędziom zawodów.
Pussik
18.10.2006 06:03
Do kitu z wykluczeniem piatkowych treningów. :F
deeze
18.10.2006 05:59
Taki mały błąd chyba - drugi i trzeci akapit pod rozdziałem "Samochód bezpieczeństwa" mówi o jednym i tym samym... Nie sądzicie? _____ Tak napisała FIA i wszystkie renomowane serwisy też w takiej formie to zostawiły - widać jest to jakaś istotna różnica. // Maraz
Skarpeta
18.10.2006 05:52
noo wreszcie KIMI będzie zadowolony tymi przepisami szkoda ,że tak nie było pare lat wcześniej jak jeździł jeszcze w McLarenie to już dawno był by mistrzem hehe teraz ICEMAN może zarzynać swoje silniki!!
Maraz
18.10.2006 05:49
Tak, ale bez trzeciego bolidu - jak jakiś zespół chce, to podczas piątkowych treningów zamiast któregoś swojego wyścigowego kierowcy wystawia testera.
Adriannn
18.10.2006 05:47
To jednak ci trzeci kierowcy będą? Z tego tak to rozumie.
Maraz
18.10.2006 05:46
Zizu, to nadrobienie okrążenia będzie zapewne możliwe dopiero wtedy, gdy sytuacja na torze będzie opanowana, czyli będzie wszystko posprzątane itp. A w drugim przypadku będzie tak jak w Champ Car i IRL - boksy będą zamknięte do momentu aż wszyscy równo ustawią się za SC i każdy będzie miał szansę zjechać do boksów na tym samym okrążeniu. Wbrew powszechnie panującej opinii w FIA nie siedzą sami idioci i na pewno wszystko to zostało przewidziane ;)
Jankes
18.10.2006 05:39
no i fajno, Kubek będzie mógł w końcu poszaleć w piątki :)
zizu82
18.10.2006 05:36
Ja bym powiedzial co innego. Jak to nazwales "oddublowanie sie" jest o tyle dla mnie dziwne, ze samochod bezpieczenstwa jedzie w celu zwiekszenia.... BEZPIECZENSTWA. A powiedziane jest ze samochody zdublowane moga nadrobic jedno okrazenie zeby dolaczyc na koncu stawki wiec beda jechac jak im sie zywnie podoba czyli szybko. Inna kwestia ktora moze wprowadzic zamieszanie to oczekiwanie az wszystkie bolidy dolacza do SC zanim mozna bedzie zjechac do boksu. Czy to bedzie jakos sygnalizowane? A wyobrazcie sobie ze zdarzyloby sie to w chwili gdy polowa stawki mija akurat zjazd, a druga zaczyna nagle zjezdzac! Dla mnie to dziwne.
lakeman
18.10.2006 05:21
To chyba dobra wiadomość dla Roberta - będzie mógł więcej jeździć i się uczyć...ciekawy jest ten przepis z 'oddublowaniem się' podczas pobytu samochodu bezpieczeństwa na torze - wyścigi będą atrakcyjniejsze, ale nie wiem czy ten przepis jest do końca sprawiedliwy.
godzil2
18.10.2006 05:03
Fajny newsik. Czyli jak teraz padnie komuś silnik na treingu piątkowym, to moze sobie go wymienić bez żadnej kary? No to fajnie.