Trzeci dzień testów na torze Catalunya

David Coulthard niespodziewanie najszybszy podczas ostatniego dnia testów pod Barceloną
14.02.0717:22
Marek Roczniak
2313wyświetlenia

David Coulthard dosyć nieoczekiwanie uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia podczas ostatniego dnia testów w tym tygodniu na torze Catalunya. Jeden z najbardziej doświadczonych kierowców w stawce zdołał wreszcie zademonstrować potencjał bolidu RB3 zaprojektowanego przez Adriana Neweya, chociaż dziwnym trafem zbiegło się to z wizytą na torze właściciela zespołu Red Bull Racing - Dietricha Mateschitza.

Szkot nie zdołał jednak poprawić wczorajszego czasu Felipe Massy (1:21.181), ani nawet zbliżyć się do tego rezultatu, gdyż zabrakło mu ponad pół sekundy, ale było to głównie spowodowane faktem, że w środę wiał dosyć silny wiatr. Stajnia z Milton Keynes nie uniknęła dzisiaj także problemów technicznych. Coulthard doprowadził do wstrzymania testów z powodu problemów z silnikiem w okolicy przerwy na lunch, natomiast Mark Webber (P11, +0,9s) dwukrotnie zatrzymał się na torze - rano i w okolicy godziny 14:30. Zespół czeka więc jeszcze niewątpliwie sporo pracy.

Drugi czas uzyskał Nick Heidfeld, tracąc do Coultharda 0,1 sekundy. Kierowca zespołu BMW Sauber przejechał blisko 100 okrążeń i okazał się minimalnie szybszy od Massy, który w środę musiał zadowolić się trzecią pozycją. Ekipę testową Ferrari na torze Catalunya odwiedził dzisiaj Michael Schumacher, choć oczywiście nie zasiadł za kierownicą drugiego bolidu F2007 - poprowadził go ponownie Kimi Raikkonen. Fin po przejechaniu wczoraj ponad dwóch dystansów Grand Prix, tym razem musiał zadowolić się zaledwie 45 okrążeniami i testy ukończył na siódmej pozycji (+0,5s).

Kierowcy McLarena - Fernando Alonso i Lewis Hamilton uplasowali się odpowiednio na czwartej i szóstej pozycji, łącznie przejeżdżając blisko 240 okrążeń. Obaj kierowcy zmieścili się poniżej pół sekundy straty do Coultharda, ale żadnemu z nich nie udało się przekroczyć granicy jednej minuty i 22 sekund. Tym niemniej stajnia z Woking w dosyć pozytywny sposób zakończyła swoje ostatnie europejskie testy przed rozpoczęciem sezonu 2007. Za tydzień Alonso i Hamilton zjawią się w Bahrajnie, biorąc udział w dwóch seriach testów (22-24 lutego i 27 lutego-1 marca).

Piąty czas uzyskał Nico Rosberg, pokonując Hamiltona o mniej niż 0,1 sekundy. Niemiec ponownie okazał się szybszy od bardziej doświadczonego partnera z zespołu Williams - Alexa Wurza (P14, +1,4s), jednak w odróżnieniu do wtorku zdołał przejechać przyzwoitą liczbę okrążeń. Problemy techniczne dopadły tymczasem Wurza, który dzisiaj musiał zadowolić się 39 kółkami. Stajnia z Grove w przyszłym tygodniu nie zamierza testować w Bahrajnie - zamiast tego wraz z zespołem Spyker zjawi się na torze Ricardo Tormo w Walencji, przeprowadzając trzydniowe testy od poniedziałku do środy (19-21 luty).

Odpowiednio na 8 i 16 pozycji uplasowali się reprezentanci Toyoty - kierowca testowy Franck Montagny i Ralf Schumacher, który przejął w środę drugi bolid TF107 od swojego partnera Jarno Trullego. Nawiasem mówiąc Włoch jest jednym z nielicznych kierowców, który jest zadowolony ze zmiany układy toru Catalunya (szykana przed ostatnim zakrętem), choć jak sam przyznaje, raczej nie ułatwi ona wyprzedzania na zakończonej dosyć szybkim zakrętem prostej startowej. Montagny i Schumacher łącznie przejechali dzisiaj blisko 190 okrążeń, przy czym tylko Francuz zdołał uzyskać przyzwoity czas (+0,5s), natomiast strata Ralfa do najszybszego kierowcy wyniosła blisko dwie sekundy.

