Pierwszy dzień testów na torze Catalunya

Felipe Massa najszybszy podczas pierwszego dnia zimowych testów 2006/2007 w Barcelonie
28.11.0617:14
Marek Roczniak
2012wyświetlenia

Dziś rozpoczęły się pierwsze wspólne testy od zakończenia sezonu 2006, w których wzięło 9 z 11 zespołów Formuły 1. Zabrakło jedynie ekip testowych Toyoty i Spykera, przy czym ta pierwsza jazdy próbne na torze Catalunya rozpocznie jutro, natomiast bolidów holenderskiej stajni nie zobaczymy ponownie na torach przed końcem tego roku.

We wtorek najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia uzyskał Felipe Massa, co nie było specjalnym zaskoczeniem z dwóch powodów. Po pierwsze Ferrari w drugiej połowie sezonu dysponowało zdecydowanie najszybszym samochodem, a poza tym włoska stajnia nie zmieniła dostawcy opon i choć firma Bridgestone przygotowała nowy typ ogumienia, to jednak było oczywiste, że Ferrari skorzysta w jakimś stopniu z dotychczasowego doświadczenia.

Sporą niespodzianką była tymczasem szybkość kierowcy testowego McLarena - Pedro de la Rosy, który rozdzielił reprezentantów Ferrari (oprócz Massy testował dzisiaj także Luca Badoer), tracąc do najszybszego z nich niespełna 0,3 sekundy. Dla stajni z Woking był to pierwszy kontakt z oponami Bridgestone od 2001 roku i mimo to czasy uzyskiwane przez Hiszpana okazały się konkurencyjne. Nienajgorzej wypadł także Lewis Hamilton, który pomimo początkowych problemów z mapowaniem silnika (pierwsze wywieszenie czerwonej flagi) przejechał 63 okrążenia i uzyskał szósty czas dnia, mając niewiele ponad sekundę straty do Massy.

Odpowiednio na czwartej i siódmej pozycji uplasowali się kierowcy BMW - Nick Heidfeld i Robert Kubica, łącznie przejeżdżając niewiele ponad 100 okrążeń. Heidfeld zmieścił się poniżej pół sekundy straty do Massy, tak więc szybkość bolidu F1.06 na oponach Bridgestone także okazała się całkiem niezła. Kubica stracił do swojego partnera blisko sekundę, ale testy rozpoczął dopiero koło południa w oczekiwaniu na większą temperaturę toru i w efekcie okazał się dzisiaj jednym z najmniej aktywnych kierowców. Polak zatrzymał się na głównej prostej około godziny 16, powodując drugie i zarazem ostatnie wywieszenie czerwonej flagi we wtorek. Obok testowania opon Nick pracował nad skrzynią biegów, a Robert sprawdzał nowe części do bolidu na sezon 2007.

Jako ostatni poniżej jednej sekundy straty do najszybszego kierowcy zmieścił się Rubens Barrichello (P5, +0,7s), przejeżdżając za kierownicą pomalowanej na czarno Hondy RA106 ponad 80 okrążeń. Ponadto japońską stajnię reprezentował dzisiaj kierowca testowy James Rossiter, który uplasował się na ósmej pozycji (+1,5s), tuż przed jedynym reprezentantem zespołu Williams - Alexem Wurzem. Austriak wznowił testy przejściowej wersji bolidu FW28B z silnikiem Toyoty, przejeżdżając dzisiaj najwięcej okrążeń ze wszystkich kierowców (94).

Zaskakująco słabo wypadła mistrzowska ekipa sezonu 2006 - Renault, bowiem do pierwszej dziesiątki ledwo co załapał się tylko kierowca testowy Nelson Piquet Jr (P10), mając ponad półtorej sekundy straty do Massy. Tymczasem Heikki Kovalainen (P12) okazał się nawet wolniejszy od debiutującego w barwach Super Aguri byłego kierowcy testowego Hondy - Anthony'ego Davidsona (P11). Co ciekawe, prowadzony przez Brytyjczyka przejściowy bolid okazał się bardzo podobny Hondy RA106. Wszyscy trzej kierowcy przejechali dzisiaj po 93 okrążenia, co w przypadku Renault dało w sumie 186 kółek.

Na ostatnich miejscach dzisiejsze testy ukończyli kierowcy z zespołów spod znaku czerwonego byka - Toro Rosso i Red Bull. Obie ekipy korzystały ze swoich tegorocznych bolidów wyposażonych jeszcze w stare silniki (odpowiednio Cosworth V10 i Ferrari V8), a reprezentowali je sami kierowcy wyścigowi, choć w przypadku Toro Rosso jeszcze nie potwierdzeni jeśli chodzi o sezon 2007 Vitantonio Liuzzi i Scott Speed. W barwach Red Bull zadebiutował tymczasem Mark Webber, uzyskując nieco lepszy czas od swojego nowego partnera Davida Coultharda.

Celem pierwszych testów po zakończeniu sezonu 2006 jest przede wszystkim poznanie nowych, twardszych opon Bridgestone o - jak zapewnia japoński producent - zupełnie nowej konstrukcji i dostosowanie do ich wymogów ustawień bolidów. Ponadto zespoły sprawdzały dzisiaj komponenty do przyszłorocznych bolidów. Testy w Barcelonie potrwają do piątku, kiedy to na hiszpańskim obiekcie będą już tylko obecne zespoły Ferrari i Toyota.

