Aguri chce korzystać ze zmodyfikowanego bolidu Hondy
"Liczymy na znacznie lepszy samochód w 2007 roku." - powiedział Daniel Audetto z zespołu SAF1
29.11.0612:25
1066wyświetlenia
Jak donosi autosport.com, zespół Super Aguri zamierza w przyszłym sezonie korzystać ze zmodyfikowanej wersji tegorocznego bolidu Hondy - RA106.
Przepisy mające obowiązywać w 2007 roku nie pozwalają jeszcze na użycie kompletnego auta zaprojektowanego i zbudowanego przez inny zespół, jednak pozwalają użyć komponentów wyprodukowanych przez niezależnego dostawcę. Z tej "luki w przepisach" skorzystał w tym roku zespół Toro Rosso, którego bolid STR1 jest zmodyfikowaną wersją Red Bulla RB1 z 2005 roku.
Prezydent FIA Max Mosley jakiś czas temu wyjaśnił tę kwestię:
Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że z pewnego powodu mającego coś wspólnego z podatkami i wewnętrzną strukturą koncernu Ford Motor Company, części bolidu Jaguar były zaprojektowane i zbudowane przez firmę nie będącą zespołem wyścigowym.
Jeśli części są zaprojektowane i wyprodukowane przez inną firmę i posiadasz prawa własności intelektualnej do samochodu, który ich wymaga, to jest to wówczas całkowicie zgodne z przepisami. Dla przykładu Williams nie mógłby skorzystać z przedniego skrzydła McLarena, ale oba zespoły mogłyby skorzystać z przedniego skrzydła Loli (firma zajmująca się budową samochodów wyścigowych).
Zespół Super Aguri pierwotnie rozważał możliwość użycia kompletnego bolidu RA106 w przyszłym sezonie, jednak Komisja F1 nie zgodziła się na odsprzedawanie przez zespoły części lub całych bolidów już w przyszłym roku (taki przepis ma obowiązywać dopiero w 2008). W tej sytuacji japońska stajnia skorzysta z pomocy Hondy przy zbudowaniu przyszłorocznego bolidu w zakresie obowiązujących przepisów, wykorzystując te rozwiązania z RA106, które nie zostały zaprojektowane bezpośrednio przez Honda Racing F1.
Dyrektor zarządzający stajnią z Leafield Daniel Audetto potwierdził, że nad całym procesem projektowania i złożenia w całość przyszłorocznego samochodu kontrolę sprawowało będzie Super Aguri, ale swój wkład w projektowanie wniesie także Honda i bliżej nieokreślona niezależna firma.
Jest bliższa współpraca z Hondą i inżynierowie są ci sami z Hondy. Jest także większa współpraca z Tochigi (japońskie centrum badawczo-rozwojowe Hondy). Można się już naocznie przekonać, że mamy większe wsparcie. Liczymy na znacznie lepszy samochód w 2007 roku.
Zapytany o to, czy SA07 będzie zupełnie nową konstrukcją, czy też opartą na RA106, Audetto odpowiedział:
Z dużym wsparciem ze strony Tochigi skonstruowaliśmy monokok i złożyliśmy go w Leafield. W cały proces zaangażowana jest także zewnętrzna firma konsultacyjna.
Zespół pojawił się na testach w Barcelonie z przejściowym samochodem SAF1, który z wyglądu bardzo przypomina Hondę RA106. Ostateczna wersja tego auta powinna być gotowa na początku lutego i wszystko wskazuje na to, że kierowcy Super Aguri w sezonie 2007 będą dysponowali konkurencyjnym bolidem.
Źródło: Autosport.com
KOMENTARZE