Pierwszą dziesiątkę zamknęli kierowcy Renault - Giancarlo Fisichella i Heikki Kovalainen, jako jedni z ostatnich mieszcząc się poniżej jednej sekundy straty do Coultharda. Fisichella zgodnie z zapowiedzią sprawdzał dzisiaj nowy pakiet aero do bolidu R27, z jakim we wtorek jeździł jego partner. Kovalainena gnębiły tymczasem problemy techniczne, przez które przejechał tylko 56 okrążeń (o 34 kółka mniej od Fisichelli), doprowadzając przed południem do wstrzymania testów. Kłopoty miał dzisiaj także Rubens Barrichello, dla którego całe testy w Barcelonie nie okazały się zbyt udane - tym razem jego aktywność mocno ograniczyły z układem wydechowym. Tuż przed Brazylijczykiem na 12 pozycji uplasował się jego partner z zespołu Honda - Jenson Button, także mając ponad sekundę straty do Coultharda.

Ostatnimi uczestnikami dzisiejszych testów byli Sebastian Vettel (BMW Sauber), Christijan Albers (Spyker), Takuma Sato (Super Aguri) i Vitantonio Liuzzi (Scuderia Toro Rosso). Vettel popełnił przed południem błąd i wypadł z toru doprowadzając do wstrzymania testów, ale na szczęście nie uszkodził swojego F1.07. Albers na koniec trzydniowych testów w nowym bolidzie F8-VII zdołał zejść do dwóch sekund straty do najszybszego kierowcy i bez problemu pokonał Sato, który był z kolei najbardziej pracowitym uczestnikiem środowych testów. Tymczasem Liuzzi dokonał pierwszego sprawdzenia nowego bolidu STR2, który zgodnie z przewidywaniami jest bardzo podobny do RB3. Włoch przejechał w sumie 43 okrążenia, a jego strata do Coultharda wyniosła aż pięć sekund, jednak trzeba pamiętać o tym, że był to zaledwie shakedown nowego auta.

W testach w Bahrajnie udział zapowiedziały jak dotąd zespoły Renault, Ferrari, McLaren, BMW Sauber, Toyota, Red Bull, Toro Rosso i Honda.

Pogoda
Temperatura powietrza: 9-20°C
Temperatura toru: 9-24°C
Rano pochmurno, po południu słonecznie, wiatr

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Źródło: Autosport.com, Motorsport.com
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1David Coulthard (-)Red Bull Renault RB31121:21,855
2Nick Heidfeld (-)BMW Sauber F1.07961:21,9580,103 0,103
3Felipe Massa (-)Ferrari F2007921:21,9640,109 0,006
4Fernando Alonso (-)McLaren Mercedes MP4-221141:22,1030,248 0,139
5Nico Rosberg (-)Williams Toyota FW29861:22,2800,425 0,177
6Lewis Hamilton (-)McLaren Mercedes MP4-221251:22,2920,437 0,012
7Kimi Raikkonen (-)Ferrari F2007451:22,3690,514 0,077
8Franck Montagny (-)Toyota TF1071071:22,4460,591 0,077
9Giancarlo Fisichella (-)Renault R27901:22,7580,903 0,312
10Heikki Kovalainen (-)Renault R27561:22,7830,928 0,025
11Mark Webber (-)Red Bull Renault RB3611:22,8340,979 0,051
12Jenson Button (-)Honda RA107911:23,0611,206 0,227
13Rubens Barrichello (-)Honda RA107391:23,2571,402 0,196
14Alex Wurz (-)Williams Toyota FW29391:23,2751,420 0,018
15Sebastian Vettel (-)BMW Sauber F1.07561:23,5691,714 0,294
16Ralf Schumacher (-)Toyota TF107821:23,7891,934 0,220
17Christijan Albers (-)Spyker Ferrari F8-VII871:23,9472,092 0,158
18Takuma Sato (-)Super Aguri Honda SAF11231:24,5682,713 0,621
19Vitantonio Liuzzi (-)Toro Rosso Ferrari STR2431:26,8224,967 2,254