Pogoda w momencie zakończenia testów
Temperatura powietrza: 15,9°C
Temperatura toru: 19,2°C
Wilgotność powietrza: 66,4%
Prędkość wiatru: 5,1 km/h
Częściowe zachmurzenie

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Czasy uzyskane we wtorek na torze Catalunya (4,627 km)
KierowcaNar.KonstruktorBolidCzas okr.Okr.
1Felipe MassaFerrari248 F11:17.16052
1Pedro de la RosaMcLaren MercedesMP4-211:17.45568
1Luca BadoerFerrari248 F11:17.55574
1Nick HeidfeldBMW SauberF1.06B1:17.65162
1Rubens BarrichelloHondaRA1061:17.93282
1Lewis HamiltonMcLaren MercedesMP4-211:18.23963
1Robert KubicaBMW SauberF1.06B1:18.51946
1James RossiterHondaRA1061:18.67885
1Alex WurzWilliams ToyotaFW28B1:18.69194
1Nelson Piquet JrRenaultR261:18.85293
1Anthony DavidsonSuper Aguri HondaSAF1 interim1:19.11293
1Heikki KovalainenRenaultR261:19.18793
1Vitantonio LiuzziSTR CosworthSTR11:19.21678
1Scott SpeedSTR CosworthSTR11:19.38066
1Mark WebberRBR FerrariRB21:19.43945
1David CoulthardRBR FerrariRB21:19.69275
Źródło: Circuit de Catalunya, Autosport.com, BMW-Sauber-F1.com

KOMENTARZE

14
Artes
29.11.2006 01:46
domyslałem sie ze toro rosso ale cosworth mnie zmylil ;)
Hindus
29.11.2006 01:33
heh i Ferrari nadal na czele z Schumim czy bez... zobaczymy co bedzie dalej... Renault słabo, Mclaren swietnie iii.... Super Aguri ale niespodzianka bardzo podobny do RA106
Maraz
29.11.2006 12:39
Tak, Scuderia Toro Rosso. Na razie korzystają jeszcze z silnika Cosworth V10, a z silników Ferrari zaczną pewnie korzystać dopiero po wypuszczeniu STR2 w styczniu lub w lutym 2007.
Artes
29.11.2006 12:00
"STR Cosworth" co to za zespół? Torro Rosso?
Alien
28.11.2006 11:43
No jesli chodzi o osiagi to jest prawie 3 sek gorzej niz w maju przy podobnych warunkach pogodowych: Felipe Massa uzyskal wtedy 1:14.924 podczas pierwszego dnia testow na tym samym torze. Wiec gumy robia swoje ... Czyzby Bridgestone az tak bardzo obnizylo parametry ? Patrz: http://www.f1wm.pl/php/wiad_gen.php?id=3705
rmn
28.11.2006 11:04
chodzi o elektronikę - w chipie sterującym silnikiem zapisane są tzw. mapy. 'Mapa' to funkcja wielu zmiennych ( temperatury, orotow, itd...), ktora okresla parametry pracy silnika ( w uproszczeniu moment wtrysku i ilosc mieszanki oraz kiedy pojawi się zapłon ). Mapę toeretycznie można by było liczyc na bieżąco ale wydajniej i DOKLADNIEJ jest policzyć ją na zewnetrznym komputerze ( o wiele mocniejszym niz chipy sterujace praca silnika ) i zapisac na stale w pamieci ukladu sterujacego silnikiem. Komputer sterujący praca silnika tylko odczytuje gotowe wartosci. Podmieniając mapę można zupelnie zmienic charakterystyke silnika.
lakeman
28.11.2006 10:00
Hm, mam pytanie, co oznacza termin "mapowanie silnika"?
rmn
28.11.2006 06:35
co do SuperAguri to centralna część nadwozia jest z ich poprzedniego modelu.
Metalpablo
28.11.2006 05:39
A McLaren na nowych gumach jak narazie ładnie daje sobie rade:).Zobaczymy co będzie w nastepne dni( bo dziś tor dopiero zaczołbyc nagumiany więc czasy powinny byc coraz lepsze).A Red Bull to chyba skupił się całkowicie na budowie bolidu RB3 w fabryce.A Williams czemu testował tylko jeden bolid??Drugiego nie zdązyli przygotowac czy co??Czy kierowcy się nie stawili?
007jerzy
28.11.2006 05:08
Najwięcej kółek nakręcili kierowcy Renault, ale czasy gorsze o 2 sek. od Ferrari. Czyżby to wina nowego dostawcy opon ?
Sajmon
28.11.2006 04:53
Z tych zdjęć wynika ze jeden z McLaren miał jakieś problemy (chodzi mi o zdjęcie z tym samochodem do holowania ) ciekawe co sie stało jestem zadowolony z wyniku Lewisa jak na początek to super.Zgadzam się z tym ze RA106 i Super jest bardzo podobny!Nie wiem jak wy ale mi sie wydaje ze ten sezon moze byc bardzo ciekawy jesli chodzi o to jak będzie wyglądać walka z tyłu stawki i kto sie w niej znajdzie!
steve-o
28.11.2006 04:46
szczególnie nos jest łudząco podobny... skośnooka współpraca ma się dobrze hehe
Majster
28.11.2006 04:44
Czyżby SA faktycznie dostało pomoc od Hondy? :> Narazie nic nie wiadomo o formie zespołów bo jeszcze nikt nie testuje (poza Franiem) chociaż wersji "B". Choć zastanawiając jest torche pozycja RBR. Oczekuje na opis. :]
Maraz
28.11.2006 04:33
Super Aguri, którym jeździł Davidson, bardzo przypomina Hondę RA106.