Autosport: Porsche przejmie 50% udziałów w teamie Red Bulla

Do formalnego ogłoszenia współpracy obu firm może dojść już w sierpniu.
27.07.2218:53
Nataniel Piórkowski
4469wyświetlenia


Do mediów trafiły pierwsze szczegóły dotyczące partnerstwa Red Bulla i Porsche w Formule 1.

Oficjalne ogłoszenie nawiązania współpracy może nastąpić już 4 sierpnia. Obecnie trwają działania prawne, które mają na celu pozyskanie wszelkich formalnych zgód od organów państwowych, w tym urzędów antymonopolowych.

Oprócz uregulowania sytuacji na gruncie Unii Europejskiej, podmioty były także zobowiązane złożyć wnioski w ponad 20 krajach spoza wspólnoty. Jednym z nich jest Maroko, którego ustawodawstwo stanowi, iż po zatwierdzeniu dokumentacja z postępowania podlega publikacji.

W przypadku Maroka proces wymagał od Porsche i Red Bulla podania szczegółów planowanej współpracy. W dokumencie zawarta została adnotacja o tym, iż 8 lipca Porsche powiadomiło Conseil de la Concurrence o zamiarze nawiązania 10-letniego partnerstwa z Red Bullem, które będzie obejmowano nabycie 50 procent udziałów w działalności związanej z wyścigami Grand Prix.

W tym tygodniu zawarto informację wyłącznie o nabyciu 50 procent udziałów w Red Bull Technology. Kooperacja ma jednak także obejmować oddzielny biznes związany z działalnością teamu F1.



Pierwotnie Red Bull planował ogłosić partnerstwo z Porsche podczas domowego Grand Prix Austrii. Plany te pokrzyżowało jednak odłożenie w czasie w związku z tym, iż podczas posiedzenia 29 czerwca Światowa Rada Sportu Motorowego nie zatwierdziła ostatecznych przepisów dotyczących jednostek napędowych, mających wejść w życie od 2026 roku. Sfinalizowanie prac nad tymi regulacjami stanowiło wstępny warunek poinformowania o zaangażowaniu się firmy ze Stuttgartu w rywalizację w Formule 1.

W dokumencie marokańskiego urzędu nie wspomniano o siostrzanej ekipie Red Bulla - AlphaTauri. Najprawdopodobniej jednak od sezonu 2026 także ona będzie korzystała z jednostek napędowych niemieckiego koncernu.

Druga marka z grupy Volkswagena - Audi, nie znajduje się na tak zaawansowanym etapie uzgadniania szczegółów wejścia do sportu. Jej władze wciąż negocjują przejęcie 75 procent udziałów Saubera z właścicielem zespołu - Finnem Rausingiem.

Już 7 kwietnia tego roku rada nadzorcza Volkswagen Group dała Porsche i Audi zielone światło do wejścia do Formuły 1, ustalając odpowiednie budżety z zarządami obu firm.

22 lipca dyrektor generalny VAG - Herbert Diess, ogłosił ustąpienie z funkcji. Jego miejsce zajmie od 1 września dyrektor generalny Porsche - Oliver Blume, który jest jednym z głównych orędowników zaangażowania się firmy w serię Grand Prix.