KOMENTARZE

30
ps333333
15.02.2007 11:31
Po ostatnim komentarzu widzę, że część ludzi wie czym różni się szybki bolid od skutecznego. Ktoś pytał kto jest fanem STR. Ja podziwiam Mateschitza. RBR miał moim zdaniem mało czasu. Za jedwabnikami nie przepadam, ale myślę że w 2008 ferrari i renault w wyścigach mogą mieć tak wielkie oczy jak toyota podczas tegoroczych testów. Zawsze szanowałem Webbera, ale teraz wiem dlaczego Briattore pomija go przy obsadzie w renault. Bolekse: Honda była czwarta. Za kim to chyba wiesz. Sądzisz, że to słaby wynik? Wielcy bywalcy stronek F1, a tak naprawdę to słabi jesteście. Potraficie (jeśli wogóle) dyskutować między sobą. F1 czy jakiś tajm klan F!wm??????
hide
15.02.2007 05:07
Masz racje Honda byla w czolowce ale nie zapominaj ze w sezonie mieli rowniez bardzo szybki bolid. Brakowalo im jedynie niezawodnosci samochodu. Wez pod uwage ile razy Honda nie skonczyla wyscigow. tutaj nalezy upatrywac najwieksze niepoodzenie Hondy. Testy wykazywaly ze auto jest bardzo szybkie jednak bylo bardzo zawoodne.W sezonie gdy konczyli byli bardzo wysoko. Sam dobrze wiesz kto zdobyl najwiecej punktow w ostatnich kilku wyscigach.
bolekse
15.02.2007 02:14
hide, w zeszłym sezonie w czołówce testowej a nawet na jej szczycie była honda, jak wygladał sezon sami wiemy... i nie gadajcie ze w koncu wygrali swoje pierwsze GP bo to i tak juz bylo pod koniec sezonu i w nienormlanych warunkach. chociaz ja bym tam chciał zeby honda cod powygrywała :D
hide
15.02.2007 07:18
Zgadza sie panie Bolekse to sa testy ale wyniki testow oczywiscie wielu testowych dni swiadcza o konkurencyjnosci danego teamu. Jesli w wielu testach na pierwszych 3 miejscach sa przewaznie kierowcy Ferrari, McLarena lub BMW swiadczy to tylko jednym ze maja najbardziej konkurencyjne auta. W sezonie przeciez nie dojdzie do tego ze nagle wyskoczy Super Aguri lub Spyker i zacznie punktowac:) Takich wybrykow jak wczorajszy DC w ogole nie nalezy brac pod uwage bo kto zwraca na takie rzeczy uwage niech zajmie sie hodowla jedwabnikow.
zitol
14.02.2007 09:36
@leon Nawet nie oglądając testów można takie coś stwierdzić... Że Ferrari, McLaren i Renault to czołówka... Rację ma bolekse i tyle!! :D :P
Piter
14.02.2007 08:58
Niby ten najlepszy czas Coultharda nic nie znaczy, ale jak wygląda:)
ps333333
14.02.2007 08:55
Saper i inni: Na dywaniku jest STR i SA, a zgłaszającymi pretensje głównie Williams i Spyker (temu ostatniemu się nie dziwię). Aguri to Honda, a STR to RBR. Jakim cudem SA ma pozwać STR? Bolidów innych stajni nie można używać zarówno tegorocznych jak i z zeszłego sezonu. Co do wyników to myślę, że niektórzy zbyt wcześnie skreślili Neweya. Wydaje się, że mieli mało czasu i są kompletnie w plecy z ilością testów. Dzisiaj pokazali potencjał, a w połowie sezonu mogą pokazać skrzydła:) Swoją drogą Mateschitz ma fantazję. Silniki dwóch najlepszych teamów ostatnich lat + Newey + kupa kasy. Z tego wcześniej czy później powstanie groźna mieszanka. Co do oceny zespołów po testach, to a i owszem można pokusić się o pewne wnioski, ale nie po tabelce najszybszych okrążeń. Teamy, które analizują systuację są całkiem dobrze zorientowane. Ilość okrążeń, rodzaj mieszanki, symulacje wyścigów albo krótkie serie itp. itd. Najlepszy czas (swój) to można zrobić wyjeżdzając na oparach na trzy okrążenia i tyle, a wcześniej można przejechać 100 okrążeń w konkretnych celach testowych i kręcić czasy gorsze o 1s. Nie każdemu chce się robic pokazówkę na koniec czy początek. Nikt z komentujących nie ma wystarczająco dużo danych, żeby stwierdzić który team jest obecnie najlepiej przygotowany. Cieszy jednak fakt, że kilka osób z padoku zaliczyło do czołówki BMW.
leon
14.02.2007 08:19
Bolekse , a ja myślę ,że jednak z testów można jakieś tam wnioski wyciągnąć .Patrząc chociażby na czasy dwóch , trzech ostatnich sesji testowych ; Jerez ,Barcelona , Valencja . W tabelach podsumowujących najlepsze czasy przewijają się praktycznie zawsze te same zespoły i kierowcy , i tak Jerez; Ferrari, McLaren , BMW , a w Barcelonie ; Ferrari , Ferrari, Renault w Valencji znów McLaren itd. Tak więc sadzę ,że typując na tegorocznych liderów te trzy zespoły nie popełnimy blędu . Z tego zestawu wyeliminowałbym , wbrew powszechnym przewidywaniom zespół BMW , to jeszcze nie ich czas . Poczekajmy do Bahrajnu a będziemy wiedzieć troszkę więcej .
jacek2601
14.02.2007 07:32
No tak mkpol tylko wtedy nie było podziału na 3 sesje. Sądzisz, że powinni to wprowadzić? W sumie to nie głupi pomysł, selekcja powinna być bardzo ostra...
bolekse
14.02.2007 07:25
"Mistrzostwo prawdopodobnie zdobędzie ten zespół, który nazbiera najwięcej punktów w przeciągu całego sezonu." bardzo odkrywcze Mkpol :D:D:D :P ;) eh eh eh wygrywało Ferrari to fani czerwonych krzyczeli " Ferrari wszystkich zdmuchnie" , wygrywało Reno to znowu ich fani szaleli, wygrywał McLaren to było wszędzie srebrno, wygrał RedBull to zaraz że na oparach, że przypadek, że czasy kiepskie i tak. Ludzie! To są testy, i nikt z nas widząc wyniki nie jest w stanie nic powiedziec. AMEN .
mkpol
14.02.2007 06:58
Ponoć zaczęli dolewać redbulla do paliwa i efekty przyszły natychmiast. Trzy dni testów jasno i wyraźnie pokazały, że zespoły kpią sobie z nas w żywe oczy i mają za nic większość fachowych komentarzy, już teraz plasujących ich na określonych miejscach w stawce. Kilka zespołów ma poważne problemy z bolidami i coraz mniej czasu na ich usunięcie. Mnie osobiście bardzo cieszy całkiem dobra kondycja zespołów z góry skazanych na wleczenie się w ogonie stawki. Przy ew problemach technicznych czoła stawki możemy być świadkami ciekawych chwil w tym sezonie. Moja prognoza na nadchodzący sezon .... Wszystkie zespoły skończą sezon z punktami na koncie. Mistrzostwo prawdopodobnie zdobędzie ten zespół, który nazbiera najwięcej punktów w przeciągu całego sezonu. Powiem jeszcze tyle, że wielkim kretyństwem była zmiana formatu quala. Przepis uniemożliwiający start w wyścigu bolidom wolniejszym niż 107% najlepszego czasu sprawiłby, ze zespoły z końca stawki bardziej by się starały, a tak nie napinają się za bardzo bo swoje i tak pojadą.
Walsingham
14.02.2007 06:43
Właściciel Red Bulla wpadł dziś z wizytą i chłopcy od razu dostali skrzydeł, może powienien przyjeżdżać na GP?
rafaello85
14.02.2007 06:31
Schumi był dziś obecny na torze w Barcelonie:)))))
SAPER
14.02.2007 06:31
STR 2 takie samo jak RB3, ciekawe jak na to zareaguje Franek i super ogórki?! BMW jak narazie równo się prezentuje, a Kimi więcej czasu spędza z mechanikam na "piwie" w garażu.
lazurexxx
14.02.2007 05:55
Duze zaskoczenie RBR . Heidfeld tez dobrze. Liuzzi prawie 5 sekund straty. Wydaje sie ze to duza strata ale wkoncu to debiut tego bolidu
ice_man_86
14.02.2007 05:52
a co Go dzisiaj zabolało znów?
Metalpablo
14.02.2007 05:52
Też mnie zagieło:P.Fajna niespodzianka:D.Przez 3 dni testów mielismy 3 różnych liderów.Jeśli będzie tak w sezonie to...:D aj,nie moge się doczekać.Reasumując,są to testy więc trzeba nabrać odpowiedniego dystansu do tej tabeli.Cieszy mnie fakt,że McLaren zrobił 139 kółek:D,Kimas chyba znowu miał jakieś problemy.Jestem ciekaw jakie czasy kręcił David.
andy
14.02.2007 05:44
a Massa znowu miał dziś defekt autka
ice_man_86
14.02.2007 05:39
coś mało kółek Kimiego
michal
14.02.2007 05:36
najważniejsze dla mnie jest to że jak nie Robert,to Nick (na zmianę) są na czele stawki-a to dobrze wróży BMW.Może dzięki temu bedziemy długo oglądać Polaka w F1.Ja osobiście czekałem dosyć długo na ten moment-od czasów A.Senny gdy pierwszy raz obejrzałem wyscig F1.
RENO
14.02.2007 05:35
taaa w zeszłm roku też nieraz Red Bull trzaskał czasy najlepszych ale również z oparami w Baku :D i na świeżych kapciach myśle ze to był test coś w rodzaju ile fabryka dała :D
McLuke
14.02.2007 05:20
@lubek888 no to całkiem możliwe, że DC jechał na oparach, ale jeśli Webber był zatankowany "pod korek" to i tak dziwi mnie, że jest w połowie tabeli. Do tej pory wałęsali się na samym końcu... :):)
lubek888
14.02.2007 05:07
ja pozostaje przy swoim i dalej sądze że RBR i STR bedą na końcu stawki w tym sezonie dzisiejszy wynik wcale nie jest rewelacyjny pojechał na oparach a webber po korek i to wyjaśnia wszystko
leon
14.02.2007 05:07
Dlaczego dzisiaj takie słabe czasy , ostatni dzien barcelonskich testów a tu żadnej progresji w osiągach i do tego Haidfeld przebił Kubicę .
rmn
14.02.2007 05:04
Newey poszedl do maca w ramach starej znajomosci i pozamienial transpondery;)
michal
14.02.2007 04:56
od jakiegoś czasu obserwuję to co się dzieje na testach ale dzis albo im się stopery popsuły albo RBR Renault w parze z Adrianem N. coś prygotowali-ale chyba rok to za mało.
rmn
14.02.2007 04:54
spyker dzis tez mial dobry dzien
TobaccoBoy
14.02.2007 04:45
Go, go, go Williams :) Jak na razie gadki ludzi o odstawaniu zespołu z Grove od reszty się nie sprawdzają ;p DC- ty stary pier.. znaczy weteranie F1. I jak teraz malkontenci się zachowają po twoim wyczynie. Ech wszystko spiep... znaczy zepsułeś;p
Jakuzo
14.02.2007 04:31
Toro Rosso dzisiaj mieli Shakedown, wiec czas sie niezbyt liczy...
owca
14.02.2007 04:28
oooj, cos mi sie wydaje ze w tym sezonie Torro Rosso bedzie miało sporo problmów :| bardzo słaby czas i jedynie 30 okrązen... chyba bolid sie nie spisuje najlepiej Red Bull za to mnie zaskoczył! :D tak słabo im szło, aż tu nagle taka niespodzianka